Jellygoose Jellygoose skrev:
Bra att det pausas, de flesta implementationer slog extremt skevt för de med fritidshus tex...
Notera dock att alla de som redan fått effekttariffer mest troligt inte kommer att få en paus, det finns inte mycket chans att något av dessa bolag skulle byta modell innan en ny utredning har kommit fram till vad som skall stå i den nya lagtexten. Dvs, det som får en paus från detta är de hos EON och kanske en del andra bolag som väljer att vänta ut det nya förslaget. En del bolag har kanske redan hunnit så långt i sina planer att det är bättre för dem att fortsätta att driva igenom effekttarifferna enligt plan ändå.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja avsaknad av billig överföringsavgift bromsar ju den omställningen.

Det är just elbilsägare som vinner på effektavgifterna, men dom som ännu inte skaffat en fattar väl inte det (liksom dom har räckviddsångest som går över efter en månad med elbil)
Det är de la inte alls!
En elbilsägare har väldigt troligt betalning per timma/kvart, och effektavgifterna har slått stenhårt mot den modellen. Modellerna har jobbat rak emot varandra sen den här ändringen kom.

Istället för att t.ex. kunna ladda bilen när elen är tokbillig mitt på dagen, soliga dagar när länder som Tyskland pumpar sina stora solparker, så kan man inte det, för då får man en skyhög effektavgift.
Det är mer regel än undantag de senaste 2 åren att det är billigare EL mitt på dagen och inte mitt i natten 8/12 månader på året.
Idag tex har priset legat runt 10-15öre under dagen, men inatt kommer det kosta 60-70öre.
Men med effektavgift så skjuter man sig i foten om man då laddar bilen under dagen i stället för natten.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Z zOlid skrev:
Det är de la inte alls!
En elbilsägare har väldigt troligt betalning per timma/kvart, och effektavgifterna har slått stenhårt mot den modellen. Modellerna har jobbat rak emot varandra sen den här ändringen kom.

Istället för att t.ex. kunna ladda bilen när elen är tokbillig mitt på dagen, soliga dagar när länder som Tyskland pumpar sina stora solparker, så kan man inte det, för då får man en skyhög effektavgift.
Det är mer regel än undantag de senaste 2 åren att det är billigare EL mitt på dagen och inte mitt i natten 8/12 månader på året.
Idag tex har priset legat runt 10-15öre under dagen, men inatt kommer det kosta 60-70öre.
Men med effektavgift så skjuter man sig i foten om man då laddar bilen under dagen i stället för natten.
I mitt elnät fungerar det alldeles utmärkt att ladda billigt mitt på dagen när solen lyser från april tiom oktober. Ellevio och Göteborg energi är väl de enda (?) som har modeller som förhindrar att maxa på dagtid på sommaren?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ett populistiskt skitbeslut! Effektavgifterna hade varit otroligt bra för att öka effektiviteten i näten och skulle det varit så lukrativt som många tror så hade EON infört det så fort dom kunde.
Hade det nu "varit så otroligt bra för att öka effektiviteten i näten" så hade dom också skyndat sig - Men det gjorde dom inte.

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt elnät fungerar det alldeles utmärkt att ladda billigt mitt på dagen när solen lyser från april tiom oktober. Ellevio och Göteborg energi är väl de enda (?) som har modeller som förhindrar att maxa på dagtid på sommaren?
"De enda" dom är rätt stora! Tillsammans har dom nästan 25% av svenska hushållen i sina nät.
Hur det är överallt har jag dålig koll på, och även hur E.ON hade tänkt lägga upp det.
Men kort kan man säga att två system som mer eller mindre jobbar mot varandra, är ingen höjdare.
Är ju inte bara privatkunder som haft problem heller, utan även företag och laddstationer som man satt upp på alla större parkeringsplatser runt om i landet.

Fairlane
H Hullefar skrev:
Det är ju inte som att jag bara tar det ur luften, många människor argumenterar för detta, allt från experter inom elproduktion till politiker.
Många utan kunskap framförallt.
Beken och Vänsterpartiet är väl de som pratar om det framförallt.
H Hullefar skrev:
Om det hade varit "totalt omöjligt utan att lämna EU" tror jag inte det hade ens varit på tapeten.
Det är väl rätt givet att det ses som ett handelshinder?

Det man kan göra är att köra på den norska modellen. Så behöver du inte betala mer än 50 öre/kWh (den norska siffran), men det beror inte på att man inte får sälja för mer än 50 öre i Norge, utan på att staten tar mellanskillnaden.

Fairlane Fairlane skrev:
Många utan kunskap framförallt.
Beken och Vänsterpartiet är väl de som pratar om det framförallt.

Det är väl rätt givet att det ses som ett handelshinder?

Det man kan göra är att köra på den norska modellen. Så behöver du inte betala mer än 50 öre/kWh (den norska siffran), men det beror inte på att man inte får sälja för mer än 50 öre i Norge, utan på att staten tar mellanskillnaden.
Inter riktigt sant dock, det är väl 90% av överstickande pris som täcks av staten?

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Inter riktigt sant dock, det är väl 90% av överstickande pris som täcks av staten?
Ok, trodde det var 100%? Det borde det vara, annars kan man inte garantera att det inte går över 50 öre.
Poängen gäller fortfarande, det är samma pris för elen oavsett om den stannar i landet eller säljs utomlands, det är bara att staten betalar om det blir dyrt. Man kan lura sig om man vill och låtsas att man själv inte betalar det eftersom det kommer på skatten så det syns inte lika tydligt, men ändå.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
T
B Boende45 skrev:
Jag vet, de flesta har med all säkerhet ökat sina intäkter med införandet.

Vaknade för övrigt ovanligt tidigt idag, vid ca 05.30 och det första jag tänkte på var om jag skulle dammsuga fram till kl 06.00 då effektavgiften startar till 100%.

Kom på att det var mars månad och att utomhustemperaturen borde vara över noll grader, så det var inte kritiskt med dammsugning på tider som Gestapo-Ellevio bestä
B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]
Energislaveriet blev för uppenbart barockt, t o m för svenska politiker som till äventyrs fick en fläkt av verkligheten för vanligt folk ekonomiskt och mentalt utbrända av elspararbete. Vårt sjuka samhälle behöver reformeras i grunden och vår rihet och självständighet tas tillbaka från EU:s sjuka miljömarxister och överproduktiva byråkrater.

Vattenfall stoppar nu sina planer på att införa effektavgifter till hösten men inväntar kommande direktiv så det verkar inte uteslutet att de kommer att införa det senare i en eller annan form.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bitterhetsakademin skrev:
Vattenfall stoppar nu sina planer på att införa effektavgifter till hösten men inväntar kommande direktiv så det verkar inte uteslutet att de kommer att införa det senare i en eller annan form.
Det är bara för att jag för ett par veckor sedan köpte en timer och en kontaktor för att styra över varmvattenberedaren till natten. Skulle kontra effekttaxan. Det slår aldrig fel.

• Haha
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara för att jag för ett par veckor sedan köpte en timer och en kontaktor för att styra över varmvattenberedaren till natten. Skulle kontra effekttaxan. Det slår aldrig fel.
Bedömare tror på effektavgifter i en eller annan form framöver så investeringen är nog inte helt bortkastad ändå.

• Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Ellevio meddelar att de behåller effektavgiften tills vidare

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
Nej de stoppas inte.
B Boende45 skrev:
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Det blir alltså inget förbud.
B Boende45 skrev:
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det
Det är fritt fram att tro när man inte vet.
B Boende45 skrev:
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl. En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]
Om man förstår varför effektavgifter införs blir det lättare att förstå vad som kommer att hända.
Enligt Energimarknadsinspektionen
"Syftet med effektavgiften är att vi ska flytta och sprida ut elanvändningen till tider på dygnet då elnätet inte är så hårt belastat."
Anledningen till att man behöver sprida ut är att nuvarande överföringskapacitet inte kommer att räcka om "alla" skall göra "allt" samtidigt. Kanske främst att alla vill ladda sin elbil när elpriset är lägst.

Har @Boende45 eller någon annan som kritiserar effektavgifterna ett bättre förslag för att lösa det tekniska problemet som är orsaken?

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
N
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.