K karlmb skrev:
Som vanligt glömmer ni båda aspekten att det finns dels en redan intjänad avgift som har varit sagd ämnad till investeringar nätunderhåll mm, dels en nu framtida påstådd kostnad som effektavgifterna skulle minska. (För kollektivet). Om man inte har även dessa högar med pengar med i diskussionen så blir det bara ett accepterande av att mer cash måste in och allt vi har att debattera hur den ska fördelas mellan kunderna.
Eftersom jag är av uppfattningen att de framtida kostnaderna är dels överdrivna, dels delvis redan betalade en gång, är inte absolut rättvisa min fokus, utan snarare att kundernas kostnader måste minskas, på bekostnad av elnätsbolagens intäkter.
Genom att tjata om rättvisa om småpengar tappas fokus på själva summan och vart pengarna går. I elnätsbolagens ögon en utmärkt utveckling...
Den har fortfarande inte med den relativa debiteringen mellan olika kunder att göra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja och där har vi lite olika åsikter, att elektrifiera kommer kräva högre effekter, att ekonomiskt straffa de som gör detta tycker jag är fel och jag anser heller inte att det blir en rättvis fördelning av elnätsbolagens utdebitering.
Nej, elektrifiering kräver inte högre toppeffekter, den kräver främst högre volym el.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Nej, det är fel, verkligen, bägge får köra motorvägen, alla i Sverige har fin elanslutning (motorväg) det är bara användningen som skiljer sig åt.
Eller om man tänker sig en fin enfilig väg som fungerar väl, men någon gång då och då blir det trångt. Då kan man såklart kräva en tvåfilig väg och kräva att alla, även den som inte kör bär det är trånga ska betala, för möjligheten att köra.
D djac skrev:
Jag hade kunnat tänka mig att vissa kunde kommit billigare undan om det hade funnits en sådan tjänst, tex maxad på 2-3kW.
Så kan man göra.
En gräns vid 2-3 kW en annan vid 5-6 kW, en vid 8-9, en vid 11-20, en etc. Eller så gör man det inte som fasta gränser utan som en linje. 😉

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Så mitt elbolag debiterar mig snart igen med runt 1600 kr extra för den el som bara rör elbilsladdningen, dvs el jag använder mellan 21.00 och 07.00 och som inte påverkar toppeffekterna i elnätet.

Jag ser detta som en extra avgift som jag får betala för att vi har skaffat två elbilar. En elbilsavgift som mitt elbolag nu tar ut. Vi köpte den andra elbilen efter att effekttariffen införts...
Varför påverkar din elbilsladdning nattetid inte toppeffekterna? Och varför laddar du nattetid?

S
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, elektrifiering kräver inte högre toppeffekter, den kräver främst högre volym el.
Förutom när du ska på långresa?

S Sigge McKvack skrev:
Förutom när du ska på långresa?
Nej, inte då heller. Man har många timmar på sig att ladda och skulle det bli lite kris så kan man ladda på vägen. Jag skall på långresa på söndag, jag börjar ladda redan imorgon så att bilen är full på söndag morgon.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Det kommer väl tillbaks till åsiktsskillnaden om vad som är ett ändamålsenligt elnät, jag anser att för hushåll normala apparater ska kunna användas utan att kunden räknar på effekter, en gång i tiden var det att kunna ha flera lampor tända samtidigt och efterhand har det kommit att öka, med elspis, elvärme, osv, idag måste elbil anses vara del av detta, den ska man kunna ansluta och ladda utan att behöva samordna vare sig inom hushållet eller med grannarna.

Klarar vi inte att hålla oss med ett sådant elnät, för det vi betalar, så måste vi akut ta ett omtag och lösa ut hindren.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu tog mitt elbolag bort effekttarifferna också:
[bild]

Så där flög 3000kr per år iväg för mig...
...men det kommer ett nytt direktiv nästa år, vi får se hur det blir...

Edit: inflyttningen av vattnet till badtunnan måste vara klart innan den 1/9 alltså...
Några tjänar på införandet av effektavgifter, några förlorar på det och några märker ingen skillnad alls. Precis samma blir det ju när effektavgifterna tas bort nu tillfälligt.

D djac skrev:
Det kommer väl tillbaks till åsiktsskillnaden om vad som är ett ändamålsenligt elnät, jag anser att för hushåll normala apparater ska kunna användas utan att kunden räknar på effekter, en gång i tiden var det att kunna ha flera lampor tända samtidigt och efterhand har det kommit att öka, med elspis, elvärme, osv, idag måste elbil anses vara del av detta, den ska man kunna ansluta och ladda utan att behöva samordna vare sig inom hushållet eller med grannarna.

Klarar vi inte att hålla oss med ett sådant elnät, för det vi betalar, så måste vi akut ta ett omtag och lösa ut hindren.
Man behöver inte räkna, man kan nöja sig med att inte köra tvätt och disk när man lagar mat.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Man behöver inte räkna, man kan nöja sig med att inte köra tvätt och disk när man lagar mat.
Haha, ja, jo, och sen inte laga mat om grannen har startat en vittvätt, nej, då kör jag hellre på med västerländsk standard på infrastrukturen :)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men de tar redan betalt för en del av effektkostnaderna på den fasta avgiften. Lägger man för mycket där så minskar incitamenten ännu mer för att hålla nere effekten. Att lägga kostnaderna för effekten på den rörliga avgiften är ju ännu dummare då det beskattar de som är snälla mot nätet.
Varför räcker det inte att låta kunderna köpa el billigt på natten? Som med din nygamla tidstariff.
Det styr ju bort effekt från morgnar och kvällar.
Varför måste det vara exakta skillnader hela tiden? Så har vi det inte tex på vägarna, tågoperatörerna har det inte på järnvägarna. Vad kostar alla dessa underliga regler att administrera och följa upp? Är det verkligen det bästa vi kan hitta på med pengarna?

pacman42 pacman42 skrev:
Då kan man också klara sig med enkel tidstarriff.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför räcker det inte att låta kunderna köpa el billigt på natten? Som med din nygamla tidstariff.
Det styr ju bort effekt från morgnar och kvällar.
Varför måste det vara exakta skillnader hela tiden? Så har vi det inte tex på vägarna, tågoperatörerna har det inte på järnvägarna. Vad kostar alla dessa underliga regler att administrera och följa upp? Är det verkligen det bästa vi kan hitta på med pengarna?
Att följa upp effekttarifferna kostar inte mycket alls. Elnätsbolagen sanlar redan in siffrorna åt elhandelsbolagen.

En ren tidstariff måste ha rätt stor skillnad mellan dag och natt för att få önskad effekt. Den fungerar för att flytta elbilen till natten, men den fungerar inte för att flytta uppvärmningen från matlagningen.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Högre avgifter/kostnader för elnäten. Precis så som är förklarat av EI.
Har inte elnäten råd med högre avgifter/kostnader?
Vad betyder "högre avgifter/kostnader för elnäten"?

Blir det någon skillnad för nätbolag som inför inför effektavgifter jämfört med de som inte inför det?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Det får stå för dig att Frankrike inte är civiliserat.
Frankrike är civilsationens vagga. Åtminstone enligt fransmännen.
Det beskrivs mycket bra i boken "Rapporter från Mittens rike" av Herman Lindqvist.
Man får vet allt om varför Frankrike inte bara är civilisationens vagga, utan också dess krona.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.