852 357 läst · 5 055 svar
852k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Står det i manualen att det ska vara skärmad kabel? Jag har aldrig hört någon rekommendera skärmad kabel annat än mellan byggnader eller i situationer med elstörningar.Shiraz skrev:
9.1.4 Shielding
The shielding terminals (SHLD) should only be used for cables types with
shielding (e.g. Belden 9829). If shielding is required (i.e. sites with high electric
field interference): connect the cable shield to the SHLD terminals on the
controller and all networked expanders. If the shield needs to be connected to
earth then a cable needs to be connected from the SHLD terminal on the
controller to the chassis earth stud. Do NOT earth the SHLD terminal on any of
the expanders.
http://www.extronic.se/larm/larmkatalogen.html
Ladda hem denna. Läs och förstå....
Opps. Dom har en ny. Utan massa info.
http://www.athenalar.se/85529ff0-19d1-4376-8aff-f0e2016e369b-29.html
Ladda hem denna. Läs och förstå....
Opps. Dom har en ny. Utan massa info.
http://www.athenalar.se/85529ff0-19d1-4376-8aff-f0e2016e369b-29.html
Redigerat:
Mmm. Verkar så, tyvärr. Kanske tjänar mer på att ha kurser och sälja dessa till skolor...
Nu har jag installerat mitt SPC, jag har två dörrbrytare och två IR samt en 421. Det konstiga är att den bara hittat tre sektioner? Båda IR dekarna funkar, de lyser och blinkar när man går. Jag har kopplat som jag tror det skall till I1, I2, I3, I4 och C samt 12+ 0V för IR. Var kan jag ha gjort fel? Magnetbrytarna har 2x 4.7kohm motstånd enl rekommendation. Behöver man konfa detta i spc? Om så var Kan man göra det via manöverpanelen?
Lite uppdateringar.
Jag har fått systemet att acceptera mina TAGs så jag kan larma på/av med tags men när jag testar att öppna en dörr eller gå framför en IR sensor som borde trigga larmet händer inget trots att jag larmat på...
Jag har ännu inte testat att konfa larmet via IP men kanske man borde göra snart...
Lite uppdateringar.
Jag har fått systemet att acceptera mina TAGs så jag kan larma på/av med tags men när jag testar att öppna en dörr eller gå framför en IR sensor som borde trigga larmet händer inget trots att jag larmat på...
Jag har ännu inte testat att konfa larmet via IP men kanske man borde göra snart...
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg
Ett tips är att koppla upp dig mot larmet med dator via Ip. Då kommer nog många frågor att lösa sig.Shiraz skrev:Nu har jag installerat mitt SPC, jag har två dörrbrytare och två IR samt en 421. Det konstiga är att den bara hittat tre sektioner? Båda IR dekarna funkar, de lyser och blinkar när man går. Jag har kopplat som jag tror det skall till I1, I2, I3, I4 och C samt 12+ 0V för IR. Var kan jag ha gjort fel? Magnetbrytarna har 2x 4.7kohm motstånd enl rekommendation. Behöver man konfa detta i spc? Om så var Kan man göra det via manöverpanelen?
Lite uppdateringar.
Lycka till.
Intern siren har jag kopplat in men den fungerar inte, INT+ till +12V & INT- till GND.
Vilken utgång är det som är knyten till INT+/- ? det står ju bara Utgångar 1,2,3,4,5,6 när man loggar in på webgränssnittet och eftersom jag har pillat så mycket så är defaultvärden bort på alla utgångar
Vilken utgång är det som är knyten till INT+/- ? det står ju bara Utgångar 1,2,3,4,5,6 när man loggar in på webgränssnittet och eftersom jag har pillat så mycket så är defaultvärden bort på alla utgångar
HahaMcZ skrev:
Längst ner till höger är utgång 1 sen går det uppåt och slutar på 6.
Precis som jag misstänkt, EXT+/- är utgång 1 och INT+/- är utgång två, men det fungerar inte, sirenen är knäpptyst. Måste dubbelkolla inkopplingen sen.RilleRock skrev:
Det är en liten siren, minns inte märke just nu men jag har för mig den bara skulle dra ca 160mA så den borde inte överbelasta utgången.
Både och. Det finns en fasmärkning som gömmer sig bakom säkringen och inte syns på bilden, så jord är märkt att anslutas på mittskruven. Dock kan man kanske tycka att det skulle vara tydligare om respektive benämning satt mitt framför respektive skruv.etompau skrev: