85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Och vad säger reglerna om ändrad och utökad användning?M Martin Lundmark skrev:
Skulle vi låta nya villor bekosta hela utbyggnaden som krävs i nya områden tex?
Nej, så har det inte hanterats hittills och så kan vi fortsätta.
HejK karlmb skrev:
Av länken till Dagens Industri i inlägget #1446 som jag skrev så framgår hur Energimarknadsinspektionen jämkat kostnaden vid anslutning av solceller
Det är alltid du och jag som betalar, frågan handlar bara om hur kostnaderna fördelas. Jag tycker att det är vettigt att effekt kostar, det gör inte du. Där ligger diskussionen.K karlmb skrev:
Jag håller med, om vi är överens om att totala summan inte kommer ändras pga avgiftskonstruktionen så är det bara precis detta som vi ser olika på.pacman42 skrev:
Sen tycker jag som sagt att det är långt mer intressant att diskutera hur stor summan ska vara än att bråka om hur den ska fördelas. Jag skulle säga att branschen är extremt nöjd så länge man kan få kunderna att bråka med varandra, istället för att rikta den energin mot deras debiteringsnivåer, då kunde ju alla ha fått sänkta nätavgifter och ett bättre nät samtidigt men det verkar inte alla jätteintresserade av här.
Ja. Om man anser att 11 kW ska kosta mer än 4 så har vi olika uppfattning.pacman42 skrev:
Nånstans går det en gräns för löjet, när det istället blir kineseri.
4 kW kanske är gränsen i syditalien eller Afrika, men inte här i Norden.
D djac skrev:Jag håller med, om vi är överens om att totala summan inte kommer ändras pga avgiftskonstruktionen så är det bara precis detta som vi ser olika på.
Sen tycker jag som sagt att det är långt mer intressant att diskutera hur stor summan ska vara än att bråka om hur den ska fördelas. Jag skulle säga att branschen är extremt nöjd så länge man kan få kunderna att bråka med varandra, istället för att rikta den energin mot deras debiteringsnivåer, då kunde ju alla ha fått sänkta nätavgifter och ett bättre nät samtidigt men det verkar inte alla jätteintresserade av här.
HejK karlmb skrev:
Effektavgiften är framåtblickande och med målet att hålla ett jämnt effektflöde och undvika kostsamma ombyggnationer för att klara korta effekttoppar
De senaste säg 20 åren har vi tex sänkt vårt årsenergibehov men inte sänkt toppeffekten i samma utsträckning
Vi har kunnat hålla nere kostnadsökningarna för elnäten bla genom förtätning
Jag bor i prisområde ett, där det kan vara minus 30 och klarar uppvärmning och varmvatten med ca 5,5 kW
Skaffar jag elbil som laddas hemma då får jag räkna med ökade nätkostnader
Vi får de närmaste, säg, 10-20 åren räkna med en fortsatt anpassning gällande elbilsladdning vid villa uppvärmning och vitvaror för att sänka toppeffekten för de som inte redan gjort det
Redigerat:
Ja, som du ser i det du citerar så håller jag inte med, när man tittar på siffrorna så bör vi kunna få både högre toppeffekter och lägre avgifter, det ryms alltså redan med stor marginal i dagens avgifter.M Martin Lundmark skrev:Hej
Effektavgiften är framåtblickande och med målet att hålla ett jämnt effektflöde och undvika kostsamma ombyggnationer för att klara korta effekttoppar
De senaste säg 20 åren har vi tex sänkt vårt årsenergibehov men inte sänkt toppeffekten i samma utsträckning
Vi har kunnat hålla nere kostnadsökningarna bla genom förtätning
Jag bor i prisområde ett där det kan vara minus 30 och klarar uppvärmning och varmvatten med ca 5,5 kW
Skaffar jag elbil som laddas hemma då får jag räkna med ökade nätkostnader
Vi får de närmaste, säg, 10-20 åren räkna med en fortsatt anpassning gällande uppvärmning och vitvaror för att sänka toppeffekten för de som inte redan gjort det
Det betyder inte att jag tror att du har fel, mer kapabla elnät är dyrare än dåliga men det saknas koppling mellan detta och våra avgifter. Jag är heller inte emot att börja koppla dessa två men jag tror att nätbolagen är, de fördrar helt klart dagens läge med total överdebitering..
Du är inte begränsad till 4 kW. Du är begränsad till att använda X kW under en hel timme under de dyraste timmarna. Det är faktiskt inte orimligt. Hos Ellevio får du använda 2X under övriga timmar medan de flesta andra bolag (inte BTEA dock) har fritt blås under dessa övriga timmar.K karlmb skrev:
Effekttariff eller inte är fel diskussion att ha, det är snarare en diskussion om huruvida effekttarifferna hos enskilda bolag är vettigt implementerade som är diskussionen man bör hålla.
Mitt bolag har (hade) en alldeles utmärkt effekttariff som få förlorade (eller vann) på, men de tog ändå bort den då bolaget är kommunalt och politikerna fick kalla fötter. Den stora vinnaren på sikt med denna lösningen hade varit vi kunder då lösningen hade hållit nere investeringarna i nätet, dvs det hade blivit en lägre kostnad utveckling för oss kunder
Lockelsen i att vara "bättre än de andra" ska inte underskattas, så om man identifierar sig som en som skulle få en sänkt avgift med effektavgiften, medan de andra skulle få en höjd, kan detta mycket väl vara mer attraktivt än om alla skulle få sänkt avgift.