44 408 läst ·
412 svar
44k läst
412 svar
Kravbrev mot fildelare
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Senaste siffran jag hittar vid en snabbgoogling är från 2011 och den säger 1,4 miljoner.Halvfigurn skrev:
I alla fall där man mäter i "del av befolkningen" så får vi ändå säga att det är en stor siffra.
Hittar någon en senare siffra? Eller statistik över hur det utvecklats med tiden?
Om 15% är en stor eller liten del av en kaka kan man alltid diskutera. 85% fildelade inte. DET kan man säga är en stor andel, IMO.lars_stefan_axelsson skrev:
Men om någon nu säger att fildelningen har minskat, kan man ju inte mena att den inte har gjort det med hänvisning till en 5-6 år gammal siffra. Den bekräftar ju snarare att det var en stor del av befolkningen som fildelade. Halva påståendet är således styrkt, snarare än tvärtom
Att det inte finns några aktuella siffror publicerade beror väl på att de enda som finner ett intresse i att spendera pengar på dylika undersökningar inte har något intresse i att berätta att fildelningen har minskat. De vill upprätthålla skenet av att de blir blåsta på stora summor pengar, för att fortsatt kunna kräma samhället på pengar på alternativa vägar som höjda kassettskatter och bedrägerifakturor a'la Gothia Law/Spridningskollen m.m. Så vi kan i så fall snarare dra slutsatsen att det faktum att det saknas kända aktuella siffror, visar att det har skett en kraftig nedgång. För hade så inte varit fallet, hade vi med all säkerhet fått det upptrycka i näsan var och varannan dag. Men inte ens i samband med driven "Spridningskollen" kom några sådana siffror till deras argument. Tvärtom är det nu så få som fildelar, att det är dags för dem att börja pinpointa varje enskild individ. Då snackar vi inga större mängder
Jag "fildelar" sporadiskt, men inte alls lika mycket som innan storytel fanns. Min uppfattning är att fildelningen har minskat ganska rejält, baserat på tillgängligheten på svenskt material. För ett antal år sedan var det enkelt att hitta grejer och nya titlar dök upp relativt snabbt och fanns tillgängligt för nedladdning. Idag finns inte samma utbud tillgängligt.
Jag "fildelar" som sagt inte så mycket längre, så man får ta det jag säger med en nypa salt, men det är å andra sidan inte svårare än att gå ut och leta en gång nu, för att bilda sig en uppfattning om tillgängligheten på material, och ställa det i relation till hur det var för ett antal år sedan. Och jag upplever att skillnaden är markant.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, fast när vi talar om brott, så är det en extremt stor siffra. Man räknar t ex med att det sker i runda slängar mellan 500-1000 snatterier i Sverige årligen (bara ca 50 000 anmäls). Och då har vi inte tagit höjd för att många snatterier begås av samma gärningsman.thomasx skrev:
Här talar vi om 1.4 miljoner unika gm vilket är en extrem siffra i sammanhanget. Även om vi jämför med andra stora företeelser så är det en stor siffra. Det finns exv. ungefär 250000 registrerade fotbollsspelare i landet. Det finns ungefär 500000 golfare. Bara för att ta två exempel ur högen. Fildelning är alltså en stor företeelse (även om den skulle minskat med exv. 30% sedan 2011) även om man jämför med andra stora företeelser i samhället.
Jo visst, men det är skillnad på att säga att det är en stor mängd, relativt andra brott, och att säga att det är en stor del av befolkningen.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, fast när vi talar om brott, så är det en extremt stor siffra. Man räknar t ex med att det sker i runda slängar mellan 500-1000 snatterier i Sverige årligen (bara ca 50 000 anmäls). Och då har vi inte tagit höjd för att många snatterier begås av samma gärningsman.
Här talar vi om 1.4 miljoner unika gm vilket är en extrem siffra i sammanhanget. Även om vi jämför med andra stora företeelser så är det en stor siffra. Det finns exv. ungefär 250000 registrerade fotbollsspelare i landet. Det finns ungefär 500000 golfare. Bara för att ta två exempel ur högen. Fildelning är alltså en stor företeelse (även om den skulle minskat med exv. 30% sedan 2011) även om man jämför med andra stora företeelser i samhället.
Fast hur många är det som går mot rött ibland, det är säkert över miljonen. Eller hur många miljoner kör någon gång över tillåten hastighet? Det är på den nivån fildelning får ses. Det är ett brott som av en väldigt stor del av allmänheten inte ses som ett 'riktigt brott'. Om man jämför med snatteri så är det knappast något som någon säger att de sysslat med på en fikarast på jobbet, olovlig nedladdning av en film är däremot inget som chockerar någon eller ifall man säger att det var tur inte polisen var ute i morse då jag försov mig och körde lite för fort till jobbet.
Sant, därtill är ju fortkörning mycket allvarligare, det räcker ju att köra 3 km/h för fort för att folk skall dö. (Ja, om man nu ska tro polisen i västra götaland)lbgu skrev:Fast hur många är det som går mot rött ibland, det är säkert över miljonen. Eller hur många miljoner kör någon gång över tillåten hastighet? Det är på den nivån fildelning får ses. Det är ett brott som av en väldigt stor del av allmänheten inte ses som ett 'riktigt brott'. Om man jämför med snatteri så är det knappast något som någon säger att de sysslat med på en fikarast på jobbet, olovlig nedladdning av en film är däremot inget som chockerar någon eller ifall man säger att det var tur inte polisen var ute i morse då jag försov mig och körde lite för fort till jobbet.
När man stjäl något, tar man något som tillhör någon annan, och denne någon annan, brottsoffret, förlorar något den hade i sin ägo. När det kommer till upphovsrättsbrott är det inte så att den som "lider skada" förlorar något den redan hade. Utan det handlar om att man i någon mån inte får den framtida intäkt som man annars kanske hade fått. Och det är just det där kanske. För vissa som fildelar hade kanske inte betalat för det de har laddat ner, och det sägs också att fildelningen bidrar till marknadsföringen och försäljning av legalt material, och att det alltså kan ha en positiv effekt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Jag har aldrig räknat någon av de företeelserna till ett brott. Särskilt inte efter att min far häromveckan korrigerade tre saker i min sving, när jag provade golf igen för första gången på 20+ år eller så tillsammans med barnen, och mina 200-meters slag plötsligt gick 200m rakt fram, istället för i en snygg högersväng 200m rakt ut i skogen. Blir kanske till att börja spela golf igenlars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Det var så jag tolkade ditt inlägg "Jo visst, men det är skillnad på att säga att det är en stor mängd, relativt andra brott, och att säga att det är en stor del av befolkningen." när jag bla jämfört antalet fildelare med just antalet fotbollsspelare och golfare.thomasx skrev:
Det tycker jag var en väldigt konstigt tolkning av det jag skrev, eftersom det var du som skrevlars_stefan_axelsson skrev:
och jag använde just orden "del av befolkningen" i min replik för att markera just skillnaden mellan en stor mängd i allmänhet och andel som en del av befolkningen.
1,4 miljoner människor är i vissa sammanhang en stor mängd och i vissa sammanhang en liten mängd, men i relation till befolkningen totalt är det 15% vilket svårligen kan anses vara en stor del. 85%, däremot, bör kunna ses som en stor del.
Så hur du kan få det till att jag skulle anse att golf och eller fotboll skulle vara ett brott, det kan jag inte se. Det var du som drog till med den, i min mening helt meningslösa, liknelsen med idrotten, inte jag.
Redigerat:
Nu har ni fastnat i någon teoretiskt diskussion som inte har med kravbrev om fildelning att göra och som antagligen har ringa läsvärde för de flesta av oss. Kan vi inte återgå till något närmare ursprungsämnet?
Jag vet inte heller, för vi talar ju om hur stor del av befolkningen som fildelar, om det är en stor del eller en liten, eller kanske snarare om den har minskat, eller om den lilla delen som fildelade för en massa år sedan har blivit ännu mindre, vilket i alla fall jag är övertygad om att den har. Allt tyder på detMathiasS skrev: