Det beror på att folk idag "fildelar" inte, de streamar. Fast från "piratkällor". I alla fall när det gäller film och TV, fildelning av musik har nog nästan helt dött ut pga Spotify.

Nerre skrev:
Det beror på att folk idag "fildelar" inte, de streamar. Fast från "piratkällor". I alla fall när det gäller film och TV, fildelning av musik har nog nästan helt dött ut pga Spotify.
Samma sak med ljudböcker pga storytel.

Mikael_L
lbgu skrev:
Fast hur många är det som går mot rött ibland, det är säkert över miljonen. Eller hur många miljoner kör någon gång över tillåten hastighet? Det är på den nivån fildelning får ses. Det är ett brott som av en väldigt stor del av allmänheten inte ses som ett 'riktigt brott'. Om man jämför med snatteri så är det knappast något som någon säger att de sysslat med på en fikarast på jobbet, olovlig nedladdning av en film är däremot inget som chockerar någon eller ifall man säger att det var tur inte polisen var ute i morse då jag försov mig och körde lite för fort till jobbet.
Det börjar kanske vara dags att förändra antingen folks rättsuppfattning eller möjligen lagarna då!

Ty upphovsrättsbrott ger böter eller upp till två års fängelse.
Andra brott i brottsbalken med samma påföljd är:
Misshandel
Bedrägeri
Förskingring
Urkundsförfalskning
Djurplågeri
Grovt hemfridsbrott.

Bara som några exempel. Så pass allvarligt ser samhället och lagstiftaren på upphovsrättsbrott.

Glöm inte det medan vi diskuterar.

Mikael_L
Men med detta sagt (mitt förra inlägg) så har jag absolut en del kraftiga åsikter i det som tråden handlar om.

Upphovsrätten tycker jag ganska självklart är ett brott som ska utredas av polis, åtalas för genom åklagare och avgöras i domstol. Som det allvarliga brott det är.
Det får ju absolut inte som något slags hot för att inkassera in pengar.

Hur skulle det se ut om jag satt upp en övervakningskamera på kroggatan, och så skickar jag kravbrev lite hit och dit med lydelsen att om de inte betalar så går de filmade masshandels och våldtäktsbrotten vidare till domstol.
Det som nyss var på väg att hända var att Gothia och upphovsrättsindustrin ville ge en möjlighet att för brottslingar att betala sig ur från sitt brott, istället för att bli ställda inför rättegång.

Sen tycker jag att har ett upphovsrättsbrott begåtts och dom fallit så har vi dels böter, ev fängelse som fastställts utav rätten, sen har copyright-innehavaren att få ett skadestånd till detta, för sin faktiska skada denne lidit.
Här är det absolut inte OK med några fantasibelopp. Det handlar väl som regel om en ekonomisk skada i form av förlorad intäkt i dessa fall, denna förlorade intäkt ska väl noggrant bedömas hur stor den faktiskt kunnat varit.
Om målet handlar om en nedladdning av en film är den maximala förlorade intäkten vad en DVD kostar i handeln minus moms, butikens avans, framställningskostnad etc.
Finns DVD'n inte att köpa i en vettig butik eller den åtalade berättar att h*n absolut aldrig skulle köpt den så är skadan noll kr.
Bevisbördan för skadans storlek ska rimligtvis ligga på den som ställt kravet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Upphovsrättsmål brukar inte handla om nedladdning, utan om att låta andra ladda ner. Låter du en person ladda ner filmen så visst, då motsvarar det förlusten av en såld film. Men om du låter flera tusen ladda ner den...?

Men själv tycker jag ju inte att en nerladdad film motsvarar en förlust av en såld film. Filmen (DVDn) som de inte sålt har de heller inte behövt tillverka. Och filmer som är ett par år gamla kan man hitta för 29 spänn i reakorgar i butikerna, så att intäktsförlusten skulle motsvara fullt nypris är jag också tveksam till.

Redigerat:
Men om du kan åtala de som laddade ner också, och då borde du väl inte bli åtalad för mer än den du laddade ner? ;)

Medhjälp vettu. Det var väl det TPB-killarna torskade på.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det börjar kanske vara dags att förändra antingen folks rättsuppfattning eller möjligen lagarna då!

Ty upphovsrättsbrott ger böter eller upp till två års fängelse.
Andra brott i brottsbalken med samma påföljd är:
Misshandel
Bedrägeri
Förskingring
Urkundsförfalskning
Djurplågeri
Grovt hemfridsbrott.

Bara som några exempel. Så pass allvarligt ser samhället och lagstiftaren på upphovsrättsbrott.

Glöm inte det medan vi diskuterar.
Nja!
Den mer rättvissande bilden är ju att så ser MAFIAA orginsationernas lobbyisterna på saken då dom skriver dessa lagar och sen lämnar över till politikerna som OM dom ens läser skiten inte förstår ett dugg av vilka konsekvenser dessa lagar faktiskt kommer att få när dom träder i kraft.
Tex uttalande som "vi ska ej jaga en hel ungdoms generation" samtidigt som dom inför en lag som kommer att jaga en hel ungdoms generation, plus många fler genrationer både kommande och föregående (tex 90+ åriga pensionärer utan datorer som jagas för att ha laddat ner spel/porr/etc).

Nerre skrev:
Medhjälp vettu. Det var väl det TPB-killarna torskade på.
Nope!
Det var medhjälp till medhjälp dom åtalades för!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.