W Weimik skrev:
Vilka är effekthajarna? De som utnyttjar högre effekt än vad de egentligen betalar för?
De som går all in på effektutsmetning för att kunna få så låg överföringsavgift som möjligt.
På bekostnad av övriga kollektivet.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag förstår att du som jag inte vill betala för mycket
Men om vi elanvändare tvingar de redan byggda elnäten till att genomföra kostsamma förändringar hur skall vi hantera den kostnaden?

Det är ju vi som använder elnäten som skall bekosta elnäten
Då får vi börja med att visa att vanliga användare som redan valt timpris och/eller tidstariff på något sätt är tärande på systemet i verkligheten.
Eftersom jag inte sett några bevis för det så anser jag att näten klarar detta trots allt och att det är onödigt med effektarriffer.
Om något ändå ska göras så skulle det ge minst lika mkt att införa min skisserade modell med "mjukvarustyrda" säkringstariffer.

K karlmb skrev:
Då får vi börja med att visa att vanliga användare som redan valt timpris och/eller tidstariff på något sätt är tärande på systemet i verkligheten.
Eftersom jag inte sett några bevis för det så answr jag att näten klara detta trots allt och att det är onödigt med effektarriffer.
Det skulle ge minst lika mkt att införa min skisserade modell med "mjukvarustyrda" säkringstariffer.
Hej
Att få förståelse för vad som går att genomföra så behövs det att man studerar hur elförsörjningen och elnätet fungerar

De som byggde upp vår elkraftförsörjning hade en ingenjörsmässig kunskap och viste vilka fysiska begränsningar som finns

Om vi nu tappat mycket av den kunskapen vid beslut och användning av elkraftförsörjningen så innebär inte det att naturlagarna och de fysikaliska begränsningarna förändras

Som jag skrivit förut så finns ett önsketänkande att vi kan runda de fysiskaliska begränsningarna som finns i elgenerering och elöverföring och sedan den vägen få låga kostnader

Men det är ju inte möjligt

Det går dock lätt att få gehör för dessa idéer

Redigerat:
K karlmb skrev:
De som går all in på effektutsmetning för att kunna få så låg överföringsavgift som möjligt.
På bekostnad av övriga kollektivet.
Men varför är det rättvist med höga överföringsavgifter egentligen? Det är ju inte direkt så att överföringen sliter på nätet?

P pmd skrev:
I vilken stad gör man det? Vad jag vet om trängselavgifter (egentligen trängselskatt som det fungerar juridiskt i Sverige) är att man betalar den om man kör i staden.
Nej i Stockholm får du betala om du åker ut ur den också. Du får också i vissa fall betala extra om du förflyttar dig från ett område till nästa närliggande område.

pacman42 pacman42 skrev:
Som av en händelse så finns faktiskt det...
- [länk]

Edit: och har du en trefas-beredare så kan du ju ta bort en av säkringarna så kör den på lägre effekt över längre tid.
Kan man verkligen göra så? (Koppla ur en säkring på varmvattenberedaren)
Jag fick nekande svar när jag ställde frågan här för drygt ett år sedan!

Om det stämmer att man kan göra så, har tempiro infört program för att styra dem på det viset?
Jag har tempiro men de är bortkopplade för närvarande!

W Weimik skrev:
Men varför är det rättvist med höga överföringsavgifter egentligen? Det är ju inte direkt så att överföringen sliter på nätet?
Nej de sänker ju iofs den för alla när de införde effekttarifferna, men de som inte kunde hålla nere effekten hela tiden fick betala annan avgift.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Att få förståelse för vad som går att genomföra så behövs det att man studerar hur elförsörjningen och elnätet fungerar

De som byggde upp vår elkraftförsörjning hade en ingenjörsmässig kunskap och viste vilka fysiska begränsningar som finns

Om vi nu tappat mycket av den kunskapen vid beslut och användning av elkraftförsörjningen så innebär inte det att naturlagarna och de fysikaliska begränsningarna förändras

Som jag skrivit förut så finns ett önsketänkande att vi kan runda de fysiskaliska begränsningarna som finns i elgenerering och elöverföring och sedan den vägen få låga kostnader

Men det är ju inte möjligt

Det går dock lätt att få gehör för dessa idéer
Jag har inte pratat om att runda några fysikaliska begränsningar.

P
K karlmb skrev:
Anledningen till att det är en skatt är att staten få blir fri att använda pengarna som politikerna behagar.
Vad använder staten pengarna till?

P
K karlmb skrev:
Det går iaf att titta på vad dom hände när de infördes och tiden därefter. Folk o fabriker flyttar inte på sig så snabbt.
Vad hände?

P
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Ser man på flera års sikt så kommer man som elanvändare att både kunna sänka elenergianvändningen och effektbehovet, sett över en timma, genom valet av teknik för tex uppvärmning, varmvatten och vitvaror.

Detta innebär då en viss automatik i att undvika effekttoppar.
Vitvaror håller numera rätt länge så det blir en mycket långsam förändring. Vad gäller val av uppvärmning så kommer det förmodligen att mest påverka val ev teknik för nybyggen. Att byta uppvärmningssystem i ett befintligt hus lär inte vara billigt, så det krävs en noggrann kalkyl, och för en och annan kommer det inte att löna sig inom rimligt tid.

Även om energianvändningen minskar så är det inte automatiskt hårt kopplat till när energin används. Den kopplingen kommer var och en att behöva fixa själv.

P
D djac skrev:
Nästa gång du är på ett köpcentrum känns ta med en enkät och be folk uppskatta sin effekt spridd över dygnet/veckan/månaden/året, som du uttrycker dig kommer du bli chockad.
Om man inte vill skaffa sig lättillgänglig kunskap så kan jag tyvärr inte hjälpa till, och varför ska jag ställa sådana frågor i just den miljön?

(Köpcentrum besöker jag aldrig numera. Jag handlar det mesta på postorder men ibland i små specialbutiker om det inte går att få tag på det jag villhöver via postorder. Det senare är ytterst ovanligt).

P
D djac skrev:
Såklart, man kan lära sig allt men då får man ju bestämma att folk ska veta mindre om något annat
Det är en myt att det får plats en begränsad mängd kunskap i hjärnan.

En tecknad serie där karaktärer observerar en påhittad solförmörkelse med hjälp av solglasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag har inte pratat om att runda några fysikaliska begränsningar.
Hej
Man kan tex försöka runda fysikaliska begränsningar om man inte inser vad ett varierande effektuttag innebär för variation i spänning och spänningsfallet i redan byggda elnät och bekymret för spänningsregleringen

Om effektavgiften i det fallet börjar innebära att vi styr när vi kopplar in laster och framöver hjälper oss att välja uppvärmning av bostäder och varmvatten, vitvaror etc som har lägre årsenergianvändning utan att införa stora effekttoppar.
Då hjälper effektavgiften oss att hålla nere behovet att bygga om elnäten och medföljande ökande kostnader

Redigerat:
P
D djac skrev:
Det tror jag också men de som är förkämpar för effektavgiften, de är ju få, önskar oss ju åt det hållet, landet på sparlåga med ett oförändrat fossilberoende.
De är nog bara prismedvetna.

Jag är inte så förtjust i effektavgifter, så länge jag inte har hittat ett enkelt sätt att automatiskt undvika dem.
Jag tackar dock de som aktivt undviker effektavgifter eftersom det gör att dröjer längre innan jag måste vara med och bekosta en förstärkning av elnätet.

• Haha
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.