P pmd skrev:
Vitvaror håller numera rätt länge så det blir en mycket långsam förändring. Vad gäller val av uppvärmning så kommer det förmodligen att mest påverka val ev teknik för nybyggen. Att byta uppvärmningssystem i ett befintligt hus lär inte vara billigt, så det krävs en noggrann kalkyl, och för en och annan kommer det inte att löna sig inom rimligt tid.

Även om energianvändningen minskar så är det inte automatiskt hårt kopplat till när energin används. Den kopplingen kommer var och en att behöva fixa själv.
Hej
Jag har under ca 20 år påpekat att vi agerat fel vid val tex vid förändringar i uppvärmning utan större intresse från elanvändare och myndigheter

Effektavgiften är framåtblickande och ser vi tex 20 år framåt så innebär effektavgiften att nya teknikval ger nya möjligheter att utjämna effektflödet

Vi får då en utveckling åt ett annorlunda håll än nu

Effektavgiften borde införts för, säg, 20 år sedan

Varvtalsstyrda enheter tex kyl och fryn innebär jämfört med on/off ett jämnare effektflöde och lägre elenergibehov

Samma sak gällande om tvätt och diskmaskin har längre och elenergisnålare program

Redigerat:
P
H Hybro skrev:
Tro bara inte att det blir billigare för konsumenten i slutänden, snarare lite dyrare. Typ täcka kostnaderna för att lägga om intäkterna.
Meningen är att det ska bli kostnadsneutralt för kunde kollektkund, men blir antagligen blir lägre kostnad för de som är aktiva.

A ansgar46 skrev:
Kan man verkligen göra så? (Koppla ur en säkring på varmvattenberedaren)
Jag fick nekande svar när jag ställde frågan här för drygt ett år sedan!

Om det stämmer att man kan göra så, har tempiro infört program för att styra dem på det viset?
Jag har tempiro men de är bortkopplade för närvarande!
Man kan koppla bort en säkring på VVB om den är på trefas. Det tar tre ggr så lång tid att värma vattnet. Jag har dock inte koll på Tempiro då jag inte har dessa själv.

D djac skrev:
Varför det, jag bryr mig faktiskt inte, vi kommer oavsett att ha samma kostnader som kundkollektiv, det enda som kan hända, om det lyckas, en en marginell marginalförstärkning för bolagen, så inte ens vid framgång skulle det ge någon märkbar fördel för någon
Räkna på hur mycket el alla elbilar kommer att dra på sikt så tror jag du ändrar uppfattning. Jag har alltså 10 MWh/år på två elbilar i huset. Mängden elbilar som skall laddas ungefär samtidigt kommer att kräva en kraftig utbyggnad av elnätet, en utbyggnad som du och jag får betala.

Effektavgifterna minskar dessa kostnader och det är därför de gör nytta.

P
Wooe Wooe skrev:
Finns många sätt att lösa det, alla sätt är bra utom de dåliga, men överlag så funkar det mesta bättre när folk får valmöjligheter. Tvinga på en lösning så kommer det alltid finnas vissa som blir förbannade.
Det kommer alltid att finnas folk som är missnöjda med att det finns för många alternativ.
"Varför måste jag välja välja tandkräm?" 🙂

Redigerat:
P
M Martin Lundmark skrev:
Effektavgiften är framåtblickande och ser vi tex 20 år framåt så innebär effektavgiften att nya teknikval ger nya möjligheter att utjämna effektflödet
Så lång tid tänker i stort sett ingen. Framförallt inte politiker och tyvärr har politiker en tendens att lägga sig allting de inte förstår.
Men givetvis sker tekniska framsteg, men inkrementellt. Så länge elenergi inte är extremt billig och tillgången nästan oändlig så är energisnålhet en konkurrensfördel.
M Martin Lundmark skrev:
Effektavgiften borde införts för, säg, 20 år sedan
Nu (eller snart) är den pausad, så vi får väl se om den införs inom överskådlig tid. Det är väl inte omöjligt att populister av olika färg kommer att tävla inför riksdagsvalet om att inte (åter)införa den.
M Martin Lundmark skrev:
Varvtalsstyrda enheter tex kyl och fryn innebär jämfört med on/off ett jämnare effektflöde och lägre elenergibehov
Samma sak gällande om tvätt och diskmaskin har längre och elenergisnålare program
Visst blir hushållsmaskiner mer effektiva med tiden, men det är ingen snabbkur.

P pmd skrev:
Så lång tid tänker i stort sett ingen. Framförallt inte politiker och tyvärr har politiker en tendens att lägga sig allting de inte förstår.
Men givetvis sker tekniska framsteg, men inkrementellt. Så länge elenergi inte är extremt billig och tillgången nästan oändlig så är energisnålhet en konkurrensfördel.

Nu (eller snart) är den pausad, så vi får väl se om den införs inom överskådlig tid. Det är väl inte omöjligt att populister av olika färg kommer att tävla inför riksdagsvalet om att inte (åter)införa den.

Visst blir hushållsmaskiner mer effektiva med tiden, men det är ingen snabbkur.
Hej
Effektavgiften innebär att vi behöver styra när vi använder en elapparat men nog så viktigt åven hur elapparater konstrueras

Det jag påpekar om varvtalstyrning och längre driftstider innebär inte bara lägre elenergianvändning utan även mindre effektoppar.
Ett mera utjämnat effektflöde genom elnätet

P
K karlmb skrev:
Att det inte är en skatt formellt sett. Det gick inte att införa pga ngn begränsning i lagen.
Men likväl är den att betrakta som en smygbeskattning.
Trängselskatt är formellt en skatt.

Smyg? Varför det? Det är lagen om trängselskatt som reglerar den.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad använder staten pengarna till?
En massa. Allt går inte till nya vägar

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Man kan tex försöka runda fysikaliska begränsningar om man inte inser vad ett varierande effektuttag innebär för variation i spänning och spänningsfallet i redan byggda elnät och bekymret för spänningsregleringen

Om effektavgiften i det fallet börjar innebära att vi styr när vi kopplar in laster och framöver hjälper oss att välja uppvärmning av bostäder och varmvatten, vitvaror etc som har lägre årsenergianvändning utan att införa stora effekttoppar.
Då hjälper effektavgiften oss att hålla nere behovet att bygga om elnäten och medföljande ökande kostnader
Om det verkligen behövs på några håll är den fysikaliska kopplingen i tid och rum nödvändig både för resultat och kundernas förståelse.

P pmd skrev:
Vad hände?
Efter några månader var trafiken tillbaka på samma nivåer som innan.
Folk behöver bilen.

P
D djac skrev:
Det tror jag också men de som är förkämpar för effektavgiften, de är ju få, önskar oss ju åt det hållet, landet på sparlåga med ett oförändrat fossilberoende.
Hur sänker det överföringskapaciteten på elnäten?

P
W Weimik skrev:
Men varför är det rättvist med höga överföringsavgifter egentligen? Det är ju inte direkt så att överföringen sliter på nätet?
Det sker inget direkt slitage pga strömsättningen av ledningarna, men väder och vind sliter på elnätet.
Det krävs alltså underhåll av nätet.

P
K karlmb skrev:
En massa. Allt går inte till nya vägar
OK, du vet inte heller. Precis som jag.

P
M Martin Lundmark skrev:
Det jag påpekar om varvtalstyrning och längre driftstider innebär inte bara lägre elenergianvändning utan även mindre effektoppar.
Ett mera utjämnat effektflöde genom elnätet
Jag har ingen invändning mot det, utan påpekar bara att det kommer inte att ske snabbt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.