Nissens Nissens skrev:
Jag har haft Easee i typ 5 år, och det du beskriver händer aldrig - den byter aldrig fas ens vid laddstart. När man tex har en bil som laddar på två faser så används alltid L1 och L2 och effektvakten ser till att ingen av lasterna går över det inställda gränsvärdet.

Om tex L1 och L3 är obelastade och L2 har belastning på 8 A och strömbegränsningen är 16A så kommer laddboxen att använda L1 och L2 och belasta dom båda med 8A vardera upp till strömbegränsningen på L2 om 16A.

Motsvarande gäller laddare som använder en fas, den kör då alltid på L1…

Ser nu att du nämner equalizer. Jag använder Pulse och Tibber, men det borde ju inte göra någon skillnad, laddboxen får ju samma info
Det jag pratar om handlar om enfasladdning som Nissan Leaf eller många laddhybrider använder. Hur Easee fungerar vid 2-fas laddning vet jag inte.

Müssli Müssli skrev:
Det jag pratar om handlar om enfasladdning som Nissan Leaf eller många laddhybrider använder. Hur Easee fungerar vid 2-fas laddning vet jag inte.
Den fungerar endast med antingen 1-fas alt 3-fas. Inte 2 faser

G Givdul1 skrev:
Den fungerar endast med antingen 1-fas alt 3-fas. Inte 2 faser
Easee kan ladda med 2-fas men jag vet inte om den klarar att växla fritt mellan faserna. Eller vad menar du?

Müssli Müssli skrev:
Easee kan ladda med 2-fas men jag vet inte om den klarar att växla fritt mellan faserna. Eller vad menar du?
Nej, den klarar bara 1 eller 3 fas inte två. Så länge vi pratar om easee charge up eller liknande

Jag är rätt säker på att jag läst om det någonstans men det kanske handlade om att boxen gick ner till 2-fas vid något tillfälle. Tack för rättelsen.

G Givdul1 skrev:
Nej, den klarar bara 1 eller 3 fas inte två. Så länge vi pratar om easee charge up eller liknande
Nu blir jag nyfiken. Menar du alltså att om man kopplar in en laddhybrid med tvåfasladdning på en Ease, så blir det bara enfas laddning? låter konstigt.

H hempularen skrev:
Nu blir jag nyfiken. Menar du alltså att om man kopplar in en laddhybrid med tvåfasladdning på en Ease, så blir det bara enfas laddning? låter konstigt.
Når jag varit i kontakt med min grossist och ställlt frågan om laddning på två faser är det svaret jag fått..
men då var det inte någon 2fas laddhybrid inblandad, så jag kan ha fel.
Har du själv varit med om tvåfasladdning som överstigit 7,4kW?

• IMG_5787.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja. Hemma laddar jag faktikst med enfas schuko kabeln. Jag har lånat laddning via en Ease laddare hos en släkting vid några tillfällen. Men har inte reflekterat över om den kör på enfas eller två faser.

Jag tror man får skilja på att bilen laddar med två faser och att laddboxen bara exponerar två faser.

Att boxen exponerar tre faser men bilen bara nyttjar två är inget problem.

Men jag tror inte standarden tillåter att laddboxen endast lämnar två faser.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror man får skilja på att bilen laddar med två faser och att laddboxen bara exponerar två faser.

Låter vettigt.
Vet ni om det är vanligt med 2-fas ombordladdare?

Standarden vet ingenting om huruvida det är en, två eller tre faser. Den ställer bara in laddströmmen, samt hanterar state-övergångarna så att man i bägge ändar är överens om hur man skall agera.

12V - ingen bil ansluten.
9V - bil ansluten, men laddning pågår inte.
6V - bilen laddar.
3V - bilen laddar och fläkt måste köra om det är inomhus (används i princip aldrig numera)

I läget med 9V så byter laddaren från att leverera en stabil likspänning på 12V (som spänningsdelas ned till ovanstående nivåer med en bil ansluten) till att leverera en pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg. Bredden på pulserna specificerar vilken laddström som bilen maximalt får ta ut.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Standarden vet ingenting om huruvida det är en, två eller tre faser. Den ställer bara in laddströmmen, samt hanterar state-övergångarna så att man i bägge ändar är överens om hur man skall agera.

12V - ingen bil ansluten.
9V - bil ansluten, men laddning pågår inte.
6V - bilen laddar.
3V - bilen laddar och fläkt måste köra om det är inomhus (används i princip aldrig numera)

I läget med 9V så byter laddaren från att leverera en stabil likspänning på 12V (som spänningsdelas ned till ovanstående nivåer med en bil ansluten) till att leverera en pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg. Bredden på pulserna specificerar vilken laddström som bilen maximalt får ta ut.
Fast det där är kommunikationen.
Jag gissar på att det finns beskrivet någonstans att man bara kan förutsätta en eller tre faser för laddning, och om det är en fas så ska den komma på pinne 1.

Men jag kan givetvis ha fel här.

Fast det där är kommunikationen.
Jag gissar på att det finns beskrivet någonstans att man bara kan förutsätta en eller tre faser för laddning, och om det är en fas så ska den komma på pinne 1.

Men jag kan givetvis ha fel här.
En av få saker som jag inte testat faktiskt. Dvs, jag har inte testat att skicka ut bara en fas och detta på L2 eller L3 i kontakten. Jag har extremt svårt att tro att detta stöds dock. Det skulle innebära att man måste bygga detektering av vilken/vilka faser som är anslutna och sedan ha kontaktorer i bilen som erbjuder möjlighet att koppla om dessa, dvs tre separata kontaktorer för en enfas bil och lika många för en bil som laddar på två faser. Möjligen att någon gjort det för laddning med två faser, då behöver man ju egentligen bara ha en kontaktor som använder strömmen in för att dra, i kombination med att man har en logik i processorn för att bestämma vilken av dem som skall dra. Men varför krångla till det när det finns andra bilar som måste ha spänningen på L1 i kontakten? Detta driver ju att det måste vara på L1 i kontakten som späniningen kommer. Nu tänker jag på specifikt på J1772-kontakter och på Typ2 med enbart en fasledare (ja, man kan köpa sådana sladdar också, det skickas ofta med sådana till laddhybrider med enbart en fas).

Frugans bil (med laddning på en eller tre faser) fungerar inte om den får ström på två faser, men inte på den tredje. Det är ett corner-case som jag råkat testa efter att en huvudsäkring löst ut. Detta gör att jag finner det helt osannolikt att någon kommer på att göra laddare med enbart två faser.

Så, min slutsats är att det msåte vara på L1 i kontakten som spänningen kommplas in med enfasladdning och det är då rimligt att anta att man vid laddning med två faser använder L1 och ytterligare en, L2. Detta förenklar logiken i bilen och gör det möjligt att använda mindre koppar i sladden.

Edit: Sedan spelar fasordningen ingen roll på de bilar jag testat med.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En av få saker som jag inte testat faktiskt. Dvs, jag har inte testat att skicka ut bara en fas och detta på L2 eller L3 i kontakten. Jag har extremt svårt att tro att detta stöds dock. Det skulle innebära att man måste bygga detektering av vilken/vilka faser som är anslutna och sedan ha kontaktorer i bilen som erbjuder möjlighet att koppla om dessa, dvs tre separata kontaktorer för en enfas bil och lika många för en bil som laddar på två faser. Möjligen att någon gjort det för laddning med två faser, då behöver man ju egentligen bara ha en kontaktor som använder strömmen in för att dra, i kombination med att man har en logik i processorn för att bestämma vilken av dem som skall dra. Men varför krångla till det när det finns andra bilar som måste ha spänningen på L1 i kontakten? Detta driver ju att det måste vara på L1 i kontakten som späniningen kommer. Nu tänker jag på specifikt på J1772-kontakter och på Typ2 med enbart en fasledare (ja, man kan köpa sådana sladdar också, det skickas ofta med sådana till laddhybrider med enbart en fas).

Frugans bil (med laddning på en eller tre faser) fungerar inte om den får ström på två faser, men inte på den tredje. Det är ett corner-case som jag råkat testa efter att en huvudsäkring löst ut. Detta gör att jag finner det helt osannolikt att någon kommer på att göra laddare med enbart två faser.

Så, min slutsats är att det msåte vara på L1 i kontakten som spänningen kommplas in med enfasladdning och det är då rimligt att anta att man vid laddning med två faser använder L1 och ytterligare en, L2. Detta förenklar logiken i bilen och gör det möjligt att använda mindre koppar i sladden.

Edit: Sedan spelar fasordningen ingen roll på de bilar jag testat med.
Låter som ungefär det jag försökte säga =)

Jag sparade laddsladden till hybriden att ha i reserv, men insåg att den var enfas, så den åker vidare.

Original Easeen har ju sju reläer:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ation-for-elbilar.484462/page-11#post-5185010

Gissningsvis fem för 3F+N+PE, samt två för att växla in en av de andra faserna på "L1".

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
Hur kommer det sig tro att man implementerat ett så rudimentärt protokoll som fyrkantsvåg, känns väldigt 80-tal. Robust? Enkelt? Ja, förvisso. Men väldigt begränsat. Borde väl vart vettigare med en serielina?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.