Vi renoverar ett hus från 1870 och har tagit bort en innervägg där golvet gick under väggen men som visade sig vara skarvat ändå. Det obehandlade (mörka) golvet är proppfullt med spik både från f d masonit men även någon tidigare beläggning plus att planken i sig är spikade med smidda spikar. Brädorna är vackert urholkade av årtionden av skurning, men tyvärr väldigt slitna och trasiga.
Även den del som sedan tidigare var slipad och fernissad har skador och sviktar lätt när man går på det men det är också väldigt vackert.
Borde vi laga och slipa, borde jag vända planken och sätta de trasiga i sidorna, borde jag handslipa med excentrrslip för att behålla ”livet” i det såpskurade, eller borde vi lägga ett nytt kilsågat golv?
Tacksam för alla råd!
Även den del som sedan tidigare var slipad och fernissad har skador och sviktar lätt när man går på det men det är också väldigt vackert.
Borde vi laga och slipa, borde jag vända planken och sätta de trasiga i sidorna, borde jag handslipa med excentrrslip för att behålla ”livet” i det såpskurade, eller borde vi lägga ett nytt kilsågat golv?
Tacksam för alla råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Att renovera betyder inte byta ut. Det betyder att få det man har att fungera en tid ytterligare. Med ett så fint gammalt golv skulle jag oxo satsa på det som förstahandsalternativ.H Henrik Tuner skrev:
Att ett gammalt golv ser gammalt ut och att man kan se var det gick väggar tidigare är ganska naturligt efter över 150år.
Klicka här för att svara