Jag har 2st trådlösa rökdetektorer, en av dessa har nu ballat ur. Dom verkar svåra att få tag på för dom är föråldrade. Modellen är WSMK. Det finns visst en nyare version som då kräver en "nyare" version av SPCW120 modulen. Jag hittar dock inget om vad den "nyare" är för någon. Kollade på min men det enda jag får ut är ett p/n som jag inte får någon träff på. Skall jag hitta mera får jag nog göra allt strömlöst och ta loss kortet. Osäker på vad det får för konsekvenser, finns det någon risk att man tappar alla inställningar? Har testat att logga in och kolla också men hittar inget vettigt men kanske kollar på fel ställen?

Finns det något annat sätt att få reda på versionen av kortet?

Jag försöker uppdatera SPC 4320 som ligger på fw 3.4.5 dvs väldigt gammal... men lyckas inte få kontakt med enheten.

Har testat med acre ConnectPro men den hittar inte panelen

Misstänker jag behöver göra något special eller hitta något gammal version av SPC Connect för att kunna få kontakt.

Någon som har en lösning?

Hej. Du behöver leta upp applikationen SPC PRO. Uppdatera till 3.8.5. Därefter kan du logga in i panelen med Acre Connect och upptatera till nyare version.

• Gilla
doohan99
  • Laddar…
D doohan99 skrev:
Jag försöker uppdatera SPC 4320 som ligger på fw 3.4.5 dvs väldigt gammal... men lyckas inte få kontakt med enheten.

Har testat med acre ConnectPro men den hittar inte panelen

Misstänker jag behöver göra något special eller hitta något gammal version av SPC Connect för att kunna få kontakt.

Någon som har en lösning?
Har du testat att logga in via webbgränssnittet genom att ange larmets IP-adress i en vanlig webbläsare? Var en hel del strul med TLS/SSL i de gamla versionerna så är det påkopplat så kan du dock få lite problem att komma in.

• Gilla
doohan99
  • Laddar…
M Maxen1 skrev:
Hej. Du behöver leta upp applikationen SPC PRO. Uppdatera till 3.8.5. Därefter kan du logga in i panelen med Acre Connect och upptatera till nyare version.
Jag har fått tag på firmware 3.8.5. Någon som vet vart jag hittar en gammal version av SPC PRO?

gol gol skrev:
Har du testat att logga in via webbgränssnittet genom att ange larmets IP-adress i en vanlig webbläsare? Var en hel del strul med TLS/SSL i de gamla versionerna så är det påkopplat så kan du dock få lite problem att komma in.
Jag kan pinga panelen men kan inte logga in via webbgränssnitet, har testet gamla versioner av Firefox mm. då jag läst att det varit problem med nyare webläsare..

Hej gruppen jag håller på med ett litet projekt till mig själv där jag ska få igång ett spc larm, men jag har stött på en del patrull på vägen. Jag har skapat en installatör och registrerat ett företag, lagt in en ir, magnetkontakt och en brandvarnare så långt allt bra.
Jag har knutit centralen till spc connect och jag får notiser på mailen. När jag går in på företagsfunktioner och vill lägga till så visar de "inga objekt att visa" vad jag har missat? Varför har jag inga systemanvändare? Jag kan ju tillkoppla i appen? Borde inte jag synas här?

M Maxen1 skrev:
Hej. Du behöver leta upp applikationen SPC PRO. Uppdatera till 3.8.5. Därefter kan du logga in i panelen med Acre Connect och uppdatera till nyare version.
Löste det med SPC PRO 3.7.3 som går att hitta här:
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=5957

Tack :)
Har lagt sjukt mycket tid på detta innan jag testade med en gammal version av SPC PRO

• Gilla
Maxen1
  • Laddar…
Finns det någon risk i att göra larmet helt strömlöst? D.v.s dra ur strömförsörjningen samt koppla ur batteriet? Tappar det inställningar? Ev. behöver jag byta ett kort för att kunna använda en nyare rökdetektor.

Nej, finns inga risker med att göra centralen och dess kringutrustning spänningslöst.

Nu fick jag kollat om det stod något mera på SPCW120 kortet men blev inte klokare. Men jag gissar att det är en tidig version.

Hos Låsgiganten står det att det behövs en nyare version av SPCW120 för att det ska funka med nya WSMK.

https://lasgiganten.se/products/rokdetektor-wsmk-tradlos?_pos=1&_sid=470766252&_ss=r

"Kompabilitet: Fungerar endast till nya varianten av SPCW120 (art.nr. 50004194) och SPCW220 (art.nr.
50004722). Idag endast till SPCevo och AIC1200, men inom kort även till SPC gen1 centralerna."

Men jag blir fan inte klok på vad som är kompatibelt och inte.

Har ett 4300 och två manöverpaneler . Det ena A på centralenheten och den andra B på expansionsenhet på xbus . Jag vill ha så att ding-dong funktionen låter på bägge manöverpanelerna oavsett vilken av dörrarna vid manöverpanelerna som aktiverar ding-dong. som det är nu så aktiveras bara ding-dong vid manöverpanelen vid respektive dörr. Jag har en liten högtalare ansluten på utgång på centralenheten som också har ding-dong funktionen men den är i andra änden på huset . Besvärligt att dra fler kablar och sätta fler högtalare och finns ju gräns för hur mycket utgången kan belastas. Går det att fixa på något annat sätt ?

B Bengt_Salmose skrev:
Har ett 4300 och två manöverpaneler . Det ena A på centralenheten och den andra B på expansionsenhet på xbus . Jag vill ha så att ding-dong funktionen låter på bägge manöverpanelerna oavsett vilken av dörrarna vid manöverpanelerna som aktiverar ding-dong. som det är nu så aktiveras bara ding-dong vid manöverpanelen vid respektive dörr. Jag har en liten högtalare ansluten på utgång på centralenheten som också har ding-dong funktionen men den är i andra änden på huset . Besvärligt att dra fler kablar och sätta fler högtalare och finns ju gräns för hur mycket utgången kan belastas. Går det att fixa på något annat sätt ?
Om båda MAP styr samma larmområde så borde båda pipa vid ding-dong. Men om du har de kopplade till olika larmområden så är det nog bara MAP:en för sektionens larmområde som låter.
Om du inte kan lösa det i SPC, så finns det ju massor av sätt att "förlänga" en utgång via lämpligt trådlöst protokoll.

Har för mig att jag sett någon stans att det finns något programmerings gräns snitt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.