S Sigge McKvack skrev:
Då behövs inte effektavgifter heller.

Sedan så motsäger ju det exempelvis Sandström ([länk]). Vilken ju anförts som ett argument för effektavgifterna.

Sedan om jag då ska försöka se det från din sida så om effektavgfitera är så höga att elbilsägarna inte tjänar på att ladda med max effekt under lägsta elpris (Sandström värsta scenario) och därigenom så skulle elekrifieringen inte medföra högre topplaster (fortfarande tveksamt) så är ju frågan varför det inte bara är enklare och mer kostnadseffektivt att tekniskt begränsa max effekt (gärna nätbelasstningstyrt så att möjligheten finns att nyttja max effekt om utrymme existerar i nätet) i billaddarna från början och behöver man ladda snabbt får man åka till laddstationen.
Elektrifieringen kräver att vi smetar ut lasten som går att smeta ut, det är därför effekttariffer ger nytta.

EFfekttariffer och elpris är bara löst kopplade. Man kan ha problem i näten samtidigt som elen är billig

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Varför räcker det inte att låta kunderna köpa el billigt på natten? Som med din nygamla tidstariff.
Det styr ju bort effekt från morgnar och kvällar.
Varför måste det vara exakta skillnader hela tiden? Så har vi det inte tex på vägarna, tågoperatörerna har det inte på järnvägarna. Vad kostar alla dessa underliga regler att administrera och följa upp? Är det verkligen det bästa vi kan hitta på med pengarna?
Kul att du tar upp jänvägsnätet. Ett lysande exempel på vad som händer när man skjuter upp nödvändiga investeringar och reparationer helt utan anledning och samtidgt ökar belastningen (förtätar).

• Gilla
  • Älska
KTMLarsen och 3 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Elektrifieringen kräver att vi smetar ut lasten som går att smeta ut, det är därför effekttariffer ger nytta.

EFfekttariffer och elpris är bara löst kopplade. Man kan ha problem i näten samtidigt som elen är billig
Så alltså så kräver elektrifieringen högre kapacitet för topplaster. Sedan finns det en förhoppning att lösa det med avgifter eller en möjlighet att lösa det tekniskt.

Effekttarrifer och elpris är helt riktigt löst kopplade, vilket också är problemet. Man kan ha problem belastningsmässigt på grund av låga elpriser (Sandström ovan) eller problem när elpriserna är generellt höga (BTEA 18:00 nyårsafton). Effektttarifferna i sin nuvarande utformning blir ett ytterst trubbigt verktyg att motverka det, i synnerhet då som påpekats valet att bara betala finns.

• Älska
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Så alltså så kräver elektrifieringen högre kapacitet för topplaster. Sedan finns det en förhoppning att lösa det med avgifter eller en möjlighet att lösa det tekniskt.

Effekttarrifer och elpris är helt riktigt löst kopplade, vilket också är problemet. Man kan ha problem belastningsmässigt på grund av låga elpriser (Sandström ovan) eller problem när elpriserna är generellt höga (BTEA 18:00 nyårsafton). Effektttarifferna i sin nuvarande utformning blir ett ytterst trubbigt verktyg att motverka det, i synnerhet då som påpekats valet att bara betala finns.
Toppeffekten är med dagens andel elbilar inte ett problem annat än på vintern. Så det är bara om de låga elpriserna inträffar samtidigt som det är hög effekt i nätet som vi i praktiken har problem pga elbilarna.

Det som istället är ett problem på vintern är att värmen, matlagningen, tvätten, diskmaskinen mm används på höglastade timmar. Här gör effekttariffen nytta. Om man kan flytta värmen till andra timmar eller om man kan undvika att tvätta och diska dessa timmar då får man nytta. Framförallt flytt av uppvärmning/VV gör nytta.

Man kan sedan diskutera vilken modell som är bäst, personligen föredrar jag en modell med incitament. Andra föreslår en modell där man skall stänga av apparater. Ytterligare andra föreslår att man skall bygga ut nätet för att klara topplasterna som blir om man inte styr bort viss användning.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Toppeffekten är med dagens andel elbilar inte ett problem annat än på vintern. Så det är bara om de låga elpriserna inträffar samtidigt som det är hög effekt i nätet som vi i praktiken har problem pga elbilarna.

Det som istället är ett problem på vintern är att värmen, matlagningen, tvätten, diskmaskinen mm används på höglastade timmar. Här gör effekttariffen nytta. Om man kan flytta värmen till andra timmar eller om man kan undvika att tvätta och diska dessa timmar då får man nytta. Framförallt flytt av uppvärmning/VV gör nytta.

Man kan sedan diskutera vilken modell som är bäst, personligen föredrar jag en modell med incitament. Andra föreslår en modell där man skall stänga av apparater. Ytterligare andra föreslår att man skall bygga ut nätet för att klara topplasterna som blir om man inte styr bort viss användning.
Ja, lite tycke och smak men det är ju enkom en ekonomisk fråga, de som tycker att vi ska ställa om till ett lågkapacitetnät gör väl det för att de felaktigt tror att vi då kan spara en slant.

Men om vi bortser från ekonomin, tycker du då att det finns några fördelar med att bygga ett så klent elnät som möjligt, utan marginaler men med krav på samhället att schemaläggas efter detta, jag kan nämligen inte se några sådana?

• Gilla
Stabo66 och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Den riktigt stora energivinsten gjordes dock när de byggde en inglasning som täckte nästan halva sträckan som radhuset hade utomhus, då sjönk energibehovet kraftigt.
Byggde de en glasvägg utanför den existerade väggen?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har tittat på kvartspriser och för mig skulle det inte påverka mitt pris med mer än 20 kronor plus eller minus varje månad. Det går nog att få en lite större vinst med en del krångel. Jag struntar därför i det och kör rörligt. Det betyder dock inte att jag ignorerar effektavgiften, där jag kanske kan tjäna/förlora 200-300 kr i månaden, med rätt små medel.

Det är helt enkelt ett feltänk att tro att folk med rörligt pris eller fast pris inte bryr sig om effektavgiften.
Det tror jag inte, det är snarare så att du tror alla är som du.

P pmd skrev:
Byggde de en glasvägg utanför den existerade väggen?
I princip ja. Ett uterum som gick längs med 2/3 av södervägg en. Så snart solen kommer i mars så försvann nästan hela uppvärmnings behovet. Innan dess så minskade nedkylningen av huset kraftigt. På andra sidan är det skog, så där blåser det inte lika mycket.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, lite tycke och smak men det är ju enkom en ekonomisk fråga, de som tycker att vi ska ställa om till ett lågkapacitetnät gör väl det för att de felaktigt tror att vi då kan spara en slant.

Men om vi bortser från ekonomin, tycker du då att det finns några fördelar med att bygga ett så klent elnät som möjligt, utan marginaler men med krav på samhället att schemaläggas efter detta, jag kan nämligen inte se några sådana?
Om man bortser från ekonomin så hade jag kört Ferrari, jag hade bott i en herrgård. Jag hade semestrat på andra sidan jorden minst två gånger per år. Kostnaden är väldigt viktigt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men snälla, är inte bortkopplingsmodellen en modell med incitament? Du kan ju välja att få bonus eller inte, beroende på ifall du verkligen behöver energin när neddragning efterfrågas, eller bara typ koppla den till en vvb som knappt kommer att märka av en neddragning på 30 min. I detta fall blir inte bonusarna så många eftersom vvb kanske inte ens var inkopplad just den aktuella halvtimmen.
Oavsett, detta är relativt enkelt för folk att sätta sig in i, och samtidigt begripligt ur ett effektförståelse perspektiv. Om det finns en acceptans i England o Frankrike, varför skulle det inte fungera här?

pacman42 pacman42 skrev:
Om man bortser från ekonomin så hade jag kört Ferrari, jag hade bott i en herrgård. Jag hade semestrat på andra sidan jorden minst två gånger per år. Kostnaden är väldigt viktigt.
Visst, och en Ferrari, säg att det kostar 4 ggr så mkt att köra med den per mil i snitt, det vill du jämföra med ett elnät som klarar något fler toppar än det vi har idag?
Inte lite skillnad där på kostnad?

pacman42 pacman42 skrev:
I princip ja. Ett uterum som gick längs med 2/3 av södervägg en. Så snart solen kommer i mars så försvann nästan hela uppvärmnings behovet. Innan dess så minskade nedkylningen av huset kraftigt. På andra sidan är det skog, så där blåser det inte lika mycket.
Såna lösningar är underbara, många kunde säkerligen tjäna massor på dem.

K karlmb skrev:
Men snälla, är inte bortkopplingsmodellen en modell med incitament? Du kan ju välja att få bonus eller inte, beroende på ifall du verkligen behöver energin när neddragning efterfrågas, eller bara typ koppla den till en vvb som knappt kommer att märka av en neddragning på 30 min. I detta fall blir inte bonusarna så många eftersom vvb kanske inte ens var inkopplad just den aktuella halvtimmen.
Oavsett, detta är relativt enkelt för folk att sätta sig in i, och samtidigt begripligt ur ett effektförståelse perspektiv. Om det finns en acceptans i England o Frankrike, varför skulle det inte fungera här?
Modellen finns i Tyskland också...

Incitamenten är dåliga för att de inte är predikterbara. Du har ingen aning om du kommer att få pengar eller inte. Du kan inte planera då du inte vet om de kommer.

K karlmb skrev:
Visst, och en Ferrari, säg att det kostar 4 ggr så mkt att köra med den per mil i snitt, det vill du jämföra med ett elnät som klarar något fler toppar än det vi har idag?
Inte lite skillnad där på kostnad?
Ett elnät som tål att man kör vad man vill när man vill är som en Ferrari. Extremt dyrt utan särskilt mycket extra funktion.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ett elnät som tål att man kör vad man vill när man vill
...var inte det elnät jag beskrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.