K krfsm skrev:
Efter att ha kollat på djacs resonemang, så ändrar jag mig och att maxgränsen nog inte borde vara mer än 5%.

Jag kollade på Göteborg energi näts siffror också, och de ligger på en stabil 25% vinstmarginal efter finansnetto. De gnäller f.ö. redan på tänkta ändringar från EI. Ur deras årsredovisning 2025:
Många kommuner har hittat VA o elnät som nya stabila sätt att dryga ut budgeten.
Så det är inte så konstigt att privata multinationella nätbolag inte sticker så förfärligt i jämförelse.

Så då är det alltså inte effektavgifternas det beror på? Bra, då kan vi lägga den diskussionen till handlingarna.

P pmd skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du vill visa. Bör vinsten räknas som varande samma sak som omsättningen , eller?
I det här fallet beräknade jag vinstmarginal som resultat efter finansnetto (5 979 477 kr) delat med omsättning (14 945 860 kr).

Sen om det är det lämpliga måttet kan diskuteras, men jag anser nog att om man med det måttet har marginal på 35-40% år ut och år in för en monopolverksamhet så är det väldigt goda marginaler.

pacman42 pacman42 skrev:
Så då är det alltså inte effektavgifternas det beror på? Bra, då kan vi lägga den diskussionen till handlingarna.
Sett över en intäktsramsperiod kommer det förstås inte att vara det. Däremot kan det tänkas att osäkerheten kring hur effektavgiften slår gjorde att bolagen höjer mer än de annars skulle ha gjort, för att säkerställa att de får in tillräckligt med pengar. (Och då istället får "lämna rabatter" i slutet på 2027 för att kravla sig ner inom intäktsramen. Så skedde för flera bolag hösten 2024.)

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur mycket batterilager skulle man få för 6 miljarder?

Det sägs ju hela tiden att batterilager är för dyrt, men 6 miljarder är alltså inget problem att skicka från Svenska elkunder rakt i fickorna på den utländska koncern som äger e-off.

Och detta är bara ett av alla energibolag vi har, ingen ska väl tro att något annat bolag försitter sina chanser.
Det låter som att det skulle innebära införande av ny teknik i det redan befintliga byggda elnätet. På forumet har det framkommit att det varken är önskvärt eller möjligt. I den mån det skulle vara möjligt så är det förenat med astronomiska kostnader som omeldebart skulle få en direkt påverkan på abonnenternas nätavgifter.

Mikael_L
Pengar finns ju i alla fall.
Av varje tusenlapp som en kund hos e-on betalar i elräkning går 400 kr till de privata ägarna i Tyskland.

Nu har de förstås ingen lust och inget incitament att ändra på detta.

• Gilla
  • Wow
djac och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.