1 014 408 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Om jag inte nu läser fel så är det 12VDC på sekundär? Går ju inte att utläsa i specifikationerna vad minimumkravet är vad jag kan se, förutom 700mA på aux + 160-200 för central?probeb skrev:
Noratel vet jag har skyddstrafo på 1.25A... räcker väl i ett litet system kanske?
Kjell har ju en del annars.
Funderar själv på mean well 320W för ett "litet" sirenprojekt...
Missade denna, låshop har 2A också
https://lasshop.se/produkt-kategori/transformatorer/
https://lasshop.se/produkt-kategori/transformatorer/
https://lasshop.se/produkt/transformator-lf-78b-17vac-4-4a/probeb skrev:
http://www.tme.eu/se/details/pss63_230_18v/skyddstransformatorer/breve-tufvassons/
http://resource.boschsecurity.com/documents/Data_sheet_svSE_2854038923.pdf
Var står det i specs 18VAC in? Hittar verkligen ingen info alls...
Tja fellow SPC-lovers!
Har precis satt igång mitt system men måste rådfråga angående mina Rökdetektor DP721RTA.
Fråga 1:
Jag har kopplat in den på plint 5 (C) & 6 (NO) med motstånd 4,7 i mellan (i själva detektorn alltså).
Detta måste ju vara det bästa, för om jag kör mellan C och NC så går det väl inte att se skillnad på normalt läge eller om den är kortsluten? Men min konfiguration ifall den blir kortsluten så får jag ju ett brandlarm på den istället?
Fråga 2:
Jag har valt attribut Normalt Öppen för att återspegla ovan. Först valde jag balansering med ENKEL 4,7 under ingången. Men då säger den: EOL Kvalité 4,7, Ingång Stängd, Status Brand. Men om jag däremot väljer Ingen balansering (fast jag har ett 4,7). Då fungerar allt och den säger: EOL Kvalite: - 4,7, Ingång: Öppen, Status: Normal.
Ska man inte välja balansering ENKEL 4,7 ifall man har ett 4,7 mellan C och NO?
Fråga 3:
Jag läste tidigare i tråden att man var tvungen att välja en OP-igång för 0V eftersom det annars inte går att nollställa via MAP:en. Men jag har ändå valt vanliga 12V och 0V, men jag kan iaf nolla via MAPen? Det går bara att trycka på Kvittera så blir det tyst? Är det för att det har ändrats i senare FW, eller varför funkar det för mig?
Har precis satt igång mitt system men måste rådfråga angående mina Rökdetektor DP721RTA.
Fråga 1:
Jag har kopplat in den på plint 5 (C) & 6 (NO) med motstånd 4,7 i mellan (i själva detektorn alltså).
Detta måste ju vara det bästa, för om jag kör mellan C och NC så går det väl inte att se skillnad på normalt läge eller om den är kortsluten? Men min konfiguration ifall den blir kortsluten så får jag ju ett brandlarm på den istället?
Fråga 2:
Jag har valt attribut Normalt Öppen för att återspegla ovan. Först valde jag balansering med ENKEL 4,7 under ingången. Men då säger den: EOL Kvalité 4,7, Ingång Stängd, Status Brand. Men om jag däremot väljer Ingen balansering (fast jag har ett 4,7). Då fungerar allt och den säger: EOL Kvalite: - 4,7, Ingång: Öppen, Status: Normal.
Fråga 3:
Jag läste tidigare i tråden att man var tvungen att välja en OP-igång för 0V eftersom det annars inte går att nollställa via MAP:en. Men jag har ändå valt vanliga 12V och 0V, men jag kan iaf nolla via MAPen? Det går bara att trycka på Kvittera så blir det tyst? Är det för att det har ändrats i senare FW, eller varför funkar det för mig?
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Du ska använda plint 4 (NC) och 5 (C) på detektorn och sätta ett 4K7 motstånd i serie, inte paralellt mellan plintarna. Sedan väljer du attribut brand och kryssar bort normalt öppen om den fortfarande är ikryssad. Koppla sedan plus till 12v och minus till någon av op utgångarna tex OP6 och ställ in den utgången på attribut RÖK.rightnow skrev:Tja fellow SPC-lovers!
Fråga 1:
Fråga 2:
Fråga 3:
Läs gärna på nedan sida för att förstå principen på enkel och dubbelbalanserat system.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/smarta-hem/larmkomponenter/inkopplingsprincipen
Lycka till.
Redigerat:
Rillerock, websajten funkade finfint. Nu hittade jag alla fel jag hade
Du är en klippa!
Dock så vet jag inte hur jag ska konfigurera in/utpassagen? Jag har två områden(areas) och i den första arean har jag bara dörrkontakten där man passerar in/ut vid av/på larmning. Timern för aktivering har jag hittat och ställt om så man inte drar larmet vid utpassagen men däremot så får jag inte till det så dörrbrytaren blir fördröjd tills mina sekunder passerat för inpassage:/ då går larmet på en gång, några tips?
Sedan så är sirenen som jag valt för inomhusbruk för klen KSB2A sound bomb4, den låter skitlite. Några tips på en hysteriskt jobbig siren för innebruk?
Dock så vet jag inte hur jag ska konfigurera in/utpassagen? Jag har två områden(areas) och i den första arean har jag bara dörrkontakten där man passerar in/ut vid av/på larmning. Timern för aktivering har jag hittat och ställt om så man inte drar larmet vid utpassagen men däremot så får jag inte till det så dörrbrytaren blir fördröjd tills mina sekunder passerat för inpassage:/ då går larmet på en gång, några tips?
Sedan så är sirenen som jag valt för inomhusbruk för klen KSB2A sound bomb4, den låter skitlite. Några tips på en hysteriskt jobbig siren för innebruk?
Redigerat:
Inferno Intenso eller sylco tl-30x. Belastar inte aux vid larm, eftersom de har eget batteri. Kräver batteribyte typ vart tredje år dock.Shiraz skrev:
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Om du har satt MK som in/utpassering så är det om du har en IR som är riktad så den bevakar området där knappsatsen sitter. På den sektionen måste du välja följande, tror det finns under attribut på den sektion det gäller. Det gör så att om MK som är satt som in/utpassering triggas så fördröjs den följande sektionen den tid som inpassering pågår.Shiraz skrev:
Lycka till.