V varpan1 skrev:
Är det enklare, billigare, eller vad är fördelen - med att ta ut asbestavfall genom hela bostaden?
Alltså, det är ju både enklare och billigare att bära ut påsen med byggavfall samma väg han kom in, än att göra ett hål i muren. Det förstår ju varenda kotte.

Det är fortfarande varken radioaktivt, aggressivt eller smittsamt utan samma material som såväl resenärer som anställda andades/andas in i långt mycket större mängder i Stockholms tunnelbanan (och alla andra tunnelbanor) så uppenbarligen är det inte skadligt i de doser som långt överstiger de TS ens med stor möda kan få i sig. Därför är det naturligtvis helt idiotiskt att göra hål i muren istället för att knalla ut samma väg han kom in. Nån måtta på galenskapen får det ändå vara.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Alltså, det är ju både enklare och billigare att bära ut påsen med byggavfall samma väg han kom in, än att göra ett hål i muren. Det förstår ju varenda kotte.

Det är fortfarande varken radioaktivt, aggressivt eller smittsamt utan samma material som såväl resenärer som anställda andades/andas in i långt mycket större mängder i Stockholms tunnelbanan (och alla andra tunnelbanor) så uppenbarligen är det inte skadligt i de doser som långt överstiger de TS ens med stor möda kan få i sig. Därför är det naturligtvis helt idiotiskt att göra hål i muren istället för att knalla ut samma väg han kom in. Nån måtta på galenskapen får det ändå vara.
Vore man oroligt lagd skulle man ju dessutom kunna vakumpacka Eternit bitarna innan man bär ut dem och transporterar bort dem.

Claes Sörmland
Att ta upp ett hål i grunden lär orsaka en enorm mängd med kisel- och kalciumkarbonatdamm. Stenlungan väntar.

• Gilla
  • Haha
mats.3 och 5 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Jag har ett stenhus från 20-talet, med en trä-utbyggnad från 70-talet. Originalhuset har källare, och det är krypgrund under utbyggnaden. Man kan ta sig in under krypgrunden via en liten lucka i källaren.

Jag har varit och undersökt lite där under, och utöver en hel del bråte (bland annat den gamla tjusiga stentrappan som jag tyvärr nog inte kan få ut) så ligger det massor av dessa skärvor (se bild). Jag är rätt säker på att detta är eternit?

Hur ska jag hantera detta? Jag planerar att dra nya vattenledningar via krypgrunden så jag vill ju inte krypa i asbest varje gång jag ska in och jobba. Jag vill också städa ut allt annat skräp och stora stenar där under för bättre framkomlighet.

Vad är ett rimligt tillvägagångssätt här? Eftersom det är skärvor lär det väl finnas risk för damm? Ska allt annat skräp anses vara kontaminerat (inklusive sten och jord), eller kan jag spola av det?
Ta på dig skyddsutrustning och spola av marken m.m med en fin duschstråle sedan kan plana ut dom värsta ojämnheter, täck sedan marken med åldersbeständig plast tejpa skarvarna och ta gärna ett lager till sen är det bara att dra vattnet m.m och när du är klar så kan du märka upp platsen så ingen annan börjar att gräva där i framtiden.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att ta upp ett hål i grunden lär orsaka en enorm mängd med kisel- och kalciumkarbonatdamm. Stenlungan väntar.
Den risken är ungefär lika stor som att bli träffad av blixten, så kolla lite fakta innan du yrar.

M mats.3 skrev:
Den risken är ungefär lika stor som att bli träffad av blixten, så kolla lite fakta innan du yrar.
Hur stor är risken då?

M mats.3 skrev:
Jag tror det var ett så kallat skämt. 😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mats.3 skrev:
Ja, ungefär samma risknivå som att transportera några eternitbitar i en plastpåse utan att ta upp det där hålet i grunden. På tal om att yra.

• Gilla
  • Haha
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror det var ett så kallat skämt. 😉
Eller om det var sarkasm kanske.

Men jag vet, det fungerar inte på ett textforum. Jag borde inte...

• Haha
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
Purre
Där jag bor fick man iaf för några år sedan lämna hur mycket asbest som helst som privatperson, vet att det är olika i olika kommuner. Det skulle vara väl inslaget då bara. Finns speciella påsar som är extra tjocka och det står asbest på dom också om man vill vara riktigt seriös.
Nu tror jag iaf att vi inte har kvar någon asbest i huset där vi bor utan det var en rest från tidigare som man inte tog om hand om när det var aktuellt tidigare. Eftersom det var gratis fanns det inget som direkt hindrade mig från att ta tag i det där och då.

Claes Sörmland
Klokt att göra det lätt och billigt för invånarna att göra sig av med asbest. Ett material som vi alla vinner på att det fasas ut med lätthet. Och det är ju dessutom ett offentligt ansvar eftersom man uppmuntrade till användning av asbest, d v s stat och kommuner har en moralisk skuld här.

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
P
kollade just igen här.

Tyvärr var det fritt tidigare men nu har man infört max 30 kg som privatperson sen förra året och att det plötsligt är bara en större station 7 mil bort som man får lämna dessa.. övriga vägrar

så trenden på många orter är att det begränsas och görs svårare att bli av med asbestskräp som privatperson

och vad det leder till vet vi ju alla..... mer skit där det inte ska vara

• Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, ungefär samma risknivå som att transportera några eternitbitar i en plastpåse utan att ta upp det där hålet i grunden. På tal om att yra.
Kämpa 😂😂😂😂

F fribygg skrev:
Hur stor är risken då?
Minimal om det gäller vid ett tillfälle.

M mats.3 skrev:
Minimal om det gäller vid ett tillfälle.
Men lika fullt större än att plasta in eternit skärvorna och ta ut dem samma väg som de kom in..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.