phl phl skrev:
Du har tolkat mitt önskemål helt korrekt. Får fundera på hur jag gör, är lite av ett icke-problem just nu eftersom jag inte har kopplat något varning för påkoppling i garaget så vet man ju inte att man ska fördröja automattillkopplingen ;) Har inte ens testat om det är möjligt att fördröja tillkopplingen från PP500, det måste jag testa.

Ligger ju nära till hands att spana efter en begagnad K421 och sätta någonstans i ladan så får man både pip och möjlighet att tydligt fördröja.
Även dags att följa upp det här med att jag får varning innan automatpåslag även på en panel som inte sitter i det aktuella området. Monterade en manöverpanel i garaget men det blir ingen skillnad på pipandet i huset. Verkar som att det är de områden som panelen kan styra som får varningarna. Det är ju också rätt drygt.

Vill kunna styra förrådet från huset men vill ju givetvis inte ha en massa pip i huset innan det larmas på på kvällen...

Mitt larm har i dagarna börjat larma för batterifel, centralapparat.

Dettar har jag ej sett på 7 år som jag haft mitt larm installerat. Någon som vet vilket batteri som avsees med detta larm ? Är det något lite knappcellsbatteri i centralapparaten eller kan det vara något backupbatteri som avses?

Jag får som inte någon mer info än dessa varken i appen eller när jag loggar in på centralenheten.

Användargränssnittet på en SPC Connect-app visar batterifel för centralapparat under aktiva systemlarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av säkerhetssystemets gränssnitt med larmstatus och batterifel i centralapparaten, från Acre Intrusion Connect.
Skapa konto

Redigerat:
Det är backuppbatteriet i centralapparaten, ett 12V 7-17Ah blysyra batteri.

7 år gammalt batteri lever på övertid, räkna med max 5 år.

Centralapparat med backuppbatteri 12V 7-17Ah blysyra, äldre modell till höger i bilden, del av larmsysteminstallation.
Skapa konto

Svarta "klumpen" höger i bild.

Se även inlägg 4236 i denna tråd och efterföljande svar.

• Gilla
Rowah
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är backuppbatteriet i centralapparaten, ett 12V 7-17Ah blysyra batteri.

7 år gammalt batteri lever på övertid, räkna med max 5 år.

[bild]
Svarta "klumpen" höger i bild.

Se även inlägg 4236 i denna tråd och efterföljande svar.
Tack för snabbt svar. Blir att ta sig hem på lunchen och kolla vad som sitter där.

Vilken storlek på batteriet beror på vilken kabinett det är,
Följande är 7-7,2 Ah
Öppet elektriskt kabinett med kretskort och kablar, troligtvis för batteri på 7-18 Ah, beskrivs i bygg- och renoveringssammanhang.
Skapa konto

Följande är 17-18 Ah
Öppet vit metallkabinett med ett kretskort och kablar inuti, använt för diskussion om batteristorlek.
Skapa konto

Tack för hjälpen.

Jävligaste var ju att jag tydligen bytt detta batteri en gång inser jag när jag öppnade kabinettet.

😂

Blybatteri Ritar RT1270 i skåp med etikett "BYTT 2023-04-05", omgiven av kablar. Text om spänning och varningar synlig.
Skapa konto

Så nu är ju mest frågan om jag bara kan räkna med 2,5 år även på detta nya batteri.

Hej alla.

Jag har SPC4300 | ver. 3.8.5. Kan jag då uppgradera direkt till SPC 3.14.1?

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går att uppgradera direkt från 3.8.5 till 3.14.1.

Sen är inte 3.14.1 den senaste utan det är 3.14.5.

Se länk i
[länk]
Tack för hjälpen, det funkade perfekt!

Hur uppdaterar jag? Lyckade läsa ut att jag har 3.8 så det verkar ju var på tiden.

Logga in som "installatör"
Aktivera "högre nivå"
Menyn "fil"
Användargränssnitt för Siemens systeminställningar, med menyalternativ och uppgraderingsval för firmware och språkfiler.
Skapa konto

• Gilla
Rowah
  • Laddar…
R Rowah skrev:
Tack för hjälpen.

Jävligaste var ju att jag tydligen bytt detta batteri en gång inser jag när jag öppnade kabinettet.

😂

[bild]

Så nu är ju mest frågan om jag bara kan räkna med 2,5 år även på detta nya batteri.
Ja, 2 år är rimlig max livstid.

K
X xdigger skrev:
Ja, 2 år är rimlig max livstid.
Jag skulle säga 3år. Det brukar installatörerna skriva. Erfarenheterna säger 3-4år när de sitter i en UPS

K knightjocke skrev:
Jag skulle säga 3år. Det brukar installatörerna skriva. Erfarenheterna säger 3-4år när de sitter i en UPS
Njae, vid 3år om man har otur så har dom spruckit och sprungit läck är min erfarenhet, även om det säkert i dom flesta fall går bra. Vet inte hur många batterier jag har bänt ur olika likriktare genom åren. Jag skriver alltid 2år på mina anläggningar. En del installatörer skriver 5år på femårsbatterier och 10år på tioårsbatterier, men då blir det definitivt problem. 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.