D
pacman42 pacman42 skrev:
OK, kostnaderna för nätet är i praktiken uppdelade i tre delar:
1) fasta kostnader (typiskt hamnar dessa på årsavgift)
2) överföringskostnader (per kWh överförd el)
3) toppeffektrelaterade kostnader (här kommer effekttariffen in)

Mitt elnätsbolag har valt att lägga delar av #3 ovan på årsavgiften (baserat på säkringsstorlek) och delar på en effekttariff.

Jag förstår verkligen inte varför detta inte skall avspeglas i hur man betalar för sitt utnyttjande. Det skulle optimera kostnaderna (sänka dem) för kollektivet på ett optimalt sätt. De som använder mycket effekt eller volym betalar mer och de som använder mindre effekt och volym betalar mindre. Som det är idag så får de som har en låg toppeffekt men hög volym betala för kostnader som de som har en hög toppeffekt genererar i nätet, det är inte rimligt.
Jag ser aldrig kostnaderna för nätet, jag ser bara det bolaget debiterar och i detta är nätkostnaden bara en bråkdel, det mesta är annat som är fast och just därför anser jag att mest rättvist är om alla delar solidariskt på det fasta i första hand och då blir den rörliga delen följaktligen väldigt liten.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
utgå från belöning utifrån deltagande och flyttande av last liknande karls förslag och inte bestraffande i form av effektavgift. "Additionally, it compensates clients by offering incentives for their participation in these strategies."
Se där ja!

D djac skrev:
Jag ser aldrig kostnaderna för nätet, jag ser bara det bolaget debiterar och i detta är nätkostnaden bara en bråkdel, det mesta är annat som är fast och just därför anser jag att mest rättvist är om alla delar solidariskt på det fasta i första hand och då blir den rörliga delen följaktligen väldigt liten.
Man kan också anföra att en viss minsta kapacitet kommer på köpet så att säga. Det är inte rimligt att man sätter tex så klena ledningar eller transformatorer i ett område att man bara till nöds kan dra 10A. (I Sverige) Därav har det i alla tider dimensionerats högre och det är inget man kan spara sig ur.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som det är idag så får de som har en låg toppeffekt men hög volym betala för kostnader som de som har en hög toppeffekt genererar i nätet, det är inte rimligt.
Det beror ju på hurpass "orättvist" det är i praktiken i kronor och ören. Du kan inte räkna enskilda tior här.

K karlmb skrev:
Det beror ju på hurpass "orättvist" det är i praktiken i kronor och ören. Du kan inte räkna enskilda tior här.
För mig handlar det om tusenlappar. Tre om jag skall veta mer specifik. Och då har jag ändå en snäll effekttariff.

pacman42 pacman42 skrev:
Så om man bor i ett kvarter så kommer detta att ske rätt ofta och om man bor i ett annat kvarter så sker det alfrig? Det finns ingen som helst förutsägbarhet i detta. Varför skulle någon som aldrig får kickback ens investera?
Det gör det väl? Titta på signalen som kommer och se hurpass ofta den aktiveras. När du har gjort det en tid vet du om det finns pengar att spara i ditt fall.

pacman42 pacman42 skrev:
För mig handlar det om tusenlappar. Tre om jag skall veta mer specifik. Och då har jag ändå en snäll effekttariff.
Det är bara för att du är så glad över din breda tidstarriff som råkar sammanfalla med när du vill köpa el. Tänk på andra.

K karlmb skrev:
Det gör det väl? Titta på signalen som kommer och se hurpass ofta den aktiveras. När du har gjort det en tid vet du om det finns pengar att spara i ditt fall.
Så man måste skaffa utrustning för att få reda på om man behöver utrustning, det verkar ju vara en lysande affärsidé...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är bara för att du är så glad över din breda tidstarriff som råkar sammanfalla med när du vill köpa el. Tänk på andra.
Jag tänker på andra. De har samma möjligheter också. De som måste ladda när det är som dyrast kan inte vara många, de som inte kan bygga bort sitt behov av direktverkande elvärme under de dyraste timmarna kan inte heller de vara så många.

Varför skall de som inte har behov av höga effekter sponsra de som har det? Jag ser inte logiken i det heller.

K karlmb skrev:
Det finns det ja. Vi som kan bygger om/ byter ut. De som inte kan betalar extra till elnätsbolaget. Hur är det annorlunda med din modell?
Säkerhet? Om vi skickar signalerna via elmätarna eller via VPN över internet, är det raketkunskap att separera det mot övrig datatrafik dessutom? Och vad är det värsta som skulle kunna hända? Att din elbil inte är laddad 80% på morgonen pga en hacker attack? I ditt fall med alla de lösningar du skapat finns ju den risken redan idag, och du är ju ändå kunnig.
Vad menar du hindrar att ngn utan elbil, men som gillar bada tunna har kopplat sin elnätsstyrning till tunnan istf til en elbilsladdare?
Jag jobbar med denna typ av tekniker och jag har dem hemma. Så jag ser bägge sidorna av myntet så att säga. Det är en helt annan sak att använda tekniker av denna typ i kommersiella sammanhang jämfört med att göra det privat. Komplexiteten ökar med flera nollor...

pacman42 pacman42 skrev:
Så man måste skaffa utrustning för att få reda på om man behöver utrustning, det verkar ju vara en lysande affärsidé...
Jag ser inga problem med att redovisa signalerna på nätbolagets hemsida iofs. Iaf i efterhand. Infon måste ju ändå finnas för faktureringen. Nu gör du dig dummare än du är.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag jobbar med denna typ av tekniker och jag har dem hemma. Så jag ser bägge sidorna av myntet så att säga. Det är en helt annan sak att använda tekniker av denna typ i kommersiella sammanhang jämfört med att göra det privat. Komplexiteten ökar med flera nollor...
Ett relä som styrs av elnätsbolaget är inte komplext hur du än försöker få det till det.

D
K karlmb skrev:
Jag ser inga problem med att redovisa signalerna på nätbolagets hemsida iofs. Iaf i efterhand. Infon måste ju ändå finnas för faktureringen. Nu gör du dig dummare än du är.
Det är tyvärr enda sättet att argumentera för detta rätt opassande system.

K karlmb skrev:
Ett relä som styrs av elnätsbolaget är inte komplext hur du än försöker få det till det.
Suck! Du anar uppenbarligen inte hur många aspekter som måste tas omhand

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänker på andra. De har samma möjligheter också. De som måste ladda när det är som dyrast kan inte vara många, de som inte kan bygga bort sitt behov av direktverkande elvärme under de dyraste timmarna kan inte heller de vara så många.

Varför skall de som inte har behov av höga effekter sponsra de som har det? Jag ser inte logiken i det heller.
Alla har inte samma möjlgiheter, det finns de som bara köper en "smart" värmepump när de bygger nytt, och de som inte ens har vattenburet system i ett gammalt hus. Varför ska de sistnnämnda sponsra dig med 3000 bara för att du är född med guldsked i mun?
Det blir lite löjligt när vi kommer in på "fördelningspolitik" jag tycker inte detta borde gå under det, men en del verkar vilja ha absolut "rättvisa" och då blir det komplicerat, helt klart.
Vill du ha absolut rättvisa så ska till att börja med alla ha samma regler i hela landet. Tidstariff har jag haft i 30 år och det kanske är det enda som krävs i ett land som Sverige.
Att då kräva en massa styrning som du har för att kunna krama ut det sista ur nätet, det är heller inte rättvisa.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.