Jag har ett stenhus från 20-talet, med en trä-utbyggnad från 70-talet. Originalhuset har källare, och det är krypgrund under utbyggnaden. Man kan ta sig in under krypgrunden via en liten lucka i källaren.

Jag har varit och undersökt lite där under, och utöver en hel del bråte (bland annat den gamla tjusiga stentrappan som jag tyvärr nog inte kan få ut) så ligger det massor av dessa skärvor (se bild). Jag är rätt säker på att detta är eternit?

Hur ska jag hantera detta? Jag planerar att dra nya vattenledningar via krypgrunden så jag vill ju inte krypa i asbest varje gång jag ska in och jobba. Jag vill också städa ut allt annat skräp och stora stenar där under för bättre framkomlighet.

Vad är ett rimligt tillvägagångssätt här? Eftersom det är skärvor lär det väl finnas risk för damm? Ska allt annat skräp anses vara kontaminerat (inklusive sten och jord), eller kan jag spola av det?

• 20260630_185911.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260630_191334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
dodge75
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Jag är rätt säker på att detta är eternit?
Håller med
Z Zoofus skrev:
Hur ska jag hantera detta?
Kan det inte ligga kvar?
Z Zoofus skrev:
Eftersom det är skärvor lär det väl finnas risk för damm? Ska allt annat skräp anses vara kontaminerat (inklusive sten och jord),
Om man måste in och greja skulle jag betrakta allt som kontaminerat. Annars skulle jag inte bry mig.

Eftersom det är hälsovådligt finns det en extra poäng med att anlita expertis för att sanera.

• Gilla
  • Haha
dodge75 och 5 till
  • Laddar…
O O skrev:
Kan det inte ligga kvar?
Så klart ett alternativ, men eftersom jag planerar att utföra en del jobb där så känns det som jag bör hantera det förr eller senare.

O O skrev:
Eftersom det är hälsovådligt finns det en extra poäng med att anlita expertis för att sanera.
Misstänker att det kommer kännas i plånboken?

Z Zoofus skrev:
Misstänker att det kommer kännas i plånboken?
Naturligtvis. Men min poäng är att alternativet är att det känns i lungorna. Och att det är värre.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Var bor du? Du får slänga eternit på tippen i Helsingborg iaf. Tre påsar inplastade med 0.2mm plast åt gången. Skulle personligen aldrig betala någon annan för att slänga det.

• Gilla
kisumisu och 14 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Var bor du? Du får slänga eternit på tippen i Helsingborg iaf. Tre påsar inplastade med 0.2mm plast åt gången. Skulle personligen aldrig betala någon annan för att slänga det.
Att ta hand om eterniten i sig ser jag inte som ett problem, frågan är måste allt annat, d.v.s plankor, isoleringsrester, stenar, samt jord, som potentiellt kontaminerats också plastas in och kastas som asbest?

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
O O skrev:
Naturligtvis. Men min poäng är att alternativet är att det känns i lungorna. Och att det är värre.
Jag har ju självklart på mig fullständig skyddsutrustning, inklusive ordentlig mask, om jag är där inne och rensar. (Det hade jag försynen att ha när jag var nere nu också)

• Gilla
Johan_TBY och 2 till
  • Laddar…
Hade det varit mitt hus skulle jag krypin in med en säck och plockat upp skärvor som är ivägen för rördragningen. Resten kan gott ligga kvar då de inte gör en fluga förnär. Att plasta in jord och stora stenar låter som en helt bisarr överreaktion som tyvärr säkert kommer att uppmuntras av de som slipper betala.

• Gilla
Dortmunder DAB och 24 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Jag har ju självklart på mig fullständig skyddsutrustning, inklusive ordentlig mask, om jag är där inne och rensar. (Det hade jag försynen att ha när jag var nere nu också)
När du drar rör, skall du krypa omkring i "fullständig skyddsutrustning", vad det nu är, nere i grunden då med?

Hur skall "saneringen" av jord och sten samt allehanda bröte gå till?
Du förstår väl att det är en helt verklighetsfrämmande idé som olyckligtvis uppmuntras av en skribent.

• Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Att ta hand om eterniten i sig ser jag inte som ett problem, frågan är måste allt annat, d.v.s plankor, isoleringsrester, stenar, samt jord, som potentiellt kontaminerats också plastas in och kastas som asbest?
Ok då är det inget problem. Nej inget annat måste plastas in. Släng det du önskar.

O O skrev:
Hur tror du att det skall gå till när "expertisen", dvs några yngre män kravlar in bland all bröten för att "sanera". Du har väl en idé om hur de går tillväga, annat än skrattandes skaka sina huvuden?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Använd mask med rätt filter när du städar, i övrigt är det inte så mycket att tänka på (förutom inkapslingen i plast). Om krypgrunden kan spolas av invändigt så passa på att göra detta också. Det minskar dammet och löser till stor del problemet med kvarvarande fibrer.

• Gilla
Dublin och 5 till
  • Laddar…
Plocka ur de och lägg i en påse och täck marken med grypgrundsisolering/plast.
Det brukar man göra nuförtiden för att undvika att markfukt tränger upp.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Läskigt med asbest. Ja det finns lösa fibrer på marken i utrymmet. Du kommer ta med dig fibrerna in i huset om du går in i krypgrunden via husets insida. Fibrerna är endast skadliga vid inandning.

Om jag var du hade jag gjort åtkomst till utrymmet via utsidan av huset, det går bra att ta upp hål i grunden. Sedan hade jag städat ur utrymmet iförd bra andningsskydd och heltäckande kläder jag slänger efteråt. Jag hade dammsugit upp löst damm och skräp och slängt även detta som farligt avfall. Jag hade inte anlitat någob för jobbet tror jag, det lär vara väldigt dyrt och de kommer ändå drs in fibrer in i huset vilket jag inte vill. Hellre lägger jag tid och energi på en billigare men besvärligare lösning. Kanske är överdrivet försiktigt, men jag resonerar att man kan kosta på sig att vara nojig och överdriven någon gång vart femte år utan att det spårar ur för en med neuroticism.
Men ytterst skulle jag förstås aldrig köpa ett hus från innan cirka år 1990 eftersom det alltid medför jobbiga problem som är jättelätta att slippa - köp inte ett gammalt hus.

• Haha
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
Skulle inte tro det är speciellt mycket lösa asbestfibrer där nere, så mycket lossnar inte från skivorna. Speciellt inte om bitarna är från gamla skivor som suttit uppe länge och blåst rent i väder och vind

• Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.