P
pacman42 pacman42 skrev:
Inte helt olikt hur det är i Frankrike....
Vi vet sen länge att fransmännen inte är riktigt kloka. 🙃
Hur är det i Frankrike? Hur definierar de 75 % effektuttag?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag känner flera som inte har kvartspriser trots elbil, så det argumentet håller inte. En del av dem vill kunna ladda när de vill utan att behöva bry sig, andra orkar inte sätta sig in i om det lönar sig.
Det låter som en bra beskrivning av oss.
pacman42 pacman42 skrev:
Och jag känner även personer med solpaneler som inte bryr sig om elpriset när de laddar, trots att de har kvartspriser.
Det passar också in på oss. Efter tre år med elbil och solceller köpte vi ett batteri och gick över till kvartspriser. Nu behöver vi inte heller bry oss om elpriset när vi laddar bilen.

Hur vi ska göra för att få samma bekymmersfria elektriska liv när effektavgifter inför här har jag dock ingen aning om.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Min andra syster med man har noll koll och de betalar utan att blinka ens. De orkar inte bry sig, de betalar för att slippa.
Om tillräckligt många elkunder agerar på det viset kommer effektavgifterna inte att uppfylla sitt syfte.
Tror vi att de människorna är en majoritet eller en minoritet?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Den sista punkten hanteras rimligen via en effekttariff för att inte för många skall ta ut hög effekt samtidigt.
Det kan bara göras optimalt med en centraliserad schemaläggning av effektutnyttjandet.

Det kanske inte behövs optimalt utnyttjande, men var går gränsen?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag håller med. Information kunde varit bättre, men samtidigt är det väldigt svårt att informera när folk inte vill lyssna utan bara skriker "Man måste laga mat mitt i natten och barnen får lägga sig smutsiga och hungriga, annars kommer man behöva sälja huset för att undvika personliga konkurs."
Det där skrikandet tror jag mest handlar om att media vill sälja klick.
Nyhetsmedia lever på att skrämma upp allmänheten. Det görs effektivast inom områden där allmänheten inte har så stor allmänbildning.

P
D djac skrev:
I USA har de ett skattesystem liknande vårt, man betalar för andra där med, inte exakt lika, som vi alla vet men det är samma ynkedom där.
Hur likt våra är skattesystemen i USA?
Vilka delstater (och delar av delstater) jämför du med vilka landsting och kommuner i Sverige?

pacman42 pacman42 skrev:
Att följa upp effekttarifferna kostar inte mycket alls. Elnätsbolagen sanlar redan in siffrorna åt elhandelsbolagen.

En ren tidstariff måste ha rätt stor skillnad mellan dag och natt för att få önskad effekt. Den fungerar för att flytta elbilen till natten, men den fungerar inte för att flytta uppvärmningen från matlagningen.
Min tidstariff är typ 1/4 av priset vid låglast.
Självklart flyttar man inte matlagningen, det trodde jag alla var överens om?

P pmd skrev:
Om tillräckligt många elkunder agerar på det viset kommer effektavgifterna inte att uppfylla sitt syfte.
De är i majoritet.
Det är samma som aldrig ens provat kvartspriser.

Fairlane
P pmd skrev:
Har inte elnäten råd med högre avgifter/kostnader?
Vad betyder "högre avgifter/kostnader för elnäten"?
Elnäten, eller snarare bolagen som äger detta, lastar såklart över den kostnaden på slutkunden, dvs oss. Så accepterar man en högre avgift så är det inget problem.
Ungefär som när någon på landet vill att föreningen ska förbättra vägen som ändå fungerar rätt bra. Man får såklart köra lite långsammare och stanna vid mötesplatser för att släppa förbi varandra ibland, men det fungerar. Någon lägger en motion vid stämman att man bör förbättra och bredda vägen så man kan köra fortare och mötas. De får en förbättring alla har glädje av, men alla tycker kanske inte att det är värt kostnaden.

P pmd skrev:
Der krävs såklart att tillräckligt många agerar, men tillräckligt många är inte synonymt med majoriteten.
Tittar man på rusningstrafiken i en storstad så är det vanliga vardagar långa köer, medan trafiken flyter fram smidigt om det är sportlov, för att det är färre bilar ute i trafiken. Det behövs inte så många procents minskning för att det ska bli märkbar skillnad.
P pmd skrev:
Det där skrikandet tror jag mest handlar om att media vill sälja klick.
Nyhetsmedia lever på att skrämma upp allmänheten. Det görs effektivast inom områden där allmänheten inte har så stor allmänbildning.
Men det skrikandet är vi framförallt från folk in olika trådar här på forumet?

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
De är i majoritet.
Det är samma som aldrig ens provat kvartspriser.
Jag har tittat på kvartspriser och för mig skulle det inte påverka mitt pris med mer än 20 kronor plus eller minus varje månad. Det går nog att få en lite större vinst med en del krångel. Jag struntar därför i det och kör rörligt. Det betyder dock inte att jag ignorerar effektavgiften, där jag kanske kan tjäna/förlora 200-300 kr i månaden, med rätt små medel.

Det är helt enkelt ett feltänk att tro att folk med rörligt pris eller fast pris inte bryr sig om effektavgiften.

D
P pmd skrev:
Hur likt våra är skattesystemen i USA?
Vilka delstater (och delar av delstater) jämför du med vilka landsting och kommuner i Sverige?
Alla länder i västvärlden är ganska lika, sen etiketterar man lite olika, dvs en del blir olika former av skatter en del avgifter, men att man betalar för varandra är genomgående. Ska man slippa det oket får man bege sig till rätt obskyra länder.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Elnäten, eller snarare bolagen som äger detta, lastar såklart över den kostnaden på slutkunden, dvs oss. Så accepterar man en högre avgift så är det inget problem.
Ungefär som när någon på landet vill att föreningen ska förbättra vägen som ändå fungerar rätt bra. Man får såklart köra lite långsammare och stanna vid mötesplatser för att släppa förbi varandra ibland, men det fungerar. Någon lägger en motion vid stämman att man bör förbättra och bredda vägen så man kan köra fortare och mötas. De får en förbättring alla har glädje av, men alla tycker kanske inte att det är värt kostnaden.
Du diskvalificerar ekonomiska argument från de som ogillar effektavgifterna men använder de felaktigt själva.

Det är verkligen långt ifrån självklart att effektavgifterna skulle hålla nere avgifterna eller tvärtom, det sambandet har hittills inte gällt, dvs kostnaderna för elnät och avgifterna har aldrig korrelerat, därför gissar jag att de inte kommer göra det framåt heller. Snarare är det regelverk och redovisningsmetoder som sätter avgifterna. Så med detta faktum kan vi också konstatera att din liknelse med vägföreningen inte funkar.

Det handlar snarare om en vägförening som sparar alla intäkterna och ovanpå detta vill försämra för medlemmarna, exempelvis dra in vinterväghållningen, för att kunna ha ett ännu större överskott. Förslaget är då, -kan vi inte använda lite av intäkterna för att ha körbara vägar, måste vi samla så mycket på hög?

K karlmb skrev:
Min tidstariff är typ 1/4 av priset vid låglast.
Självklart flyttar man inte matlagningen, det trodde jag alla var överens om?
Har jag sagt något annat?

S
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte då heller. Man har många timmar på sig att ladda och skulle det bli lite kris så kan man ladda på vägen. Jag skall på långresa på söndag, jag börjar ladda redan imorgon så att bilen är full på söndag morgon.

"Du gör exempelvis ett antagande om att det inte har en praktisk betydelse, men om jag just den dagen skall åka på långresa så har det stor betydelse just den dagen."

Är bara ett motagument när djac förordar fördelarna med en teknisk lösning men det är inget problemen egentligen?

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, elektrifiering kräver inte högre toppeffekter, den kräver främst högre volym el.
Då behövs inte effektavgifter heller.

Sedan så motsäger ju det exempelvis Sandström (https://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1848438&dswid=9688). Vilken ju anförts som ett argument för effektavgifterna.

Sedan om jag då ska försöka se det från din sida så om effektavgfitera är så höga att elbilsägarna inte tjänar på att ladda med max effekt under lägsta elpris (Sandström värsta scenario) och därigenom så skulle elekrifieringen inte medföra högre topplaster (fortfarande tveksamt) så är ju frågan varför det inte bara är enklare och mer kostnadseffektivt att tekniskt begränsa max effekt (gärna nätbelasstningstyrt så att möjligheten finns att nyttja max effekt om utrymme existerar i nätet) i billaddarna från början och behöver man ladda snabbt får man åka till laddstationen.

• Gilla
  • Älska
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.