85 922 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
De sponsrar inte mig, det är jag som sponsrat dem i många år. Detta då jag har betalt extra jämfört med vad jag kostar i nätet i många år.K karlmb skrev:Alla har inte samma möjlgiheter, det finns de som bara köper en "smart" värmepump när de bygger nytt, och de som inte ens har vattenburet system i ett gammalt hus. Varför ska de sistnnämnda sponsra dig med 3000 bara för att du är född med guldsked i mun?
Det blir lite löjligt när vi kommer in på "fördelningspolitik" jag tycker inte detta borde gå under det, men en del verkar vilja ha absolut "rättvisa" och då blir det komplicerat, helt klart.
Vill du ha absolut rättvisa så ska till att börja med alla ha samma regler i hela landet. Tidstariff har jag haft i 30 år och det kanske är det enda som krävs i ett land som Sverige.
Att då kräva en massa styrning som du har för att kunna krama ut det sista ur nätet, det är heller inte rättvisa.
Vi har alla sponsrat elnätsbolagen. Det är det enda som är allmängiltigt.pacman42 skrev:
Men om man istället nu ska blicka framåt och just styra mot effektivare användning av näten så är det just insatser där det behövs som mest som vi behöver, inte några fisiga 3% generellt som tillkommer genom att krånglar istf de som mest bör göra det, oavsett om det är pga deras många apparater, eller deras odugliga elnätsbolag.
Det går ju liksom inte att flytta mitt föredömligt dimensionerade trafoområde där någon fasspänning sällan avviker mer än 3 volt från 230, till centrala Hisingen där nätet är dimensionerat på 40-talet med koks och senare 100% fjärrvärme i villaområdet.
Det går inte ens att flytta min värmepump dit.
Det hjälper ocskå noll och ingenting mot en uppgradering på Hisingen ifall jag fisladdar bilen lite mer ute i Hindås.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är en helt annan fråga. Det är skillnad på hur företagen ska fördela kostnaden mellan olika kunder och hur mycket företaget ska ta in totalt.K karlmb skrev:
Exempel:
Företag 1 vill ha 100 kronor i intäkt av sina 2 kunder.
Fördelning alternativ 1:
Båda kunderna betalar lika mycket 50 kr var
Fördelning alternativ 2:
Kund 1 betalar 70 kronor och kund 2 betalar 30 kronor
Det är det som diskuteras i samband med effektavgiften, inte om 100 kr är för mycket eller inte.
Man kan tycka att alternativ 1 är bäst, eller alternativ 2, oavsett om man tycker 100 kronor är lagom eller för mycket.
Om man idag har en modell som är enligt alternativ 1 och vill ändra till alternativ 2, så kan man såklart tolka det som att den som efter förändringen måste betala 70kr sponsrar den andra kunden (inte sponsrar företaget). Men man kan lika gärna tänka att den som får sänkt till 30 kr i praktiken har sponsrat den andra kunden under lång tid.
Detta handlar inte bara om kund A, B eller C.Fairlane skrev:
Det är en helt annan fråga. Det är skillnad på hur företagen ska fördela kostnaden mellan olika kunder och hur mycket företaget ska ta in totalt.
Exempel:
Fördelning alternativ 1:
Fördelning alternativ 2:
Det är det som diskuteras i samband med effektavgiften, inte om 100 kr är för mycket eller inte.
Man kan tycka att alternativ 1 är bäst, eller alternativ 2, oavsett om man tycker 100 kronor är lagom eller för mycket.
Om man idag har en modell som är enligt alternativ 1 och vill ändra till alternativ 2, så kan man såklart tolka det som att den som efter förändringen måste betala 70kr sponsrar den andra kunden (inte sponsrar företaget). Men man kan lika gärna tänka att den som får sänkt till 30 kr i praktiken har sponsrat den andra kunden under lång tid.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag tycker nog att vi kan vara lite ärliga här, avgifterna är ju ekonomi och då är det rimligt att tillåta att man tittar på den samtidigt.Fairlane skrev:
Det är en helt annan fråga. Det är skillnad på hur företagen ska fördela kostnaden mellan olika kunder och hur mycket företaget ska ta in totalt.
Exempel:
Fördelning alternativ 1:
Fördelning alternativ 2:
De som är mer positiva till effektavgifterna hävdar att kostnaderna fördelas riktigare med dessa och då tycker jag det är rimligt att titta lite närmare på detta påstående.
Om jag tar min räkning, tar bort moms och skatter såklart, så tror jag alla vet att det som är kvar är inte bolagets kostnader för nätutbyggnader, tvärtom så är nästan allt fasta kostnader som inkluderar vinst, koncernbidrag, lokaler, personal, lagerhållning, finansiering, fordon, osv, sen kommer kostnader för underhåll av befintligt nät och till sist en liten slant som går att härleda till det som effektavgiften riktar in sig på, höga effektuttag.
Så alla kostnader ner till denna lilla rest gagnar alla anslutna, det vi kan flytta runt (om det fortfarande ska räknas som rättvist) är denna sista lilla posten.
En annan punkt där jag har märkt att uppfattningarna skiljer sig åt är att de som vill ha effektavgift vill att andra ska betala för deras tillgång till nätet, det bör då rimligen baseras på ett (felaktigt) resonemang att deras anslutning bara kostar vid användning, i själva verket är det tvärtom, det kostar att ge tillgång till nätet, om denna används eller ej är ganska ointressant.
Jag har effektavgift i mitt nät, där betalar jag:D djac skrev:Jag tycker nog att vi kan vara lite ärliga här, avgifterna är ju ekonomi och då är det rimligt att tillåta att man tittar på den samtidigt.
De som är mer positiva till effektavgifterna hävdar att kostnaderna fördelas riktigare med dessa och då tycker jag det är rimligt att titta lite närmare på detta påstående.
Om jag tar min räkning, tar bort moms och skatter såklart, så tror jag alla vet att det som är kvar är inte bolagets kostnader för nätutbyggnader, tvärtom så är nästan allt fasta kostnader som inkluderar vinst, koncernbidrag, lokaler, personal, lagerhållning, finansiering, fordon, osv, sen kommer kostnader för underhåll av befintligt nät och till sist en liten slant som går att härleda till det som effektavgiften riktar in sig på, höga effektuttag.
Så alla kostnader ner till denna lilla rest gagnar alla anslutna, det vi kan flytta runt (om det fortfarande ska räknas som rättvist) är denna sista lilla posten.
En annan punkt där jag har märkt att uppfattningarna skiljer sig åt är att de som vill ha effektavgift vill att andra ska betala för deras tillgång till nätet, det bör då rimligen baseras på ett (felaktigt) resonemang att deras anslutning bara kostar vid användning, i själva verket är det tvärtom, det kostar att ge tillgång till nätet, om denna används eller ej är ganska ointressant.
1) en effektavgift på ca 57 kr/kW (kWh/h)
2) Fast avgift (för 20A säkring) om ca 5200 kr/år
3) rörlig kostnad om ca 53 öre per kWh (inklusive skatt).
Innan man införde effektavgiften så låg hela punkt #2 på överföringsavgiften, man antog att den som använder mycket el också använder mycket effekt. Dvs, det lönar sig inte att snåla med effekten. Jag får istället betala mycket mer för min energivolym (kWh) trots att jag använder låg maxeffekt (kW) i nätet. Att införa #2 är ett effektivare sätt att ta betalr för det som kostar. #1 är exakt samma som den var förra året (förutom uppräkningen av prisindex, dvs den fasta avgiften är dyrare i år).
Detta är vad jag skulle vilja kalla "en rimlig modell med effektavgift". De fasta kostnaderna motsvaras av fasta kostnader. De rörliga kostnaderna motsvaras av rörliga kostnader (kostnaden per kWh är faktiskt låg för elnätsbolaget). Och de effektrelaterade kostnaderna går på #2, en effekttariff.
Edit: Effekttariffern är aktiv nov-mar kl 07-21 alla dagar i veckan.