25 380 läst ·
113 svar
25k läst
113 svar
Laddbox, rimligt att en elektriker mäter upp vilken fas som är vilken?
@Pacman - gällande gränsen för minsta tillgängliga ström för att bilen ska ta emot laddning på alla faser.
Sätter du den parametern i dina hembyggen också, eller låter du bilen styra detta själv?
Det är ju ombordladdaren som styr sjölva laddningen så, om man skulle vilja tweaka detta till att tillåta laddning med 3 faser <6A så behöver man i så fall mixtra med inställningar i fordonet och laddaren, korrekt?
Eller kan man ”fultolka” i laddboxen och göra så att den lurar bilen?
Köpta boxar kan ju inte det eftersom de måste följa standarden.
Sätter du den parametern i dina hembyggen också, eller låter du bilen styra detta själv?
Det är ju ombordladdaren som styr sjölva laddningen så, om man skulle vilja tweaka detta till att tillåta laddning med 3 faser <6A så behöver man i så fall mixtra med inställningar i fordonet och laddaren, korrekt?
Eller kan man ”fultolka” i laddboxen och göra så att den lurar bilen?
Redigerat:
Laddning med mindre än 6A finns inte i standarden, så det kan jag inte ställa in i boxarna. Men mellan 6A och 16A ställer jag inboxen. En av mina bilar har inte möjlighet att ställa in strömstyrkan. Dessutom orkar jag inte integrera både Fiats och Volvos APIer i hemautomation en, så jag har ställt upp laddhastigheten till max i bägge de bilarna.S Snikholt skrev:@Pacman - gällande gränsen för minsta tillgängliga ström för att bilen ska ta emot laddning på alla faser.
Det är ju ombordladdaren som avgör detta genom sin styrsignal, så om man skulle vilja tweaka detta till att tillåta laddning med 3 faser <6A så behöver man i så fall mixtra med inställningar i fordonet, korrekt?
Eller kan man ”fultolka” i laddboxen?
Dessutom så har Fiat en egenhet att den efter varje mjukvaruuppdatering ställer in 10A som max, något som är störande, men då kan jag använda 6A till den andra bilen när detta inträffar.
Det jag lurade på är om det rent teoretiskt skulle gå att få laddboxen att kommunicera en acceptabel CP kod även vid tillgänglig ström <6A. Alltså använda en signal som är inom standard, men att den ”luras”.pacman42 skrev:
Laddning med mindre än 6A finns inte i standarden, så det kan jag inte ställa in i boxarna. Men mellan 6A och 16A ställer jag inboxen. En av mina bilar har inte möjlighet att ställa in strömstyrkan. Dessutom orkar jag inte integrera både Fiats och Volvos APIer i hemautomation en, så jag har ställt upp laddhastigheten till max i bägge de bilarna.
Dessutom så har Fiat en egenhet att den efter varje mjukvaruuppdatering ställer in 10A som max, något som är störande, men då kan jag använda 6A till den andra bilen när detta inträffar.
Disclaimern är ju såklart att man ska ge f-n i det 🙂 men jag är bara nyfiken.
Jag har testat på två bilar med mindre än 6A, bägge har tolkat det som noll AmpereS Snikholt skrev:
Köp en rotationsprovare och kolla själv.F fredand44 skrev:Hej
Har fått en laddbox-installation med lastbalansering (effektvakt) installerad för 3-fas.
Den har funkat minst sagt märkligt då den lagt mest last på den fas som var den som redan var högst belastad varpå fas-säkring löst ut.
Efter analys (på distans) av externt support-företag som företaget vi beställt lösningen av sammarbetar med så tror support-företaget att elektrikern råkat kasta om faserna så rotationen blir knasig.
Så frågan är om det är rimligt att tro att en elektriker som installerar en sådan här lösning borde förväntas göra någon mätning för att konstatera vilken fas som är vilken, så det blir rätt? (Jag har väldigt begränsade kunskaper om el och vet faktiskt inte hur en sådan mätning skulle gå till, kanske jättesvårt?) Eller kan man bara förvänta sig att elektrikern går på färger eller markering på befintliga kablar?
Hur som helst verkar ju faserna omkastade på något vis. Jag kan se fyra punkter där det skett.
1) Det är omkastat i vårat elskåp vid vägen. Vi fick nämligen en ny elmätare för några år sedan så man kanske kan tänka sig att självaste Vattenfall råkat koppla fel. Känns lite osannolikt men även solen har fläckar.
2) För ca 15 år sedan byggde vi ett garage som skulle ha el med en egen el-central. Elen från vägen går till en fördelningsbox under vårat bostadshus, en 3-fas-tamp går som tidigare upp till våran el-central i huset och en 3-fas-tamp går till garaget. Här skulle man ju kunna tänka sig att det blivit en omkastning som kanske inte märkts under dessa femton år.
3) El-centralen i garaget sen femton år kanske varit felmonterad (jag antar att det syns i den vilken fas som förväntas matcha vilken i skåpet vid vägen)
4) Själva laddboxinstallationen dvs att den senaste elektrikern råkat kasta om faserna i laddboxen. (Obs laddboxen är kopplad mot centarlen i garaget)
Det kan ju också vara flera omkastningar på vägen till laddboxen.
Ja vad tror ni?
Ps anledningen till frågan är att innan vi tar ut en elektriker ombeds vi godkänna detta:
Innan vi bokar in besöket behöver vi ditt godkännande av följande förutsättningar:
Vid garantiärende:
Om vår tekniker konstaterar ett ursprungligt tekniskt fel på installationen, hanteras detta som ett installationsfel utan kostnad för dig.
Vid externa faktorer:
Om felsökningen visar att säkringarna i huset löser ut på grund av överbelastning i fastigheten snarare än ett fel i laddboxen/lastbalanseringen kommer vi fakturera er vidare med 2 290 kr.
Med externa faktorer menas fel som inte ligger i själva hårdvaran (laddboxen/lastbalanseringen), utan i omgivningen.
Exempel på detta kan vara:
Åtgärder man kan göra vid överbelastning
- Lokala nätverksproblem: Om boxen tappar kontakt på grund av svagt WiFi eller inställningar i din router.
- Säkringar och elcentral: Om en säkring i huset löser ut på grund av överbelastning i fastigheten snarare än ett fel i boxen.
- Yttre påverkan: Skador som uppstått efter installationen eller handhavandefel.
Höjning av huvudsäkring eller fasbalansering. Elektrikern kommer i så fall offerera arbetet till dig.
Vänligen bekräfta att du godkänner dessa villkor, så bokar vi in en tekniker som ser över detta omgående.
Om man bara kan förvänta sig att elektrikern tittar på befintlig uppmärkning så kan jag förstå att det inte är senaste elektrikerns fel eftersom han då bara kopplar så som det ser ut från närmaste punkt även om det är fel bakåt.
Men kan man förvänta sig att elektrikern borde mäta upp faserna just när lastbalansering förväntas funka då kanske man kan ifrågasätta formuleringen:
Med externa faktorer menas fel som inte ligger i själva hårdvaran (laddboxen/lastbalanseringen), utan i omgivningen.
Om vi bara godkänner förutsättningarna antar jag att företaget har friskrivit sig från eventuella förväntningar från vår sida så som att de borde gjort en mätning och inte bara gått på befintlig märkning.
Tacksam för era tankar.
Mvh
Fredrik
https://www.blocket.se/21206564
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har alltid misstänkt att min pump drar för mycket i jämförelse med grannar. Hur mäter man fasföljd på bvp ?H hempularen skrev:Nu har jag inte läst hel tråden. Men det handlar troligen inte om någon omkastning av faser i huset/anläggningen.
Balanserare/laddbox kan fungera på lite olika sätt. Men i princip så mäter den strömmen på varje fas som kommer in från elnätet. Rapporterar då till laddboxen att nu går det ex. 25A i L1, man vill kanske begränsa det till 16A totalt. Laddboxen drar ned laddströmmen från L1 (eller rättare sagt, den säger till bilen att minska). mem om det då är omkastat så att det är L2 som kommer in till laddboxen på L1 anslutningen, så kommer alltså strömmen på L2 att minskas, men L1 fortsätter att dra mycket ström. Last balanseraren fortsätter att rapportera hög ström på L1, boxen drar ned ytterligare, till slut till noll, men då blir det alltså L2 som dras ned L1 fortsätter att ha hög ström, och huvudsäkringen löser ut.
I en normal villainstallation är det ganska vanligt att man inte håller jättekoll på fasordningen mellan centralerna. Det är bara om det finns ngn trefasmotor som det blir viktigt (innan laddboxar med lastbalanserare kom in i bilden). Och ex. en bergvärmepump med trefas kompressor övervakar att den får rätt fasordning (kompressorn går annars baklänges). Men även till en trefas motor spelar det ingen roll om det är L1 som är L1. Det vikiga är bara ordningen L1 L2 L3 är lika OK som L2 L3 L1, men det får inte vara L2 L1 L3.
Om vi antar att analysen att det är fel fasordning mellan mätpunkten och laddboxen stämmer, så borde det vara ett självklart fel som installartören skall stå för. Man kan aldrig förutsätta att fasordningen är korrekt mellan centraler. Men det kan även vara mätningen som är felaktig. Strömspolen som rapporterar L1 till balanseraren kanske sitter på L2 osv.
Det här är ju inte jättesvårt att felsöka själv.
OM det visar sig att elfirman skulle hävda att felet inte är deras pga. felaktig märkning i bef installation, så skulle jag bara vägra betala.
Om det behöver åtgärdas, så bör man ha koll på om det finns trefas apparater som kan tänkas vara beroende av fasordning. Bergvärmepump, lätt att glömma vattenpumpen som man har egen brunn (den går baklänges med fel fasordning, men pumpar ändå upp vatten, men extremt låg effektivitet, kan kosta 1000 tals kWh extra per år, utan att det märks annat än på elräkningen).
Japp, så har jag uppfattat att vår zaptec go 2 funkar. Dvs att då "lastbalanseraren/effektvakten" signalerat överbelastning på någon fas så lägger laddboxen laddningen på en annan fas. Men då det verkar felkopplat hos mig råkar laddboxen lägga det på den fasen som var mest belastad. Resulterar i att fassäkringen löser ut.pacman42 skrev:
Nej det finns inte, men det finns laddare som lägger sig med enfasladdning på den minst belastade fasen om detta lönar sig jämfört med att köra tre jämnt belastade faser parallellt (det är nästan aldrig värt det dock). Om man tänker sig att kunden har en LLVP som kör på 13 A på en fas på ett 16 A abonnemang, då är det värt att lägga sig med runt 13A på en annan fas. Då får man snabbare laddning. Detta kallar tillverkarna av laddboxar för lastbalansering. Om de bara stryper trefasladdning, då är det definitivt en effektvakt och inget annat. Man slarvar rejält med språket.
Att mäta fram fasfölden i alla dina elcentraler och att det även stämmer i din laddbox är rätt lätt att göra.F fredand44 skrev:Hej
Har fått en laddbox-installation med lastbalansering (effektvakt) installerad för 3-fas.
Den har funkat minst sagt märkligt då den lagt mest last på den fas som var den som redan var högst belastad varpå fas-säkring löst ut.
Efter analys (på distans) av externt support-företag som företaget vi beställt lösningen av sammarbetar med så tror support-företaget att elektrikern råkat kasta om faserna så rotationen blir knasig.
Så frågan är om det är rimligt att tro att en elektriker som installerar en sådan här lösning borde förväntas göra någon mätning för att konstatera vilken fas som är vilken, så det blir rätt? (Jag har väldigt begränsade kunskaper om el och vet faktiskt inte hur en sådan mätning skulle gå till, kanske jättesvårt?) Eller kan man bara förvänta sig att elektrikern går på färger eller markering på befintliga kablar?
Hur som helst verkar ju faserna omkastade på något vis. Jag kan se fyra punkter där det skett.
1) Det är omkastat i vårat elskåp vid vägen. Vi fick nämligen en ny elmätare för några år sedan så man kanske kan tänka sig att självaste Vattenfall råkat koppla fel. Känns lite osannolikt men även solen har fläckar.
2) För ca 15 år sedan byggde vi ett garage som skulle ha el med en egen el-central. Elen från vägen går till en fördelningsbox under vårat bostadshus, en 3-fas-tamp går som tidigare upp till våran el-central i huset och en 3-fas-tamp går till garaget. Här skulle man ju kunna tänka sig att det blivit en omkastning som kanske inte märkts under dessa femton år.
3) El-centralen i garaget sen femton år kanske varit felmonterad (jag antar att det syns i den vilken fas som förväntas matcha vilken i skåpet vid vägen)
4) Själva laddboxinstallationen dvs att den senaste elektrikern råkat kasta om faserna i laddboxen. (Obs laddboxen är kopplad mot centarlen i garaget)
Det kan ju också vara flera omkastningar på vägen till laddboxen.
Ja vad tror ni?
Ps anledningen till frågan är att innan vi tar ut en elektriker ombeds vi godkänna detta:
Innan vi bokar in besöket behöver vi ditt godkännande av följande förutsättningar:
Vid garantiärende:
Om vår tekniker konstaterar ett ursprungligt tekniskt fel på installationen, hanteras detta som ett installationsfel utan kostnad för dig.
Vid externa faktorer:
Om felsökningen visar att säkringarna i huset löser ut på grund av överbelastning i fastigheten snarare än ett fel i laddboxen/lastbalanseringen kommer vi fakturera er vidare med 2 290 kr.
Exempel på detta kan vara:
Åtgärder man kan göra vid överbelastning
- Lokala nätverksproblem: Om boxen tappar kontakt på grund av svagt WiFi eller inställningar i din router.
- Säkringar och elcentral: Om en säkring i huset löser ut på grund av överbelastning i fastigheten snarare än ett fel i boxen.
- Yttre påverkan: Skador som uppstått efter installationen eller handhavandefel.
Höjning av huvudsäkring eller fasbalansering. Elektrikern kommer i så fall offerera arbetet till dig.
Vänligen bekräfta att du godkänner dessa villkor, så bokar vi in en tekniker som ser över detta omgående.
Om man bara kan förvänta sig att elektrikern tittar på befintlig uppmärkning så kan jag förstå att det inte är senaste elektrikerns fel eftersom han då bara kopplar så som det ser ut från närmaste punkt även om det är fel bakåt.
Men kan man förvänta sig att elektrikern borde mäta upp faserna just när lastbalansering förväntas funka då kanske man kan ifrågasätta formuleringen:
Om vi bara godkänner förutsättningarna antar jag att företaget har friskrivit sig från eventuella förväntningar från vår sida så som att de borde gjort en mätning och inte bara gått på befintlig märkning.
Tacksam för era tankar.
Mvh
Fredrik
Ta förs ur säkring L1 i elmätarskåpet, och mät sedan mellan fas och noll på alla tre faserna i alla dina elcentraler och i laddboxen.
Då ser du var fas L1 är ansluten.
Sedan gör du lika med L2 och L3.
Men för att underlätta denna mätning bör du först bryta strömmen till alla belastningar som är anslutna till 400V, annars kan du få lite konstiga mätvärden.
Rätt att det är lätt att mäta i samtliga centraler, men du ska nog inte ändra något i dessa centraler om du inte är beredd på att ev koppla om anslutna trefaslaster.O OlaNordell skrev:Att mäta fram fasfölden i alla dina elcentraler och att det även stämmer i din laddbox är rätt lätt att göra.
Ta förs ur säkring L1 i elmätarskåpet, och mät sedan mellan fas och noll på alla tre faserna i alla dina elcentraler och i laddboxen.
Men för att underlätta denna mätning bör du först bryta strömmen till alla belastningar som är anslutna till 400V, annars kan du få lite konstiga mätvärden.
Det är ju bara laddboxen som ”felar”, resten an anläggningen borde fungera sedan förut.
Min rekommendation är att lossa på en huvudsäkring i taget och mäta endast i laddboxen..
I många år har vi haft fel ordning på faserna. Detta har inte noterats förrän vi installerade lastbalanserare och billaddare. Felet låg i inkommande el och levererande elbolag kom och rättade till felet. Kontrollera detta först!!O OlaNordell skrev:Att mäta fram fasfölden i alla dina elcentraler och att det även stämmer i din laddbox är rätt lätt att göra.
Jag tippar det är mer än 50%.pacman42 skrev:
I både vårt hus och fritidshus har det varit hipp som happ med fasordningen.
Innan vi installerade värmepumpen i huset spelade det ingen större roll.
Efter ett mätarbyte funkade inte värmepumpen längre. Det visade sig vara mätarbytaren som hade korrigerat ordningen in, som hade varit omkastad innan.
Det fixades vid värmepumpen, vilket gjorde att ordningen blev rätt även vid undercentralen.
Värmepumpen i fritidshuset har strömmätning, och även växelriktaren till solcellerna och elmätaren. Jag konstaterade att ingen av dessa hade samma ordning, vilket störde mig så mycket att det numer är fixat.