1 014 396 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Vet inte om det är någon skillnad på Brand och Rök. Jag har min på Rök, så sätt den på det för säkerhetsskull. Kryssa även i loggning så är det lättare att se vad som händer. Sedan är det bara att testa genom att aktivera detektorn med en magnet. Tystning och återställning ska då ske när du kvitterar larmet på tex manöverpanelen.R Rena skrev:
Hmmm det känns mest logiskt som du har det egentligen.Demmpa skrev:
Testade, den får spänning hela tiden, så det är rätt, men däremot så återställer inte deckaren när man kör "Återställ". Får vara så, det är inte ofta man behöver gå in och återställa.
Däremot såg jag att de andra rökdeckarna som går vi expansionsenheten har en annan inställning. Där tror jag dock det är för att jag körde 12V via reläet. Nåväl, det löser iaf ut, det är huvudsaken.
Redigerat:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Ändra från kontinuerlig till momentan, så kopplar den bort detektorn när brandlarmet återställer.R Rena skrev:Hmmm det känns mest logiskt som du har det egentligen.
Testade, den får spänning hela tiden, så det är rätt, men däremot så återställer inte deckaren när man kör "Återställ". Får vara så, det är inte ofta man behöver gå in och återställa.
Däremot såg jag att de andra rökdeckarna som går vi expansionsenheten har en annan inställning. Där tror jag dock det är för att jag körde 12V via reläet. Nåväl, det löser iaf ut, det är huvudsaken.
[bild]
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ett litet till SPC-tips jag vill komma med.
Störde mig så mkt på att SPCn drar sig i klockan så mycket. På bara nån månad så går klockan i SPCn fel.
Och då har jag ändå det lite "bättre" kortet med RTC-batteri.
Det första problemet jag hade var då att det behövs "Engineer mode" för att ställa klockan. Men jag lyckades lösa det - om man ger användaren BARA rättigheten att ställa klockan, så kan man ställa klockan utan engineer mode. Såhär:
Så sedan gjorde jag ett fint script för att synka klockan med NTP.
Bara att köra från valfri linuxserver. (du behöver bara LWP::UserAgent och Socket installerat som moduler).
En kort förklaring vad scriptet gör:
1: först så hämtar den tiden via NTP, genom att skicka ett UDP-frågepaket med version 1 och sedan bara massa nollor.
2: därefter tolkar den resultatet från svarspaketet, och kör "unpack" på det.
3: Sedan tolkar den tidsinformationen i paketet. Om paketet är negativt så betyder det att den inte fick något paket, samma om årtalet är 0.
4: Den skapar sedan en representation av formuläret på SPCs sida för ställa klockan.
5: Loggar in i SPC med angivna uppgifter. Sedan plockar Session-IDt från någon av länkarna.
6: Skickar in tidsformuläret.
7: Om det inte finns något sessionsID i responsen från inloggningen så har man angivit fel lösen eller så är panelen låst, eller användaren tidsmässigt inte har rätt att logga in eller liknande.
Bara lägga i cron med lämpligt intervall, så kommer eran SPC-klocka gå utmärkt.
(Lägger du det i cron eller liknande, använd "timeout --signal=KILL 10 /path/to/script.pl" annars kan scriptet hänga sig om NTP servern ligger nere, tar scriptet mer än 10 sek är det definitivt något som är fel).
En fördel med att sync-användaren bara har behörighet att synka klockan och inget annat, är också att om din syncserver blir hackad eller liknande, så kan koden/uppgifterna inte användas för att larma av eller på.
Störde mig så mkt på att SPCn drar sig i klockan så mycket. På bara nån månad så går klockan i SPCn fel.
Och då har jag ändå det lite "bättre" kortet med RTC-batteri.
Det första problemet jag hade var då att det behövs "Engineer mode" för att ställa klockan. Men jag lyckades lösa det - om man ger användaren BARA rättigheten att ställa klockan, så kan man ställa klockan utan engineer mode. Såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så sedan gjorde jag ett fint script för att synka klockan med NTP.
Bara att köra från valfri linuxserver. (du behöver bara LWP::UserAgent och Socket installerat som moduler).
Kod:
#!/usr/bin/perl
use LWP::UserAgent;
use Socket;
# CONFIG #
$panel_ip = "xxx.xxx.xxx.xxx"; #Enter SPC panel IP here.
$ntp_server = "xxx.xxx.xxx.xxx"; #Enter your NTP server IP here.
$offset = 1; #Enter your clock offset here. Ergo, the time in seconds to add to NTP server's timestamp for compensating for network delays.
#SYNCUSER must have the following rights: WEB ACCESS, CHANGE PANEL DATE AND TIME
$syncuser = "<ENTER_USERNAME_HERE>";
$syncpassword = "<ENTER_PASSWORD_HERE>";
# CODE #
#NTP client in just 7 lines
socket(SOCKET, PF_INET, SOCK_DGRAM, getprotobyname("udp"));
$sockobj = sockaddr_in(123, inet_aton($ntp_server));
send(SOCKET, "\010"."\0"x47, 0, $sockobj);
recv(SOCKET, $incoming, 1024, 0); @ntpdata = unpack("N12",$incoming);
$ntpreply = $ntpdata[10] - 2208988800;
if ($ntpreply < 0) {
exit;
}
$ntpreply = $ntpreply + $offset;
($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst) = localtime($ntpreply);
if ($year == 0) {
exit;
}
$year = $year + 1900;
#prepare form to send to SPC panel
%form = ( "hour" => $hour, "minute" => $min, "second" => $sec, "day" => $mday, "month" => $mon, "year" => $year, "dst" => "1" );
$ua = LWP::UserAgent->new();
$response = $ua->get('http://'.$panel_ip.'/login.htm?action=login&language=253&userid='.$syncuser.'&password='.$syncpassword);
if ($response->decoded_content =~ m/session=0x([0-9ABCDEF]{16})&page=/) {
$sessionid = $1;
#send NTP update form to panel!
$ua->post('http://'.$panel_ip.'/secure.htm?session=0x'.$sessionid.'&page=clock&action=update', \%form);
print "Successfully synced time to SPC panel!\n";
}
else
{
print "No account was valid, or panel is in engineer mode!\n";
}
En kort förklaring vad scriptet gör:
1: först så hämtar den tiden via NTP, genom att skicka ett UDP-frågepaket med version 1 och sedan bara massa nollor.
2: därefter tolkar den resultatet från svarspaketet, och kör "unpack" på det.
3: Sedan tolkar den tidsinformationen i paketet. Om paketet är negativt så betyder det att den inte fick något paket, samma om årtalet är 0.
4: Den skapar sedan en representation av formuläret på SPCs sida för ställa klockan.
5: Loggar in i SPC med angivna uppgifter. Sedan plockar Session-IDt från någon av länkarna.
6: Skickar in tidsformuläret.
7: Om det inte finns något sessionsID i responsen från inloggningen så har man angivit fel lösen eller så är panelen låst, eller användaren tidsmässigt inte har rätt att logga in eller liknande.
Bara lägga i cron med lämpligt intervall, så kommer eran SPC-klocka gå utmärkt.
(Lägger du det i cron eller liknande, använd "timeout --signal=KILL 10 /path/to/script.pl" annars kan scriptet hänga sig om NTP servern ligger nere, tar scriptet mer än 10 sek är det definitivt något som är fel).
En fördel med att sync-användaren bara har behörighet att synka klockan och inget annat, är också att om din syncserver blir hackad eller liknande, så kan koden/uppgifterna inte användas för att larma av eller på.
Redigerat:
Har haft åsknedslag i mitt 4320 och fick köpa ny centralapparat samt trådlös mottagare som monterats på moderkortet men när jag går in på webgränssnittet så står det ”trådlös modul: inte monterad” Kan inte förstå varför har vers. 3.13.7 och SPCW120.
Var ser du detta meddelande? När du aktiverar kortet?Mattias Wonder skrev:
Ja det går inte att aktivera tvåvägs trådlös som du beskriver ovan.gol skrev:
Under samma flik står det ju ”Aktivera om tvåvägs trådlös sändtagare är monterad MEN under ”Centralapparat status” står det att trådlös modul inte är monterad.
Kan det vara något som gör att centralapparaten inte vill känna av den trådlösa modulen?
Märkligt nu kan jag få kontakt med trådlösa modulen, hände efter jag inaktiverat modem 2 men det bör ju inte ha med den trådlösa modulen att göra.Mattias Wonder skrev:
Ja det går inte att aktivera tvåvägs trådlös som du beskriver ovan.
Under samma flik står det ju ”Aktivera om tvåvägs trådlös sändtagare är monterad MEN under ”Centralapparat status” står det att trådlös modul inte är monterad.
Kan det vara något som gör att centralapparaten inte vill känna av den trådlösa modulen?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ja men modem 2 har ju samma plats som den trådlösa modulen.Mattias Wonder skrev:
Därför du behöver inaktivera modem 2 för att annars letar ju centralapparaten efter ett modem.
Dvs platsen för trådlös modul kan ta ANTINGEN ett extramodem eller en tvåvägsmodul.
Ah ok, telenors kontantkort telematik upphör ju att gälla om några dagar i och med nedsläckningen av 2G. Så tänkte uppgradera larmsändaren och undrar om det är telenor som gäller när det kommer till telematik eller finns det något bättre alternativ?
Om man vill kunna larma av från en alternativ plats, finns det något billigare än att sätta in en till manöverpanel K420 som jag har idag?
Verkar finnas trådlösa varianter men då behöver man väl först någon trådlös enhet i sin centralenhet 4320? Och jag har ändå kabel tillgänglig nära där panelen ska vara.
Problemet att lösa är i första hand när sonen kommer hem och öppnar garagedörren direkt. Och i andra hand för en själv om man glömt larma av via appen före man går in på denna alternativa ingång.
Verkar finnas trådlösa varianter men då behöver man väl först någon trådlös enhet i sin centralenhet 4320? Och jag har ändå kabel tillgänglig nära där panelen ska vara.
Problemet att lösa är i första hand när sonen kommer hem och öppnar garagedörren direkt. Och i andra hand för en själv om man glömt larma av via appen före man går in på denna alternativa ingång.