85 948 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Kommer återinföras så snart valet är avgjort. Lita aldrig på politiker! Skojare hela bunten.B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]
Det har att göra med att EU införde begränsningar på märkeffekten. Nyproduktion/import av dammsugare med mer än 1600w blev olagligt 2014 och 900w gäller från 2017.O [old rusty] skrev:
Av vilken anledning skulle elnätskostnaden öka på sikt (mer än inflationen) pga effektavgifterna stoppas?M Martin Lundmark skrev:Hej MrDizzy
Att de ca 150 olika elnätsbolagen har olika prissättning på sina avgifter för de olika elnäten beror på att elnäten har olika förutsättningar. En del har nästan bara stadsbebyggelse medan andra här en betydande del landsbygd med långa avstånd och därmed till exempel olika kostnad för uppbyggnad och underhåll av elnäten.
Visst vore det behändigt om alla oljebaserade produkter som diesel, bensin, smörjolja etc. hade samma pris och priset ändrades samtidigt för alla typerna. Men vore det vettigt?
Det syns här i inläggen på byggahus vilka som har en elkraftteknisk kunskap/förståelse när de skriver inlägg.
Eftersom effektavgift funnits för större företag och fastigheter så är företeelsen inte ny, och vi hade kunnat start av införandet för tiotalet år sedan. Sollentuna energi har haft till exempel haft effektavgift sedan länge
Nu riskerar vi att elnätskostnaden ökar på sikt. Och det blir allt dyrare för oss elanvändare
HejS Sigge McKvack skrev:
Tillverkarna hade insett att en hög angiven märkeffekten var viktig eftersom många kunder då trodde att dammsugaren hade kraftig sugeffekt
Från Chalmers berättade en lärare för ca trettio år sedan att hans studenter hade konststerat att de kunde minska motorns läckfält och öka sugkraften på ett damsugarfabrikat
De kontaktade tillverkaren och berättade att de kunde förbättra dammsugarens verkningsgrad
Tillverkaren svarade då att det var ointressant eftersom kunderna var mer intresserade av hög märkeffekt på dammsugaren och efterfrågade (eller förstod) inte verkningsgraden
Redigerat:
Det du egentligen vill ha är tidstariff (vintertid). Har haft så ialla år, på senare tid har det blivit än bättre.Attitudeswe skrev:
Martin Lundmark, vad har din lilla anektdot överhuvudtaget att göra med ovantående? Jag svarade på att old rusty skrev att han inte kunde hitta något över 1000w i handeln, vilket inte är så konstigt givet vad jag skrev i svaret.M Martin Lundmark skrev:Hej
Tillverkarna hade insett att det var viktigt att en hög angiven märkeffekten var viktig eftersom många kunder då trodde att dammsugaren hade kraftig sugeffekt
Från Chalmers berättade en lärare för ca trettio år sedan att hans studenter hade konststerat att de kunde minska motorns läckfält och öka sugkraften på ett damsugarfabrikat
De kontaktade tillverkaren och berättade att de kunde förbättra dammsugarens verkningsgrad
Tillverkaren svarade då att det var ointressant eftersom kunderna var mer intresserade av hög märkeffekt på dammsugaren och efterfrågade (eller förstod) inte verkningsgraden
HejS Sigge McKvack skrev:
Det är direkt kopplat till inlägget #124 att EU ställde krav på verkningsgraden på dammsugarna
Det som inte gjorts tidigare och något som tillverkarna inte brytt sig om
Vi elanvändare kan ibland göra dåliga val om vi själva har dåliga elkraftkunskaper (tex inte förstår verkningsgrad) och sedan att ingen hjälper oss
Sedan finns det även elanvändare som struntar i att lyssna på goda råd och då lurar sig själva
Redigerat:
Som jag sagt till andra i min bekantskapskrets. Valfläsket kommer att portioneras ut lagom fram till valet. De allra största lögnarna är politikerna. Val var fjärde år och därefter gör dem precis vad som behagar dem för stunden.
HejN Nucky skrev:
Det är det som är bekymret med effektavgifterna som nu pausas
Politikerna förstår inte den elkrafttekniska bakgrunden och lyssnar då på den stora gruppen elanvändare som inte heller förstår konsekvenserna att elnätets kostnader ökar åren framöver genom förändringen i användningen
Det innebär att det som presenteras som en minskning av elnätskostnaderna genom pausen egentligen riskerar att bli det omvända. En försening av det långsiktiga arbetet att begränsa kostnadsökningen
Redigerat:
Trams. Om det var så himla stort problem så skulle vi haft massor med avbrott redan. Vargen kommer funkar inte längre.Ossian K Olsson skrev:
Det är ett fåtal gnällspikar som hörts ja, men frågan har även lyfts ( i alla fall i min närhet) även av rätt vanliga personer som oroat sig för att de mest hört gnällspikarnas gnäll.
Problemet är ju att de inte förstår konsekvenserna av att inte införa det. Solceller har redan stoppats pga av att näten inte klarar kapaciteten. Men det ska bli intressant när även elbilsladdare i villakvarter stoppas eller andra effektstarka förbrukare. Eller bara det att elavgiften kommer att behöva höjas ännu mer för att fortsätta bygga ett nät som klarar de där topparna när Boende45 ska göra exakt allt samtidigt hemma bara för att.
Så som vanligt så har debatten blivit ensidig och förlorarna, ja det är vi med elabonnemang.
Vi får väl se.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det är det som är bekymret med effektavgifterna som nu pausas
Politikerna förstår inte den elkrafttekniska bakgrunden och lyssnar då på den stora gruppen elanvändare som inte heller förstår konsekvenserna att elnätets kostnader ökar åren framöver genom förändringen i användningen
Det innebär att det som presenteras som en minskning av elnätskostnaderna genom pausen egentligen riskerar att bli det omvända. En försening av det långsiktiga arbetet att begränsa kostnadsökningen
Jag trodde inte du hade fått ET ännu?pacman42 skrev:
Sådär, då har jag hört av mig till mitt elnätsbolag och bett dem att avvakta med att ändra villkoren för abonnemangen fram till dess att utredning och lagförslag är klara om drygt ett år. Jag vill ha stabila villkor som jag anpassa mitt hus och användning av el, inte en massa populistiskt hattande åt olika håll.
Jag berömde dem också för en balanserad modell som både gav rejäla incitament att flytta last, men utan att bli alltför dyrt för de som inte kunde anpassa sig direkt.
HejK karlmb skrev:
Många klagar redan att kostnader ökar och efterfrågar varför man inte informerar och påbörjar arbete gällande elnäten i god tid innan kostnaden blir för stor
Effektavgiften är en framåtblickande åtgärd för att hålla nere ökningen av kostnaderna för, säg, 10 20 år frammåt