M Martin Lundmark skrev:
Att de ca 150 olika elnätsbolagen har olika prissättning på sina avgifter för de olika elnäten beror på att elnäten har olika förutsättningar. En del har nästan bara stadsbebyggelse medan andra här en betydande del landsbygd med långa avstånd och därmed till exempel olika kostnad för uppbyggnad och underhåll av elnäten.

Det syns här i inläggen på byggahus vilka som har en elkraftteknisk kunskap/förståelse när de skriver inlägg.
Som @MrDizzy har jag absolut kunskap om hur elnätet är uppbyggt och vilka utmaningar som finns, varför man har velat införa effektavgifter för hushåll. Men precis av samma anledningar som Dizzy så tycker jag inte heller att vanliga elkunder ska förstå detta. Det behov som finns för kraftproduktion och -distribution kan lösas på fler sätt än att stapla olika variabla avgifter ovanpå varandra. Elräkningarna var redan innan timpriser och effektavgifter svåra att förstå för många.

Effektavgifter och spotpriser ihop är, som det heter, inte användarvänligt. Och vi behöver ett användarvänligt system där det är lätt att göra rätt.

Som samhälle behöver vi ordna prissättningen på en livsnödvändig basvara som el på ett sätt som gör att man inte upplever onödiga hinder i vardagen, får onödiga kostnade, behöver förstå väldigt komplicerade orsakssamband eller hålla daglig koll på priser och händelser i kraftsystemet.

• Gilla
  • Älska
Sotarsyster och 7 till
  • Laddar…
@
B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]
Är det valår i år? Verkar som att regeringen och sannolikt främst KD har panik . . . Tur de visar handlingskraft med matmoms och annat. 😆

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Som @MrDizzy har jag absolut kunskap om hur elnätet är uppbyggt och vilka utmaningar som finns, varför man har velat införa effektavgifter för hushåll. Men precis av samma anledningar som Dizzy så tycker jag inte heller att vanliga elkunder ska förstå detta. Det behov som finns för kraftproduktion och -distribution kan lösas på fler sätt än att stapla olika variabla avgifter ovanpå varandra. Elräkningarna var redan innan timpriser och effektavgifter svåra att förstå för många.

Effektavgifter och spotpriser ihop är, som det heter, inte användarvänligt. Och vi behöver ett användarvänligt system där det är lätt att göra rätt.

Som samhälle behöver vi ordna prissättningen på en livsnödvändig basvara som el på ett sätt som gör att man inte upplever onödiga hinder i vardagen, får onödiga kostnade, behöver förstå väldigt komplicerade orsakssamband eller hålla daglig koll på priser och händelser i kraftsystemet.
Hej
Jag började med mitt användarvänliga sätt för ca 20 år sedan och det hade även andra kunnat göra

Svårigheter är nog att förstå problemet i tid och starta arbetet innan kostnader rusar iväg

Vi köper elenergin av ett företag och betalar till ett annat företag som har monopol för elnätet

Dessa affärer kan därför inte blandas ihop eller lätt samordnas

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@
B Boende45 skrev:
Det här påverkar mest utvecklingen för övergång från fossil- till elbilar.

Tror kanske att det är en stor anledning till beslutet.
Nä, det är valår i år.... Eftersom du kan välja att bilen på natten så skulle effektavgiften, för de flesta elbilsägare, inte ha någon påverkan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag började med mitt användarvänliga sätt för ca 20 år sedan och det hade även andra kunnat göra
Vad är det för sätt, och om det nu löser allas problem med elanvändning på ett superenkelt sätt, varför har du inte kapitaliserat på detta? Låter som en idé där man blir multimiljonär över en mycket kort tid.

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vad är det för sätt, och om det nu löser allas problem med elanvändning på ett superenkelt sätt, varför har du inte kapitaliserat på detta? Låter som en idé där man blir multimiljonär över en mycket kort tid.
Hej
Jag har flera gånger beskrivit jag gjort när jag tex valt uppvärmning som samtidigt minskat elenergin och toppeffekten men få har lyssnat

Jag har inte beskrivit det som ett superenkel sätt eller något som är gratis men för mig startade arbetet för ca 20 år sedan återbetalning av investeringen tog ca 10 år och besparingen har nu fortsatt i 10 år till

Vi måste först förstå att även effekten kostar att producera och sedan överföra i elnäten

Det kostar även att kunna styra eleffektproduktion och lagra elenergi

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Avgifter hit och avgifter dit, vet bara att det är förbannat dyrt att värma upp en villa.
Elräkningen är på ca 15.000 kr för 3 månader gällande vintern.
Då bor vi i ett enplanshus byggt -92 på 122 kvadrat.
Årsförbrukning ca 14.000 kwh.

• Gilla
insomniaSWE
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vi måste först förstå att även effekten kostar att producera och sedan överföra i elnäten
Alla fattar det. Det ingen fattar är varför elproduktion och -distribution exklusivt måste ha en prissättning där kostnadsvariationer överförs direkt till kunderna.

Funkar det så att när lastbilen med livsmedel till affären går sönder en morgon, så blir mjölken dubbelt så dyr på grund av att speditören måste ta in en hyreslastbil? Nej, det fungerar inte så, speditören absorberar kostnaden och priset till slutkund blir densamma.

Funkar det så att kollektivtrafiksresenärerna i pendlingen betalar fem gånger så mycket i rusningstid som på helgerna? Nej, det fungerar inte så, biljetterna är enkelt och tydligt prissatta med samma pris oavsett när man använder dem.

Så det är ingen naturlag att priset på en vara eller tjänst måste variera kraftigt utefter efterfrågan och användning. Det går att konstruera en prismodell där svängningar är mer dämpade eller helt utjämnade över hela kundkollektivet.

• Gilla
Sotarsyster och 5 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Alla fattar det. Det ingen fattar är varför elproduktion och -distribution exklusivt måste ha en prissättning där kostnadsvariationer överförs direkt till kunderna.

Funkar det så att när lastbilen med livsmedel till affären går sönder en morgon, så blir mjölken dubbelt så dyr på grund av att speditören måste ta in en hyreslastbil? Nej, det fungerar inte så, speditören absorberar kostnaden och priset till slutkund blir densamma.

Funkar det så att kollektivtrafiksresenärerna i pendlingen betalar fem gånger så mycket i rusningstid som på helgerna? Nej, det fungerar inte så, biljetterna är enkelt och tydligt prissatta med samma pris oavsett när man använder dem.

Så det är ingen naturlag att priset på en vara eller tjänst måste variera kraftigt utefter efterfrågan och användning. Det går att konstruera en prismodell där svängningar är mer dämpade eller helt utjämnade över hela kundkollektivet.
Hej
Elnätets konstruktion och funktion är naturligtvis baserat på naturlagarna

En ökad/minskad effekt i elnätet innebär bland annat en ökad spänningngsvariartion som måste hanteras för att hålla rätt spänning hot elanvändarna

Den kan inte lösas genom att rekvirera en extra förstärkning av elnätet de gånge det inträffar

Det man bl.a. med effektavgifterna vill undvika är att bygga om bygga ut elnät för behov som inte är kontinuerligt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Den kan inte lösas genom att rekvirera en extra förstärkning av elnätet de gånge det inträffar
Nej, men det kan lösas genom att elnätet klarar av en beräknad maxeffekt och resten styr man med säkringar. Så som det alltid gjorts.

• Gilla
Sotarsyster och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nej, men det kan lösas genom att elnätet klarar av en beräknad maxeffekt och resten styr man med säkringar. Så som det alltid gjorts.
Hej
Säkringen i elnäten är till för att klara kortslutningar och överbelastning i ledningar men löser inte den ökande variation i effektflöde som nu kommit i de redan byggda elnäten byggda enligt Velanders formel och som bl.a. ger upphov till spänningsvariationer i vissa fall synkade mot elpriser

Att bygga om och förstärka befintliga elnät för förändringar säg 20 år framöver kostar långt mer än vad vi elanvändare vill betala

Effektavgiften är ett sätt att hålla nere dessa kostnadsökningar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tvivlar att du kan bygga en bra fungerande elkraförsörjning till ett rimligt låg pris för elanvändaren om en 8- åring skall kunna förklara hur det är uppbyggt för att hålla nere kostnaden för uppbyggnaden och dess drift
Har inte sagt att jag kan det ... men det är det som krävs.
Och det är därför jag tycker det är bra att Regeringen nu pausar och kräver att systemet görs om.
M Martin Lundmark skrev:
Jag är elanvändare (pensionärer) som i flera år arbetat med att sänka elenergibehovet och samtidigt eleffekttopparna. Jag ser inte idag ett akut behov av att införa en speciell styrning för mitt hus
Välkommen till att du är en bland de få som har det så bra.
Det är alltid så att vissa ser trender inom olika områden och bara en del av dessa klarar av att agera på trenderna de ser för att antingen tjäna på dem eller migrera kostnader. Och ytterst få klarar av att förklara hur man ska agera så att andra kan ta till sig det.

M Martin Lundmark skrev:
Skaffar jag en dag elbil så får jag naturligtvis räkna in effektavgiften i bilkalkylen
Detta anser jag att man inte ska behöva OM samhället som sådan vill att vi ska gå över från fossila bränslen till eldrift. Och detta med att göra den övergången är ett uttalat mål och då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och införskaffa pengarna till ev utbyggnad på annat sätt än via effektavgift som DIREKT motverkar övergång till eldrift.

M Martin Lundmark skrev:
Om inte gemene man förstår sig på elsystemet och dess kostnader då måste han lyssna på de som är utbildade/kan detta eller att acceptera att betala onödigt höga kostnader framöver
Taskigt men så fungerar inte samhället även om du vill det.
Förstår man sig inte på elsystemet och de elräkningar man betalar börjar kosta skjortan skiter alla högaktningsvis i att acceptera detta och kräver att politikerna agerar och lagstiftar så priset på elräkningen minskar. Sen att de ev får betala mer skatt (om nu pengarna ska tas via skatten) är totalt ointressant.
Det är elräkningen och förståelsen av denna här och nu som gäller.
Bara att du accepterar att så är fallet.

M Martin Lundmark skrev:
Vi behöver mera elkraftkunskap i samhället
Detta håller jag personligen med om ... fast det gör bevisligen inte varken politiker eller skolverket då de inte fört in det som ämne i grundskolan.

PS räkna inte med att Journalister & företags kommunikatörer klarar av att utbilda folk ... det är verkligen att sätta bocken som trädgårdsmästare. Både känner och har arbetat med alldeles för många av de två yrkeskategorierna för att jag öht ska ha nån förhoppning om att de ska kunna förstå minsta tekniska detalj.
På ett jobb så 25 år efter att CD skivor först kom till Sverige så klarade vissa journalister inte av att förstå skillnaden mellan en CD spelare och CD brännare ...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har inte sagt att jag kan det ... men det är det som krävs.
Och det är därför jag tycker det är bra att Regeringen nu pausar och kräver att systemet görs om.

Välkommen till att du är en bland de få som har det så bra.
Det är alltid så att vissa ser trender inom olika områden och bara en del av dessa klarar av att agera på trenderna de ser för att antingen tjäna på dem eller migrera kostnader. Och ytterst få klarar av att förklara hur man ska agera så att andra kan ta till sig det.

Detta anser jag att man inte ska behöva OM samhället som sådan vill att vi ska gå över från fossila bränslen till eldrift. Och detta med att göra den övergången är ett uttalat mål och då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och införskaffa pengarna till ev utbyggnad på annat sätt än via effektavgift som DIREKT motverkar övergång till eldrift.

Taskigt men så fungerar inte samhället även om du vill det.
Förstår man sig inte på elsystemet och de elräkningar man betalar börjar kosta skjortan skiter alla högaktningsvis i att acceptera detta och kräver att politikerna agerar och lagstiftar så priset på elräkningen minskar. Sen att de ev får betala mer skatt (om nu pengarna ska tas via skatten) är totalt ointressant.
Det är elräkningen och förståelsen av denna här och nu som gäller.
Bara att du accepterar att så är fallet.

Detta håller jag personligen med om ... fast det gör bevisligen inte varken politiker eller skolverket då de inte fört in det som ämne i grundskolan.

PS räkna inte med att Journalister & företags kommunikatörer klarar av att utbilda folk ... det är verkligen att sätta bocken som trädgårdsmästare. Både känner och har arbetat med alldeles för många av de två yrkeskategorierna för att jag öht ska ha nån förhoppning om att de ska kunna förstå minsta tekniska detalj.
På ett jobb så 25 år efter att CD skivor först kom till Sverige så klarade vissa journalister inte av att förstå skillnaden mellan en CD spelare och CD brännare ...
Hej
Det är tråkigt att du så förringar den elkraftkunskap som är nedlagd för att skulle få vår elkraftförsörjning

Denna elkraftkunskap som vi nu behöver även framöver oberoende om elanvändarna förstår det eller inte

Vi har en övertro på att kunskapen inte behövs i människor utan tex kan hämtas på internet

Vi behöver mer elkraftkunskap i samhället om vi skall kunna behålla och framöver förvalta den elkraftförsörjning som vi har och som samhället så kritiskt är beroende av

När många lämnade direktel och värmepumpar installerades så förringade man effektbehovet vid kyla för elgenerering och elnät och lanserade begreppet att klara 80- 90 % av effektbehovet som tillräckligt

När jag köpt hus 1994 kontaktades jag av villaägareföreningen som ville att jag skulle bli medlem Jag förklarade då att mitt villkor var att de skulle ge en bättre vägvisning till villaägare om effekttäckning för värmepumpar och jag är fortfarande inte medlem

De verkar inte heller förstå effektavgiftens fördelar om minskade kostnadsökning för elnäten

Sedan så har vi minskat på styrbar elgenerering och infört sol och vind i både Sverige och övriga Europa som ytterligare försvårar om uppvärmningen har en dålig effekttäckning då genererad elenergi är kostsamt att lagra

Jag utgår inte ifrån att den ökade elektrifieringen kan göras utan kostnader

Redigerat:
S styren skrev:
Hur är det med effektavgifter utomlands? Finland har det, men en fungerande version. Hur är det med övriga?

Det går kablar mellan länder, och vi importrar och exporterar ständigt. Har vi samma villkor?
Eller är det vi som snålar och fryser och offrar oss, och andra länder får serverat på ett fat.

Tror inte ellevio ändrar mycket i sina villkor. Dock måste EI/staten besinna sig när det gäller dubbelriktad elavgift, som är ett starkt sabotage mot samhällets möjlighet att ha ständig utveckling.

Bra gjort av regeringen att stoppa detta och se över situationen!
Fra Norge kan jeg gi litt info. Nettleien er ganske komplisert. Først: Energiledd hverdag 06-22 er 26,24 øre pr kWh.Natt og helg 16,24 øre pr kWh. I tillegg et fastledd basert på høyeste forbruk pr time i 3 timer på forskjellige dager.ila en måned. 0-2 kWh/time kr 125 pr mnd, 2-5 kWh/time er 190 kr, 5-10 kwh/t er 300 kr og 10-15 kWh/t er 410 kr pr mnd. Beløpene varierer og er avhengig av det nettselskap abonnengten er knyttet til. Alle beløp inkluderer moms. I tillegg en avgift til Energifondet (hva nå det er) på 1,25 øre pr kWh og Elavgift på 8,91 øre pr kWh. Jeg tror dere svensker kan være glade for at dere ikke har våre avgifter. Og vi produserer ca 150 TWh hydrokraft pr år.

• Gilla
Anders_X2 och 2 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Intressant att se hur det blir för oss som haft effektavgift i flera år redan.
Hade varit skönt om den avskaffades även om den inte drabbar oss kostnadsmässigt just nu- de första jag skulle göra är att köpa en 3-fas laddare
Vi har haft effektavgift i typ 20 år tror jag (stockholmsförort). Gissar att det som hänt de senaste åren inte påverkar detta öht.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.