Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Delgivningen fungerar inte som en broms. Det är en genväg för att slippa passera domstol.

Du *behöver* inte gå via en delgivning, du kan ta din skuld till rätten utan att först försökt med en delgivning, även om det är ovanligt då det oftast fungerar med delgivning.
jo men som jag redan nämnt tror jag det är ovanligt att man drar det till tinget om det är småbelopp. Man kanske kan som sagt men det tar även tid och det kostar pengar det också. Man ska delta dessutom och då kanske det springer iväg i x antal tusen bara där.......är det då en nettoförlust på några tusen så tror jag nog många stannar vid att försöka med kfm. Och då kan delgivningen mycket väl vara en broms för är personen på det humöret och skiter i det så stannar det ju där. Skulden blir ju inte ens synlig för omgivningen vilket jag tycker är vansinnigt fel. Det är just den biten man blir så irriterad på.

Fast nu är det lite dubbla budskap här. Hempularen skriver att även stämda personer ska delges och det var det jag var inne på att det blir likadant. Dowser4711 menar på att man kan ta det till tinget och saken blir löst oavsett delgivning. Hur menar Dowser4711 att det hela går till då?

Det är skillnad mellan att bli delgiven och att bekräfta en fordran.
Visst finns det folk som duckar delgivningar, men det är ju rätt sällsynt.
Normalfallet är att det kommer ett rekommenderat brev.
Om man blir delgiven en stämning hjälper det ju inte att bestrida något.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är skillnad mellan att bli delgiven och att bekräfta en fordran.
Visst finns det folk som duckar delgivningar, men det är ju rätt sällsynt.
Normalfallet är att det kommer ett rekommenderat brev.
Om man blir delgiven en stämning hjälper det ju inte att bestrida något.
vad är skillnaden menar du? Den normala vägen är ett ärende via kfm och då är delgivningen det verktyg de har för att fastställa skulden. Det är så det fungerar. Det är så skulden blir fastställd den vägen. Sällsynt tror jag absolut inte det är. Jag har två fall och enligt kundtjänsten på kfm är det inte direkt ovanligt. En del har ju i slutändan inte ens fast adress och då rinner många ärenden ut i sanden bara. Vart ska de leta liksom........
Ett rekommenderat brev betyder ju ingenting om man hamnat i skuldträsket. Den talongen slänger man i soppåsen bara och så är det plus fem månader till då man kan vara lugn.Sen kanske nån ringer på dörren och man kanske inte är hemma eller inte öppnar och så vips fem månader till av "frihet".........Sen kommer det ett brev där de beskriver att de inte lyckats delge personen och man får valet att avsluta eller så ta möjligheten att delge själv........Då har det liksom gått mer än ett år oftast.

S Stefan1972 skrev:
Min poäng med det engelska förfarandet var att de inte verkar ha det sättet att arbeta. Här kan det haka upp sig på att personerna håller sig undan. I england verkar det som att motsvarande myndighet som kronofogden kan göra ett utslag oavsett vad. Ärendet är solklart liksom. Personen ÄR skyldig pengar om fakta så säger. Då kan indrivning av pengar eller utmätning starta direkt. Här ska det liksom haka upp sig på att personen ifråga skiter i det bara..........Självklart kan det bli så att tillgångar saknas men det var inte det gejen handlade om.
I verkligheten tror jag det är få som drar igång ett tvistemål i rätten även om det går för småpengar. Det kostar liksom tid att göra sånt också.
I Sverige finns ett "förnklat delgivningsförfarande" där domstolen skickar ut ett sånt och efter 14 dagar så anses mottagaren delgiven oavsett. Sen kan processen fortgå obehindrat. Om mottagaren inte bryr sig så förlorar de i s.k. "Tredskodom" om man inte dyker upp till huvudförhandling i TR. Det går att "återvinna" en Tredskodom, (ungefär som att överklaga), men det är svårare för det är då densom fått Tredskodomen emot sig som har bevisbördan, när målet "återvinns".

Detta var en "kort-version" hur det kan gå till enligt Svensk civilrätt.

S Stefan1972 skrev:
Min poäng med det engelska förfarandet var att de inte verkar ha det sättet att arbeta. Här kan det haka upp sig på att personerna håller sig undan. I england verkar det som att motsvarande myndighet som kronofogden kan göra ett utslag oavsett vad. Ärendet är solklart liksom. Personen ÄR skyldig pengar om fakta så säger. Då kan indrivning av pengar eller utmätning starta direkt. Här ska det liksom haka upp sig på att personen ifråga skiter i det bara..........Självklart kan det bli så att tillgångar saknas men det var inte det gejen handlade om.
I verkligheten tror jag det är få som drar igång ett tvistemål i rätten även om det går för småpengar. Det kostar liksom tid att göra sånt också.
Det är tvärtom mycket vanligt att ärenden för småmål hamnar i TR.

parkeringsbolag brukar driva fordringar på några tior till TR, fast de lägger först på inkassokostnaden 180 kr och påminnelseavgift om 60 kr, KFM avgiften på 600 kr och sen ansökningsavgiften på 650 kr till TR. Det betyder ca 1490 kr i avgifter för en parkeringsavgift på 20 kr. Just parkeringsbolagen brukar vara jobbiga att trilskas med för de har lobbat fram en lagstiftning som är hopplös att få rätsida på. Med helt omvänd bevisbörda.

S Stefan1972 skrev:
missade att svara på det här men visst kan man delge en person själv. Får man bara underskriften på delgivningskvittot så är skulden fastställd och kronofogden kan starta sitt jobb. Då har ju personen ifråga erkänt skulden så att säga.
Nej, delgivning har bara med att man intygar att man mottagit information om att man ska inställa sig i rätten. Det har inget med fastställandet av fordran att göra.

Det är fortfarande domstolen som "fastställer fordran" eller avvisar den.

Du tänker förmodligen på när polisen stoppar dig för fortkörning och de har ett "förenklat" föreläggande om ansvar, vilket är gör att du erkänner ett "brott" enligt brottsbalken.

När det gäller "civilmål" så finns inget "straff" utan mer en "förhandlingsöverenskommelse om att betala eller åtgärda något".

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vad är skillnaden menar du? Den normala vägen är ett ärende via kfm och då är delgivningen det verktyg de har för att fastställa skulden. Det är så det fungerar. Det är så skulden blir fastställd den vägen. Sällsynt tror jag absolut inte det är. Jag har två fall och enligt kundtjänsten på kfm är det inte direkt ovanligt. En del har ju i slutändan inte ens fast adress och då rinner många ärenden ut i sanden bara. Vart ska de leta liksom........
Ett rekommenderat brev betyder ju ingenting om man hamnat i skuldträsket. Den talongen slänger man i soppåsen bara och så är det plus fem månader till då man kan vara lugn.Sen kanske nån ringer på dörren och man kanske inte är hemma eller inte öppnar och så vips fem månader till av "frihet".........Sen kommer det ett brev där de beskriver att de inte lyckats delge personen och man får valet att avsluta eller så ta möjligheten att delge själv........Då har det liksom gått mer än ett år oftast.
Nej, du har helt fel.

Delgivningen har INGET med fastställande av fordran att göra, det är två helt olika saker, som jag skrev i ett tidigare inlägg.

connywesth connywesth skrev:
Nej, du har helt fel.

Delgivningen har INGET med fastställande av fordran att göra, det är två helt olika saker, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
då måste jag ha missat något väldigt primärt då för det är ju så det är via kfm? Så fort personen ifråga har skrivit på delgivningen och den är returnerad så är skulden registrerad och de kan driva in på de sätt som finns.
Självklart kan personen ifråga överklaga och inte vilja betala men poängen är ju att med delgivningen klar så är skulden i systemet. Då registreras ärendet och kreti och pleti kan se att Olle är skyldig pengar.

Citat från KFM: Om någon är skyldig dig pengar kan du få hjälp av oss att fastställa skulden. Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande.

Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
då måste jag ha missat något väldigt primärt då för det är ju så det är via kfm? Så fort personen ifråga har skrivit på delgivningen och den är returnerad så är skulden registrerad och de kan driva in på de sätt som finns.
Självklart kan personen ifråga överklaga och inte vilja betala men poängen är ju att med delgivningen klar så är skulden i systemet. Då registreras ärendet och kreti och pleti kan se att Olle är skyldig pengar.

Citat från KFM: Om någon är skyldig dig pengar kan du få hjälp av oss att fastställa skulden. Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande.
När någon lämnar in en "ansökan om betalningsföreläggande" så registreras "den yrkade fordran" direkt, sen skickas det ut information till den yrkandet riktas till för att få in dennes synpunkter eller betalning.

Om den person yrkandet riktas till "bestrider" den yrkade fordran, så kan inte KFM driva in fordran förrän TR "fastställt" fordran.

Det finns ett omfattande regelverk hur detta fungerar, Som inte får plats i ett enda inlägg här i tråden.

• Gilla
RobZombie
  • Laddar…
Jag har som tur är aldrig drabbats av en handling från kfm. Men nog är det väl så att det räcker inte med att man skriver på ett mottagningsbevis för att skulden skall vara fastställd. Det är ju bara ett bevis på att jag vet att någon vill få skulden fastställd. Sedan har jag en möjlighet att bestrida fordran.

När det kommer till delgivningsmän, så skall de väl försöka få en kvittens från den som delges, men lite av finessen med en delgivningsman är att de kan intyga att handlingen delgivits. Du behöver inte skriva på för att anses vara delgiven. Det finns ju även kungörelsedelgivning och "spikning" (delgivningsmannen kan lägga delgivningen i din brevlåda, om det är en address som du syns på ibland), ordet "spikning" kommer av att man förr i tiden spikade upp delgivningen på din dörr.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har som tur är aldrig drabbats av en handling från kfm. Men nog är det väl så att det räcker inte med att man skriver på ett mottagningsbevis för att skulden skall vara fastställd. Det är ju bara ett bevis på att jag vet att någon vill få skulden fastställd. Sedan har jag en möjlighet att bestrida fordran.

När det kommer till delgivningsmän, så skall de väl försöka få en kvittens från den som delges, men lite av finessen med en delgivningsman är att de kan intyga att handlingen delgivits. Du behöver inte skriva på för att anses vara delgiven. Det finns ju även kungörelsedelgivning och "spikning" (delgivningsmannen kan lägga delgivningen i din brevlåda, om det är en address som du syns på ibland), ordet "spikning" kommer av att man förr i tiden spikade upp delgivningen på din dörr.
Helt riktigt uppfattat.

Delgivningsförfarande kommer från det faktum att på medeltiden var det "fogdarna" som var kungens "indrivare" och de kunde vara ganska "brutala" på den tiden.

Vissa fogdar åkte bara hem till en "skuldatt" och tog vad de ville ha, vilket kunde ställa till stora problem för fattiga bönder som knappat hade mat för dagen till sin familj.

Så då införde man "delgivningssystemet" så de skattskyldiga skulle få en rimlig chans att betala sina skulder eller "bestrida" dem. Fogdarna hade krav på sig att informera i förväg, men de hade inget kvitto på att de gjort det, innan delgivningssystemet infördes.

Men att hålla sig undan delgivning är inget "brott" i sig. hela systemet är uppbyggt för att "fogdarna" ska skaffa ett kvitto på att de informerat den "skuldsatte" om att det finns krav på betalning. Delgivning handlar inte enbart om yrkande på betalning utan kan gälla inställelse till domstol eller att ta del av annan information från "kungen" eller numera "myndigheterna".

H hempularen skrev:

Poängen med det är att tiden som den delgivna har på sig att protestera om hen anser att kravet är felaktigt börjar löpa.
Så efter någon viss tid anses skulden fastställd om inga invändningar har framförts. På det sättet så fungerar delgivningen indirekt som en väg för att skulden ska kunna bli fastställd. Så länge en person inte kan bevisas ha fått kännedom om att någon anser sig ha ett krav kan inget fastställas eftersom det inte kan säkerställas att hen haft någon chans att göra invändningar.

Fall som är tvistiga påverkas inte, eftersom de oavsett måste till TR. Men fall där tvist inte finns förenklas. Framför allt fall med folk som är passiva underlättas av att det finns ett annat sätt för fastställelse än att gå till TR.

connywesth connywesth skrev:
När någon lämnar in en "ansökan om betalningsföreläggande" så registreras "den yrkade fordran" direkt, sen skickas det ut information till den yrkandet riktas till för att få in dennes synpunkter eller betalning.

Om den person yrkandet riktas till "bestrider" den yrkade fordran, så kan inte KFM driva in fordran förrän TR "fastställt" fordran.

Det finns ett omfattande regelverk hur detta fungerar, Som inte får plats i ett enda inlägg här i tråden.
nja så är det inte i praktiken. Observera att faställan av skuld inte innebär att personen ifråga erkänner sig skyldig eller accepterar skulden i sin helhet. Denne kan ju såklart opponera sig eller överklaga helt enligt sin rätt och dra ärendet i långbänk om den vill men poängen är fortfarande den och kalla det för vad du vill men så länge inte personen skriver på delgivningen så finns det inget ärende hos kfm om att skulden finns. Du kan få pers nr på de personer som är skyldig mig pengar och ringa kfm själv. Du kommer inte att få reda på nå skuldsaldo hos mig på dem. De har liksom inte tagit emot delgivningen ens och då finns ingen skuld.

Det är alltså inte så att jag tror att personen erkänner och villigt betalar om de skriver på delgivningskvittot.

Jo jag har blivit delgiven ang miltärärende vid ett tillfälle. När jag skulle skicka in mottagnings kvittot så såg jag att det innehöll kvalificerat hemliga uppgifter. Som jag har lärt mig att man under inga omständigheter får skicka med post. Så jag hade tänkt hitta någon att ta upp det med. Glömde, och så dök det upp en delgivningsman...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.