PetterGe PetterGe skrev:
Eternitskärvorna som det handlar om i det här fallet lades garanterar inte där från början utan satt nog antingen på en fasad eller i taket på ett utrymme i en fastighet. Så hur du än vrider och vänder på det så har dessa antingen utsatts för väder/vind samt åldrande eller enbart åldrande, i vilket fall som hellst så har materialet åldrats och således torkar övriga komponenter i plattorna och frigör fibrer☺️
Bara för att du jobbar med det och skriker högst så innebär det inte att du har rätt varje gång. Det känns som att du behöver motivera det jobb du gör med näbbar och klor. Inte helt förtroendeingivande.

Och eftersom du verkar jobba med detta så är det såklart högre krav för dig att skydda dig. Men helvetet har inte brakat löst för att en eternitskiva har knäckts.

Efterfrågar bara sans i debatten vilket du inte har lyckats med, du snarare eldar på den.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Bara för att du jobbar med det och skriker högst så innebär det inte att du har rätt varje gång. Det känns som att du behöver motivera det jobb du gör med näbbar och klor. Inte helt förtroendeingivande.

Och eftersom du verkar jobba med detta så är det såklart högre krav för dig att skydda dig. Men helvetet har inte brakat löst för att en eternitskiva har knäckts.

Efterfrågar bara sans i debatten vilket du inte har lyckats med, du snarare eldar på den.
Jag förstår och respekterar dina argument☺️ anledningen till att jag skriker så högt är inte för att jag jobbar med det och "kan allt och vet bäst" utan av den enkla anledningen att EN eternitskiva knäcks inte gör att helvetet brakar lös, utan för att vi i Sverige är x antal miljoner invånare och x antal gördetsjälvare som knäcker en eternitskiva, eller behandlar "lite asbest" ovarsamt blir helt plötsligt ganska många upprepningar vilket i sin tur ökar onödig spridning i ganska rask takt. Lite som att det gör inget om en person slänger en snus på backen, men när 4-5 milj människor gör det titt som tätt så blir det en ganska stor negativ påverkan på miljö och hälsa för både djur och människor☺️ hoppas du förstår var jag vill komma☺️ och återigen ber jag om ursäkt för min hårda ton och hoppas att lite mer ingående förklaringar ska hjälpa☺️ det är alltså inte mig själv jag försöker skydda, utan alla Svenssons som ovetande exponeras för asbest för att allt för många säger "Äsch"

Dr Benz Dr Benz skrev:

Med nedanstående påståenden diskvalifiserar ju skribenten sej själv från diskussionen anser jag.
PetterGe PetterGe skrev:
Tillåtet ja, säkert nej.
Givetvis kan man göra arbetet lika säkert som privatperson, att många privatare gör bedömningen att man inte kommer att dö eller bli sjuk av en enstaka "asbestsanering" eller i detta fall ur plockning av Eternit skärvor ur en krypgrund betyder ju inte att människor inte kan läsa på, skaffa relevant kunskap och skyddsutrustning.

Sen får vi ju vara glada för att asbestsanerarna inte lyckats pinka in sitt revir lika hårt som elarna och kylmontörerna där reglerna för vad man får göra själv som villaägare nu allmänt anses som så regida att folk i allmänhet tycker att de är obsoleta.

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
PetterGe PetterGe skrev:
För att det flödar obegripligt mycket okunskap här inne🤷 att ignorera någon som faktiskt har kunskap från både utbildning och yrkeserfarenhet och kasta runt rentav hälsofarliga tips och trix är enligt mig rent ut sagt idiotiskt..
Först - tack för att du tog dig tid att förklara och dela med dig av din kunskap. Jag förstår att du blir upprörd men ditt budskap blir tydligare om du orkar vara saklig.

Detta med farligheter och rädsla - det tycks ha blivit en trend på nätet att göra narr av mänsklig oro, kanske ett fenomen som uppstår när komplex vetenskap möter en enkel nätkultur? ...eller en helt vanlig mobbkultur som sprider sig där man kan vara anonym.

Vi människor kan oroa oss för mängder av saker - bekämpningsmedel, asbest, insekter, vaccin, strålning, GMO, 5G, klimat... en rädsla som inte skall användas som underhållning av någon slagfärdig person. Om man saknar expertkunskap kan rädsla vara ett sätt att reagera där Interner bjuder enkla lösningar på komplexa problem.

Det är inte särskilt svårt att se när någon har kunskap inom ett ämne så fortsätt gärna att dela med dig, alla som gillar att göra sig lustiga över andra människors rädsla och döljer sin egen har alltid det valet att inte svara, att motstå lusten att driva med andra människors känslor.

• Gilla
PetterGe och 2 till
  • Laddar…
Reflekterar lite stillsamt över att om man oroar sig för hälsorisker kopplade till den aktuella krypgrunden (speciellt lungcancer antar jag eftersom vi pratar om eternit och asbest) så kanske man bör kolla upp radonhalten också. Speciellt om krypgrunden är åtkomlig inifrån huset. Kanske är det redan gjort?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Enstaka relativt låg exponering är inte särskilt farlig. Man skall inte skrämmas i onödan. Det är tillåtet att ta hand om asbest själv om man gör det med rätt utrustning och på rätt sätt.

1) kolla med återvinningen när och hur de vill ha eterniskivorna.
2) skicka iväg familjen och stäng alla fönster och dörrar. Stäng av ventilationen.
3) Använd halvmask med filter P3. Fukta skivorna med vattendimma, gärna med lite diskmedel i för att bryta ytspänningen.
4) plasta in och tejpa tätt runt skivorna i dubbla lager. Och ta dem till återvinningen.
5) lägg byggplast i hela krypgrunden och lägg makadam (t.ex 20-28) ovanpå.

Det är ingen raketteknik om man gör det rätt.

Edit: det skadar inte om det regnar när man gör jobbet.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är tillåtet att ta hand om asbest själv om man gör det med rätt utrustning och på rätt sätt.
Som privatperson är det tillåtet även utan skyddsutrustning..

• Gilla
  • Haha
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Ja mycket har ju sagts i tråden och bra och rimliga förslag saknas inte! Skulle dock vilja också peka på att man inte vet så mycket om framtiden. Någon gång ska huset säljas. Och eternitskivor under uteplatsen kommer inte inverka värdehöjande. Synen på asbest har ju bara blivit mera radikalt över tid och lär ju fortsätta. Framtida sanering kan bli hur dyr som helst!
Du tänker ju ändå rulla runt där nere, så på med skyddskläder, ta bort bitarna, plasta, grusa av och känns det bättre senare med skyddsutrustning när du gör dina installationer så använd det.
Ju längre du skjuter på det, ju större är sannolikheten att lagstiftningen skärps och kostnaden ökar och du minskar ditt fysiska rörelseutrymme med olika installationer. Just nu får du ju med eget arbete, i princip ingen kostnad. Gör du det nu i sommar binder du i princip alla dammpartiklar med eget svett och då har de det svårt att ta sig in i lungorna 😊.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
PetterGe PetterGe skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Båd ja och nej. Till en början i eternitskivans liv stämmer det som påstås. När eternitskivan nått en viss ålder och yttre påverkan av faktorer som torkar ut materialet så är det lika fibröst som vid tillfället då fibrerna tillsatts i materialet från början. Så om det handlar om okunskap eller ignorans eller bara dumhet får du avgöra själv
Cementgelen degraderas inte genom uttorkning på det sättet.

Cementhaltiga material kan vittra genom att de kommer i kontakt med syror och vatten, t ex förorenat regnvatten med svavelsyrlighet i ("surt regn"). Och det följs av att cementen karbonatiserar och blir svagare. Ytliga fibrer kan då tänkas släppas loss från cementgelen.

Läs mer här:

https://www.sciencedirect.com/scien...1-C44TMJK7OqZkFRuIHMly.PUC5gcZDr2mfU34yQiei6k

• Gilla
PetterGe och 7 till
  • Laddar…
Jobbar man bara lugnt och metodiskt, hanterar eterniten som om det vore glasskivor och andas normalt samt har en skyddsmask så är risken i princip obefintlig.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Har du funderat på att innesluta hela huset i en betongkupol likt Tjernobyl och sedan sonika bygga ett nytt hus ovanpå kupolen?

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Har du funderat på att innesluta hela huset i en betongkupol likt Tjernobyl och sedan sonika bygga ett nytt hus ovanpå kupolen?
Jag tänkte precis skriva om sarkofagen 😇

• Haha
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte någon föreslagit detta: Försök också ordna undertryck i krypgrunden. Det finns säkert någon ventil du kan koppla en sug till. Då far inte eventuella fibrer runt så länge, och du minskar risken att det kommer upp i huset.

Sedan ett mer kontroversiellt förslag utifrån hur vi gjorde när vi sanerade några rörkrökar när vi precis köpt huset:
Svärfar sa att "Det där tar jag. Jag är ändå död innan det där eventuellt blir ett problem.", och så portade han oss från huset och sanerade och städade själv, utan skyddsutrustning. I slutändan fick han rätt. Han dog av helt andra åkommor flera år senare.

Så om du är bekväm med att inleda ett samtal med en äldre släkting med orden "Du som ändå är död om 15 år...", så är det också ett alternativ.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Perplexus och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Som privatperson är det tillåtet även utan skyddsutrustning..
Delar av kedjan i mitt inlägg är tillåten, ja. Men skyddsutrustning bör man nog ändå ha...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
OT: Har du tänkt på att betong och betongframställning inte heller är totalt ofarligt och att många skadas vid husbyggen?

Många forna sarkofabyggare lär för övrigt ha avlidit, vissa kanske av stendammlunga..

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.