14 783 läst ·
122 svar
15k läst
122 svar
Krypgrund full med eternit-skärvor, hur ska jag ta hand om det?
Vart tar då asbestfibrerna vägen?B bakterie skrev:
Svärfar, farfar eller liknande äldre är ju en god tanke, men det är kanske inte är formelt tillåtet om personen inte är delägare i fastigheten utan tänker utföra 'saneringen' som ett rent talkoarbete..
Blockad.PetterGe skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Båd ja och nej. Till en början i eternitskivans liv stämmer det som påstås. När eternitskivan nått en viss ålder och yttre påverkan av faktorer som torkar ut materialet så är det lika fibröst som vid tillfället då fibrerna tillsatts i materialet från början. Så om det handlar om okunskap eller ignorans eller bara dumhet får du avgöra själv
Är det du som också är inne på bilrenoveringsforum och uppmanar bilintresserade att bara köpa nya bilar så man slipper fixxar med dom?V varpan1 skrev:Läskigt med asbest. Ja det finns lösa fibrer på marken i utrymmet. Du kommer ta med dig fibrerna in i huset om du går in i krypgrunden via husets insida. Fibrerna är endast skadliga vid inandning.
Om jag var du hade jag gjort åtkomst till utrymmet via utsidan av huset, det går bra att ta upp hål i grunden. Sedan hade jag städat ur utrymmet iförd bra andningsskydd och heltäckande kläder jag slänger efteråt. Jag hade dammsugit upp löst damm och skräp och slängt även detta som farligt avfall. Jag hade inte anlitat någob för jobbet tror jag, det lär vara väldigt dyrt och de kommer ändå drs in fibrer in i huset vilket jag inte vill. Hellre lägger jag tid och energi på en billigare men besvärligare lösning. Kanske är överdrivet försiktigt, men jag resonerar att man kan kosta på sig att vara nojig och överdriven någon gång vart femte år utan att det spårar ur för en med neuroticism.
Men ytterst skulle jag förstås aldrig köpa ett hus från innan cirka år 1990 eftersom det alltid medför jobbiga problem som är jättelätta att slippa - köp inte ett gammalt hus.
Skulle aldrig få för mig att köpa ett nytt hus, ingen själ. Tur att folk är olika.
Som hantverkarna sa när de bytte mina föräldrars asbesttak. De hade varit verksamma när Asbest las på.PetterGe skrev:
De kände flera som fått något av de som lagt. Men alla av de som fått skador hade även rökt och varit extra känsliga.
Den största faran är för de som jobbar - hantverkarna. För deriskerar att dras runt och yra upp fiber på diverse olika arbetsplatser. Hade aldrig släppt in en sanerare av respekt för människorna. Att jag ägnar någon dag att försiktigt ha ner mina föräldrars tak för decennier sedan samt skulle sanerat omkring min eget hus är liten tid för skada. Att hantverkare jobbar i skiten är en annan sak.
Så jag skulle aldrig släppa in en hantverkare i krypgrunden - samt passa på att rensa ut själv när det passa. Men man får ha lagom respekt för det - det är farligt med stor exponering - men vad som är stor exponering är olika
Jaa, köpa en bil som är äldre än typ 1990 skulle jag också avråda från. Ifall du inte håller med så har vi fundamentalt olika syn på bilägande. Tycker du att en bil från 1960-talet är en bra bil för gemene man idag för att den har "själ", och ger samma råd om husköp pga "själ" så behöver vi inte prata mer.N Norgus skrev:
Det är om du borrar, sågar, slipar eller bryter sönder eternit som du behöver bekymra dej. Så eterniten som ligger där kan du låta ligga.Z Zoofus skrev:Jag har ett stenhus från 20-talet, med en trä-utbyggnad från 70-talet. Originalhuset har källare, och det är krypgrund under utbyggnaden. Man kan ta sig in under krypgrunden via en liten lucka i källaren.
Jag har varit och undersökt lite där under, och utöver en hel del bråte (bland annat den gamla tjusiga stentrappan som jag tyvärr nog inte kan få ut) så ligger det massor av dessa skärvor (se bild). Jag är rätt säker på att detta är eternit?
Hur ska jag hantera detta? Jag planerar att dra nya vattenledningar via krypgrunden så jag vill ju inte krypa i asbest varje gång jag ska in och jobba. Jag vill också städa ut allt annat skräp och stora stenar där under för bättre framkomlighet.
Vad är ett rimligt tillvägagångssätt här? Eftersom det är skärvor lär det väl finnas risk för damm? Ska allt annat skräp anses vara kontaminerat (inklusive sten och jord), eller kan jag spola av det?
Hus och bilar är lite olika saker, bättre jämförelse kanske skulle vara att avråda någon från att köpa en bil äldre än 2016. Med det sagt, för folk som inte kan öppna huven kanske det är bäst att leasa.V varpan1 skrev:Jaa, köpa en bil som är äldre än typ 1990 skulle jag också avråda från. Ifall du inte håller med så har vi fundamentalt olika syn på bilägande. Tycker du att en bil från 1960-talet är en bra bil för gemene man idag för att den har "själ", och ger samma råd om husköp pga "själ" så behöver vi inte prata mer.
Hus däremot kan jag inte begripa riktigt, det är inte som att en granit grund och timmerstomme från 1906 är i sämre skick eller konstruerad felaktigt bara för att den är gammal.
Kärnan i mitt hus är från sekelskiftet. Utan riktiga problem. På de två utbyggnaderna från 70 och 90 talen däremot behövs diverse åtgärder. Det är inget direkt fel på konstruktionen men tekniken och materialen är ju inte lika bra när man inte bygger hus för att hålla i många generationer längre.
Du fattar inte alls grejen. Och jag är tyvärr inte intresserad av att förklara mer för dig. Det är jättebra att du är nöjd med ditt hus.N Norgus skrev:Hus och bilar är lite olika saker, bättre jämförelse kanske skulle vara att avråda någon från att köpa en bil äldre än 2016. Med det sagt, för folk som inte kan öppna huven kanske det är bäst att leasa.
Hus däremot kan jag inte begripa riktigt, det är inte som att en granit grund och timmerstomme från 1906 är i sämre skick eller konstruerad felaktigt bara för att den är gammal.
Kärnan i mitt hus är från sekelskiftet. Utan riktiga problem. På de två utbyggnaderna från 70 och 90 talen däremot behövs diverse åtgärder. Det är inget direkt fel på konstruktionen men tekniken och materialen är ju inte lika bra när man inte bygger hus för att hålla i många generationer längre.
Ta upp ett hål i husets grund genom vilket man kan föra ut asbestresterna? Menar du verkligen allvar? Du vill såga upp ett hål, stort nog att i alla fall krypa igenom, i husets grund, för att föra ut asbest?V varpan1 skrev:Läskigt med asbest. Ja det finns lösa fibrer på marken i utrymmet. Du kommer ta med dig fibrerna in i huset om du går in i krypgrunden via husets insida. Fibrerna är endast skadliga vid inandning.
Om jag var du hade jag gjort åtkomst till utrymmet via utsidan av huset, det går bra att ta upp hål i grunden. Sedan hade jag städat ur utrymmet iförd bra andningsskydd och heltäckande kläder jag slänger efteråt. Jag hade dammsugit upp löst damm och skräp och slängt även detta som farligt avfall. Jag hade inte anlitat någob för jobbet tror jag, det lär vara väldigt dyrt och de kommer ändå drs in fibrer in i huset vilket jag inte vill. Hellre lägger jag tid och energi på en billigare men besvärligare lösning. Kanske är överdrivet försiktigt, men jag resonerar att man kan kosta på sig att vara nojig och överdriven någon gång vart femte år utan att det spårar ur för en med neuroticism.
Men ytterst skulle jag förstås aldrig köpa ett hus från innan cirka år 1990 eftersom det alltid medför jobbiga problem som är jättelätta att slippa - köp inte ett gammalt hus.
Om du tycker att ägande av ett 100 år gammalt hus och en 100 år gammal bil är en god jämförelse så får du tycka det och jag tycker annorlunda, det är helt OK.V varpan1 skrev:
Det är jättebra om du är nöjd med ditt hus också.
Är det enklare, billigare, eller vad är fördelen - med att ta ut asbestavfall genom hela bostaden?Farstatjej90 skrev:
Fördelen är väl om det redan finns ett sätt att komma ner i krypgrunden den vägen. Därmed inte sagt att det totalt sett är bättre. Utifrån tillgänglig information har jag ingen åsikt om vad som är lämpligast.V varpan1 skrev: