81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Min poäng är att det underhållet krävs oberoende av hur mycket el som används. Det finns ingen kostnad för elnätet som är direkt kopplad till hur många kWh som överförs.P pmd skrev:
P pmd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket av minskningen av biltrafiken beror inte på trängselskatten utan på att det är omöjligt att köra bil i centrala staden under rusningstrafik. Byggnationerna av Västlänken gör att man inte kommer fram. Jag har ett av mina barn uppe vid Chalmers och det är ett helvete att ta sig dit med bil från Lindholmen efter jobbet.
Efler en påskhelg med barn och barnbarn på besök undrar man ju vilken konsekvens en effektavgift fått på månadens faktura.
I princip alla storförbrukare har gått samtidigt och under långa tidsperioder. Ugnar, spishäll, diskmaskin, tvättmaskin, vvb och elbilsladdning.
Nu är det ju plusgrader ute så värmebehovet var ju begränsat men motsvarade förbrukning under julhelgen med -30 grader är ju inte en osannolikhet.
I princip alla storförbrukare har gått samtidigt och under långa tidsperioder. Ugnar, spishäll, diskmaskin, tvättmaskin, vvb och elbilsladdning.
Nu är det ju plusgrader ute så värmebehovet var ju begränsat men motsvarade förbrukning under julhelgen med -30 grader är ju inte en osannolikhet.
Vilket iofs kan vara bra, men det kan också leda till problem. Det kan leda till att många låter effekten skena iväg en enstaka dag (tex nyårsafton), vilket leder till att effekten inte blir så stor som önskas.D Dilato skrev:
Att jämna ut användningen med mer generella deviteringsnodeller är därför gynnsammare.
Det problemet skulle som sagt kunna lösas med ngn form av uppflyttning i annan box.pacman42 skrev:
Poängen är att det blir nödvändigt med relativt höga straffavgifter för att systemet med 3 toppar verkligen ska ge någon effekt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Med effektavgift så har du lägre steg än säkringarnas steg på 16A, 20A, 25A
Jag har 16 A säkring men behöver vid minus 30 grader utetemperatur på vintern bara ca 5,5 kW för värme och varmvatten, dvs ca 8 A
Tre månader på sommaren tillverkas bara varmvatten med bergvärmepumpen och det går på ca 20 minuter
Övriga laster som vitvaror väljer man så det har låga effekttoppar sett över en timma
Med effektavgifterna så betalar jag bara för den toppeffekten jag använder.
Vi får se hur utformningen av medelvärdet och övriga villkor blir efter omtaget med effektavgifterna
Jag ser fortfarande ingen förbättring med din metod, som mest verkar likna effektavgiften
Med traditionellt tänkande i säkringsstorlekar så krävs inte lika brutala prissignaler för att folk ska börja försöka dra ner.
Så i längden får du fler som jobbar mot målet.
Kombinerar man med obligatorisk tidstariff med lägre avgift typ 22-06 vardagar vintertid så blir det mkt bättre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
De som är motståndare till effektavgift vill att alla ska få möjlighet att ha säkringar på 3x63A gratis. Kör man elbil ska man få betalt 1 kr/kWh för varje förbrukas kWh, medan man ska betala fullt pris plus 3 kr/kWh om man kör bensinbil eller dieselbil. Kör man hybrid behöver man bara betala fullt pris liksom om man inte har bil alls.D djac skrev:
Eller är det dumt att tillskriva andra åsikter de inte har?