L Liljeros skrev:
Jag kanske är färgad av att ha haft effektavgift så länge men tycker ändå det funkat bra, jag har fjärrvärme och har knappast behov av 25A men har nu tillgång till det för samma pengar som 16A, så länge jag håller mig borta från att maxa detta vardagar mellan 7-19 så kostar det ingenting.

Det är ju ändå en modell som ger incitament till att minska sitt effektbehov (framförallt dagtid) vilket nog är en förutsättning om vi ska uppnå alla mål som kastats upp för kommande 15-20år. Sen kan man diskutera hur aggressiv modellen skall vara.

Vi betalar typ 90kr/kW på vintern men i gengäld så ligger abonnemanget endast på 1500kr och utan debitering per kWh. Men då är nätterna och helgerna istället helt fria. Jag har således inga problem att hålla 2 elbilar laddade med en effekttopp runt 2kW på räkningen
Det är ju svårt att argumentera emot 170 olika varianter på temat, men det låter ju bra i ditt fall då. Men du hade fått nästan samma incitament att hålla nere effekten med en huvudsäkring på 16A, tidstariff vintertid och kvartspris på elen.
Märkligt nog skulle elnätet blivit mer belastat då bara... Eller varför nu överföringsavgifterna 5 dubblats på 10 år..

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det märks att vi har dålig kunskap om elkraftförsörjningen i samhället både hos politiker och allmänheten och dessutom är det ett valår

Många beklagar att framförhållningen bland annat gällande elnätet och dess kostnader är dålig

Effektavgiftens idé och mål är att på lång sikt, säg, 10 år, hantera elnätets ökade kostnader nu, när vi belastar det redan byggda elnätet på ett nytt sätt med timpris och styrning, elbilsladdning, solceller etc.

Att nu tappa möjligheten att starta detta långsiktiga arbete innebär rimligen inte lägre kostnader på sikt
En vettigt uformad avgift, baserad på verklig last i nätet lokalt hade varit ett långsiktigt arbete. Varför inte sätta igång med det nu om det är så kritiskt (vilket jag som sagt inte sett bevis för)?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S
O O skrev:
Om man förstår varför effektavgifter införs blir det lättare att förstå vad som kommer att hända.
Enligt Energimarknadsinspektionen
"Syftet med effektavgiften är att vi ska flytta och sprida ut elanvändningen till tider på dygnet då elnätet inte är så hårt belastat."
Anledningen till att man behöver sprida ut är att nuvarande överföringskapacitet inte kommer att räcka om "alla" skall göra "allt" samtidigt. Kanske främst att alla vill ladda sin elbil när elpriset är lägst.

Har @Boende45 eller någon annan som kritiserar effektavgifterna ett bättre förslag för att lösa det tekniska problemet som är orsaken?
Detta är ju de två springande punkterna. Dels varför "alla" helt plötsligt skulle göra "allt" samtidigt när sannolikheten för det beräknades som låg redan när elnäten dimensionerades från början. Därutöver om elpriset är det som styr effekttopparna (elbil som du tar upp) hur ska då effektavgiften påverka det?

Dels att om nu effektavgifterna syftar till en beteendeförändring så skulle ju någon som propagarerar för avgifterna kunna redovisa modellen/den statistiska beräkningen för hur och i vilken omfattning modellens införande skall begränsa effekttopparna. Eftersom de 155 elbolagen alla gjort sin egen tolkning så förefaller ju inte en sådan modellering företagits, i varje fall inte på nationell nivå. Notera nu att jag pratar om modellen, inte prisnivåerna.

Gällande tekniska problem så kan vi ta mig själv som ett exempel. Jag råkar ha ett renoveringsprojekt där ingen bor för tillfället, innetemperaturen är således något under omfortnivå. Det finns två elförbrukare inkopplade, en elslinga i badrumsgolvet som är knappa 4kvm och en bergvärmepump som garantin fortfarande gäller på. Under jan-feb hade jag effekttoppar på cirkus 7wk när det var neråt minus 20. Enligt värmepumpens tillverkare så är detta att betrakta som normalt. Hur ska effektagifterna lösa det problemet?

Likaledes fick jag ett snusförnuftig email från annat elbolag (notera inte samma bolag som i ovanstående exmpel) som berättade att mina effekttoppar i februari var högre jämfört med förra året och en del trevliga förslag på hur jag kan minska effekttopparna. Tacka fan för det då genomsnittstemperaturen ute var 5,5 grader lägre för helmånaden i år jämfört med förra året. Så hur ska effektavgifterna lösa vädret?

Noterbart i sammanhanget är att Ellevio påstår att deras kunder kapat effekttopparna med 3% sedan avgifternas införande. Huruvida detta bara är en korrelation eller om faktisk kausalitet föreligger framgår inte. Ellevios reflektion är dock intressant, 3% innebär att de kan ansluta ytterligare 15 000 villor utan att expandera elnätet (artikeln finns på Nyteknik för den som är prenumerant) . Så ett påstått överbelastat nät får lite andrum och då kopplar vi på fler abonenter? När grundproblemet är att elbolagen inte återinvesterat tillräckligt av vinsterna i elnätet trots att de kopplat på fler abonenter med känd säkringskapacitet och fallerat att förutse dessa abonenters belastningsprofiler. Vad händer nu om de här 3% inte är beständiga?

Vi tar ett tredje exempel. Vissa elbolag i stugtäta regioner hävdar att det är en ytterst liten del av totala antalet timmar som är ett problem men används ändå som helt normerande för hela avgiften. Främst 18-19 på nyårsafton då "alla" tydligen gör "allt". Mig veterligen förlöpte nyårsafton utan strömavbrott i det området. I januari kommer räkningen på effektavgifterna för nyårsafton. Hur löser den räkningen det tekniska problemet 18-19 på nyår?

Så fråga är väl snarare hur ska effektavgifterna lösa det tekniska problemet?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Många klagar redan att kostnader ökar och efterfrågar varför man inte informerar och påbörjar arbete gällande elnäten i god tid innan kostnaden blir för stor
Effektavgiften är en framåtblickande åtgärd för att hålla nere ökningen av kostnaderna för, säg, 10 20 år frammåt
Att vi klagar på elnätskostnader är inte direkt ett skäl för att införa effekttariffer. Snarare ett ifrågasättande av giriga monopolföretag.

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
En vettigt uformad avgift, baserad på verklig last i nätet lokalt hade varit ett långsiktigt arbete. Varför inte sätta igång med det nu om det är så kritiskt (vilket jag som sagt inte sett bevis för)?
Hej
Effektavgiften är ett sådant framåtblickande arbete vars tariffer kommer att utvecklas och anpassas allteftersom vi elanvändare justerar vår elanvändning och byter ut våra elapparater, vitvaror, uppvärmningssystem etc de närmaste säg 20 åren

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag började med mitt användarvänliga sätt för ca 20 år sedan och det hade även andra kunnat göra

Svårigheter är nog att förstå problemet i tid och starta arbetet innan kostnader rusar iväg

Vi köper elenergin av ett företag och betalar till ett annat företag som har monopol för elnätet

Dessa affärer kan därför inte blandas ihop eller lätt samordnas
Nej, men det blev ju inte lättare med effektavgifter...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Det är ju svårt att argumentera emot 170 olika varianter på temat, men det låter ju bra i ditt fall då. Men du hade fått nästan samma incitament att hålla nere effekten med en huvudsäkring på 16A och kvartspris på elen. Märkligt nog skulle elnätet blivit mer belastat då bara... Eller varför nu överföringsavgifterna 5 dubblats på 10 år..
Exakt så. Vissa elbolag har infört modeller och prissättningar som är helt resonabla utan alltför stort engagemang medans andra infört modeller som ger höjningar på ockernivå oavsett hur man agerar.

• Gilla
KTMLarsen och 2 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Vi har haft effektavgift i typ 20 år tror jag (stockholmsförort). Gissar att det som hänt de senaste åren inte påverkar detta öht.
Intressant, har det lett till att ert elnätbolag inte instämmer i svanesången om galopperande effekter pga alla elbilar o solceller o andra nya påfund?

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Effektavgiften är ett sådant framåtblickande arbete vars tariffer kommer att utvecklas och anpassas allteftersom vi elanvändare justerar vår elanvändning och byter ut våra elapparater, vitvaror, uppvärmningssystem etc de närmaste säg 20 åren
Läs igen; jag skrev baserat på verkliga förhållanden i elnätet.

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är direkt kopplat till inlägget #124 att EU ställde krav på verkningsgraden på dammsugarna

Det som inte gjorts tidigare och något som tillverkarna inte brytt sig om

Vi elanvändare kan ibland göra dåliga val om vi själva har dåliga elkraftkunskaper (tex inte förstår verkningsgrad) och sedan att ingen hjälper oss

Sedan finns det även elanvändare som struntar i att lyssna på goda råd och då lurar sig själva
Nej det är inte direkt kopplat. Det är information som inte efterfrågats. Inte heller din ytterligare brodering i inlägg 129 tillför något.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Ellevio och Göteborg energi är väl de enda (?) som har modeller som förhindrar att maxa på dagtid på sommaren?
Mälarenergi kör också effektavgift året runt (efter att ha velat med några olika modeller).

K karlmb skrev:
Nej, men det blev ju inte lättare med effektavgifter...
Hej
Jag har redan sedan flera år anpassat mig till att välja elutrustning som om möjligt har ett jämnt effektbehov utgående från att jag vet hur elnät måste dimensioneras för att klara effekttoppar och därigenomhålla mera spänningsvariationerna

pacman42 pacman42 skrev:
Då jag jobbar i mobilbranschen så kan jag då berätta att kunskapen där bland allmänheten är betydligt mycket större än vad den är rörande elnäten, trots att elnäten är viktigare för alla (än så länge).

Men än så länge har mobilnäten bara (begränsat) volymbaserad debitering, men de tjänster som utvecklas inom IT-industrin just nu med AI och AR/VR kommer att göra det mycket mer komplicerat att hålla reda på kostnaderna i telefonen än vad dagens effekttariffer är för elnäten.

I mobilnäten så måste man dessutom tänka på vilken täckning man behöver, hur man rör sig, vilken hastighet man behöver och så vidare. Jag tycker att det är betydligt mer komplext än elnäten.

I mobilnäten så kan man ju dock oftast köpa sig ur problemet - om man inte råkar ha dålig täckning med Telia just där man oftast befinner sig, så är ju Telia det säkra (sim)kortet för en mobiltelefon. De är oftast bäst helt enkelt, men långt ifrån billigast (ens om man har Fello som ju är ett Telia-bolag).

Vi skall vara glada att avgifterna kopplade till elnäten inte är värre än vad de är i komplexitet, för de som kommer i mobilnäten framöver - jag har svårt att se hur vanligt folk skall kunna förstå dem.

Man kan jämföra det med en motorväg med vägtullar där man kan betala olika beroende om man vill slippa köer och vilken hastighet man vill hålla. Det kostar mer att köra snabbare. Vill man köra på vanliga vägar så får man göra det. Det kan gå snabbt, men det kan också gå vääääldigt långsamt. Man kan inte planera att komma fram i tid till tåget utan att ha väldigt stora marginaler om man använder den vägen! Samtidigt så kan man betala för att få åka i "Bosse-filen" och vara nästintill garanterad att komma fram i tid...
...sedan kan man ju välja tåg istället, eller buss, eller taxi, eller cykel, eller....
...det finns många alternativ och man måste bestämma sig för vilket man skall ta, hur mycket man är beredd att betala och hur säker man är på att komma fram i tid. Ytterligare ett exempel på något som är sjukt mycket mer komplext än effekttariffer.

Varför är just detta med effekttariffer så svårt? Jo, för att folk är ointresserade. Det är inte svårare än så. När det gäller mobilen så tvingas man till att vara intresserad. Likaså när det gäller hur man tar sig till jobbet eller affären. Men när det gäller elen så har man aldrig behövt bry sig tidigare.
De flesta i villa lägger lite mer på elräkningen än på mobilräkningen, det kan ju förklara en del.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har redan sedan flera år anpassat mig till att välja elutrustning som om möjligt har ett jämnt effektbehov utgående från att jag vet hur elnät måste dimensioneras för att klara effekttoppar och därigenomhålla mera spänningsvariationerna
Så du kan inte köpa elen bara när den är billigast då. Du verkar inte ha den kunskap som behövs på dagens elmarknad.
Eller så är du ointresserad.

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
S
Det är intressant Martin Lundmark att du bemödar dig att skriva oefterfrågade anekdoter, ge din syn på dumma elkonsumenter osv. Men inlägg 125 där du får frågan varför förblir obesvarad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.