Demmpa Demmpa skrev:
Har för mig att det är under fliken "LAN-IP" du ändrar routerns IPnummer och då ändras DHCP-ranchens IPnummer automatikt.
Ok då vet jag,får nog vänta lite med att prova för jag misstänker(kanske har helt fel även här ?)att resten av familjen som sitter och tittar tv eller annat på nätverket inte blir så glada om jag ändrar nu.....? om det mot förmodan ställer till något annat strul efter ändringen så går det väl? att byta tillbaka till routerns gamla Ip nummer...eller ?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
F
Det är nog klokt att vänta…routern behöver nog startas om och alla enheter måste förstå att de behöver en ny ip-adress, så det blir säkert några minuters avbrott.

F fredrik.johansson skrev:
Det är nog klokt att vänta…routern behöver nog startas om och alla enheter måste förstå att de behöver en ny ip-adress, så det blir säkert några minuters avbrott.
👍 väntar !

F
Men jag hade nog istället satt larmet på dhcp och ställt in en ”static lease” i routern istället. Då frågar larmet efter ip-adress men får samma adress varje gång.
Borde gå att ändra i map direkt och sen kollar du i routerns dchp-lista vad larmet fick för ip. Brukar finnas en knapp där någonstans för static lease och det kan du sen ändra till det fasta du vill ha.

Men jag hade nog istället satt larmet på dhcp och ställt in en ”static lease” i routern istället. Då frågar larmet efter ip-adress men får samma adress varje gång.
Borde gå att ändra i map direkt och sen kollar du i routerns dchp-lista vad larmet fick för ip. Brukar finnas en knapp där någonstans för static lease och det kan du sen ändra till det fasta du vill ha.
Hmmm nu är jag inte i närheten av att hänga med 🫣😁, du menar att jag ska genom map till larmet ställa in DHCP i larmet......? tror faktiskt att larmet hade en DHCP adress i gamla routern (jag har iallafall inte satt någon statisk ip adress) och sen se vilken ny ip adress larmet fått i routern och sedan låsa det ip nummeret till en statisk IP....?
Du får ursäkta min okunskap i ämnet....

F
Om larmet hade en dhcp-adress med den gamla routern så borde den få det även med den nya, men då i range 192.168.50.x, men då borde allt fungera nu…
Troligen har du den ändå ställd statisk i larmet på 192.168.1.40. Den ligger nu kvar där och resten av nätverket kan inte se den eftersom den ligger i fel subnet.

I map kan du se vilka inställningar du har, och du borde också kunna se vilken IP-adress den blivit tilldelad om du har dhcp påslaget. Tror det är under kommunikation/tcpip i menyn. Kan tyvärr inte kolla själv just nu.

I princip kan du sätta ip-adressen statisk i larmet nu också till 192.168.50.40, samma nätmask och gateway 192.168.50.1.
Det är inte helt rätt att göra så, för det finns en risk att dhcp-servern delar ut den adressen till någon annan klient samtidigt och då blir det strul, därför hellre static lease-inställningen i routern.

Om larmet hade en dhcp-adress med den gamla routern så borde den få det även med den nya, men då i range 192.168.50.x, men då borde allt fungera nu…
Troligen har du den ändå ställd statisk i larmet på 192.168.1.40. Den ligger nu kvar där och resten av nätverket kan inte se den eftersom den ligger i fel subnet.

I map kan du se vilka inställningar du har, och du borde också kunna se vilken IP-adress den blivit tilldelad om du har dhcp påslaget. Tror det är under kommunikation/tcpip i menyn. Kan tyvärr inte kolla själv just nu.

I princip kan du sätta ip-adressen statisk i larmet nu också till 192.168.50.40, samma nätmask och gateway 192.168.50.1.
Det är inte helt rätt att göra så, för det finns en risk att dhcp-servern delar ut den adressen till någon annan klient samtidigt och då blir det strul, därför hellre static lease-inställningen i routern.
Får ta nya tag imorgon,har alltid tyckt det är lite pilligt och svårt att ta sig fram i menyerna i Map men får väl försöka, om nu larmet har en statisk ip på 192.168.1.40 skulle jag då tex kunna jacka larmets nätverkskabel rakt in i en laptop och då kunna ansluta? mest för att se om jag kan kommunicera med larmet alls....?, tack så jättemycket så länge återkommer säkert imorgon när jag provat lite.....

T
T T7 skrev:
Får ta nya tag imorgon,har alltid tyckt det är lite pilligt och svårt att ta sig fram i menyerna i Map men får väl försöka, om nu larmet har en statisk ip på 192.168.1.40 skulle jag då tex kunna jacka larmets nätverkskabel rakt in i en laptop och då kunna ansluta? mest för att se om jag kan kommunicera med larmet alls....?, tack så jättemycket så länge återkommer säkert imorgon när jag provat lite.....
Japp, koppla in laptop direkt i närverksporten, då kommer du kunna logga in via den inbyggda webservern (via webläsare) med användare Engineer (stort E är viktigt) plus den kod som du har för installatör (förutsatt att inte lösenord är inställt). Dock innan du kan logga in med Engineer måste du först tillåta "installatör på plats" vilket kan göras i MAPen eller att logga in med en "master användare". Man kan också ansluta med en usb-kabel då slipper man tappa kontakten med routern o spc connect, men börja kanske med nätverkskabel. Se till att ställa in en ip-adress i datorn manuellt som är inom samma range som du tror larmet har.

T T7 skrev:
skulle jag då tex kunna jacka larmets nätverkskabel rakt in i en laptop och då kunna ansluta?
Ja, men du måste sätta en statisk adress (192.168.1.y) i datorn, annars kommer datorn att få en 169.254.xxx.yyy,
https://www.whatismyip.com/169-254-ip-address/

Hej alla som hjälpte mig med tips och ideer , ändrade ip adressen i nya routern till den gamlas och startade om router och noder så dök mycket riktigt larmet upp i routern, efter aktivering av larmet så försvann även felmeddelandet i MAP om att det var offline,TOPPEN !! och en engång tack till alla inblandade !! MVH Robban

• Gilla
fredrik.johansson och 2 till
  • Laddar…
Hmm, har suttit och klurat på hur jag kan få ett område som idag larmas på efter kalender till att även larmas av av kalendern OM ett annat område inte är pålarmat. Någon form av Mapping gate kändes ju naturlig men jag hittar ingen vettig Trigger att använda.

Funderade på om en kalenderBEGRÄNSAD Trigger triggas om själva villkoret alltid är satt och man bara labbar med kalenderbegränsingen?

Finns det något uppenbart sätt att lösa mitt problem?

phl phl skrev:
Hmm, har suttit och klurat på hur jag kan få ett område som idag larmas på efter kalender till att även larmas av av kalendern OM ett annat område inte är pålarmat. Någon form av Mapping gate kändes ju naturlig men jag hittar ingen vettig Trigger att använda.

Funderade på om en kalenderBEGRÄNSAD Trigger triggas om själva villkoret alltid är satt och man bara labbar med kalenderbegränsingen?

Finns det något uppenbart sätt att lösa mitt problem?
Verkar som man kan lösa det genom att ha olika kalendrar för på- och avlarmning. Där händelsen för avlarmning både använder "till"-värdet från "avlarmnings"-kalendern OCH larmtillståndet hos det område som ska förregla avlarmningen.

Hmm, jag har satt kalendern under "Schema" på själva området. Där finns bara toggles för om den ska larma på/av enligt kalendern. Hur tänker du att jag kan få till olika kalendrar? Har lite svårt att hitta något vettigt sett att trigga saker på kalenderhändelser.

phl phl skrev:
Hmm, jag har satt kalendern under "Schema" på själva området. Där finns bara toggles för om den ska larma på/av enligt kalendern. Hur tänker du att jag kan få till olika kalendrar? Har lite svårt att hitta något vettigt sett att trigga saker på kalenderhändelser.
Du kan använda kalendrar som händelsevillkor, se exempel nedan:

Konfigurationsskärm för händelsevillkor med kalenderalternativ, tidsbegränsningar och händelsevillkor i ett systemgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ah! Jag tittade på beskrivningen och tänkte att själva händelsen är "deaktiverad" under kalendertiden, d.v.s. eventuella händelsevillkor ignoreras och att det var tveksamt om kalendern då kunde styra. Det var det jag nämnde som kalenderbegränsning med ett villkor som alltid skulle vara på. Då var jag kanske rätt på det, får testa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.