Byggahus.se

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

1. S
    Medlem Nivå 8
  2. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Per utgång men inte kontinuerligt.

3. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Kan inte följa länken från min mobil men ligger den runt 3-400mA så är det lugnt.
    Vanliga inomhussirener brukar ligga runt 100mA.

4. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Börja med att kolla om utgången är dragen och sen så att polariteten är rätt till siren.

Nej det är inga problem med den.

Funkar tom med SIR300 som drar 900mA men inget att rekommendera i ett system som har mycket annat inkopplat.

5. S
    Medlem Nivå 8
    Den maxar på 400mA men jag har även en annan siren som jag vill koppla inomhus. Dock är jag rädd att jag överbelastar med 2 st sirener. Den andra är en mindre variant på 125mA i förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0045.PNG

Redigerat 20 maj 2017 20:03
  6. S
    Medlem Nivå 8
    Var kan jag hitta SPC PRO, skall nu konfigurera larmet men jag kan inte accessa dropboxen i tråden...

7. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Ja skulle rekommendera att du loggar in i webgränssnittet istället och hoppar PRO.

Default ip till larmet om du inte ställt Dhcp är httpS://192.168.1.100
    Engineer
    1234

För att sedan komma åt larmet via connect så får du köra Dhcp och sedan låsa den adressen i routern alt logga in i map under kommunikation/ethernet och se vilken ip du fått.

• Laddar…
  8. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Är du däckspinnaren?
    Isåfall lade jag till dig precis.

9. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Lagt till senaste manualen på svenska som gäller både för inkoppling och programmering.

10. S
    Medlem Nivå 8
    Japp

11. F
    Medlem Nivå 3
    Halloj!

Då har fibern kommit till byn och inhandling av ny router har gjorts (Asus RT-AC66U) Då det var dags att få igång larmet (SPC 4320) mot webgränssnitt och SPC connect tog det stopp.

Jag har via panelen gått in och får IP-adressen 168.192.0.107 men det funkar inte då jag slår det i datorn som är trådlöst uppkopplad till routern. När jag går in i loggen för routern kan jag inte hitta att SPC central är uppkopplad, trots att nätvärkssladden är kopplad via SPC CA och router. För var man tvungen att öppna en massa portar och grejer i routern för att se SPC-centralen men vad gäller nu. Någon som kan ge lite vägledning?

DHCP är aktiverad. Hur kan jag trigga routern till att hitta SPC-centralen?

Fiat 500/Richard

12. J
    Medlem Nivå 4
    Du måste skriva https:// innan ipnumret. Observera "S":et i https.

Jag bruka använda Internet Explorer, inte den nya Edge webbläsaren som kommit.

13. F
    Medlem Nivå 3
    Har kört med https men det är precis som om Spc-centralen och routern inte lirar. Jag får blink på dioder både på SPC och routern, men inget i routerlistan om att Spc är ansluten. Vad är beskrivningen i routerna lista när SPC är ansluten?
    Fel på nätverkskabel? Det ända jag gjort har varit att flyttat kabeln ifrån 4g-routern till den nya trådlösa routern.

Redigerat 23 maj 2017 22:13
  14. F
    Husägare · Nivå 10
    I min asus n66u står det SPC, därefter ip-adressen. Har du fått en ip-adress i panelen så har ju routern och larmet bevisligen kontakt eftersom du kör DHCP. (Visst var larmet inställt på DHCP också?).
    Adressen du skriver är helt säkert fel, frågan är bara om du bara skrivit fel här, eller även när du testat i webbläsaren. Rätt adress ska vara 192.168.0.x.
    Vad har du för ip-adress i routern? Jag hade för mig att asus körde 192.168.1.x som default.
    Edit:
    Du behöver inte öppna några portar, det som däremot kan vara klokt är att låsa larmet till en fast ip-adress i DHCP-servern.
    När du sen drar igång en VPN-server för att komma åt webbinterfacet på distans, är det också klokt att byta scope till exempelvis 192.168.23.x för att inte krocka med andras nät när du kör vpn via deras wifi. Men det här är överkurs.

Redigerat 25 maj 2017 16:15
  15. P
    Medlem Nivå 6
    Någon som har tips på trafo till SPC om man inte vill använda den inbyggda?