85 950 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Det har jag inte gjort. Jag har hela tiden hävdat att et finns problem med de lösningar som ahr lanserats, men det betyder inte att jag tycker effekttariffer är dåligt. Jag tycker att de är bra och att de löser problem som vi har idag, men...K karlmb skrev:
...samtidigt så finns det andra aspekter som man måste ta hänsyn till. Där har flera av bolagen varit dåliga på att göra rimliga modeller. Elnätsbolaget där jag bor har valt en väldigt väl avvägd modell som inte drar iväg alltför mycket under det första året med den om man har normala energikostnader i ett hushåll, samtidigt så ger den rejäla incitament att optimera. Det är definitivt rimligt!
Vad tycker du om Bekens svar då?pacman42 skrev:
Det har jag inte gjort. Jag har hela tiden hävdat att et finns problem med de lösningar som ahr lanserats, men det betyder inte att jag tycker effekttariffer är dåligt. Jag tycker att de är bra och att de löser problem som vi har idag, men...
...samtidigt så finns det andra aspekter som man måste ta hänsyn till. Där har flera av bolagen varit dåliga på att göra rimliga modeller. Elnätsbolaget där jag bor har valt en väldigt väl avvägd modell som inte drar iväg alltför mycket under det första året med den om man har normala energikostnader i ett hushåll, samtidigt så ger den rejäla incitament att optimera. Det är definitivt rimligt!
Men än en gång så är det socialdemokratiska regeringar som initierat utredningen och som fattat besluten...D djac skrev:
...den nuvarande regeringen råkade bara sitta vid makten när datumen för genomförandet började närma sig så att elnätsbolagen började införa regelverket.
Jag pratade om hur man skulle få ett folkligt stöd, hur man skulle göra taxan populär.pacman42 skrev:
Sen var väl inte denna ett svenskt påfund, det trodde jag var en etablerad sanning, min gissning är att den uppfanns i ngt mer ryssvänligt EU-land.
Jag ville läsa originalet då den citerade texten var extremt svårläst pga knepiga radbrytningar. Men hela den texten är enligt min mening ett april-skämt i sig. Att börja prata om när man kan ta ett bad antyder att han inte har koll på hur effekttarifferna fungerar och hur styrningen av förbrukare fungerar i praktiken, sin titel till trots.K karlmb skrev:
Jag vet att du har en avundsvärd styrning på dina apparater men jag tror nog att man, för diskussionens skull, ska utgå från att de som är sårbara både saknar styrning helt och förståelse för sina apparaters effekter. De är inte sämre människor, i många fall säkert av den bättre sorten, men just detta är de inte intresserade av och har aldrig behövt förhålla sig till.pacman42 skrev:
Jag ville läsa originalet då den citerade texten var extremt svårläst pga knepiga radbrytningar. Men hela den texten är enligt min mening ett april-skämt i sig. Att börja prata om när man kan ta ett bad antyder att han inte har koll på hur effekttarifferna fungerar och hur styrningen av förbrukare fungerar i praktiken, sin titel till trots.
Och du underskattar grovt marknadens möjligheter att lösa problemen. I FInland har ju marknaden drivit fram att sådana produkter säljs. I Sverige hann ju inte riktigt marknadens utbud anpassa sig efter effekttarifferna. Men exempelvis så har ju Volvo i sina bilar stöd för styrning av laddning utifrån effekttarifferna.D djac skrev:Jag vet att du har en avundsvärd styrning på dina apparater men jag tror nog att man, för diskussionens skull, ska utgå från att de som är sårbara både saknar styrning helt och förståelse för sina apparaters effekter. De är inte sämre människor, i många fall säkert av den bättre sorten, men just detta är de inte intresserade av och har aldrig behövt förhålla sig till.
Samtidigt tror du inte att det kommer att bli liknande på området "den här boxen kan du koppla till din smarta elmätare och via wifi till din värmepump eller vvb så kan elnätsbolaget styra bort din effekt några minuter ibland så du får effektbonus" ?pacman42 skrev:
Och du underskattar grovt marknadens möjligheter att lösa problemen. I FInland har ju marknaden drivit fram att sådana produkter säljs. I Sverige hann ju inte riktigt marknadens utbud anpassa sig efter effekttarifferna. Men exempelvis så har ju Volvo i sina bilar stöd för styrning av laddning utifrån effekttarifferna.
Det är raket science fiction trots att det finns i England?
Det finn s även i Tyskland. Men det blir krångligt när jag också skall kunna styra vilken sak som skall ha vilken prioritet. Det är mycket enklare att hantera om man får ekonomiska incitament istället för tvingande styrsignaler.K karlmb skrev:Samtidigt tror du inte att det kommer att bli liknande på området "den här boxen kan du koppla till din smarta elmätare och via wifi till din värmepump eller vvb så kan elnätsbolaget styra bort din effekt några minuter ibland så du får effektbonus" ?
Det är raket science fiction trots att det finns i England?