1 014 401 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Hej! Jag försöker koppla en MK-4400 magnetkontakt med sabotagekontakt till en Vanderbilt SPC 5300, med dubbelbalanserad motståndskoppling (2 × 4,7 kΩ enligt vad jag förstått att SPC-systemet använder).
Jag har:
Har någon en bild på en korrekt inkopplad MK-4400 i verkligheten? Det skulle hjälpa massor!
Tack på förhand! 🙏 / Jonathan
Jag har:
- Orange kabel till Zon 1
- Blå kabel till GND/0V
- Två 4,7 kΩ motstånd
- MK-4400 med terminaler 2, 3, 4, 5
- Vilka terminaler som ska ha vilka kablar
- Hur motstånden ska sitta (ett parallellt, ett i serie)
- Om något måste byglas
- Vilken fysisk ingång på SPC5300 som motsvarar Zon 1 och GND
Har någon en bild på en korrekt inkopplad MK-4400 i verkligheten? Det skulle hjälpa massor!
Tack på förhand! 🙏 / Jonathan
Många tack! Mycket bra beskrivet. Jag har inga inbyggda motstånd.gol skrev:
Får dock inte till det rätt. Ser ut så här i admin
Kopplat det så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange till input och grön till Com
Känns som jag missat något fundamentalt. Något jag ska ändra eller kan testa?
Hej
Är det någon som kan hjälpa mig och förklara varför jag tappat uppkopplingen mot spc connect efter att jag bytte ut min router, använder samma SSID och lösenord på den nya men det funkar inte,ser inte larmet i routerns lista heller och kan ej kommunicera med larmet genom spc connect,loggar jag in så står det bara "status" FEL och att centralen är offline....se bild
Har tidigare fått hjälp av rillerock och återställt registeringsnyckeln när jag tappat uppkopplingen, kan det vara det som behövs nu också eller har någon nåt tips....mvh Robban
Är det någon som kan hjälpa mig och förklara varför jag tappat uppkopplingen mot spc connect efter att jag bytte ut min router, använder samma SSID och lösenord på den nya men det funkar inte,ser inte larmet i routerns lista heller och kan ej kommunicera med larmet genom spc connect,loggar jag in så står det bara "status" FEL och att centralen är offline....se bild
Har tidigare fått hjälp av rillerock och återställt registeringsnyckeln när jag tappat uppkopplingen, kan det vara det som behövs nu också eller har någon nåt tips....mvh Robban
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första vill jag tacka för svar och sen får du ursäkta min okunskap både på larmet och mina kunskaper i nätverk/datorer .....men ska försöka ge dig den fakta du undrar över....Demmpa skrev:
Det är trådbundet
Var tidigare i gamla routern DHCP tilldelat med Ip-nummer 192.168.1.40 (tror jag eller 39)
Tror gamla routern hade 192,168,1,1 på LAN
Den nya routern har 192,168,50,1 på LAN
Där har du problemet, larmet har 192.168.1.xx.medan nätverket/routern har 192.168.50.xx, då kan dom (normalt) inte prata med varandra.
Kan fungera om du gör larmet spänningslöst (nätspänning och batteri) så att larmet får nytt IP-nummer.
Annars så ändra ip-ranchen till 192.168.1.xx i routern, då behöver du starta om alla enheter (förutom larmet) som ska ansluta till nätverket/internt.
Kan fungera om du gör larmet spänningslöst (nätspänning och batteri) så att larmet får nytt IP-nummer.
Annars så ändra ip-ranchen till 192.168.1.xx i routern, då behöver du starta om alla enheter (förutom larmet) som ska ansluta till nätverket/internt.
Ok då ska jag fimpa 220 och batteri spänningen i typ 10 minuter så får jag se vad som händer....👍Demmpa skrev:
Där har du problemet, larmet har 192.168.1.xx.medan nätverket/routern har 192.168.50.xx, då kan dom (normalt) inte prata med varandra.
Kom på en följdfråga precis innan jag tänkte göra larmet spänningslöst.....om nu larmet får en ny IP adress med192.168,50, xx kommer det inte då bli strul mot spc connect som tror att denna central ska vara 192.168.1.40....??
Redigerat:
Jag tror det enklaste faktiskt är att du ändrar range till 192.168.1.xxx (i routern) då minimerar du risken också för att eventuellt andra enheter får samma strul. Det är ofta inte så svårt att ändra range i routern.
Sen behöver det inte hjälpa som ensam åtgärd, men det är stor sannolikhet.
Sen behöver det inte hjälpa som ensam åtgärd, men det är stor sannolikhet.
Ok, det gör jag under LAN - DHCP server- startadress IP pool ? eller är det "bara" routerns LAN ip som jag ska ändra till 192.168.1.1 istället för 192.168.50.1 ?T TechChad skrev:
Redigerat: