Fairlane
D DanielSt81 skrev:
Svårt att ha några jämförelse med Tyskland. Den genomsnittliga elförbrukningen i Tyskland för en villa ligger på runt 4000 kWh/år. Så det är helt andra system.
Men att man tex har olika elprisområden är egentligen onödigt. Har dock diskuterats i Tyskland senast utan att det blev något. Det är lite som att straffa ett geografisk område.
Ja, jag jämför inte förbrukningen på en villa, där säkert många fler i Tyskland också värmer sitt hus och sitt vatten med gas. Jag menar bara att det är fel att låtsas om att man kan strunta i alla EU-krav för att Tyskland inte har några elområden. De hade kunnat ha det, men har löst det på ett annat sätt.
För övrigt vill Hullefar att Sverige ska ha olika pris på elen som vi säljer intern och externt, vilket inte är tillåtet i EU och det är inget Tyskland har heller.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag jämför inte förbrukningen på en villa, där säkert många fler i Tyskland också värmer sitt hus och sitt vatten med gas. Jag menar bara att det är fel att låtsas om att man kan strunta i alla EU-krav för att Tyskland inte har några elområden. De hade kunnat ha det, men har löst det på ett annat sätt.
För övrigt vill Hullefar att Sverige ska ha olika pris på elen som vi säljer intern och externt, vilket inte är tillåtet i EU och det är inget Tyskland har heller.
Det är ju inte som att jag bara tar det ur luften, många människor argumenterar för detta, allt från experter inom elproduktion till politiker. Om det hade varit "totalt omöjligt utan att lämna EU" tror jag inte det hade ens varit på tapeten.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Hej
Det märks att vi har dålig kunskap om elkraftförsörjningen i samhället både hos politiker och allmänheten och dessutom är det ett valår

Många beklagar att framförhållningen bland annat gällande elnätet och dess kostnader är dålig

Effektavgiftens idé och mål är att på lång sikt, säg, 10 år, hantera elnätets ökade kostnader nu, när vi belastar det redan byggda elnätet på ett nytt sätt med timpris och styrning, elbilsladdning, solceller etc.

Att nu tappa möjligheten att starta detta långsiktiga arbete innebär rimligen inte lägre kostnader på sikt

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Se över och komplettera vindsisoleringen när du är uppe så ökar nog chansen att du klarar av att hålla familjen med varm lagad mat i framtiden..
Huset från 1982 är extremt energisnålt.

För 2025 användes ca 9000 kWh för 160 kvm i norra Stockholm.

Uppvärmning med supereffektiv Mitsu LLVP, 10 år gammal.

Nya fönster och altandörrar med u-värde 1,0 (2 x argonfyllning).

Ny Contura 690 braskamin, ca 2 kubik ved per säsong.

Och ja, jag har krupit runt på vinden för några år sedan och ökat isoleringen från 200 mm till 400 mm, gjorde en enorm skillnad.

Det är elanvändning som påverkar livskvaliteten negativt som är effektavgiftens stora nackdel.

Vi som är ett arbetande folk ska inte detaljstyras vad gäller användningen av vår elutrustning hemma.

• Gilla
stilofunk och 6 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Huset från 1982 är extremt energisnålt.

För 2025 användes ca 9000 kWh för 160 kvm i norra Stockholm.
OT: Allt över 50kWh per kvadrat och år är ganska energikrävande i mina ögon, dvs har kåken på 160m2 ett större energibehov än 8000kWh skulle den inte ens få byggas i dag.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det märks att vi har dålig kunskap om elkraftförsörjningen i samhället både hos politiker och allmänheten och dessutom är det ett valår

Många beklagar att framförhållningen bland annat gällande elnätet och dess kostnader är dålig

Effektavgiftens idé och mål är att på lång sikt, säg, 10 år, hantera elnätets ökade kostnader nu, när vi belastar det redan byggda elnätet på ett nytt sätt med timpris och styrning, elbilsladdning, solceller etc.

Att nu tappa möjligheten att starta detta långsiktiga arbete innebär rimligen inte lägre kostnader på sikt
Problemet är som många har sagt
att det blir två pris-incitament som ibland motsäger varandra. spotpris vs effektavgift
som dessutom har kan ha till 170 olika modeller.(beroende på nätbolag)
För gemene man är detta inte OK.
Så man får hitta ett annat sätt att styra det hela som är enkelt att förstå och hålla reda på.
Nu har ju de inte satt totalt stopp... utan bara att den obligatoriska implementationen.
Vill nätbolag införa får de det.
Samt att det ska göras en ny utvärdering om hur man ska kunna på ett bättre sätt implementera.
Den ska vara klar innom 1 år
Så personligen tycker jag att Regeringen har tagit ett välavvägt beslut.
Tycker tom att de borde varit lite mer restriktiva o pausat ALLA effektavgifter under utredningstiden oavsett om de varit implementerade redan eller inte.

• Gilla
Paxman och 4 till
  • Laddar…
S
B Boende45 skrev:
Det är elanvändning som påverkar livskvaliteten negativt som är effektavgiftens stora nackdel.

Vi som är ett arbetande folk ska inte detaljstyras vad gäller användningen av vår elutrustning hemma.
Hur är det med effektavgifter utomlands? Finland har det, men en fungerande version. Hur är det med övriga?

Det går kablar mellan länder, och vi importrar och exporterar ständigt. Har vi samma villkor?
Eller är det vi som snålar och fryser och offrar oss, och andra länder får serverat på ett fat.

Tror inte ellevio ändrar mycket i sina villkor. Dock måste EI/staten besinna sig när det gäller dubbelriktad elavgift, som är ett starkt sabotage mot samhällets möjlighet att ha ständig utveckling.

Bra gjort av regeringen att stoppa detta och se över situationen!

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
N
Oavsett om man skäller eller berömmer regeringen för detta var det här i linje med vad Socialdemokraterna krävt d.v.s. att införandet skulle "pausas".

Det tycks råda stor enighet bland partierna om att effektavgifterna i dess nuvarande form inte skall införas.
Värt att notera är även att beslutet om att införa effektavgifterna togs under den förra regeringens tid vid makten.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Med priser som var i jan/feb kommer många få skyhöga räkningar ändå. Effektsvgift eller inte…men är väl bra att inte styra privatpersoner men inget avgörande för din räkning

M MrDizzy skrev:
Problemet är som många har sagt
att det blir två pris-incitament som ibland motsäger varandra. spotpris vs effektavgift
som dessutom har kan ha till 170 olika modeller.(beroende på nätbolag)
För gemene man är detta inte OK.
Så man får hitta ett annat sätt att styra det hela som är enkelt att förstå och hålla reda på.
Nu har ju de inte satt totalt stopp... utan bara att den obligatoriska implementationen.
Vill nätbolag införa får de det.
Samt att det ska göras en ny utvärdering om hur man ska kunna på ett bättre sätt implementera.
Den ska vara klar innom 1 år
Så personligen tycker jag att Regeringen har tagit ett välavvägt beslut.
Tycker tom att de borde varit lite mer restriktiva o pausat ALLA effektavgifter under utredningstiden oavsett om de varit implementerade redan eller inte.
Hej MrDizzy

Att de ca 150 olika elnätsbolagen har olika prissättning på sina avgifter för de olika elnäten beror på att elnäten har olika förutsättningar. En del har nästan bara stadsbebyggelse medan andra här en betydande del landsbygd med långa avstånd och därmed till exempel olika kostnad för uppbyggnad och underhåll av elnäten.

Visst vore det behändigt om alla oljebaserade produkter som diesel, bensin, smörjolja etc. hade samma pris och priset ändrades samtidigt för alla typerna. Men vore det vettigt?

Det syns här i inläggen på byggahus vilka som har en elkraftteknisk kunskap/förståelse när de skriver inlägg.

Eftersom effektavgift funnits för större företag och fastigheter så är företeelsen inte ny, och vi hade kunnat start av införandet för tiotalet år sedan. Sollentuna energi har haft till exempel haft effektavgift sedan länge

Nu riskerar vi att elnätskostnaden ökar på sikt. Och det blir allt dyrare för oss elanvändare

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bra att de pausas.
Det måste vara enkelt för konsumenterna att styra sitt beteende, det är inte rimligt att styra med flera olika mekanismer som blir väldigt svåra tt förstå.

Dessutom bromsar det framförallt elbilsadaptionen.
Det finns absolut tidsstyrning av laddning, svårare när man har två bilar dock, och hur vet man att elen är billig just då ? De som har solceller vill väl ladda mitt på dagen...fast inte om det är molnigt då - osv...komplicerat helt enkelt.

Jag har inte sett något bra argument för de effekttariffer som införts/skulle införts i Sverige - tekniska argument och att näten utan tariffer blir dyrare kan absolut finnas, med det finns garanterat andra sätt att lösa detta och med tanke på de enorma vinsterna för region/stamnätet så finns det ju pengar i de bolagen, som gärna kan få gå tillbaks i investeringar i näten. Tex överföringsavgifter men också höga kosnumentpriser för elnätet under senare år...

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Troligen blir det ingen skillnad. Det enda som slopas är kravet, så de nätbolag som har ett fungerande system lär fortsätta med det.
Verkar vara som vanligt tyvärr på de som redan infört-fram tills att den nya modellen tagits fram kan dock bolagen fortsätta att frivilligt implementera effektavgifter.

Tror inget bolag är så dum att de tar bort ngt som genererar pengar...

M Martin Lundmark skrev:
Hej MrDizzy

Att de ca 150 olika elnätsbolagen har olika prissättning på sina avgifter för de olika elnäten beror på att elnäten har olika förutsättningar. En del har nästan bara stadsbebyggelse medan andra här en betydande del landsbygd med långa avstånd och därmed till exempel olika kostnad för uppbyggnad och underhåll av elnäten.

Visst vore det behändigt om alla oljebaserade produkter som diesel, bensin, smörjolja etc. hade samma pris och priset ändrades samtidigt för alla typerna. Men vore det vettigt?

Det syns här i inläggen på byggahus vilka som har en elkraftteknisk kunskap/förståelse när de skriver inlägg.

Eftersom effektavgift funnits för större företag och fastigheter så är företeelsen inte ny, och vi hade kunnat start av införandet för tiotalet år sedan. Sollentuna energi har haft till exempel haft effektavgift sedan länge

Nu riskerar vi att elnätskostnaden ökar på sikt. Och det blir allt dyrare för oss elanvändare
Hej

Jo jag vet, och jag vet även hur elsystemet som sådant har för problem.

Men det vet och bryr sig inte gemene man om.
Och då spelar det ingen roll vad de tekniskt insatta tycker.
Jag är väldigt brett tekniskt intresserad och har insett att de flesta om inte är tekniker skiter fullständigt i teknik. Saker ska bara fungera och det ska vara extremt enkelt att förstå, till den nivån att en 8åring ska kunna förklara det.
Effektavgifter tillsammans med spotpriser för 170 olika bolag kan INTE en 8åring förklara ... mao systemet är fel ur gemene mans synvinkel och bör då göras om.

Personligen så tycker som sagt "
Regeringen har tagit ett välavvägt beslut.
Tycker tom att de borde varit lite mer restriktiva o pausat ALLA effektavgifter under utredningstiden oavsett om de varit implementerade redan eller inte."
Varför?
För att jag är lat och vill inte bry mig om två olika styrmodeller (spotpris o effektavgift) som kan gå emot varandra. Har tillräckligt mycket annan skit att hålla koll på.

Att ni som tycker detta är bra, inte kan förklara på sådant sätt att jag, som extremt tekniskt intresserad och kan styra skit via hemautomation, inte tycker att EI's implementation är vettigt ... då har har ni totalt misslyckats. Och då kommer , oavsett vad ni tycker, gemene man aldrig tycka att det är vettigt heller.

Så därför är det rätt av Regeringen att pausa och göra om.

• Gilla
P-o Assarsjö och 10 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Hej

Jo jag vet, och jag vet även hur elsystemet som sådant har för problem.

Men det vet och bryr sig inte gemene man om.
Och då spelar det ingen roll vad de tekniskt insatta tycker.
Jag är väldigt brett tekniskt intresserad och har insett att de flesta om inte är tekniker skiter fullständigt i teknik. Saker ska bara fungera och det ska vara extremt enkelt att förstå, till den nivån att en 8åring ska kunna förklara det.
Effektavgifter tillsammans med spotpriser för 170 olika bolag kan INTE en 8åring förklara ... mao systemet är fel ur gemene mans synvinkel och bör då göras om.

Personligen så tycker som sagt "
Regeringen har tagit ett välavvägt beslut.
Tycker tom att de borde varit lite mer restriktiva o pausat ALLA effektavgifter under utredningstiden oavsett om de varit implementerade redan eller inte."
Varför?
För att jag är lat och vill inte bry mig om två olika styrmodeller (spotpris o effektavgift) som kan gå emot varandra. Har tillräckligt mycket annan skit att hålla koll på.

Att ni som tycker detta är bra, inte kan förklara på sådant sätt att jag, som extremt tekniskt intresserad och kan styra skit via hemautomation, inte tycker att EI's implementation är vettigt ... då har har ni totalt misslyckats. Och då kommer , oavsett vad ni tycker, gemene man aldrig tycka att det är vettigt heller.

Så därför är det rätt av Regeringen att pausa och göra om.
Hej
Jag tvivlar att du kan bygga en bra fungerande elkraförsörjning till ett rimligt låg pris för elanvändaren om en 8- åring skall kunna förklara hur det är uppbyggt för att hålla nere kostnaden för uppbyggnaden och dess drift

Jag är elanvändare (pensionärer) som i flera år arbetat med att sänka elenergibehovet och samtidigt eleffekttopparna. Jag ser inte idag ett akut behov av att införa en speciell styrning för mitt hus

Skaffar jag en dag elbil så får jag naturligtvis räkna in effektavgiften i bilkalkylen

Om inte gemene man förstår sig på elsystemet och dess kostnader då måste han lyssna på de som är utbildade/kan detta eller att acceptera att betala onödigt höga kostnader framöver

Vi behöver mera elkraftkunskap i samhället

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vaknade för övrigt ovanligt tidigt idag, vid ca 05.30 och det första jag tänkte på var om jag skulle dammsuga fram till kl 06.00 då effektavgiften startar till 100%.

Kom på att det var mars månad och att utomhustemperaturen borde vara över noll grader, så det var inte kritiskt med dammsugning på tider som Gestapo-Ellevio bestämt.
Då måste jag fråga....
(Jag förutsätter att du har en riktig dammsugare, ute en sån med batteri) då borde den var runt 1000w.
Skulle du dammsuga 05.30- 06.00 så innebär detta att du kunde förbrukat 0,5kwh energi
På effekttoppen så skulle det innebära 0,5kw.
Nog för att 0,5kw effektavgift kostar runt 50kr.
Men om du dammsugar runt 06.00 (med effektavgift) borde rimligen ligga långt under din topp du kommer ha per månad.

Med din vvb har redan värmt vattnet så gå och duscha istället och dammsug när du känner för det under dagen( men gärna inte när du startat tvättmaskin, torktumlare, matlagning och bastun samtidigt)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.