Kalle B Kalle B skrev:
Okej, men då borde inte mer än enstaka lossna och spridas för vinden bara för att man knäcker en skiva
Det där är en sanning med modifikation. Båd ja och nej. Till en början i eternitskivans liv stämmer det som påstås. När eternitskivan nått en viss ålder och yttre påverkan av faktorer som torkar ut materialet så är det lika fibröst som vid tillfället då fibrerna tillsatts i materialet från början. Så om det handlar om okunskap eller ignorans eller bara dumhet får du avgöra själv

F fribygg skrev:
Nä, och det är ju tillåtet att själv sanera sin egen eternit
Tillåtet ja, säkert nej. Idag finns tyvärr inte samma regler för privatpersoner som hanterar asbest. Det är visserligen på väg att bli hårdare regler även för privatpersoner. Och det är av en självklart anledning. Det är ett hälsofarligt ämne oavsett om privatpersoner eller företag hanterar det🤷

PetterGe PetterGe skrev:
Enda sättet att det inte spridits några asbestfibrer i grunden är om den som hivat in eterniten där lagt dem på plats med samma precision och försiktighet som rymdfysiker monterar ihop kritiska komponenter till en marsfarare. Vilket jag kan garantera dig att personen/erna absolut inte gjort. Har man kastat in dessa för hand så har du spridning av fibrer. Innan ni alla börjar kasta "oroa dig inte" hit och dit så ta du själv och läs på.... Ni pratar om okunskap. Jag pratar om dumhet....
Okunskap och dumhet går ofta hand i hand. Inte alltid men ofta.

Tack för allt du skriver. Du gör det lättare för oss andra.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
Enda sättet att det inte spridits några asbestfibrer i grunden är om den som hivat in eterniten där lagt dem på plats med samma precision och försiktighet som rymdfysiker monterar ihop kritiska komponenter till en marsfarare. Vilket jag kan garantera dig att personen/erna absolut inte gjort. Har man kastat in dessa för hand så har du spridning av fibrer. Innan ni alla börjar kasta "oroa dig inte" hit och dit så ta du själv och läs på.... Ni pratar om okunskap. Jag pratar om dumhet....
När du nu sitter inne med all kunskap om asbest och eternit så tycker jag att du bör hjälpa TS och svara på hans frågor i inlägg #35 och inte klanka ner på alla andra som enligt ditt tycke inte kan något....

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Skulle inte tro det är speciellt mycket lösa asbestfibrer där nere, så mycket lossnar inte från skivorna. Speciellt inte om bitarna är från gamla skivor som suttit uppe länge och blåst rent i väder och vind
Det lossnar MASSOR av småfibrar från eternit som kastas omkring, och jag tror inte att de blev hanterade försiktig när de kastades in i krypgrunden.

• Gilla
PetterGe
  • Laddar…
R roli skrev:
När du nu sitter inne med all kunskap om asbest och eternit så tycker jag att du bör hjälpa TS och svara på hans frågor i inlägg #35 och inte klanka ner på alla andra som enligt ditt tycke inte kan något....
Jag har försökt göra det, men det är då dum och dummare kommer med både den ena och den andra galna iden eller tipset🤷

PetterGe PetterGe skrev:
Jag har försökt göra det, men det är då dum och dummare kommer med både den ena och den andra galna iden eller tipset🤷
Ser inte att du försökt svara på frågorna i inlägg #35, om jag missat det så får du gärna redovisa var du svarade på dessa för mig och TS.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Vet inte riktigt vad jag skall läsa på. Fibrerna lossnar vid bryttillfället och kan kanske singla runt ett tag i samband med detta. Det är inte riktigt som att man pratar halveringstid på eternit.

Otroligt lågbegåvad kommentar. Men det är så det brukar låta när känslorna styr.
Okej. Då tycker jag att du ska läsa på. Nej halveringstid pratade jag inget om heller. Precis som med vilket material som hellst så slits det med tiden i både väder och vind och på grund av ålder. Det enda som inte slits med tiden är just adbestfibrerna. Dessa är mer eller mindre oförstörbara. Därav avfallshanteringen vi har i vääärlden idag😅

Väder och vind i en krypgrund? Då har man nog större bekymmer ändå….

• Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Halvmask med gasfilter.

Jag kan tillägga att jag är kemist och har hanterat mycket "förbjudna ämnen" i mina dagar och vet således också att det finns grader i helvetet.

Men med det sagt vill jag så klart ta dina professionella farhågor på allvar.

Så hur hade en professionell och regelriktig asbest-sanering av min bostad gått till? Jag kan köpa att krypgrunden är att se som kontaminerad och bör hanteras försiktigt, det är också min avsikt, men om jag hyrt in dig som asbest-sanerare, hade du alltså rekommenderat att sanera hela huset? Hur går det till? Måste jag köpa helt nya kläder? Kasta soffgrupp/sängar?

Och fram till dess bör jag undvika alla former av besök? Bör jag och min sambo flytta ut tills dess att saneringen är färdig? Jag vet uppenbarligen inte tillräckligt om ämnet för att ta ett genomtänkt beslut, så jag hoppas du kan ge mig rekommendationer för att undvika att försätta oss och alla våra närstående i fara.
Jag vill börja med att be om ursäkt om jag går på hårt, men helt ärligt så blir jag mörkrädd av att läsa allt som skrivs här angående asbest. Ska det utföras en regelrätt sanering av din krypgrund/ fastighet så utgår vi precis som du säger ifrån att krypgrunden är körd redan så där spar vi in lite pengar på att skippa provtagning av det uppenbara. Regelrätt så bör man göra en så kallad tejpprovtagning i fastigheten, ungefär som att du använder en klädroller för att få bort hår från kläder fast i det här fallet använder man tejpremsor för att fånga ev fibrer. Man kan också dra det till sitt yttersta om man vet med sig att man har personer i sin omgivning med sjukdomar som kan påverka mottaglighet av asbestfibrer med att ta ett luftprov. Men det är en både dyr och omständig process och undviks hellst då det alltid finns en liiiten koncentration av asbest i luften vi andas (den blir såklart mer koncentrerad i en fastighet om för höga halter uppmättes (mot vad som anses godtagbart för att kroppen ska kunna klara av att hantera det som avfall. Så allt beror på din egen oro för fibrerna och kunskapen om nära och käras hälsotillstånd. Vad gäller mask/filter så är du på väldigt god väg. Som sanerare använder vi oss av helmask (i mitt fall sundströms sr220 som kopplas till ett fläktpaket med dubbla p3 filter samt förfilter. Heltäckande dräkter, stövlar och handskar som tejpas i övergång mellan handskar och stövlar. Personligen eftersom jag jobbar med asbest dagligen så skulle jag i ditt fall om du känner dig bekväm med det skaffa heltäckande skydd, se till att vara renrakad när du använder masken annars har den absolut noll verkning då asbestfibrer är otroligt små och tar sig in precis överallt. Så för att inte sprida runt dessa när du hanterar det så är det ett måste nästan. Blöt ner krypgrunden, skotta ur förslagsvis 3-4 decimeter massor (blötlägg med jämna mellanrum när det blir torrt (vatten binder fibrer och ser till att dom inte yr runt) och packa i dubbelsäck som är helt försluten i öppningen. Lägg en tjockare markduk/markplast för att stänga in ev kvarvarande fibrer. När du sedan sanerat spola av både sig själv och säckar med avfall innan du tar av dig skyddsdräkt. Egentligen ska processen innehålla en dammsugning av dig själv och dräkt samt utrymme efter sanering med. Men i ditt fall där vi kan säga att krypgrunden är utomhus så räcker det med att tvätta av alla ytor där saneringen utförts. Där har du en sammanfattning av en sanering om den ska utföras enligt gällande regelverk. Och eftersom det är du som privatperson som bestämmer utanför oss som företag vad du vill ta prover på och vad du vill ha gjort så är allt i grund och botten upp till dig själv. Men med det sagt så betyder det inte att det är ofarligt☺️ hoppas det gjorde någon skillnad för dig. Och ja. Det är tyvärr en jävligt dyr och omständig process om ett företag ska utföra det. Frågan jag brukar be kunder ställa sig är om pengar eller hälsan är värt mest🤷. Kan det dessutom vara så att det här är något som går under en så kallad dolda fel försäkring så är du ju hemma med en sanering i vilket fall☺️

• Gilla
  • Haha
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Väder och vind i en krypgrund? Då har man nog större bekymmer ändå….
Eternitskärvorna som det handlar om i det här fallet lades garanterar inte där från början utan satt nog antingen på en fasad eller i taket på ett utrymme i en fastighet. Så hur du än vrider och vänder på det så har dessa antingen utsatts för väder/vind samt åldrande eller enbart åldrande, i vilket fall som hellst så har materialet åldrats och således torkar övriga komponenter i plattorna och frigör fibrer☺️

• Haha
Intet
  • Laddar…
R roli skrev:
Ser inte att du försökt svara på frågorna i inlägg #35, om jag missat det så får du gärna redovisa var du svarade på dessa för mig och TS.
Ber om ursäkt. Missade helt den frågan.det är åtgärdat nu. Tack för att du uppmärksammade mig på det

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför är du så otrevlig?
För att det flödar obegripligt mycket okunskap här inne🤷 att ignorera någon som faktiskt har kunskap från både utbildning och yrkeserfarenhet och kasta runt rentav hälsofarliga tips och trix är enligt mig rent ut sagt idiotiskt.. därför tröttnar jag ur på folk som rycker på axlarna inför något som länge varit känt som dödligt i slutänden för en stor del av människan behandlas lite hur som hellst utan minsta tanke på människan runt om sig som utsätts för fibrer. Det är spridningen av fibrer i såna här tillfällen som gör det farligt. Inte att ta i det här fallet gör en noggrann sanering av sin krypgrund. Att "bara krypa in och kasta det i en säck" en enda gång är med största sannolikhet inte dödligt för ts. MEN det finns ingen som hellst forskning som visar ATT det är helt ofarligt. Däremot finns det forskning som visar ATT det är farligt. Så. Anledningen till mitt språk och dömande av vissa här inne grundar sig i att detär tack vare dem som många insjuknar i asbestrelaterade sjukdomar helt utan att ha säkert vetat var dem utsatts för asbesten, det finns en anledning till regelverket av hantering av asbest av en anledning. Det är farligt helt enkelt. Det finns bevis på att vissa människor har senare i livet drabbats efter bara enstaka stunders exponering av fibrer samtidigt som det finns människor som arbetat med tillverkning som innefattar asbest ett helt arbetsliv inte insjuknat överhuvudtaget. Så det farliga med asbestfibrer och dess påföljder är att det finns INGET absolut INGET som garanterat att du klarar dig om du hanterar asbest på fel sätt🤷.så nu har jag förklarat mig och lovar att försöka tygla mig själv i fortsättningen☺️

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
Tillåtet ja, säkert nej.
Så kan man inte säga, det finns alla möjligheter att göra det korrekt oavsett om man är privatperson, anställd eller egenföretagare. Vi är på ett forum för gör det självare och vi ska vara medvetna om att det både fuskas (och debiteras rejält) bland de aktiva i branchen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så kan man inte säga, det finns alla möjligheter att göra det korrekt oavsett om man är privatperson, anställd eller egenföretagare. Vi är på ett forum för gör det självare och vi ska vara medvetna om att det både fuskas (och debiteras rejält) bland de aktiva i branchen.
Ooja. Det gör det absolut, i "min" branch så överdebiterar en offert antingen om man inte vill ha jobbet, eller om det finns för liten marginal att tjäna på jobbet. Jag delar mer än gärna med mig av de regler och lagar vi som företag behöver förhålla oss till. Det är även så att "gördetsjälvare" bör i stor utsträckning låta bli att pilla i saker man vet/kan för lite om. Speciellt när det kommer till bland annat hälsofara☺️men ja, det finns många skojare i branchen det har du rätt i. Jag personligen kan bara tala för mig själv och jag vet iallafall med mig att jag har så pass stor yrkesstolthet att det är jobbigt att läsa många trådar om asbest här på grund av "Äsch - detär ingen fara". Jo det är det faktiskt.🤷

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.