25 380 läst ·
113 svar
25k läst
113 svar
Laddbox, rimligt att en elektriker mäter upp vilken fas som är vilken?
Helt OT och med hög risk för att jag missförstått något så undrar jag ändå om den där kopplingen i husgrunden? Det låter som att ni tar el till garaget före er elmätare eller sitter er mätare ute vid gatan?F fredand44 skrev:Hej
Har fått en laddbox-installation med lastbalansering (effektvakt) installerad för 3-fas.
Den har funkat minst sagt märkligt då den lagt mest last på den fas som var den som redan var högst belastad varpå fas-säkring löst ut.
Efter analys (på distans) av externt support-företag som företaget vi beställt lösningen av sammarbetar med så tror support-företaget att elektrikern råkat kasta om faserna så rotationen blir knasig.
Så frågan är om det är rimligt att tro att en elektriker som installerar en sådan här lösning borde förväntas göra någon mätning för att konstatera vilken fas som är vilken, så det blir rätt? (Jag har väldigt begränsade kunskaper om el och vet faktiskt inte hur en sådan mätning skulle gå till, kanske jättesvårt?) Eller kan man bara förvänta sig att elektrikern går på färger eller markering på befintliga kablar?
Hur som helst verkar ju faserna omkastade på något vis. Jag kan se fyra punkter där det skett.
1) Det är omkastat i vårat elskåp vid vägen. Vi fick nämligen en ny elmätare för några år sedan så man kanske kan tänka sig att självaste Vattenfall råkat koppla fel. Känns lite osannolikt men även solen har fläckar.
2) För ca 15 år sedan byggde vi ett garage som skulle ha el med en egen el-central. Elen från vägen går till en fördelningsbox under vårat bostadshus, en 3-fas-tamp går som tidigare upp till våran el-central i huset och en 3-fas-tamp går till garaget. Här skulle man ju kunna tänka sig att det blivit en omkastning som kanske inte märkts under dessa femton år.
3) El-centralen i garaget sen femton år kanske varit felmonterad (jag antar att det syns i den vilken fas som förväntas matcha vilken i skåpet vid vägen)
4) Själva laddboxinstallationen dvs att den senaste elektrikern råkat kasta om faserna i laddboxen. (Obs laddboxen är kopplad mot centarlen i garaget)
Det kan ju också vara flera omkastningar på vägen till laddboxen.
Ja vad tror ni?
Ps anledningen till frågan är att innan vi tar ut en elektriker ombeds vi godkänna detta:
Innan vi bokar in besöket behöver vi ditt godkännande av följande förutsättningar:
Vid garantiärende:
Om vår tekniker konstaterar ett ursprungligt tekniskt fel på installationen, hanteras detta som ett installationsfel utan kostnad för dig.
Vid externa faktorer:
Om felsökningen visar att säkringarna i huset löser ut på grund av överbelastning i fastigheten snarare än ett fel i laddboxen/lastbalanseringen kommer vi fakturera er vidare med 2 290 kr.
Med externa faktorer menas fel som inte ligger i själva hårdvaran (laddboxen/lastbalanseringen), utan i omgivningen.
Exempel på detta kan vara:
Åtgärder man kan göra vid överbelastning
- Lokala nätverksproblem: Om boxen tappar kontakt på grund av svagt WiFi eller inställningar i din router.
- Säkringar och elcentral: Om en säkring i huset löser ut på grund av överbelastning i fastigheten snarare än ett fel i boxen.
- Yttre påverkan: Skador som uppstått efter installationen eller handhavandefel.
Höjning av huvudsäkring eller fasbalansering. Elektrikern kommer i så fall offerera arbetet till dig.
Vänligen bekräfta att du godkänner dessa villkor, så bokar vi in en tekniker som ser över detta omgående.
Om man bara kan förvänta sig att elektrikern tittar på befintlig uppmärkning så kan jag förstå att det inte är senaste elektrikerns fel eftersom han då bara kopplar så som det ser ut från närmaste punkt även om det är fel bakåt.
Men kan man förvänta sig att elektrikern borde mäta upp faserna just när lastbalansering förväntas funka då kanske man kan ifrågasätta formuleringen:
Med externa faktorer menas fel som inte ligger i själva hårdvaran (laddboxen/lastbalanseringen), utan i omgivningen.
Om vi bara godkänner förutsättningarna antar jag att företaget har friskrivit sig från eventuella förväntningar från vår sida så som att de borde gjort en mätning och inte bara gått på befintlig märkning.
Tacksam för era tankar.
Mvh
Fredrik
Så fungerar inte Easee, och sannolikt inte andra laddboxar heller. De drar ner strömmen på alla faserna om en riskerar att bli överlastad. Ingenting ”balanseras”, utan de fungerar som en regelrätt effektvakt.H hempularen skrev:Nu har jag inte läst hel tråden. Men det handlar troligen inte om någon omkastning av faser i huset/anläggningen.
Balanserare/laddbox kan fungera på lite olika sätt. Men i princip så mäter den strömmen på varje fas som kommer in från elnätet. Rapporterar då till laddboxen att nu går det ex. 25A i L1, man vill kanske begränsa det till 16A totalt. Laddboxen drar ned laddströmmen från L1 (eller rättare sagt, den säger till bilen att minska). mem om det då är omkastat så att det är L2 som kommer in till laddboxen på L1 anslutningen, så kommer alltså strömmen på L2 att minskas, men L1 fortsätter att dra mycket ström. Last balanseraren fortsätter att rapportera hög ström på L1, boxen drar ned ytterligare, till slut till noll, men då blir det alltså L2 som dras ned L1 fortsätter att ha hög ström, och huvudsäkringen löser ut.
I en normal villainstallation är det ganska vanligt att man inte håller jättekoll på fasordningen mellan centralerna. Det är bara om det finns ngn trefasmotor som det blir viktigt (innan laddboxar med lastbalanserare kom in i bilden). Och ex. en bergvärmepump med trefas kompressor övervakar att den får rätt fasordning (kompressorn går annars baklänges). Men även till en trefas motor spelar det ingen roll om det är L1 som är L1. Det vikiga är bara ordningen L1 L2 L3 är lika OK som L2 L3 L1, men det får inte vara L2 L1 L3.
Om vi antar att analysen att det är fel fasordning mellan mätpunkten och laddboxen stämmer, så borde det vara ett självklart fel som installartören skall stå för. Man kan aldrig förutsätta att fasordningen är korrekt mellan centraler. Men det kan även vara mätningen som är felaktig. Strömspolen som rapporterar L1 till balanseraren kanske sitter på L2 osv.
Det här är ju inte jättesvårt att felsöka själv.
OM det visar sig att elfirman skulle hävda att felet inte är deras pga. felaktig märkning i bef installation, så skulle jag bara vägra betala.
Om det behöver åtgärdas, så bör man ha koll på om det finns trefas apparater som kan tänkas vara beroende av fasordning. Bergvärmepump, lätt att glömma vattenpumpen som man har egen brunn (den går baklänges med fel fasordning, men pumpar ändå upp vatten, men extremt låg effektivitet, kan kosta 1000 tals kWh extra per år, utan att det märks annat än på elräkningen).
Det finns de som hanterar faserna en och en, men det är ju ytterst få som har det behovet.Nissens skrev:
Med ett litet tillägg. Easee kan inte skifta fas under laddning utan den gör en mätning när laddningen startas och använder den som är minst belastad i startögonblicket. Skulle en annan fas sticka upp i effekt klarar inte boxen att byta mitt i laddningen.T turbosaab skrev:Finns lite olika varianter.
Easee laddbox med Easee Equalizer lastbalansering kan faktiskt skifta faserna ut från laddboxen till bilen.
Framförallt värdefullt vid enfas laddning. Alla hybridbilar med enfas laddning laddar från L1. Har man då Equalizer installerad till Easee laddboxen, och om fasföljden är korrekt hela vägen mellan elnätsägarens mätare och laddboxen, kan laddboxen skifta utgående L1 att ta effekt från inkommande L2 eller L3 om det är mer utrymme över mätarsäkringen för någon av dessa.
Bra att du frågar om det var otydligt. Nä, vi tar inte el till garaget före elmätaren.L Langos skrev:
Bifogar en bild där man förhoppningsvis ser en grön punkt vilket är elmätaren. Två C, en för respektive El-central. En svart cirkel som är en kopplingspunkt. Att det är draget så här är för att garaget är byggt långt senare än huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack vare god hjälp från er alla så formulerade vi oss så här innan vi tackade ja och som ni ser så låter det lovande tycker jag:
Håller du med om att man som kund kan förvänta sig att installatören mäter upp att faserna är rätt inkopplade i laddboxen innan man lämnar över den till kunden?
SVAR: Ja, föreligger installationsfel kommer vi inte att debitera dig.
Mvh
Fredrik
Håller du med om att man som kund kan förvänta sig att installatören mäter upp att faserna är rätt inkopplade i laddboxen innan man lämnar över den till kunden?
SVAR: Ja, föreligger installationsfel kommer vi inte att debitera dig.
Mvh
Fredrik
Kan den stänga av och växla om det är ett långvarig belastning?Müssli skrev:
Jag har easee men tibbers pulse (inte inkopplad fn) - stöder den detta åxå?
Jag har haft Easee i typ 5 år, och det du beskriver händer aldrig - den byter aldrig fas ens vid laddstart. När man tex har en bil som laddar på två faser så används alltid L1 och L2 och effektvakten ser till att ingen av lasterna går över det inställda gränsvärdet.Müssli skrev:
Om tex L1 och L3 är obelastade och L2 har belastning på 8 A och strömbegränsningen är 16A så kommer laddboxen att använda L1 och L2 och belasta dom båda med 8A vardera upp till strömbegränsningen på L2 om 16A.
Motsvarande gäller laddare som använder en fas, den kör då alltid på L1…
Ser nu att du nämner equalizer. Jag använder Pulse och Tibber, men det borde ju inte göra någon skillnad, laddboxen får ju samma info
Redigerat:
Easee kan skifta fas under laddning. har provat och mätt själv.Müssli skrev:
Kanske beror på andra faktorer? Vilken bil? Och varför skulle inte pulse / equalizer inte kunna funka olika? Jag säger inte du behöver ha fel, men att du drar slutsats om ditt eget case om alla easee känns fel. Kan ju även vara olika SW eller HW revisions? Eller settings? Tidigare skrevs det ju att vissa bilar kan ändra laddeffekt on the fly, andra inte...Nissens skrev:
Främst olika Volvo, men även Nissan.J JohanLun skrev:
Det är knappast dom som tar beslutet att byta fas, de rapporterar endast hur spänningarna/lasterna ser ut i varje ögonblick.J JohanLun skrev:
Men jag är inte helt säker på detta. Kanske är det något uikt med equalizern…
Ok, så trots att man har en Easee laddare med senaste firmware så kan den fungera helt annorlunda än andra Easee laddboxar?J JohanLun skrev:
Det låter minst sagt långsökt.
Jag har ju haft koll på laddboxen med en mängd olika firmwares genom åren, och den har aldrig någonsin växlat faser, endast anpassat lasten.
Nej, det finns inga ”settings” för detta vad jag sett. Det vore nog bra om du kan hitta något som styrker det du påstår, för jag kan inte hitta det, och jag har som sagt personligen bra koll på hur Eases laddbox arbetar sedan länge.J JohanLun skrev:
Min laddbox har fri tillgång att använda tre faser a 16A och styr själv hur den vill lasta. Effektvakten fungerar utmärkt, men något byte av fas har aldrig inträffat, varken mellan eller under laddningar.
Jag har svårt att tro att bilen styr vilken fas laddboxen skall belasta i elanläggningen, det lär styras av laddboxen.
Redigerat: