305 läst ·
13 svar
305 läst
13 svar
Ladda elbil via fristående solceller + batteri, möjligt till ett billi
Hej!
Vi har tänkt köpa elbil, då en billigare variant som en begagnad Nissan Leaf 30 kWh exempelvis. Vi kör ej långa sträckor och det batteriet räcker. En anledning till köpet är att vi kan få elbilsstöd då på ca 45 000 kr.
En tanke är att installera ett par solceller på garage taket och koppla till ett batteri som kan stå i garaget och med en lite mindre inverter som ger minst 230V 10A då bilen behöver däromkring för att ladda. Så minst 2,3 kW output från batteriet. Det måste vara en ren sinus inverter.
Det verkar kosta omkring 7000 kr för ett billigt paket (utan solceller) och solcellerna kostar inte mycket alls. 400W kit med kablar osv 2500 kr. Så totalt runt 10 000 kr då allt som allt. Vilket skulle räcka för vår körning överlag då vi inte kör så mycket. På vintern får man då koppla och ladda från vanliga 230V uttag som finns utdraget till garaget redan tänker jag.
https://canarias-stock.es/products/...rias-lifepo4-220v?_pos=1&_sid=d1a5bbee0&_ss=r
Edit, ett solcellspaket:
solcellspaket
Tips/tankar?
Vi har tänkt köpa elbil, då en billigare variant som en begagnad Nissan Leaf 30 kWh exempelvis. Vi kör ej långa sträckor och det batteriet räcker. En anledning till köpet är att vi kan få elbilsstöd då på ca 45 000 kr.
En tanke är att installera ett par solceller på garage taket och koppla till ett batteri som kan stå i garaget och med en lite mindre inverter som ger minst 230V 10A då bilen behöver däromkring för att ladda. Så minst 2,3 kW output från batteriet. Det måste vara en ren sinus inverter.
Det verkar kosta omkring 7000 kr för ett billigt paket (utan solceller) och solcellerna kostar inte mycket alls. 400W kit med kablar osv 2500 kr. Så totalt runt 10 000 kr då allt som allt. Vilket skulle räcka för vår körning överlag då vi inte kör så mycket. På vintern får man då koppla och ladda från vanliga 230V uttag som finns utdraget till garaget redan tänker jag.
https://canarias-stock.es/products/...rias-lifepo4-220v?_pos=1&_sid=d1a5bbee0&_ss=r
Edit, ett solcellspaket:
solcellspaket
Tips/tankar?
Batteriet jag kollat på (det länkade) är på ca 2kWh bara, men lyser solen laddas batteriet när bilen laddar så på en dag kan mer laddas till bilen. Pendlar ej till jobb. Vi snittar nog drygt 1 mil/dag endast, men längre vissa veckor mer fler utflykter.P Peter_Ker skrev:
Jag skulle rekommendera en riktig nätansluten solelanläggning istället.
Har haft off grid anläggning och du får kasta bort massor med solel när bilen inte är hemma eller fulladdad.
Men kan du ladda med billig hushållsel åker du till låg kostnad, svårt att räkna hem solel och batteri.
Har haft off grid anläggning och du får kasta bort massor med solel när bilen inte är hemma eller fulladdad.
Men kan du ladda med billig hushållsel åker du till låg kostnad, svårt att räkna hem solel och batteri.
Problemet är som sagt att man behöver en tillräckligt stor buffert för att kunna ladda med de 6A enfas som behövs för att en elbil ska starta sin laddning.
Troligtvis kan man prisoptimera sig fram till något som går att räkna hem på 10 år men man vill ju få utväxling på det hela. Ska man ha solceller och batteri så vill man ju få en så stor installation som möjligt så att det blir en större besparing.
Jag tror att en laddbox med prisstyrning är en mycket mer driftsäker lösning. Lägg lite mer pengar på laddboxen istället för en liten batteriinstallation.
Om man absolut ska ha batterier så se till att det blir en nätansluten installation som matchar huset + elbilens förbrukning.
Troligtvis kan man prisoptimera sig fram till något som går att räkna hem på 10 år men man vill ju få utväxling på det hela. Ska man ha solceller och batteri så vill man ju få en så stor installation som möjligt så att det blir en större besparing.
Jag tror att en laddbox med prisstyrning är en mycket mer driftsäker lösning. Lägg lite mer pengar på laddboxen istället för en liten batteriinstallation.
Om man absolut ska ha batterier så se till att det blir en nätansluten installation som matchar huset + elbilens förbrukning.
Vad kan det tänkas kosta? Detta går på ca 10 000 kr och kan kanske kopplas in helt själv och att en elektriker tar en timma och ser över så det ser okej ut. Det ger förstås mer med både större system och som kopplas mot hus och elnät, men min bild är att det fort drar iväg då med startkostnaden också.S Superrobban skrev:
Jag ska kolla in laddbox, allt detta är nytt för mig. Då behövs inget batteri? Men då behöver man kraftfulla solceller tänker jag. Vad jag förstått krävs minst ca 2400W för att många elbilar ska börja ladda.M merbanan skrev:Problemet är som sagt att man behöver en tillräckligt stor buffert för att kunna ladda med de 6A enfas som behövs för att en elbil ska starta sin laddning.
Men om ni kör en mil om dagen så sparar ni bara typ 2:- på att inte köpa elen som vanligt, d v s det tar minst 5000 dagar att tjäna in de där 10,000 + elektriker = 13.5 år. Är det värt allt strul med takpaneler som kan skada taket, batteri som slits ut, bara för att gå +-0 efter 13 år?
Vore det inte bättre att bygga en fristående carport för och av solpanelerna, om de kan betala sej på 13år har de kanske lika lång livslängd kvar efter det och man riskerar ju inte befintligt takB bhus2021 skrev:
Carport skulle vara skönt att ha faktiskt. Det är ett lite udda läge på garaget däremot då det går precis jämns med tomtgränsen och grannen har sitt garage också jämns med tomtgränsen bredvid mitt. Så det kan se lite märkligt ut med carport om inte han också vill bygga det samtigt. Men jag ska fundera på det.F fribygg skrev:
Däremot bör det väl inte ta 13 år tänker jag att återbetala 10 000 kr. Vi kör kanske lite mer ändå än 1 mil/dag men vi kör inte mycket. Säg 500 mil/år. Det verkar som att elbilar drar runt 2 kWh/mil på motorväg (kör mest det). Så 1000 kWh/år i runda slängar. I skåne är elen dyr. Nu på sommaren verkar det ligga omkring 2 kr/kWh pga alla elöverföringsavgifter hit och skatter dit. Själva elen är billigare, men på fakturan blir det ändå 2 kr/kWh i slutändan och på vintern ändå mer, men där ger solpanelerna nog inte tillräckligt för att ladda själva. Om de ger hyfsat fulladdat 10 månader under året blir det 10/12 * 1000 kWh * 2 kr = 1666 kr/år och det tar då 6 år att återbetala startkostnaden.
Vi har en liten bebis, och det är mycket möjligt att vi kör mer bil framåt. Lämna på förskola osv. Då blir återbetalningstiden kortare pga att på sommarmånaderna kan det laddas för att ge el för mer än 1 mil/dag. Jag kanske är optimistisk, men med en så pass låg startkostnad tänker jag ändå att det kan vara lönsamt. Det tar inte stor plats heller med ett par paneler. De kan vara på garagetaket, eller carport om det byggs.
Vet någon ungefär vad det kan tänkas kosta om jag ska köpa ett liknande paket med exempelvis omkring 500W solpaneler men vill ha batteri omkring 2 kWh + kunna koppla till huset och vanliga elnätet? Är det inte mycket dyrare är det förstås en stor fördel.
Med kvartsprisavtal och laddning på natten går det att ladda för under 1 kr/kWh inkl skatt och överföringsavgift större delen av året även i SE4.
En liten elbil tar väl knappast 2 kWh/mil i snitt? Vår Tesla Model Y Performance har tagit 1, 7 kWh/mil i snitt under de 8000 milen vi kört med den.
Räknar man på 1.7 kWh/mil inkl. laddförluster för en liten elbil och det går att ladda för 1 kr/kWh så tar det nästan 15 år att tjäna tillbaka 10.000 kr om man kör 400 mil per år.
Tycker projektet verkar vara ett väldigt osäkert sätt för att sänka laddkostnaden. Och jag tror inte det är rimligt att räkna med att du ska kunna ladda 100% via solceller 10 månader/år.
Då är det troligen betydligt bättre att sätta de 10.000 kr på börsen och räkna hem avkastningen direkt istället för att vänta 15 på att få tillbaka pengarna. Efter 15 år har du fortfarande inte tjänat en enda krona på investeringen.
En liten elbil tar väl knappast 2 kWh/mil i snitt? Vår Tesla Model Y Performance har tagit 1, 7 kWh/mil i snitt under de 8000 milen vi kört med den.
Räknar man på 1.7 kWh/mil inkl. laddförluster för en liten elbil och det går att ladda för 1 kr/kWh så tar det nästan 15 år att tjäna tillbaka 10.000 kr om man kör 400 mil per år.
Tycker projektet verkar vara ett väldigt osäkert sätt för att sänka laddkostnaden. Och jag tror inte det är rimligt att räkna med att du ska kunna ladda 100% via solceller 10 månader/år.
Då är det troligen betydligt bättre att sätta de 10.000 kr på börsen och räkna hem avkastningen direkt istället för att vänta 15 på att få tillbaka pengarna. Efter 15 år har du fortfarande inte tjänat en enda krona på investeringen.
Ja det är nog så ändå, det kändes väldigt lite bara med 10 000 kr men det är förstås billigt redan att ladda elbilsbatteri. Ofta är elen gratis dagtid i skåne, så laddar man då blir det säkert strax under en krona per kWh även efter alla avgifter. På sommaren brukar elen vara kring noll i pris dagtid, på höst/vår kanske natt är billigare, då kan man byta och ladda då istället. Jag kör nog på det istället för att krångla till det.Nicke Nyfiken skrev:
Med kvartsprisavtal och laddning på natten går det att ladda för under 1 kr/kWh inkl skatt och överföringsavgift större delen av året även i SE4.
Klicka här för att svara