25 380 läst ·
113 svar
25k läst
113 svar
Laddbox, rimligt att en elektriker mäter upp vilken fas som är vilken?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Standarden är i grunden från 2001 om jag inte läser wikipedia tokigt.
Jag gissar på att detta är mer tydligt och enklare att få kompatibelt mellan olika tillverkare.
Kräver inte heller någon "dator" i varken bil eller laddbox för att sköta kommunikationen.
Jag gissar på att detta är mer tydligt och enklare att få kompatibelt mellan olika tillverkare.
Kräver inte heller någon "dator" i varken bil eller laddbox för att sköta kommunikationen.
Jag antar att du skrev fel angående relä och PE.13th Marine skrev:
Mycket intressant det här,,, klarar bilen 2 faser? Stöder laddaren två faser? Nå, jag kunde inte låta bli att prova hur min funkar (CTEK + Kia EV6).
Fimpar man L2 eller L3 så laddar den på en fas (L1). 2-fas stöds alltså inte.
Fimpar man L1 så dör laddaren (föga överaskande)
Detta säger iofs inget om det är bilen eller laddaren som inte fixar två faser...
Detta säger iofs inget om det är bilen eller laddaren som inte fixar två faser...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Då jag byggt min egen laddbox (flera) så kan jag berätta att FIAT inte klarar två faser. Jag gjorde inget i laddboxen för att begränsa två faser.L Lars_P2006 skrev:Mycket intressant det här,,, klarar bilen 2 faser? Stöder laddaren två faser? Nå, jag kunde inte låta bli att prova hur min funkar (CTEK + Kia EV6).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Det går att koppla in spänningsdelningen med en transistor också, men då klarar man inte av att hålla strömkretsarna separerade. Jag hade inte gjort så i alla fall...13th Marine skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
Det var vanligt tidigare. Troligen något att man körde det i USA och det var billigare att använda samma laddare i EU som i USA. Vet att Mercedes EQC var 2-fas standard och 3-fas fanns som tillval.G Givdul1 skrev:
Har varit ut och "lagat" några anläggningar där EQC kunder tyckte att det var fel på laddaren för den bara laddade på 2-faser.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
I USA kör man två faser mot varandra och de levererar då 230V i och med att de är 180 grader från varandra. Men ur laddarens perspektiv är de fortfarande bara en fas om 230V.R Robert-san01 skrev:Det var vanligt tidigare. Troligen något att man körde det i USA och det var billigare att använda samma laddare i EU som i USA. Vet att Mercedes EQC var 2-fas standard och 3-fas fanns som tillval.
Har varit ut och "lagat" några anläggningar där EQC kunder tyckte att det var fel på laddaren för den bara laddade på 2-faser.
Jag tror att jag gled iväg när det gäller upplägget, jag skrev mina inlägg när jag satt i ett telefonmöte och började blanda ihop bilsidan med laddboxen...13th Marine skrev:
Reläet jag pratade om är på bilsidan. Sorry...
I mina laddboxar har jag två relän som styr två kontaktorer enbart. Fas 1 och nolla på ena kontaktorn, samt fas 2 och fas 3 på den andra.
Vill man kunna styra vilken fas som går ut till bilen så behöver man minst fyra reläer. Vill man dessutom kunna styra vilken fas som är på L1 i kontakten så behöver man två till. Nu är vi uppe i sex reläer. Vill man kunna styra vilken fas som är på L2 också (för vilar med laddning med två faser), då blir det sju reläer totalt.
Den sista utfästelsen är lite svår att förstå kanske, men om man har tre reläer för L1 i kontakten, då har man i L2 till andra fasen via trefas redan. Så när vi nu skall stödja alla olika kombinationer så har vi stöd för f1 och f2, för f3 och f2, det vi saknar är stöd för f1 och f3 till L1 och L2 i kontakten. Så då behöver vi antingen koppla in f1 eller f3 till L2. Därav sju reläer.
Så resonerar jag i alla fall.
Hm, om jag tolkar protokollet rätt så säger det att laddboxen (via CP-signalen) kan leverera X A. Sedan är det bilen som begränsar till X. Rätt uppfattat? Rent teoretiskt skulle bilen kunna ta 16 A även om laddaren säger 10 A...
Isåfall finns det ju inget som stödjer olika strömmar på olika faser, inte heller om en, två eller flera faser skall användas. Stämmer det? Eventuell listighet blir då helt upp till bilen: Saknas någon av faserna så får bilen välja, och troligtvis så blir det antingen bara L1 eller alla 3, rätt uppfattat?
Isåfall finns det ju inget som stödjer olika strömmar på olika faser, inte heller om en, två eller flera faser skall användas. Stämmer det? Eventuell listighet blir då helt upp till bilen: Saknas någon av faserna så får bilen välja, och troligtvis så blir det antingen bara L1 eller alla 3, rätt uppfattat?
Precis, det är bilen som väljer laddström och skulle kunna dra mer än tillåtet. Nu har (ska ha?) boxarna övervakning och bryrt strömmen om bilen inte lyder snabbt nog. Inte ovanligt ämne i forum för elbilsladdning, vissa bilar har probelm med detta.L Lars_P2006 skrev:Hm, om jag tolkar protokollet rätt så säger det att laddboxen (via CP-signalen) kan leverera X A. Sedan är det bilen som begränsar till X. Rätt uppfattat? Rent teoretiskt skulle bilen kunna ta 16 A även om laddaren säger 10 A...
Hur det beter sig är mycket upp till bilen. Faller en fas bort så laddat vissa vidare på två, andra kan nog ge felsignal.
Vill man skåda in i fratiden så finns ju ISO 15118 som kanske kan komma att stödja mer flexibel laddning även hemma om efterfråga finns. Det är ett mer komplext protokoll som hanterar plugncharge v2g och grejer.