81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Då får vi börja med att visa att vanliga användare som redan valt timpris och/eller tidstariff på något sätt är tärande på systemet i verkligheten.M Martin Lundmark skrev:
Eftersom jag inte sett några bevis för det så anser jag att näten klarar detta trots allt och att det är onödigt med effektarriffer.
Om något ändå ska göras så skulle det ge minst lika mkt att införa min skisserade modell med "mjukvarustyrda" säkringstariffer.
HejK karlmb skrev:Då får vi börja med att visa att vanliga användare som redan valt timpris och/eller tidstariff på något sätt är tärande på systemet i verkligheten.
Eftersom jag inte sett några bevis för det så answr jag att näten klara detta trots allt och att det är onödigt med effektarriffer.
Det skulle ge minst lika mkt att införa min skisserade modell med "mjukvarustyrda" säkringstariffer.
Att få förståelse för vad som går att genomföra så behövs det att man studerar hur elförsörjningen och elnätet fungerar
De som byggde upp vår elkraftförsörjning hade en ingenjörsmässig kunskap och viste vilka fysiska begränsningar som finns
Om vi nu tappat mycket av den kunskapen vid beslut och användning av elkraftförsörjningen så innebär inte det att naturlagarna och de fysikaliska begränsningarna förändras
Som jag skrivit förut så finns ett önsketänkande att vi kan runda de fysiskaliska begränsningarna som finns i elgenerering och elöverföring och sedan den vägen få låga kostnader
Men det är ju inte möjligt
Det går dock lätt att få gehör för dessa idéer
Redigerat:
Nej i Stockholm får du betala om du åker ut ur den också. Du får också i vissa fall betala extra om du förflyttar dig från ett område till nästa närliggande område.P pmd skrev:
Kan man verkligen göra så? (Koppla ur en säkring på varmvattenberedaren)pacman42 skrev:
Jag fick nekande svar när jag ställde frågan här för drygt ett år sedan!
Om det stämmer att man kan göra så, har tempiro infört program för att styra dem på det viset?
Jag har tempiro men de är bortkopplade för närvarande!
Jag har inte pratat om att runda några fysikaliska begränsningar.M Martin Lundmark skrev:Hej
Att få förståelse för vad som går att genomföra så behövs det att man studerar hur elförsörjningen och elnätet fungerar
De som byggde upp vår elkraftförsörjning hade en ingenjörsmässig kunskap och viste vilka fysiska begränsningar som finns
Om vi nu tappat mycket av den kunskapen vid beslut och användning av elkraftförsörjningen så innebär inte det att naturlagarna och de fysikaliska begränsningarna förändras
Som jag skrivit förut så finns ett önsketänkande att vi kan runda de fysiskaliska begränsningarna som finns i elgenerering och elöverföring och sedan den vägen få låga kostnader
Men det är ju inte möjligt
Det går dock lätt att få gehör för dessa idéer
Vitvaror håller numera rätt länge så det blir en mycket långsam förändring. Vad gäller val av uppvärmning så kommer det förmodligen att mest påverka val ev teknik för nybyggen. Att byta uppvärmningssystem i ett befintligt hus lär inte vara billigt, så det krävs en noggrann kalkyl, och för en och annan kommer det inte att löna sig inom rimligt tid.M Martin Lundmark skrev:
Även om energianvändningen minskar så är det inte automatiskt hårt kopplat till när energin används. Den kopplingen kommer var och en att behöva fixa själv.
Om man inte vill skaffa sig lättillgänglig kunskap så kan jag tyvärr inte hjälpa till, och varför ska jag ställa sådana frågor i just den miljön?D djac skrev:
(Köpcentrum besöker jag aldrig numera. Jag handlar det mesta på postorder men ibland i små specialbutiker om det inte går att få tag på det jag villhöver via postorder. Det senare är ytterst ovanligt).
HejK karlmb skrev:
Man kan tex försöka runda fysikaliska begränsningar om man inte inser vad ett varierande effektuttag innebär för variation i spänning och spänningsfallet i redan byggda elnät och bekymret för spänningsregleringen
Om effektavgiften i det fallet börjar innebära att vi styr när vi kopplar in laster och framöver hjälper oss att välja uppvärmning av bostäder och varmvatten, vitvaror etc som har lägre årsenergianvändning utan att införa stora effekttoppar.
Då hjälper effektavgiften oss att hålla nere behovet att bygga om elnäten och medföljande ökande kostnader
Redigerat:
De är nog bara prismedvetna.D djac skrev:
Jag är inte så förtjust i effektavgifter, så länge jag inte har hittat ett enkelt sätt att automatiskt undvika dem.
Jag tackar dock de som aktivt undviker effektavgifter eftersom det gör att dröjer längre innan jag måste vara med och bekosta en förstärkning av elnätet.