F fribygg skrev:
Men lika fullt större än att plasta in eternit skärvorna och ta ut dem samma väg som de kom in..
Det har jag inte kommenterat men för min del så kan man lika gärna täcka över marken med plast så undviker man onödig exponering och sedan märka upp platsen.

M mats.3 skrev:
Det har jag inte kommenterat men för min del så kan man lika gärna täcka över marken med plast så undviker man onödig exponering och sedan märka upp platsen.
TS vill ju städa ur skräpet, inte behöva krypa om kring i eller på det i framtiden.

F fribygg skrev:
TS vill ju städa ur skräpet, inte behöva krypa om kring i eller på det i framtiden.
Det missade jag men då måste han ta bort allt skräp och täcka marken ändå när skräpet är borta för han kan knappast dammsuga marken efteråt.

M mats.3 skrev:
Det missade jag men då måste han ta bort allt skräp och täcka marken ändå när skräpet är borta för han kan knappast dammsuga marken efteråt.
När trådar blir så här långa är det inte lätt att hänga med i allt som skrivs, men trådstarten och vad TS efterfrågar anser jag iaf att du bör kolla upp innan du skriver.

F fribygg skrev:
När trådar blir så här långa är det inte lätt att hänga med i allt som skrivs, men trådstarten och vad TS efterfrågar anser jag iaf att du bör kolla upp innan du skriver.
Jag lägger ingen större energi på en sida som kan diskutera en krokig spik i flera månader så ett fel är lättare att justera än kolla tillbaka i flera månader.

F fribygg skrev:
Med nedanstående påståenden diskvalifiserar ju skribenten sej själv från diskussionen anser jag.

Givetvis kan man göra arbetet lika säkert som privatperson, att många privatare gör bedömningen att man inte kommer att dö eller bli sjuk av en enstaka "asbestsanering" eller i detta fall ur plockning av Eternit skärvor ur en krypgrund betyder ju inte att människor inte kan läsa på, skaffa relevant kunskap och skyddsutrustning.

Sen får vi ju vara glada för att asbestsanerarna inte lyckats pinka in sitt revir lika hårt som elarna och kylmontörerna där reglerna för vad man får göra själv som villaägare nu allmänt anses som så regida att folk i allmänhet tycker att de är obsoleta.
Vi får se hur länge ni är glada. Det är tyvärr tack vare sånt här svammel hos privatpersoner som tex "Äsch" eller "inte dör av en enstaka sanering" etc som gjort att en totallag gällande all asbest är på ingång. Lagen i sig gör det brottsligt att som privatperson hantera asbest överhuvudtaget. Nej den är inte klubbad än. Ja den är i ett sk förstadie till förslag. Men det finns fortfarande ett "det är bara en tidsfråga. Och den absolut enda anledningen till det är privatpersoners många gånger totala ignorans och okunskap som skapat debatten om att en lag med straffskala måste införas för att minimera spridningsrisken.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Cementgelen degraderas inte genom uttorkning på det sättet.

Cementhaltiga material kan vittra genom att de kommer i kontakt med syror och vatten, t ex förorenat regnvatten med svavelsyrlighet i ("surt regn"). Och det följs av att cementen karbonatiserar och blir svagare. Ytliga fibrer kan då tänkas släppas loss från cementgelen.

Läs mer här:

[länk]
Du glömde urlakning, karbonatisering, och frost/kyla😉

PetterGe PetterGe skrev:
Lagen i sig gör det brottsligt att som privatperson hantera asbest överhuvudtaget.
Intressant. Jag antar att du har en källa till detta?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Om det nu blir verklighet är det bara en lag som drivs igenom efter ekonomiska särintressens framgångsrika kampanjer och ytterligare en lag att sätta på ignoreralistan för de flesta.
Med det sagt är inte asbest nyttigt och bör behandlas med rimlig försiktighet men det finns ingen anledning till hysteri.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
Vi får se hur länge ni är glada. Det är tyvärr tack vare sånt här svammel hos privatpersoner som tex "Äsch" eller "inte dör av en enstaka sanering"
@PetterGe
Det här var intressant. Du anser att en enstaka försiktig bortforling av asbesthaltigt material är hälsovådligt.

Men i nästa andetag skriver du att kroppen tar hand om mindre mängder "som avfall".

"det alltid finns en liiiten koncentration av asbest i luften vi andas (den blir såklart mer koncentrerad i en fastighet om för höga halter uppmättes (mot vad som anses godtagbart för att kroppen ska kunna klara av att hantera det som avfall."
PetterGe PetterGe skrev:
etc som gjort att en totallag gällande all asbest är på ingång. Lagen i sig gör det brottsligt att som privatperson hantera asbest överhuvudtaget. Nej den är inte klubbad än. Ja den är i ett sk förstadie till förslag. Men det finns fortfarande ett "det är bara en tidsfråga. Och den absolut enda anledningen till det är privatpersoners många gånger totala ignorans och okunskap som skapat debatten om att en lag med straffskala måste införas för att minimera spridningsrisken.
Hur skulle den lagen övervakas, menar du om den ändå skulle bli verklighet?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
PetterGe PetterGe skrev:
Du glömde urlakning, karbonatisering, och frost/kyla😉
Nej, nu får du lösa om.

Sen som du nu börjar greppa är inget av detta aktuellt för TS eternit som ligger skyddad från vädrets element inomhus.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
Vi får se hur länge ni är glada.
Vem menar du är "glad" och vad har det i sånna fall för betydelse för TS som har krypgrunden full med eternitskärvor?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
Vi får se hur länge ni är glada. Det är tyvärr tack vare sånt här svammel hos privatpersoner som tex "Äsch" eller "inte dör av en enstaka sanering" etc som gjort att en totallag gällande all asbest är på ingång. Lagen i sig gör det brottsligt att som privatperson hantera asbest överhuvudtaget. Nej den är inte klubbad än. Ja den är i ett sk förstadie till förslag. Men det finns fortfarande ett "det är bara en tidsfråga. Och den absolut enda anledningen till det är privatpersoners många gånger totala ignorans och okunskap som skapat debatten om att en lag med straffskala måste införas för att minimera spridningsrisken.
Vilket skitsnack!

Jag frågar igen @PetterGe Hur tror du att den lagens efterlevnad skall kontrolleras?
Om det är annat än våta drömmar innom asbeststädarbranschen har du kanske, måhända någon referens. Kanske från fackorganet "Vi skrattar hela vägen till banken".

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant. Jag antar att du har en källa till detta?

• Screenshot_20260705-084629.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260705-084642.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen källa. Det där är ett brott mot forumets regler.

IMG_0956.jpeg

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.