B Boende45 skrev:
Enligt obekräftade uppgifter sitter ledningsgruppen på tyska E.ON:s huvudkontor i krismöte.

Om inte de planerade avgifterna går att införa som planerat (och därmed suga ut pengar från världens mest naiva folk) riskerar tiotusentals tyska pensionärer få en mindre guldkantad tillvaro än utlovat.
https://www.eon.se/nyheter/kommentar-regeringen-effektavgifter
" Regeringen har nu signalerat att regelverket ska ändras och det behöver vi analysera närmare. Vi har sedan tidigare pausat vårt planerade införande och det gäller fortsatt."

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Carl Müller Carl Müller skrev:
Fra Norge kan jeg gi litt info. Nettleien er ganske komplisert. Først: Energiledd hverdag 06-22 er 26,24 øre pr kWh.Natt og helg 16,24 øre pr kWh. I tillegg et fastledd basert på høyeste forbruk pr time i 3 timer på forskjellige dager.ila en måned. 0-2 kWh/time kr 125 pr mnd, 2-5 kWh/time er 190 kr, 5-10 kwh/t er 300 kr og 10-15 kWh/t er 410 kr pr mnd. Beløpene varierer og er avhengig av det nettselskap abonnengten er knyttet til. Alle beløp inkluderer moms. I tillegg en avgift til Energifondet (hva nå det er) på 1,25 øre pr kWh og Elavgift på 8,91 øre pr kWh. Jeg tror dere svensker kan være glade for at dere ikke har våre avgifter. Og vi produserer ca 150 TWh hydrokraft pr år.
I korthet:
- Faktiskt effektuttag (Toppmodell)
Blir allt vanligare i länder som Nederländerna och Norge. Avgiften baseras på de timmar under månaden då du använt som mest el samtidigt (ofta ett snitt av de 3–5 högsta topparna). De som belastar nätet mest vid enskilda tillfällen betalar mer, vilket ger incitament att t.ex. inte ladda elbilen samtidigt som man lagar mat.
- Tidsdifferentierad effektavgift (Time-of-Use)
Används i bland annat Spanien, Frankrike och delar av Italien. Effekten kostar olika mycket beroende på när på dygnet den används. Det är dyrt under "rusningstid" (t.ex. kl. 08–10 och 17–19) men billigt på natten.
- Kombinationsmodeller
Många länder (inklusive de nya förslagen i Sverige för 2026/2027) kombinerar dessa. En fast del (säkring/anslutning). En effektdel (baserat på månadens toppar). En energidel (per förbrukad kWh).

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är tråkigt att du så förringar den elkraftkunskap som är nedlagd för att skulle få vår elkraftförsörjning

Denna elkraftkunskap som vi nu behöver även framöver oberoende om elanvändarna förstår det eller inte

Vi hr en övertro på att kunskapen inte behövs i människor utan tex kan hämtas på internet

Vi behöver mer elkraftkunskap i samhället om vi skall kunna behålla och framöver förvalta den elkraftförsörjning som vi har och som samhället så kritiskt är beroende av

Jag utgår inte ifrån att den ökade elektrifieringen kan göras utan kostnader
Nej jag förringar inte elkraftkunskap som är nedlagd för att skulle få vår elkraftförsörjning.
Jag säger att elkraftkunskap har ingen betydelse generellt sett för gemene man.
Precis som kunskap om exakt hur ett mobilnät fungerar eller hur en bil fungerar inte har nån betydelse för gemene man.
Det ska bara fungera, vara lättförstått och inte kosta skjortan.
Det är här du missar.
Den elkraftkunskap som finns och behövs kommer tyvärr aldrig att vara på nån nivå så att gemene man kommer att ha acceptans för effektavgifter som direkt motverkar byte från fossilbil till elbil.
Den kommer att finnas hos elnätsbolagen, EI och SvK samt några entusiaster.
Sen behöver man ta hela allt det och göra en "produktifiering" som är lättförstådd och inte kostar för mycket.
(att ev ta in extra via skatt är ok, det är direkta kostnaden på elräkningen som inte är det)
Precis som det är med mobiltelefoner och bilar.
Man behöver inte kunna hur roaming fungerar, man kan använda mobilen i bilen iaf.
Man behöver inte kunna hur en motor fungerar, man kan köra bilen iaf.

Det finns extremt bra kunskaper om det tekniska, men hur man "översätter" kostnaderna för det tekniska till något lättförståeligt som alla kan acceptera det är där missen sker till den grad att folk blir nästintill förbannade.

• Gilla
Testarn och 9 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
[länk]
" Regeringen har nu signalerat att regelverket ska ändras och det behöver vi analysera närmare. Vi har sedan tidigare pausat vårt planerade införande och det gäller fortsatt."
Tack för länken. Den hade jag missat

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nej jag förringar inte elkraftkunskap som är nedlagd för att skulle få vår elkraftförsörjning.
Precis som kunskap om exakt hur ett mobilnät fungerar eller hur en bil fungerar inte har nån betydelse för gemene man.
Det är här du missar.
Den elkraftkunskap som finns och behövs kommer tyvärr aldrig att vara på nån nivå så att gemene man kommer att ha acceptans för effektavgifter som direkt motverkar byte från fossilbil till elbil.
Sen behöver man ta hela allt det och göra en "produktifiering" som är lättförstådd och inte kostar för mycket.
(att ev ta in extra via skatt är ok, det är direkta kostnaden på elräkningen som inte är det)
Man behöver inte kunna hur roaming fungerar, man kan använda mobilen i bilen iaf.

Det finns extremt bra kunskaper om det tekniska, men hur man "översätter" kostnaderna för det tekniska till något lättförståeligt som alla kan acceptera det är där missen sker till den grad att folk blir nästintill förbannade.
Då jag jobbar i mobilbranschen så kan jag då berätta att kunskapen där bland allmänheten är betydligt mycket större än vad den är rörande elnäten, trots att elnäten är viktigare för alla (än så länge).

Men än så länge har mobilnäten bara (begränsat) volymbaserad debitering, men de tjänster som utvecklas inom IT-industrin just nu med AI och AR/VR kommer att göra det mycket mer komplicerat att hålla reda på kostnaderna i telefonen än vad dagens effekttariffer är för elnäten.

I mobilnäten så måste man dessutom tänka på vilken täckning man behöver, hur man rör sig, vilken hastighet man behöver och så vidare. Jag tycker att det är betydligt mer komplext än elnäten.

I mobilnäten så kan man ju dock oftast köpa sig ur problemet - om man inte råkar ha dålig täckning med Telia just där man oftast befinner sig, så är ju Telia det säkra (sim)kortet för en mobiltelefon. De är oftast bäst helt enkelt, men långt ifrån billigast (ens om man har Fello som ju är ett Telia-bolag).

Vi skall vara glada att avgifterna kopplade till elnäten inte är värre än vad de är i komplexitet, för de som kommer i mobilnäten framöver - jag har svårt att se hur vanligt folk skall kunna förstå dem.

Man kan jämföra det med en motorväg med vägtullar där man kan betala olika beroende om man vill slippa köer och vilken hastighet man vill hålla. Det kostar mer att köra snabbare. Vill man köra på vanliga vägar så får man göra det. Det kan gå snabbt, men det kan också gå vääääldigt långsamt. Man kan inte planera att komma fram i tid till tåget utan att ha väldigt stora marginaler om man använder den vägen! Samtidigt så kan man betala för att få åka i "Bosse-filen" och vara nästintill garanterad att komma fram i tid...
...sedan kan man ju välja tåg istället, eller buss, eller taxi, eller cykel, eller....
...det finns många alternativ och man måste bestämma sig för vilket man skall ta, hur mycket man är beredd att betala och hur säker man är på att komma fram i tid. Ytterligare ett exempel på något som är sjukt mycket mer komplext än effekttariffer.

Varför är just detta med effekttariffer så svårt? Jo, för att folk är ointresserade. Det är inte svårare än så. När det gäller mobilen så tvingas man till att vara intresserad. Likaså när det gäller hur man tar sig till jobbet eller affären. Men när det gäller elen så har man aldrig behövt bry sig tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dublin och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det är här du missar.

Hej MrDizzy

Du skriver ” Precis som kunskap om exakt hur ett mobilnät fungerar eller hur en bil fungerar inte har nån betydelse för gemene man.”

Det har visst betydelse, t.ex. då man här på byggahus diskuterar om fiberanslutning verkligen är nödvändigt då man kan använda mobilnätet. T.ex. så har pacman42 ett antal gånger här på byggahus beskrivit skillnaden gällande t.ex. risk för överbelastning vid en allvarlig händels.

Du skriver om mobilnätet ”Det ska bara fungera, vara lättförstått och inte kosta skjortan” Om du nu ställer kravet på mobilnätet att; ”Det ska bara fungera” då bör du tänka om. Mobilnäten har t.ex. bara kravet på att klara 1 timmas strömavbrott i storstad

Hur skall det samhälle du beskriver klara en "lätt" kris. Än mindre an allvarlig kris.?

Du skriver; ”Den elkraftkunskap som finns och behövs kommer tyvärr aldrig att vara på nån nivå så att gemene man kommer att ha acceptans för effektavgifter som direkt motverkar byte från fossilbil till elbil.”

Jag utgår inte ifrån att ”byte från fossilbil till elbil.” kan ske utan ökade kostnader för gemene man. Jag räknar med att den beskattning som nu ligger på fossilbilarna även i någon form lyfts över till elbilarna.

Om vi inte förstår var kostnaderna ligger, då kan vi inte göra bra val när vi köper teknik och tjänster.

Redigerat:
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då jag jobbar i mobilbranschen så kan jag då berätta att kunskapen där bland allmänheten är betydligt mycket större än vad den är rörande elnäten, trots att elnäten är viktigare för alla (än så länge).

Men än så länge har mobilnäten bara (begränsat) volymbaserad debitering, men de tjänster som utvecklas inom IT-industrin just nu med AI och AR/VR kommer att göra det mycket mer komplicerat att hålla reda på kostnaderna i telefonen än vad dagens effekttariffer är för elnäten.

I mobilnäten så måste man dessutom tänka på vilken täckning man behöver, hur man rör sig, vilken hastighet man behöver och så vidare. Jag tycker att det är betydligt mer komplext än elnäten.

I mobilnäten så kan man ju dock oftast köpa sig ur problemet - om man inte råkar ha dålig täckning med Telia just där man oftast befinner sig, så är ju Telia det säkra (sim)kortet för en mobiltelefon. De är oftast bäst helt enkelt, men långt ifrån billigast (ens om man har Fello som ju är ett Telia-bolag).

Vi skall vara glada att avgifterna kopplade till elnäten inte är värre än vad de är i komplexitet, för de som kommer i mobilnäten framöver - jag har svårt att se hur vanligt folk skall kunna förstå dem.

Man kan jämföra det med en motorväg med vägtullar där man kan betala olika beroende om man vill slippa köer och vilken hastighet man vill hålla. Det kostar mer att köra snabbare. Vill man köra på vanliga vägar så får man göra det. Det kan gå snabbt, men det kan också gå vääääldigt långsamt. Man kan inte planera att komma fram i tid till tåget utan att ha väldigt stora marginaler om man använder den vägen! Samtidigt så kan man betala för att få åka i "Bosse-filen" och vara nästintill garanterad att komma fram i tid...
...sedan kan man ju välja tåg istället, eller buss, eller taxi, eller cykel, eller....
...det finns många alternativ och man måste bestämma sig för vilket man skall ta, hur mycket man är beredd att betala och hur säker man är på att komma fram i tid. Ytterligare ett exempel på något som är sjukt mycket mer komplext än effekttariffer.

Varför är just detta effekttariffer så svårt? Jo, för att folk är ointresserade. Det är inte svårare än så. När det gäller mobilen så tvingas man till att vara intresserad. Likaså när det gäller hur man tar sig till jobbet eller affären. Men när det gäller elen så har man aldrig behövt bry sig tidigare.
Håller med om ointresset generellt sett, men inte kunskapen om mobilnäten etc
Min erfarenhet är att de flesta nästan inte tänker på täckning utan för där de oftast befinner sig.
Lika så detta med hastighet etc etc obefintligt intresse. De flesta går nästan enbart på kostnad.
Sen upptäcker de att täckningen / datavolymen etc etc inte räcker på abbonemanget & operatören de har o blir förbannade och byter till nästa , till dess de hittar en som fungerar.
Oftast skyller de på mobilen. Som då bytes ut tillsammans med abonnemangstyp och operatör
Och jag blir lika förvånad varje gång nån går från nått de upplever som dåligt till nått annat för dem okänt och bevisligen dåligt igen "för att nån säljare" sa ... wtf?

M MrDizzy skrev:
Håller med om ointresset generellt sett, men inte kunskapen om mobilnäten etc
Min erfarenhet är att de flesta nästan inte tänker på täckning utan för där de oftast befinner sig.
Lika så detta med hastighet etc etc obefintligt intresse. De flesta går nästan enbart på kostnad.
Sen upptäcker de att täckningen / datavolymen etc etc inte räcker på abbonemanget & operatören de har o blir förbannade och byter till nästa , till dess de hittar en som fungerar.
Oftast skyller de på mobilen. Som då bytes ut tillsammans med abonnemangstyp och operatör
Och jag blir lika förvånad varje gång nån går från nått de upplever som dåligt till nått annat för dem okänt och bevisligen dåligt igen "för att nån säljare" sa ... wtf?
Det är nog ett storstadsfenomen i så fall. Utanför storstäderna tycker jag att folk har riktigt bra koll. Åtminstone alla som jag har att göra med. Exempelvis så har svärmor Vimla, detta för att hon och grannarna har konstaterat att Telenor har bäst täckning just där de bor. Sedan har hennes särbo Telia, på det sättet så kompletterar de varandra på ett bra sätt.

Jag vet också de som aktivt väljer att ha Tre, trots dålig täckning i stora områden, men de tycker att priset är viktigare än täckningen. Hemma har de ju ändå WiFi...

M Martin Lundmark skrev:
Hej MrDizzy

Du skriver ” Precis som kunskap om exakt hur ett mobilnät fungerar eller hur en bil fungerar inte har nån betydelse för gemene man.”

Det har visst betydelse, t.ex. då man här på byggahus diskuterar om fiberanslutning verkligen är nödvändigt då man kan använda mobilnätet. T.ex. så har pacman42 ett antal gånger här på byggahus beskrivit skillnaden gällande t.ex. risk för överbelastning vid en allvarlig händels.

Du skriver om mobilnätet ”Det ska bara fungera, vara lättförstått och inte kosta skjortan.”om du ställer kravet på mobilnätet att,; ”Det ska bara fungera” då bör du tänka om. Mobilnäten har bara kravet på att klara 1 timmas strömavbrott i storstad

Hur skall det samhälle du beskriver klara en "lätt" kris. Än mindre an allvarlig kris.?

Du skriver; ”Den elkraftkunskap som finns och behövs kommer tyvärr aldrig att vara på nån nivå så att gemene man kommer att ha acceptans för effektavgifter som direkt motverkar byte från fossilbil till elbil.”

Jag utgår inte ifrån att ”byte från fossilbil till elbil.” kan ske utan ökade kostnader för gemene man. Jag räknar med att den beskattning som nu ligger på fossilbilarna även i någon form lyfts över till elbilarna.

Om vi inte förstår var kostnaderna ligger, då kan vi inte göra bra val när vi köper teknik och tjänster.
Jag vet att det tillkommer en massa kostnader och varför.

Men gemene man skiter i det. Så är det bara.
De flesta går på känsla är min erfarenhet och känns det för djävligt för att ingen kan förklara så de förstår på ett känslomässigt vis ... då kommer det inte att accepteras.

Jag har jobbat tillräckligt länge (över 30år ) i IT branchen ... och har för länge sen accepterat att de enda som är intresserade av varför vissa saker kostar är tekniskt intresserade.
För resten måste man förklara på sådant sätt att det känns bra för dem.
Tex "om ni inte tar den här investeringskostnaden för ny hårdvara, så kommer de nuvarande att hämma expansionstakten då nuvarande hårdvara inte kommer att orka med"
Eller "Om ni inte prioriterar ITsäkerheten så kommer ni att behöva förklara er både till MCF och troligen pressen med om varför ni valde att strunta i ITsäkerheten"

Det gäller att göra om de tekniska anledningarna och kostnaderna till något som accepteras av de som är totalt ointresserade. Inte lätt.
Och den varianten EI ville införa med upp till 170 olika effekttariffer som bla motverkar elektrifieringen av trasportsektorn .... den missade målet med acceptans extremt

• Gilla
Stoffy och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är nog ett storstadsfenomen i så fall. Utanför storstäderna tycker jag att folk har riktigt bra koll. Åtminstone alla som jag har att göra med. Exempelvis så har svärmor Vimla, detta för att hon och grannarna har konstaterat att Telenor har bäst täckning just där de bor. Sedan har hennes särbo Telia, på det sättet så kompletterar de varandra på ett bra sätt.

Jag vet också de som aktivt väljer att ha Tre, trots dålig täckning i stora områden, men de tycker att priset är viktigare än täckningen. Hemma har de ju ändå WiFi...
Mjo troligen ett storstadsfenomen, men inte endast.
Alltförmånga bor upp till 3-4 mil från storstäderna och ändå resonerar så .

Dock har du helt rätt i att i glesbyggd har folk betydligt bättre koll. Har inte reflekterat över varför.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kom inte ens över 3,5 kWh/h under matlagningstimmen i varken januari eller februari, inte i mars heller - än så länge. Och den har varit dominerande.

Nu försvinner styrmedlet som skall få oss att välja utrustning som kan användas smartare och kostnaderna för elnäten kommer att öka för kollektivet - bara för några som inte vill byta ut den direktverkande elen och inte kan tänka sig att dammsuga på annan tid än de lagar mat.
Är det säkert effektavgifterna försvinner?

Från att ha varit tvingande i någon form senast -27 blev det väl frivilligt för nätbolagen under fortsatt utredande av ”de som bestämmer”?!

S Stefan.o skrev:
Är det säkert effektavgifterna försvinner?

Från att ha varit tvingande i någon form senast -27 blev det väl frivilligt för nätbolagen under fortsatt utredande av ”de som bestämmer”?!
Helt rätt. Jag drog lite väl långtgående slutsatser i detta inlägget (allt i förslaget hade inte kommit fram då). Jag har förtydligat min position senare, min tolkning är att ingen nätägare gör någonting (annat än att möjligen pausa införandet) innan utredningen är klar nästa år. Regeringen har med detta lyckats sopa bort frågan från valet (en fråga som egentligen inte ens var deras då effekttarifferna är ett arv från tidigare S-regeringar som införde en lagstiftning från en utredning för att hantera en svensk tolkning av ett EU-direktiv).

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Helt rätt. Jag drog lite väl långtgående slutsatser i detta inlägget (allt i förslaget hade inte kommit fram då). Jag har förtydligat min position senare, min tolkning är att ingen nätägare gör någonting (annat än att möjligen pausa införandet) innan utredningen är klar nästa år. Regeringen har med detta lyckats sopa bort frågan från valet (en fråga som egentligen inte ens var deras då effekttarifferna är ett arv från tidigare S-regeringar som införde en lagstiftning från en utredning för att hantera en svensk tolkning av ett EU-direktiv).
Det är väl bara för oss i kundkollektivet och avvakta för att beskåda vad politruckerna, EI och nätbolagen pysslar ihop för något framöver.

En sak är iallafall helt klar - detta förefaller inte vara det minsta klart!😂

Sedan är det ju dessutom ett val om ett halvår så…

Bra att det pausas, de flesta implementationer slog extremt skevt för de med fritidshus tex...

• Gilla
nders
  • Laddar…
Nu tycker jag olika begrepp rörs ihop. Det är visserligen inte en helt och hållet fri oreglerad marknad med elnäten men det är skillnad på företagets kostnader och värdet kunden betalar för.

Vi har samma ihopblandning i otaliga trådar om hantverkare och priser. Kunden är inte arbetsgivare till hantverkaren utan betalar fast eller löpande för att få något utfört

Vad gäller effektavgift så är det bara 25% som förstår den och 10% som kan styra sin förbrukning. Många vet inte skillnad på effekt och energi eller elnätsbolag och elhandelsbolag.

Prismodell mot kund bör vara lättbegriplig så att man vet i förväg hur stor räkningen blir, typ fast pris obegränsat användande eller pris per enhet.

Energi: vi vet vad vi förbrukar baserat på erfarenheter från tidigare år. Priset har dock varierat kraftigt

Effekt: nytt för oss så vi visste inte hur höga topparna skulle bli. Olika sätt att räkna i olika områden förvirrar om man har tex fritidshus.

Ovanpå detta olika skatter.

De flesta ser hemautomation som en nördig hobby (jag med fast jag har en del), och är inte intresserade av detta om det inte är inbyggt i maskinerna och lätt att hantera (inte programmera) i en app.

Slutligen repeterar jag min åsikt att det enda som vi ska styra bort ifrån är den dimensionerande toppen i effekt, typ kl 18 vardagar. Resten fördelas ut statistiskt eftersom jag och grannarna inte synkroniserat när vi lagar mat eller duschar och detta är lägre än dimensionerande toppen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.