MathiasS skrev:
Det dom säger är att dom fått så satans mycket badwill kring detta att det inte är värt för företaget att vara engagerade......bra!
Självklart har de fått det, det är väl ingen som blir intresserad av att köpa varor bara för man får böter om man inte gör det.

Men sen så börjar jag iaf fundera om detta mest var tänkt som PR trick eller om de hade för avsikt att gå vidare, för att slänga upp en hemsida, sprida lite "nyheter" och begära lite IP information är ju en ganska billig "åtgärd" mot att minska fildelningen.

"Många har landat i uppfattningen att det är socialt acceptabelt att undanhålla sanningen för att komma undan påföljder för en brottslig gärning,"

Det är inte bara socialt accepterat, det är en demokratisk rättighet: Oskyldig tills motsatsen bevisats.

Det är åklagaren som bär bevisbördan.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Men folk har ju faktiskt fått brev från Telia hem att dom har lämnat ut uppgifter till Företaget. Det bästa är faktiskt nu att man har fått reda på hur ens leverantör reagerar i frågan.

Ja men du får skilja på sakerna här nu.

Enligt Ipred så är operatören skyldig att lämna ut uppgifterna, om de har dem. (Bahnhof sparar inte uppgifterna längre än nödvändigt och kan därför normalt inte lämna ut dem.)

Men att en upphovsrättsinnehavare får ut en IP-adress behöver inte betyda att de kan stämma eller åtala någon. En IP-adress kan sällan kopplas till en enskild individ.

Mig veterligen finns det ingen som har fällts för fildelning mot sitt nekande, alla som har fällts hittills har erkänt brottet. (Sen kan man ju ta diskussionen om huruvida ett erkännande faktiskt är bevis för att man är skyldig, vi kan ju titta på cirkusen kring Quick).

Ganescha skrev:
Men folk har ju faktiskt fått brev från Telia hem att dom har lämnat ut uppgifter till Företaget. Det bästa är faktiskt nu att man har fått reda på hur ens leverantör reagerar i frågan.
Kollade man på telias FB sida så var den ju ganska överöst med protester att tag, det är ju säkerligen ingen omöjlighet att även de jobbar på lösningar för att slippa få dålig reklam, det verkar ju inte krävas jättemycket för att undvika att lämna ut uppgifterna.

Mikael_L
Nerre skrev:
"Många har landat i uppfattningen att det är socialt acceptabelt att undanhålla sanningen för att komma undan påföljder för en brottslig gärning,"

Det är inte bara socialt accepterat, det är en demokratisk rättighet: Oskyldig tills motsatsen bevisats.

Det är åklagaren som bär bevisbördan.
Men jag tror du och Gothia Law menar lite olika saker här ... ;)

Mikael_L
Pumba skrev:
Kollade man på telias FB sida så var den ju ganska överöst med protester att tag, det är ju säkerligen ingen omöjlighet att även de jobbar på lösningar för att slippa få dålig reklam, det verkar ju inte krävas jättemycket för att undvika att lämna ut uppgifterna.
Hoppas att Telia dessutom förlorade några tusen kunder. ;)

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men jag tror du och Gothia Law menar lite olika saker här ... ;)
Som jag tolkar dem så menar de att de tycker att jag som innehavare av en IP-adress skulle vara moraliskt skyldig att tala om vem som använde den vid en viss tidpunkt, för att de ska kunna lista ut vem de ska stämma.

Nerre skrev:
Som jag tolkar dem så menar de att de tycker att jag som innehavare av en IP-adress skulle vara moraliskt skyldig att tala om vem som använde den vid en viss tidpunkt, för att de ska kunna lista ut vem de ska stämma.
Jag tolkar det som att dom skiter i vem som egentligen ska stämmas, bara någon blir stämd, och då tar man första bästa som råkar ha sitt namn kopplat till IP-adressen.

Mikael_L
Nerre skrev:
OK, då är du inte så långt ifrån vad jag uppfattade som deras ståndpunkt, ändå.

Jag tänkte att de hade tankarna lite åt det hållet, men kanske främst i att alla borde tycka det var moraliskt förkastligt att i en domstol ljuga och säga att man inte laddat ner materialet även om man har gjort det.

Men den stora frågan är ju - Betalade de Bahnhofs faktura för varumärkesintrånget?
Eller sket de i det? Tycker de kanske att det är socialt accepterat att undanhålla sanningen för att komma undan påföljder för en brottslig gärning, tro?

:)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag tolkar det som att dom skiter i vem som egentligen ska stämmas, bara någon blir stämd, och då tar man första bästa som råkar ha sitt namn kopplat till IP-adressen.
Typ så. Jag uppfattade det som att de resonerar som så att de flesta som står bakom en viss IP är skydliga, och då skiter de i om oskyldiga också stryker med.

Mikael_L skrev:
Hoppas att Telia dessutom förlorade några tusen kunder. ;)
Ja det tråkiga är ju att man själv sitter med Telia som leverantör, har möjlighet att byta till en annan fiberleverantör men som är svindyra och dåliga, har 100mbit åt båda hållen via Telia, den andra erbjuder massor med fart ner och inget upp alls, kostar nästan 200kr mer i månaden för 250/10 eller vad det var de erbjöd, lite poänglöst med fiber om man inte får bra fart åt båda hållen.

Jag har inget problem med att operatörerna skall vara skyldiga att lämna ut IP addr. om det finns en grundad misstanke för att brott har begåtts. Men då skall det vara till en polisutredning, eller möjligen annan statlig myndighet med normala rättsäkerhetsbegrepp.

Att på det här viset ge sekretessbelagd information till en part som därefter använder det i utpressningssyfte är en rättsskandal.

Jag ser ingen skillnad mot ICA handlaren som erbjuder en avslöjad (?) snattare att slippa polisanmälan om snattaren betalar "böter" på 10 000 till handlaren. Sådant har hänt, och handlaren ifråga fick en avsevärt högre påföljd än snattaren. Liknelsen här är väl att IPRED kan liknas vid att polisen kommer till ICA butiken och hjälper till med att tömma snattarens fickor, och tvingar av honom pengar från sitt kontokort för att betala utpressningspengarna till handlaren. Så de slipper hantera ett tråkigt snatteriärende.

Och det samhällsmässiga problemet med ett sådant agerande är att "snattaren" genom utpressning tvingas sona ett brott han kanske överhuvudtaget inte har begått.

• Gilla
henq och 3 till
  • Laddar…
Oavsett avsikter osv, en konsekvens av detta för mig blir iallafall att jag ikväll innan jag börjar använda datorn så kommer jag se till att Bahnhofs VPN-tjänst är konfigurerad. Tack Gothia för att ni påminner mig om vikten av att vara hemlig på internet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.