81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Vi har alla bekostat ett utbyggt och förstärkt elnät och det kommer vi fortsätta få göra, frågan är bara om vi ska avsäga oss fortsatta utbyggnader eller om vi ska efterskänka även de pengarna till elnätsbolagen. För oss som kundkollektiv kommer räkningarna inte påverkas, den summan kommer sig av helt andra saker.P pmd skrev:
HejK karlmb skrev:Poängen är att det blir nödvändigt med relativt höga straffavgifter för att systemet med 3 toppar verkligen ska ge någon effekt.
Med traditionellt tänkande i säkringsstorlekar så krävs inte lika brutala prissignaler för att folk ska börja försöka dra ner.
Så i längden får du fler som jobbar mot målet.
Kombinerar man med obligatorisk tidstariff med lägre avgift typ 22-06 vardagar vintertid så blir det mkt bättre.
Jag tänker nog så mycket på den långsiktiga påverkan som en kostnad även för effekt har på tex val av uppvärmning, värma varmvatten och vitvaror
I många år har vi tyvärr t.ex. ersatt direktel genom att installera uppvärmning med tex värmepump som behöver ökande stöd av direktel när det är som kallast, det bibehåller effekttoppen.
Många som köpt elbil har inte beaktat att vid hemmaladdning undvika höga effekttoppar som ger spänningsvariationer
Kanske men det är inte det jag gör jag sätter ett = och summerar, dvs det är rätt lättbegripliga konsekvenser av effektavgifter och nej, en debiteringsmetod har inget med fysik att göra, sladdarna får aldrig reda på hur fakturorna ser ut.Fairlane skrev:
De som är motståndare till effektavgift vill att alla ska få möjlighet att ha säkringar på 3x63A gratis. Kör man elbil ska man få betalt 1 kr/kWh för varje förbrukas kWh, medan man ska betala fullt pris plus 3 kr/kWh om man kör bensinbil eller dieselbil. Kör man hybrid behöver man bara betala fullt pris liksom om man inte har bil alls.
Eller är det dumt att tillskriva andra åsikter de inte har?
HejD djac skrev:
Det finns de som inte förstår att elsystemets funktion bygger på naturlagarna
Att debiteringsmetoderna är uppbyggda för att kunna finansiera elnäten efter dessa fysikaliska lagar
Att kostnaderna blir större om vi inte tar hänsyn till naturlagarna
Att det är de som använder elnäten som bekostar elnäten
Att naturlagarna inte tar hänsyn till om vi elanvändare förstår oss på naturlagarna
Nu blandar du ihop två saker. De prissignaler man som villaägare får via totalt elpris leder till att i princip 100% av de som har möjlighet ganska snart väljer bort direktverkande el och tom för klena värmepumpar. De som ändå har för klena värmepumpar trots bra ekonomi generellt är drabbade av inkompetenta installatörer som bara installerat snabbt och sedan försvunnit.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag tänker nog så mycket på den långsiktiga påverkan som en kostnad även för effekt har på tex val av uppvärmning, värma varmvatten och vitvaror
I många år har vi tyvärr t.ex. ersatt direktel genom att installera uppvärmning med tex värmepump som behöver ökande stöd av direktel när det är som kallast, det bibehåller effekttoppen.
Många som köpt elbil har inte beaktat att vid hemmaladdning undvika höga effekttoppar som ger spänningsvariationer
Det är nu flera år sedan folk i gemen tycker att ett tillskott på 50% de kallaste vintermånaderna är helt normalt, det är min uppfattning. De har sett hur dyrt det blir.
Gällande elbilar är det till viss del ett övergående problem. Den första generationens elbilar och laddhybrider har väldigt klena laddare som i praktiken leder folk att plugga in bilen så snart de kommer hem, för det kan ta nästan hela natten att ladda fullt (de villl också ha fullt för batteriet är så litet)
En annan trend i det är att folk uppgraderar från kanske 16 till 20 eller 24 A då deras ändå klena 1-fas elbilsladdare råkat bli installerad på en ogynnsam fas. Även i laddarbranschen finns många oseriösa aktörer som inte ser till att balansera om faserna vid behov. Det kan ju även behövas redan innan man lägger till en laddare.
Resultatet blir fler med större huvudsäkringar, helt i onödan. Sånt drar givetvis upp momentanlasten hos en del kunder som plötsligt fått utrymmme för både badtunna o bastu samtidigt med matlagning o elbilsladdning. Och det där tillskottet till värmepumpen kan man ju koppla in nu igen...
Därav är min modell med säkringsboxar det enklaste och begripligaste styrmedlet vi kan ha.
Vi kan leka med ord, men det är inte samma sak. Som sagt så skulle en boxflytt bli en mer pedagogisk ringklocka som inte behöver kosta så mkt (det får givetvis vara rimliga prisnivåer) som att ringa ut en elektriker, och den större säkringen sedan blir kvar, de är ju så dyrt att be honom komma tillbaka och skruva in mindre säkringar igen.pacman42 skrev:
Det första tror jag exakt alla vet, det andra är en lögn, det har aldrig ens varit avsikten. Debiteringen sätts efter ekonomiska modeller som helt saknar koppling till fysik. Man kan säga att principen för prissättning är samma som alltid, så hög som det bara går, men samtidigt lite annorlunda eftersom det inte är konkurrensen som reglerar, utan förhandlingar och påverkan av opinion och regelstiftare.M Martin Lundmark skrev:
Jag såg nu att Göteborg energi tagit bort sina föreslagna effekttariffer och därmed bara har kvar den gamla effekttariffen. Så i Göteborg så sitter man kvar med en modell som är ytterst ofördelaktig för de med elbil. En modell som är samma året om...
...något som den nya modellen skulle åtgärda. Mina kompisar i Göteborg med elbil svär rätt mycket över Ebbas klåfingrighet just nu...
Edit: de uttryckte sig otydligt på hemsidan, efter att ha läst på ett annat ställe på densamma så står det att det enbart är de till hösten planerade förändringarna som stoppats. Så de med elbil kan andas ut ett tag...
...något som den nya modellen skulle åtgärda. Mina kompisar i Göteborg med elbil svär rätt mycket över Ebbas klåfingrighet just nu...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: de uttryckte sig otydligt på hemsidan, efter att ha läst på ett annat ställe på densamma så står det att det enbart är de till hösten planerade förändringarna som stoppats. Så de med elbil kan andas ut ett tag...
Redigerat:
Så kan det bli i ett nät med eftersatta områden, som centrala Hisingen tex. Pengarna har gått till annat.pacman42 skrev:
Jag såg nu att Göteborg energi tagit bort sina föreslagna effekttariffer och därmed bara har kvar den gamla effekttariffen. Så i Göteborg så sitter man kvar med en modell som är ytterst ofördelaktig för de med elbil. En modell som är samma året om...
[bild]
HejD djac skrev:Det första tror jag exakt alla vet, det andra är en lögn, det har aldrig ens varit avsikten. Debiteringen sätts efter ekonomiska modeller som helt saknar koppling till fysik. Man kan säga att principen för prissättning är samma som alltid, så hög som det bara går, men samtidigt lite annorlunda eftersom det inte är konkurrensen som reglerar, utan förhandlingar och påverkan av opinion och regelstiftare.
Jag beklagar att det bland ca 150 elnätsbolag finns aktiebolag som äger elnät och ger avkastning till sina ägare.
Men det jag talar om är de kostnader för elnäten kopplade till naturlagarna bl.a. gällande spänningsfall och värmeförluster.
Att kalla detta för en lögn förstår jag inte
Vad jag kan se kan man fortfarande välja den tidsindelade nätavgiften. https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/valj-tidsindelad-elnatsavgiftpacman42 skrev:
Vi som redan har valt den får behålla den tills de hittar på något nytt.
Haha, för oss som har Ellevio ser den helt okej ut faktiskt 😅pacman42 skrev:
[bild]
Jaså? Då har du ingen elbil antar jag...M Mr. Gullberg skrev:
...den är klart dyrare än Ellevios modell för laddning av elbil. Mycket högre överföringsavgift och högre effektvagift på natten. Dessutom ställer den pga samma effektavgift dygnet runt högre krav på automation av användningen av förbrukare med höga effekter.
Edit: de har uttryckt sig otydligt, det verkar som att det som finns idag finns kvar, medan det enbart är de förändringar som planerades till hösten som dragits in.
Redigerat: