85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
HejP pmd skrev:Vitvaror håller numera rätt länge så det blir en mycket långsam förändring. Vad gäller val av uppvärmning så kommer det förmodligen att mest påverka val ev teknik för nybyggen. Att byta uppvärmningssystem i ett befintligt hus lär inte vara billigt, så det krävs en noggrann kalkyl, och för en och annan kommer det inte att löna sig inom rimligt tid.
Även om energianvändningen minskar så är det inte automatiskt hårt kopplat till när energin används. Den kopplingen kommer var och en att behöva fixa själv.
Jag har under ca 20 år påpekat att vi agerat fel vid val tex vid förändringar i uppvärmning utan större intresse från elanvändare och myndigheter
Effektavgiften är framåtblickande och ser vi tex 20 år framåt så innebär effektavgiften att nya teknikval ger nya möjligheter att utjämna effektflödet
Vi får då en utveckling åt ett annorlunda håll än nu
Effektavgiften borde införts för, säg, 20 år sedan
Varvtalsstyrda enheter tex kyl och fryn innebär jämfört med on/off ett jämnare effektflöde och lägre elenergibehov
Samma sak gällande om tvätt och diskmaskin har längre och elenergisnålare program
Redigerat:
Man kan koppla bort en säkring på VVB om den är på trefas. Det tar tre ggr så lång tid att värma vattnet. Jag har dock inte koll på Tempiro då jag inte har dessa själv.A ansgar46 skrev:
Räkna på hur mycket el alla elbilar kommer att dra på sikt så tror jag du ändrar uppfattning. Jag har alltså 10 MWh/år på två elbilar i huset. Mängden elbilar som skall laddas ungefär samtidigt kommer att kräva en kraftig utbyggnad av elnätet, en utbyggnad som du och jag får betala.D djac skrev:
Effektavgifterna minskar dessa kostnader och det är därför de gör nytta.
Det kommer alltid att finnas folk som är missnöjda med att det finns för många alternativ.Wooe skrev:
"Varför måste jag välja välja tandkräm?" 🙂
Redigerat:
Så lång tid tänker i stort sett ingen. Framförallt inte politiker och tyvärr har politiker en tendens att lägga sig allting de inte förstår.M Martin Lundmark skrev:
Men givetvis sker tekniska framsteg, men inkrementellt. Så länge elenergi inte är extremt billig och tillgången nästan oändlig så är energisnålhet en konkurrensfördel.
Nu (eller snart) är den pausad, så vi får väl se om den införs inom överskådlig tid. Det är väl inte omöjligt att populister av olika färg kommer att tävla inför riksdagsvalet om att inte (åter)införa den.M Martin Lundmark skrev:
Visst blir hushållsmaskiner mer effektiva med tiden, men det är ingen snabbkur.M Martin Lundmark skrev:
HejP pmd skrev:Så lång tid tänker i stort sett ingen. Framförallt inte politiker och tyvärr har politiker en tendens att lägga sig allting de inte förstår.
Men givetvis sker tekniska framsteg, men inkrementellt. Så länge elenergi inte är extremt billig och tillgången nästan oändlig så är energisnålhet en konkurrensfördel.
Nu (eller snart) är den pausad, så vi får väl se om den införs inom överskådlig tid. Det är väl inte omöjligt att populister av olika färg kommer att tävla inför riksdagsvalet om att inte (åter)införa den.
Visst blir hushållsmaskiner mer effektiva med tiden, men det är ingen snabbkur.
Effektavgiften innebär att vi behöver styra när vi använder en elapparat men nog så viktigt åven hur elapparater konstrueras
Det jag påpekar om varvtalstyrning och längre driftstider innebär inte bara lägre elenergianvändning utan även mindre effektoppar.
Ett mera utjämnat effektflöde genom elnätet
Trängselskatt är formellt en skatt.K karlmb skrev:
Smyg? Varför det? Det är lagen om trängselskatt som reglerar den.
Om det verkligen behövs på några håll är den fysikaliska kopplingen i tid och rum nödvändig både för resultat och kundernas förståelse.M Martin Lundmark skrev:Hej
Man kan tex försöka runda fysikaliska begränsningar om man inte inser vad ett varierande effektuttag innebär för variation i spänning och spänningsfallet i redan byggda elnät och bekymret för spänningsregleringen
Om effektavgiften i det fallet börjar innebära att vi styr när vi kopplar in laster och framöver hjälper oss att välja uppvärmning av bostäder och varmvatten, vitvaror etc som har lägre årsenergianvändning utan att införa stora effekttoppar.
Då hjälper effektavgiften oss att hålla nere behovet att bygga om elnäten och medföljande ökande kostnader