P pmd skrev:
"På affären"? Hur vill du räkna då? Varje elleverans? På en genomsnittlig kostnad för alla kunder? Något annat?

Vilken nivå ligger det på nu?
Har det någonsin legat på den nivå du önskar?
Skiljer det mellan olika nätbolag?

Konkurrens är av naturliga skäl sällan genomförbart när det gäller naturliga monopol.
Vi kör en favorit i repris, nu uppdaterat med resultatet för 2025:
1784593298458.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Tekniskt sett är resultatet nästan noll, mest beroende på ett gediget koncernbidrag där vinst i elnätsbolaget kvittas mot något annat oklart vad. Men efter finansnetto var vinstmarginalen 40%, dvs lite högre än 2024.)

• Gilla
Sigge McKvack och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja duktigt av E-off, 6 miljarder i vinst (på 15 miljarder i omsättning), som sen "trollas bort" till en vinst på 63 tusen. Ja det skulle ju sticka i ögonen annars ...

Men pengarna räcker inte ens till, de har kronofogden efter sig ...
e-on.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu ska man faktiskt inte dra för stora växlar på detta, alla stora bolag får nog emellanåt någon som vänder sig till kronokalle, antingen med felaktigt krav eller som varit lite väl "triggerhappy".
Denna sida visar tyvärr inte om det är 1 ärende eller flera tiotals ...

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur mycket batterilager skulle man få för 6 miljarder?

Det sägs ju hela tiden att batterilager är för dyrt, men 6 miljarder är alltså inget problem att skicka från Svenska elkunder rakt i fickorna på den utländska koncern som äger e-off.

Och detta är bara ett av alla energibolag vi har, ingen ska väl tro att något annat bolag försitter sina chanser.

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
OK, vi får nöja oss med att du inte vet vad du skriver om alltså.
Nej, nu svamlar du.

P pmd skrev:
"På affären"? Hur vill du räkna då? Varje elleverans? På en genomsnittlig kostnad för alla kunder? Något annat?

Konkurrens är av naturliga skäl sällan genomförbart när det gäller naturliga monopol.
På affären menas normalt omsätttningen. Ska jag länka?

• Gilla
Sigge McKvack och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:

Lite lingo kanske men stora bolag tjänar pengar på olika saker, räntor, finansverksamhet etc men här syftar jag på just nätdriften, kanske 2% hade varit rimligt och som sagt 2% på en nedskalad kostnadsmassa. Det skulle väl ungefär ge halva priserna på nät med förhållandevis god marginal, 2% alltså.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lite lingo kanske men stora bolag tjänar pengar på olika saker, räntor, finansverksamhet etc men här syftar jag på just nätdriften, kanske 2% hade varit rimligt och som sagt 2% på en nedskalad kostnadsmassa. Det skulle väl ungefär ge halva priserna på nät med förhållandevis god marginal, 2% alltså.
Vad anser ni andra, är det egentligen rimligt med mer än 2%?

Efter att ha kollat på djacs resonemang, så ändrar jag mig och att maxgränsen nog inte borde vara mer än 5%.

Jag kollade på Göteborg energi näts siffror också, och de ligger på en stabil 25% vinstmarginal efter finansnetto. De gnäller f.ö. redan på tänkta ändringar från EI. Ur deras årsredovisning 2025:
Under våren 2024 fattade Ei beslut om bolagets intäktsram inför perioden 2024-2027. Denna fastställdes till 6,6 mdkr i 2022 års penningvärde med en WACC på 4,53 %. Bolagets intäktsprognos för perioden visar att ramen kommer nyttjas fullt ut och därmed nyttja mindre del av överrullningsbelopp från tidigare perioder.
[...]
De största förändringarna som bör nämnas är en ny syn på hur WACC ska beräknas. Eis modell som har ett bakåtblickande perspektiv till skillnad från nuvarande metods framåtblickande perspektiv förväntas ge en real WACC på c:a 1,7 % vilket skulle göra det mycket svårt för nätbolagen att finansiera sina investeringar. Ei avser också att göra ändringar i hur kapitalbasen ska beräknas, detta sker dock med en s.k. värdekonsistent övergång vilket får anses rimligt och legalt hållbart. Utöver detta avser Ei ändra synen på anslutningsavgifter och förändra modellen för beräkning av effektiviseringskrav. Båda dessa har möjlighet att få en stor påverkan på drivkrafter hos nätbolagen, med risk för att skapa en passiv bransch med lågt intresse för proaktivitet. Detta är mycket olyckligt i relation till samhällets behov av en elektrifierad omställning och motståndskraftig elförsörjning.

Påverkansarbetet i frågan har pågått under hela 2025 och fortsätter under 2026 men det är mycket svårt att utesluta en juridisk process om Ei fortsätter i utstakad riktning. De föreslagna förändringarna kommer ha praktisk verkan för bolagets intäkter och resultat först efter 2031.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
P
K krfsm skrev:
Kanske max 10% är rimligt för en lagreglerad monopolverksamhet, snarare än 40% som EONs elnätsbolag har.
Hur ser reglerna för elnätbolagens intäktsramar ut?

P
K krfsm skrev:
Vi kör en favorit i repris, nu uppdaterat med resultatet för 2025:
[bild]

(Tekniskt sett är resultatet nästan noll, mest beroende på ett gediget koncernbidrag där vinst i elnätsbolaget kvittas mot något annat oklart vad. Men efter finansnetto var vinstmarginalen 40%, dvs lite högre än 2024.)
Jag förstår inte riktigt vad du vill visa. Bör vinsten räknas som varande samma sak som omsättningen , eller?

Notera dock att Eons vinst ökade mer innan effekttarifferna.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Nej, nu svamlar du.
Du tycks inte kunna berätta om de extrema pris- och vinst-ökningarna.
Det räcker ju med det jag skrev i inlägg #2 639 (storleksordning).

P
D djac skrev:
Varför just 2 %?
Jag är faktiskt genuint intresserad av hur folk som klagar på nätbolagens vinster resonerar. Om resonemanget verkar vettigt så kanske jag sällar mig till klagokören, men än så länge är det diffust.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Varför just 2 %?
Jag är faktiskt genuint intresserad av hur folk som klagar på nätbolagens vinster resonerar. Om resonemanget verkar vettigt så kanske jag sällar mig till klagokören, men än så länge är det diffust.
Ja 2% är en åsikt, min åsikt när jag skriver det och för mig kommer den ur erfarenheter av att gjort många driftsaffärer, detta är en verksamhet helt utan risk, utan konkurrens, det är väldigt enkel och standardiserad drift utan innovationskrav, skulle den varit mer komplex och haft krav att kontinuerlig innovation på en marknad med konkurrens, så kan jag tänka mig att man man landat på 4-6%.

Det är ju här det spårade ur, utsikterna om den närmast gränslösa debiteringen drev ju upp värdet på näten, detta lockade kommuner att sälja och fel aktörer att köpa. Hade vi inte varit så naiva från början så hade elnäten varit mycket mindre värda och förmodligen aldrig sålts från början.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Notera dock att Eons vinst ökade mer innan effekttarifferna.
Ja, det finns ingen, som en del påstår, koppling mellan bolagens kostnader och utdebitering, det är inte så de mekanismerna fungerar. Bolagen fungerar som bolag ska, dvs enligt devisen -don't leave money on the table, man ska såklart alltid maximera sina intäkter, oavsett vad kostnaderna är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.