T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan väl ställa in laddström eller? Välj 6 A så kan du lugnt ladda över natten. Viktigt: kabeln ska vara utrullad helt. Annars riskerar man varmgång i kabeltrumman.
Okej, kan du bidra med en källa på det när Elsäkerhetsverket som jag länkar till säger annorlunda. De säger ju att de inte klarar återkommande hög belastning.

Hemingway Hemingway skrev:
Okej, kan du bidra med en källa på det när Elsäkerhetsverket som jag länkar till säger annorlunda. De säger ju att de inte klarar återkommande hög belastning.
Inställd på 6A. Läste du inte det?

Var säger de det?
Är 6A hög belastning i det fallet?
Ugnar är ju inte sällan anslutna med schuko. Är det helt fel då?

K Kane skrev:
Inställd på 6A. Läste du inte det?
Jag citerade fel inlägg. Jag skrev mitt svar med hänsyn till detta inlägg som jag tänkte citera

Jo, de är definitivt testade för att med marginal klara 16A kontinuerligt. Precis som andra delar som kan används för installationer avsäkrade med 16A.

Mitt misstag!

(Kane, har gjort redigeringar då jag lyckades klistra in fel ovan)

Redigerat:
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Du citerade själv det som ESV skriver,
laddningen bör därför begränsas till 8-10A

D Daniel 109 skrev:
Var säger de det?
Är 6A hög belastning i det fallet?
Ugnar är ju inte sällan anslutna med schuko. Är det helt fel då?
D Daniel 109 skrev:
Jo, de är definitivt testade för att med marginal klara 16A kontinuerligt. Precis som andra delar som kan används för installationer avsäkrade med 16A.
Det var det här inlägget jag skulle svara på. Du skriver ju de med marginal ska klara 16A kontinuerligt. Det finns ju ingen ugn som går kontinuerligt utan uppvärmingsfasen är ju max 30 min sedan går den i intervaller för att hålla värmen och inte är nära att gå på 16A kontinuerligt.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ett schuko don når sannolikt saknatinatemperaturenninnom 30min. Du nämnde inte heller något om kontinuerligt i ditt inlägg.

Faktum är att de testas för högre strömmar under lång tid. Där lång är så pass lång att temperaturen inte längre stiger.

J
Om eluttaget skarvsladden kopplas i sitter på något som du inte blir ledsen om det brinner upp (en stolpe eller liknande) så skulle jag våga ta risken. Om uttaget sitter på din villa eller ditt garage är risken att skarvsladden som ansluts till uttaget går varm pga det inte finns nån tempreatursensor i uttaget. "mormorsladdarna" har en sensor i shuckokontakten som slår av om det blir för varmt, men skarven som ligger på marken är nog inte den stora risken (om du inte har torra löv eller liknande vid skarven, har du grus gör det inget om sladden börjar brinna) - men som sagt, inte denna skarv som är farlig, den är ju "övervakad". Det är där skarvsladden ansluter till elnätet som är risken.

Det du kan göra är ju att skaffa en 3-faskontakt som du ansluter i ditt garage och en adapter till shucko som du hänger på en stolpe nära bilen. 3-fas kontakten klarar effekten.

Och som sagt, köp inte en billig "rulle" med tunn kabel. När kabeln ligger "fri" kan den avge värme, är den upprullad så kommer rullen riskera gå varm. Rulla isåfall ut den extralängd du inte behöver, men bäst är att köpa rätt längd på kabel, och en som klarar hög ström (dvs inte en tunn kabel).

Längden på skarvkabeln är vad jag förstår inget säkerhetsproblem, det är skarvarna (eller en upprulland kabel) som är brandrisken.

Trafaskontakten testas inte hårade än schuko. Så var inte så säker på att den är klart bättre.

J
...på jobbet har vi säkert 40 stolpar med schukouttag för laddning av elbil, dessa behandlas nog ganska styvmoderligt. laddarna ligger lite hur som helst och jag ger mig på att vissa drar ut kontakten innan de stänger av laddningen... De flesta av dessa fanns på plats när jag skaffade min laddhybrid 2020. Jag tror inte de bytts ut under tiden. Parkeringarna är använda till 99% varje vardag. Jag har inte hört talas om någon incident med dessa (men å andra sidan så skulle jag sannolikt inte veta om det isåfall då jag bara är användare). MEN skulle det hända så kommer ju inget allvarligt att hända. Sannolikt är uttagen dock av bra kvalitet och jag skulle tro de kontrolleras emellanåt. Och det är ju inga skarvsladdar inblandade. Så jag vill nog ändå säga att det GÅR att ladda med mormorsladdare.

Jag skulle dock inte själv vilja ha en sådan lösning med kontakten på fasaden, pga konsekvensen OM det börjar brinna.

J
D Daniel 109 skrev:
Trafaskontakten testas inte hårade än schuko. Så var inte så säker på att den är klart bättre.
Det är betydligt grövre dimensioner på både kabel och kontakter så jag vill nog hävda det är en bättre kompromiss.

Nej, det är samma dimension på kablage för 16A oavsett om det är en eller trefas.

J
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är samma dimension på kablage för 16A oavsett om det är en eller trefas.
3-fas finns väl upp till 32A? Jag hittar ingen spec, men att en 32A 3-faskabel skulle vara likvärdig en 16A shucko känns osannolikt? I praktiken måste den vara bättre. Även om både shuckon i teorin får anvndas för 16A så känns 3-faslösningen i praktiken mycket säkrare.

Det finns ännu större. Men över 63A ser man sällan. I villor är det i allmänhet 16A kontakter som installeras. Det var dem jag syftade på.

ClasseClas
BiFuel BiFuel skrev:
Om man skulle ladda den via ett vanligt vägguttag, hur lång sladd kan man ha innan det blir problem?
På landet använder jag en 10 m skarvsladd 2.5 mm² och laddar ca 10 A. Enligt manualen funkar det inte alt. får man inte använda skarvsladd men det funkar ändå. Förmodligen friskrivning.

Jag testade vid ett tillfälle med en 25 m (fullt utrullad) 1.5 mm² skarvsladd med 10 A laddning och det funkade också. Jag trodde nog att elektroniken skulle stänga ner (ej starta) pga spänningsfallet, men icke. Detta är inget jag rekommenderar dock.

Förmodligen klarar du att ladda fullt över natten vid låglasttaxa med 10 A, kanske även 6 A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.