BiFuel BiFuel skrev:
Stort tack för utförligt svar! Och bara för att jag ska lite mer koll - spelar skarvsladdens längd stor roll? Var går en teoretisk gräns?
Den fråga jag hade förväntat mig här är hur du kontrollerar att det uttag du vill använda är fräsch och lämpligt, inte hur lång skarvsladden kan vara. Ur en elsäkerhetsmässig synvinkel får den vara ett par kilometer lång under förutsättning att uttaget är skyddat av en JFB. Det är inte längden som är problemet här. Det är anslutningspunkterna.

Glöm trollen ovan som nonchalerar och överdriver farorna med schuko. Läs Avemos inlägg igen, speciellt stycke 1 och 3.

Hemingway Hemingway skrev:
[länk]

"(Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok.
Tyvärr är ESV en opålitlig källa. Riktigt så illa är det inte. Man kan tolka deras svar som ett enkelt svar att komma ihåg, elbil - schuko - no no, och där håller jag med, det är ett bra svar.

Därefter kan man börja titta på vad som krävs för att ändå använda schuko. Sant är att det finns rapporter på brända uttag från diverse produkter, inte bara elbilar. Sant är också att de inte är provade vid så lång användning vid hög effekt som för elbil. Alla förstår inte att uttag, speciellt utomhus, blir slitna, oberoende av hur konstruktionen typtestas.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
J
ClasseClas ClasseClas skrev:
Enligt manualen funkar det inte alt. får man inte använda skarvsladd men det funkar ändå. Förmodligen friskrivning.
Problemet är som sagt att det sitter en tempsensor i laddarens schukouttag (som man väl räknat är den svagaste länken) som övervakar överhettning och som när du kopplar in en skarvsladd får en till lika svag länk som INTE har en tempsensor.

Så självklart funkar det, även en hoprullad jättelång sladd kommer sannolikt funka. Att spänningsfallet skulle bli så stort att bilen inte laddar är nog rätt osannolikt.

Det är istället risken för varmgång man ska oroa sig för. Så känn på skarvar och kabel. Är de oroväckande varma skulle jag omedelbart sluta ladda så här.

Fast jag har själv gjort det ett antal gånger, men skulle aldrig ha det som en lösning som anväds regelbundet.

Nej, de är inte testade under lång tid. Det är inga delar i en elinstallation, det finns helt enkelt ingen anledning till att testa längre tid än att temperaturen har stabiliserats.

ClasseClas
J JohanLun skrev:
Problemet är som sagt att det sitter en tempsensor i laddarens schukouttag (som man väl räknat är den svagaste länken) som när du kopplar in en skarvsladd får en till lika svag länk som INTE har en tempsensor
Fast med en skarvsladd på 2.5 mm² jämfört med laddkabelns 1.5 mm² så är laddkabeln fortfarande den svagare länken för varmgång.

På min laddkabel (OEM) så sitter det ingen tempsensor. Max 10A.

J
Fast med en skarvsladd på 2.5 mm² jämfört med laddkabelns 1.5 mm² så är laddkabeln fortfarande den svagare länken för varmgång.
Men skarven där skarvsladden ansluter till uttaget är fortfarande en väldigt svag punkt. Själva "sladden" har jag inte varit så rädd för sålänge det är 2.5 och inte hoprullad.

Därav att jag föreslår att använda 3-fas uttag som har en kraftigare konstruktion och som jag därmed antar har mindre risk att överhettas.

J
På min laddkabel (OEM) så sitter det ingen tempsensor. Max 10A.
Underligt, jag trode det var standard att göra så... Kanske är de på de som klarar 16A?

ClasseClas
J JohanLun skrev:
Men skarven där skarvsladden ansluter till uttaget är fortfarande en väldigt svag punkt. Själva "sladden" har jag inte varit så rädd för sålänge det är 2.5 och inte hoprullad.

Därav att jag föreslår att använda 3-fas uttag som har en kraftigare konstruktion och som jag därmed antar har mindre risk att överhettas.
Självklart är det bättre att använda en fast installerad laddbox istf att använda den medskickade schukovarianten.

Jag oroas inte av att belasta - med 10 A - ett schukouttag specad till 16 A, ej heller att använda en skarvsladd 10 m 2.5 mm² specad till 16 A.

ClasseClas
J JohanLun skrev:
Underligt, jag trode det var standard att göra så... Kanske är de på de som klarar 16A?
Pass säger jag, det kan vara så. Jag bytte ut schukokabeln på OEM-boxen och den hade då ingen tempsensor.

J JohanLun skrev:
Problemet är som sagt att det sitter en tempsensor i laddarens schukouttag (som man väl räknat är den svagaste länken) som övervakar överhettning och som när du kopplar in en skarvsladd får en till lika svag länk som INTE har en tempsensor.
Det trodde jag också men tydligen inte, men det är på gång.
https://nyheter.elstandard.se/posts/pressreleases/manadens-standard-minskad-risk-vid-elfordonsl
Och det gäller stickproppen, och endast för "laddklumpar på sladden" som följer 62752.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Finns det inga sladdladdare med CEE 216 stickpropp?

Ja se där!

J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det trodde jag också men tydligen inte, men det är på gång.
[länk]
Och det gäller stickproppen, och endast för "laddklumpar på sladden" som följer 62752.
OK, jag vet att jag läst att vissa har det och jag undrar om inte de två jag haft har haft så... men jag kan ha missuppfattat.

Har man ingen tempsensor skulle jag vara mycket restriktiv att ladda i ett uttag som sitter på en vägg som sitter på ett bostadshus. Alternativt se till att det kopplas via något annat än schuko.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den fråga jag hade förväntat mig här är hur du kontrollerar att det uttag du vill använda är fräsch och lämpligt, inte hur lång skarvsladden kan vara. Ur en elsäkerhetsmässig synvinkel får den vara ett par kilometer lång under förutsättning att uttaget är skyddat av en JFB. Det är inte längden som är problemet här. Det är anslutningspunkterna.

Glöm trollen ovan som nonchalerar och överdriver farorna med schuko. Läs Avemos inlägg igen, speciellt stycke 1 och 3.

Tyvärr är ESV en opålitlig källa. Riktigt så illa är det inte. Man kan tolka deras svar som ett enkelt svar att komma ihåg, elbil - schuko - no no, och där håller jag med, det är ett bra svar.

Därefter kan man börja titta på vad som krävs för att ändå använda schuko. Sant är att det finns rapporter på brända uttag från diverse produkter, inte bara elbilar. Sant är också att de inte är provade vid så lång användning vid hög effekt som för elbil. Alla förstår inte att uttag, speciellt utomhus, blir slitna, oberoende av hur konstruktionen typtestas.
Tack! Uttaget bör vara fräscht då det är nyinstallation (av behörig elektriker) vid en ny undercentral med separat JFB i vårt garage. Anledningen till att jag frågar om skarvsladd är att vintertid kommer vi inte ända fram dit pga hal backe. Så eventuell varmgång skulle alltså behöva förekomma under förhållanden med minusgrader. Inklusive i garaget (oisolerat).

Men sannolikt kommer vi på vintern snarare att ladda på kommunens pendelparkering då vi ändå inte har någon överskottsel från solcellerna då 🙂

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Anledningen till att jag frågar om skarvsladd är att vintertid kommer vi inte ända fram dit pga hal backe. Så eventuell varmgång skulle alltså behöva förekomma under förhållanden med minusgrader. Inklusive i garaget (oisolerat).
Det man skall tänka på är att risken för varmgång i kontaktdon inte påverkas av sladdens längd. Det som händer vid för lång sladd är att det blir så hög resistans att det finns en stor risk att inte säkringen löser inom föreskriven tid vid kortslutning. Dessutom får man ett stort spänningsfall och alltså stora förluster. Jag har laddat med kanske 50m skarvsladd som mest. Jag tänker inte försöka lura i någon att det var ok med avseende på utlösningsvillkor. Från en mer praktisk synvinkel. Om jag i det läget glömt att ställa ner laddaren från 10 till 6 A så sänker den sig själv alldeles automatiskt. Jag antar att den känner av spänningsfallet. Vet inte om det gäller alla.

Min inställning är att laddning via schuko skarvsladd på 6A är ok i undantagsfall. Vill man ladda med högre ström är det bättre att skaffa en 2,5 mm² kabel med CEE-don. Sedan kan man avsluta med en adapter till schuko för laddaren om den har sådan kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.