85 948 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Helt rätt, det har jag inte sagt.K karlmb skrev:
Det jag pratade om var din bortkoppling av olika förbrukare på larm från elnätsbolaget, där krävs det elektriker för allt fast installerat om det ska ske lagligt. Är det inte fast installerat så kan man sätta en vanlig, klassisk timer för 50 kr på uttaget. En sådan timer många har för att styra julbelysning eller liknande. Väldigt enkelt att hantera för nästan alla människor. Jag är skeptisk till att din lösning är lika enkel för gemene man.
Sen kan såklart många inte vare sig styra vare varmvattenberedare eller bortkoppling utan hjälp.
Rätt eller fel beror ju på hur man tolkar de signaler som - från elnätsägare, politiker och vissa institutioner - ligger till grund för kundernas agerande. Personligen har jag gjort en felaktig tolkning av dessa signaler och ansträngt mig och investerat för att minimera elanvändningen. Detta är förklaringen till att jag tycker det är fel att straffa denna kategorin.Fairlane skrev:
Det stämmer och det har jag inte förnekat.
I varje omdisponering av avgifter så finns det vinnare och förlorare. Det behöver inte vara fel att småförbrukare får betala lite mer, om det är så att de har betalat för lite innan. Självklart kommer de inte uppskatta det, få uppskattar ett höjt pris, men det behöver inte vara orättvist.
Vi en brf jag bodde så hade två identiska lägenheter olika avgifter pga en felskrivning långt tillbaka i tiden, där det stod fle storlek på den ena. Det korrigerades så de fick samma avgift, vilket ansågs orättvist av den som fick sin avgift (marginellt) höjd.
Som helhet är du väl inte straffad? Du tjänar ju massor på att du har minskat elanvändningen.D Dan Asplund skrev:Rätt eller fel beror ju på hur man tolkar de signaler som - från elnätsägare, politiker och vissa institutioner - ligger till grund för kundernas agerande. Personligen har jag gjort en felaktig tolkning av dessa signaler och ansträngt mig och investerat för att minimera elanvändningen. Detta är förklaringen till att jag tycker det är fel att straffa denna kategorin.
Det beror ju på vad man menar med smart teknik...W Weimik skrev:Ja, om inte i den här tråden så i andra.
Det står även:
Slutsatsen är alltså att effektavgifter är ett begränsat verktyg i energiomställningen. De bör ses som ett kompletterande styrmedel snarare än en ensam lösning. När de kombineras med smart teknik, tydlig information och ändamålsenliga regulatoriska incitament är det möjligt att de kan bidra till ett mer stabilt och kostnadseffektivt elsystem.
Och det är väl i linje med vad flertalet sansade tyckare i tråden menar. Inte ens de som är mest positiva påstår att effektavgifter gör mycket mer än så.
I min värld skulle det vara en koppling mot aktuella förhållanden i nätet och inte ett dumt bottensvep.
Prata inte om rättvisa att den som drar på bastun lite tidigare än kl 22 minsann ska få betala för det också då.Fairlane skrev:
Det stämmer och det har jag inte förnekat.
I varje omdisponering av avgifter så finns det vinnare och förlorare. Det behöver inte vara fel att småförbrukare får betala lite mer, om det är så att de har betalat för lite innan. Självklart kommer de inte uppskatta det, få uppskattar ett höjt pris, men det behöver inte vara orättvist.
Vi en brf jag bodde så hade två identiska lägenheter olika avgifter pga en felskrivning långt tillbaka i tiden, där det stod fle storlek på den ena. Det korrigerades så de fick samma avgift, vilket ansågs orättvist av den som fick sin avgift (marginellt) höjd.
Det är den nivån denna diskussion ligger på.
(Det har du väl aldrig sagt....)
Der är möjligt men detta är en generell debatt kan jag upplysa om.
För mig har investeringarna betalat sig. När jag skaffade LLVP så hade jag betalt den på mindre än ett år. Den minskar också effekttariffen. Den dag du har laddar en elbil hemma så tjänar du på effekttarifferna.D Dan Asplund skrev:
Jag har inte sagt att man inte kan sätta en enkel timer i ett vägguttag, varför ljuger du?Fairlane skrev:
Helt rätt, det har jag inte sagt.
Det jag pratade om var din bortkoppling av olika förbrukare på larm från elnätsbolaget, där krävs det elektriker för allt fast installerat om det ska ske lagligt. Är det inte fast installerat så kan man sätta en vanlig, klassisk timer för 50 kr på uttaget. En sådan timer många har för att styra julbelysning eller liknande. Väldigt enkelt att hantera för nästan alla människor. Jag är skeptisk till att din lösning är lika enkel för gemene man.
Sen kan såklart många inte vare sig styra vare varmvattenberedare eller bortkoppling utan hjälp.
Det är mycket bättre att ha prisincitament än att ha bortkoppling. Incitamenten ger en bättre långsiktig styrning och påverkar produkternas utveckling, detta är uppenbart när man ser att vissa elbilar numera har koppling till elpriser och effekttariffer. Produkterna utvecklas när det finns ekonomiska incitament.
Bortkoppling innebär enligt min mening bara mängder av potentiella problem:
- Vad skall kopplas bort?
- I vilken ordning?
- Hur hanterar jag olika bivillkor?
I slutänden innebär en lösning med bortkoppling att man måste ha en minst lika komplex infrastruktur som man har med kostnadsincitament, men utan möjligheten att välja om apparaterna skall kopplas bort eller inte.
Bortkoppling innebär enligt min mening bara mängder av potentiella problem:
- Vad skall kopplas bort?
- I vilken ordning?
- Hur hanterar jag olika bivillkor?
I slutänden innebär en lösning med bortkoppling att man måste ha en minst lika komplex infrastruktur som man har med kostnadsincitament, men utan möjligheten att välja om apparaterna skall kopplas bort eller inte.
Jag tror att den smarta tekniken de syftar på främst är sådant som konsumenterna själva installerar, men man kan ju absolut tänka sig mer smart teknik i själva näten också.K karlmb skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Som sagt, har jag inte sagt att det är rättvist.K karlmb skrev:
Korrekt, det har jag inte sagt.K karlmb skrev:
Jag har inte sagt att det är rättvist eller orättvist att denna om drar igång bastun före klockan 22.00 (eller någon annan tid heller) får betala mer.
Jag säger att det inte automatiskt är orättvist om man får en höjd avgift. Om du inte förstår skillnaden så säg till så kan jag försöka förklara.
Är det du som bestämmer om det är en generell debatt eller ren spekulationstråd etc?K karlmb skrev:
Men jag är det också som en generell debatt, men då avkrävs jag exakta siffror, vilket givetvis inte går i en generell diskussion.
Nu finns det en lösning på bastuproblemet också, det är att köpa ett välsisoerat bastuaggregat (Harvia Forte) och att värma det under en längre tid. Jag funderar på att byta ut mitt gamla aggregat mot ett sådant, men nu skall tydligen mitt elnätsbolag diskutera om de skall riva upp effekttarifferna (på nästa styrelsemöte), så det är bäst jag väntar med att beställa...K karlmb skrev:
Då har jag svårt förstå hur inläggen har sådan fullkomlig brist på referenser, tråden borde väl snarara handla om vilka studier som håller högst kvalite och är mest representativa för svenska förhållanden. Men det är klart, det blir ju inte ett så generellt resonemang då.W Weimik skrev:Ja, om inte i den här tråden så i andra.
Det står även:
Slutsatsen är alltså att effektavgifter är ett begränsat verktyg i energiomställningen. De bör ses som ett kompletterande styrmedel snarare än en ensam lösning. När de kombineras med smart teknik, tydlig information och ändamålsenliga regulatoriska incitament är det möjligt att de kan bidra till ett mer stabilt och kostnadseffektivt elsystem.
Och det är väl i linje med vad flertalet sansade tyckare i tråden menar. Inte ens de som är mest positiva påstår att effektavgifter gör mycket mer än så.
Vad jag kan se av tråden så är det väl inte att "effektavgifter är ett begränsat verktyg" är andemeningen hos de som är mest positiva eller de som är sansade. Men det beror ju på, vi kanske inte tänker på samma personer.
Vi kan köra citatfest i flera dagar från den där, sammantaget kommer det inte tala till fördel för effektavgifternas införande. Sedan är det tydligt att kunskaps/forskningsläget är tämligen lågt.
Jag gillar dock den här av förklarliga skäl: "El Gohary m.fl. kommer också till slutsatsen effektavgifter är ett ineffektivt verktyg för att reducera elsystemets topplast. Detta beror på att effektavgifter är utformade för att minska användarens topplast, snarare än systemets..."
Det går ju också att konstatera utifrån den där lilla skriften att tveksamhet och motstånd till effektavgifternas införande har förekommit hos elnätsbolagen själva, vilket också diskuterats om det varit sant eller inte. Sedan går det att anföra signifikansen i antalet tillfrågade bolag och deras storlek, men det är ju en lite annan fråga.
Det är som vanligt med dig att det är först när du kommer under press som det börjar krypa fram lite brasklappar och ödmjukhet, det händelseförloppet har vi haft i en annan tråd du och jag. Du verkar ju inte släppt den drygheten än eftersom du på riktigt verkar tro att jag inte förstår att räkna med variabler. Omvänt finns det ganska gott fog att hävda att det är du som har svårt att förstå vad som är variabler, vad som är ett generellt resonemang och vad som är ett påstående utan grund.Fairlane skrev:
Jag kan erkänna att min stil mot dig varit lite dryg, när du inte verkar acceptera att man räknar med variabler istället för exakta siffror.
Jag påstår dock inte att du skrivit saker du aldrig skrivit. Det är en paradgren för karlmb att tillskriva andra åsikter de inte har. När det påpekas så kommer aldrig någonsin en kommentar om det.
Ska vi hårddra det så borde ju de kunder som investerar i teknik för att minska sina topplaster eller jämna till förbrukningen få dra av de kostnaderna gentemot elnätsavgifterna. De har ju faktiskt då agerat så som det är tänkt och dessutom stått för investeringar som ökar kapaciteten i elnätet. Kapacitetsinvesteringar som borde genomförts av elnätsbolagen.pacman42 skrev:
Nu finns det en lösning på bastuproblemet också, det är att köpa ett välsisoerat bastuaggregat (Harvia Forte) och att värma det under en längre tid. Jag funderar på att byta ut mitt gamla aggregat mot ett sådant, men nu skall tydligen mitt elnätsbolag diskutera om de skall riva upp effekttarifferna (på nästa styrelsemöte), så det är bäst jag väntar med att beställa...
Nu går det resonemanget i och för sig emot EI:s inställning (Energifors, Rekommendationer till elnätsföretag och myndigheter om effektavgifter s.28) att det är elnätsbolagen som ska belönas när kunderna sänkt sina topplaster och skapat mer utrymme i nätet