Går inte heller att sälja en faktura som redan är utskickad och förfallen. (finns kanske undantag). När jag jobbade på finansbolag för läääänge sedan så ville vi ha regelbundna kunder utan betalningsproblem. Tjänsten är ju för att ge likviditet, inte ta över problem.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Här är någon som vill köpa en räkning för 5000? Klienten bor i Bollstabruk, Kramfors. Det kan inte finnas några klagomål om arbetet, eftersom det var enkelt och väl gjort, räkningen är inte stor. Klienten bestrider inte något, de pengar han har, finns en bra bil, fortsätter att reparera sitt hus i år. På våren, när jag arbetade, tillbringade han och hans familj en vecka på skidor i bergen. Och han säger bara "fuc* off" I början (efter att fakturan hade utfärdats) berättade han för mig att han inte visste något och inte hade beställt något arbete. Jag var tvungen att påminna er om att jag har vår korrespondens.

Jag förstår att det känns skit. Är det en privatkund eller en företagskund? Jag blir även nyfiken över vad det är du utfört hos honom. Har han angett en anledning till att inte betala?

W www skrev:
Jag tror att den här personen är släkt med polisen och vet mycket väl att det inte finns något jag kan göra där, precis som kronofogden inte kan (100-200 i månaden är ingenting).
Du verkar veta mycket om dina kunder, kanske lite för mycket. Hur vet du att han är släkt med en polis? Men å andra sidan, jag är släkt med en historialärare och jag kan inte historia för det.

W www skrev:
När jag skickade påminnelsen raderade han sin profil.
Gör du inte en för stor sak av detta? Snoka runt på kundens Facebook? Han har nog dock inte raderat sin profil utan blockat dig. Har du skickat meddelande via Messenger kanske?

Även om man är jätte arg på sina kunder anser inte jag att det är ok att kartlägga kunden och dennes familjemedlemmar, snoka runt på kundens sociala medier eller till och med kontakta denne på sociala medier (om inte all kontakt skötts där dvs).

Funderar även om tio tusen kronor mycket för ditt företag? Du ligger ute med fem tusen (eller du har fakturerat kunden fem tusen för materialet, betalt själv kanske 3500 - 4000 kr?) och resten är arbetstid. Är det värt att lägga så mycket negativ energi över det som du verkar göra? Att kunder underlåter sig att betala är tyvärr något alla verksamheter, oavsett affärsidé, får räkna med och ha budget för. Det är en risk man tar, och som man måste ta. Med tiden lär du dig vilka kunder du kan lita på och när du behöver vara lite försiktig.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Jag ger så mycket information att klienten känner sig själv, men främlingar inte.
SysterNett tycker att det är normalt att inte betala för arbete. Tack för din åsikt. Du har något gemensamt med min kund.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bollstabruk? Inte orten med världens bästa rykte gällande kriminalitet och missbruk.:confused:

Ta det den normala vägen......du har inget att förlora. Ansök via kronofogden och de skickar en delgivning. Skriver han på så ska han ju ha en mycket bra förklaring till varför han inte vill betala. Det räcker ju inte med att man inte vill betala. Har han inga övriga skulder så drar de inte ut på det. De tar vad de kan.

W www skrev:
Jag ger så mycket information att klienten känner sig själv, men främlingar inte.
SysterNett tycker att det är normalt att inte betala för arbete. Tack för din åsikt. Du har något gemensamt med min kund.
Det tycker jag inte alls, det var inte det jag skrev. Dock säger din reaktion mycket om hur du kan ha bemött kunden.

Jag skickade redan i början av maj, inget svar än. Jag tror att om någon själv säger att tillhandahålla KF, så vet han väl att ingenting kommer att hända.

W www skrev:
Jag skickade redan i början av maj, inget svar än. Jag tror att om någon själv säger att tillhandahålla KF, så vet han väl att ingenting kommer att hända.
Ansök om betalningsföreläggande via KFM, de sköter det på bästa sätt.

connywesth connywesth skrev:
Det där är ofredande och brottsligt så det ska man akta sig för.

Ska man driva in en fordran så finns det etablerade och lagliga metoder för det. är det en villaägare så är det ju väldigt oklokt av denne att tjafsa om en legitim faktura för KFM kan då sälja huset för att få in pengarna.
Nja, att ringa 5 ggr per dag lär man knappast åka in i kurran för.
Min morbror bor i Bollstabruk, hoppas det inte är han som är "kunden", hehe.
Kämpa på!

W www skrev:
Faktura för 10000, - (incl 5000,- mina material). Klienten har inga klagomål om arbetet, pengarna är, men svar som inte kommer att betala och jag måste skicka till Kronofogden. Inga kommentarer, bara - kommer inte att betala. Vad Kronofogden kommer att göra - kommer att få dig att betala i 10 år till 100 per månad? Bullshit. Vilka är alternativen till återkrav?

Skicka till fogden direkt
Det kostar några hundra, men den avgiften lägger du ju på beloppet till kunden ändå

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
W www skrev:
När, SysterNett har INTE påstått att det är ok att INTE betala. SysterNett ifrågasatte hur du förföljer din kund och dennes släktingar och vänner, det är INTE ok, du begår ett värre brott än kunden.

Mitt tips är att överlåta hanteringen av indrivningen till KFM och släppa problemet själv.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Fast det ska ju fortfarande påpekas att skriver personen ifråga inte på delgivningen så blir inte skulden fastställd och kronofogden gör inget mer annat än påstår att de försökt få tag på personen ifråga. Det här svenska sättet att göra detta på är hur löjligt som helst. I england tex är det en "domstol" som går igenom ärendet och fastställer skulden. Sen kan de driva in det och då blir det inga fjollerier........

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det ska ju fortfarande påpekas att skriver personen ifråga inte på delgivningen så blir inte skulden fastställd och kronofogden gör inget mer annat än påstår att de försökt få tag på personen ifråga. Det här svenska sättet att göra detta på är hur löjligt som helst. I england tex är det en "domstol" som går igenom ärendet och fastställer skulden. Sen kan de driva in det och då blir det inga fjollerier........
Det är ju samma skede i Sverige, förutom att man kan gå förbi domstols-förfarandet om gäldenären bekräftar/erkänner skulden först.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är ju samma skede i Sverige, förutom att man kan gå förbi domstols-förfarandet om gäldenären bekräftar/erkänner skulden först.
Ja fast skillnaden är ju att personen själv bestämmer om de vill skriva på så skulden blir fastställd. Om inte så finns det ingen skuld på det viset. I england tittar de ju på ärendet och domstolen fastställer skuldförhållandet och ärendet kan drivas in direkt. Här måste ju fogden ha ett påskrivet delgivningskvitto först så håller man sig undan kan man vara skuldfri länge........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.