P
K karlmb skrev:
Efter några månader var trafiken tillbaka på samma nivåer som innan.
Folk behöver bilen.
Kanske inte helt oväntat. Var finns studien som visar det?

P pmd skrev:
Jag har ingen invändning mot det, utan påpekar bara att det kommer inte att ske snabbt.
Hej
Att det rimligen tar tid håller jag med om
Men eftersom vi har missat att agera på ett bra sätt förut så blir det konsekvensen

pacman42 pacman42 skrev:
Man kan koppla bort en säkring på VVB om den är på trefas. Det tar tre ggr så lång tid att värma vattnet. Jag har dock inte koll på Tempiro då jag inte har dessa själv.
Jag har två säkringar till VVBn

P pmd skrev:
Det sker inget direkt slitage pga strömsättningen av ledningarna, men väder och vind sliter på elnätet.
Det krävs alltså underhåll av nätet.
Min poäng är att det underhållet krävs oberoende av hur mycket el som används. Det finns ingen kostnad för elnätet som är direkt kopplad till hur många kWh som överförs.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
Jag har två säkringar till VVBn
Då kan du inte ta bort en. Du skulle dock kunna sänka till 230V istället för 400V. Det kräver dock elektriker.

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Graf över utvecklingen av bilresande 2011-2023, med faktiska data och mål i relation till totalt resande med alla färdsätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket av minskningen av biltrafiken beror inte på trängselskatten utan på att det är omöjligt att köra bil i centrala staden under rusningstrafik. Byggnationerna av Västlänken gör att man inte kommer fram. Jag har ett av mina barn uppe vid Chalmers och det är ett helvete att ta sig dit med bil från Lindholmen efter jobbet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Efler en påskhelg med barn och barnbarn på besök undrar man ju vilken konsekvens en effektavgift fått på månadens faktura.

I princip alla storförbrukare har gått samtidigt och under långa tidsperioder. Ugnar, spishäll, diskmaskin, tvättmaskin, vvb och elbilsladdning.

Nu är det ju plusgrader ute så värmebehovet var ju begränsat men motsvarade förbrukning under julhelgen med -30 grader är ju inte en osannolikhet.

K karlmb skrev:
Att några få toppar inte raserar hela månaden.
Eon's modell enligt det jag läste i deras utskick skulle vara något sådant, man skulle mäta varje dag och därmed kunna *fixa* ett högt uttag någon dag med att vara sparsam resten av dagarna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Eon's modell enligt det jag läste i deras utskick skulle vara något sådant, man skulle mäta varje dag och därmed kunna *fixa* ett högt uttag någon dag med att vara sparsam resten av dagarna.
Vilket iofs kan vara bra, men det kan också leda till problem. Det kan leda till att många låter effekten skena iväg en enstaka dag (tex nyårsafton), vilket leder till att effekten inte blir så stor som önskas.

Att jämna ut användningen med mer generella deviteringsnodeller är därför gynnsammare.

P pmd skrev:
Hur sänker det överföringskapaciteten på elnäten?
Genom att det inte byggs ut som hittills när antalet abonnenter ökar eller något annat ökar belastningen.
Det sägs ju vara poängen med effekttarifferna.

P pmd skrev:
Det sker inget direkt slitage pga strömsättningen av ledningarna, men väder och vind sliter på elnätet.
Det krävs alltså underhåll av nätet.
Fast det är ju isåfall en fast avgift, lätt att räkna ut.

P pmd skrev:
Google is your friend.

pacman42 pacman42 skrev:
Vilket iofs kan vara bra, men det kan också leda till problem. Det kan leda till att många låter effekten skena iväg en enstaka dag (tex nyårsafton), vilket leder till att effekten inte blir så stor som önskas.

Att jämna ut användningen med mer generella deviteringsnodeller är därför gynnsammare.
Det problemet skulle som sagt kunna lösas med ngn form av uppflyttning i annan box.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Med effektavgift så har du lägre steg än säkringarnas steg på 16A, 20A, 25A
Jag har 16 A säkring men behöver vid minus 30 grader utetemperatur på vintern bara ca 5,5 kW för värme och varmvatten, dvs ca 8 A

Tre månader på sommaren tillverkas bara varmvatten med bergvärmepumpen och det går på ca 20 minuter

Övriga laster som vitvaror väljer man så det har låga effekttoppar sett över en timma

Med effektavgifterna så betalar jag bara för den toppeffekten jag använder.
Vi får se hur utformningen av medelvärdet och övriga villkor blir efter omtaget med effektavgifterna

Jag ser fortfarande ingen förbättring med din metod, som mest verkar likna effektavgiften
Poängen är att det blir nödvändigt med relativt höga straffavgifter för att systemet med 3 toppar verkligen ska ge någon effekt.
Med traditionellt tänkande i säkringsstorlekar så krävs inte lika brutala prissignaler för att folk ska börja försöka dra ner.
Så i längden får du fler som jobbar mot målet.
Kombinerar man med obligatorisk tidstariff med lägre avgift typ 22-06 vardagar vintertid så blir det mkt bättre.

Fairlane
D djac skrev:
Det tror jag också men de som är förkämpar för effektavgiften, de är ju få, önskar oss ju åt det hållet, landet på sparlåga med ett oförändrat fossilberoende.
De som är motståndare till effektavgift vill att alla ska få möjlighet att ha säkringar på 3x63A gratis. Kör man elbil ska man få betalt 1 kr/kWh för varje förbrukas kWh, medan man ska betala fullt pris plus 3 kr/kWh om man kör bensinbil eller dieselbil. Kör man hybrid behöver man bara betala fullt pris liksom om man inte har bil alls.

Eller är det dumt att tillskriva andra åsikter de inte har?

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.