Fairlane Fairlane skrev:
Absolut anser jag att effektavgifter är bra på generella resonemang. Har du några siffror som visar på att det är dåligt eller är det baserat på generella resonemang?
ja jösses...
Ska jag visa dig siffror på att åtgärder i elnät med tillhörande kostnader, bör baseras på siffror och inte politiska pamfletter, ihopkokade av elnätsbolag?
Eller hur menar du nu (om du nu verkligen sa något)?

K karlmb skrev:
Om det faktiskt är ett problem så kan man å andra sidan ha uppfattningen att nätet isåfall får byggas ut så marknaden för el inte hindras. Hur tänker ni liberaler kring det?
Det är ju det andra alternativet, men det kostar mer. Målet är ju att hålla nere kostnaderna för oss kunder.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Anklaga någon för sjukt dålig diskussionsstil Fairlane är nog ingen sten du ska kasta i det här glashuset.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju det andra alternativet, men det kostar mer. Målet är ju att hålla nere kostnaderna för oss kunder.
I andra trådar brukar du och andra liberaler mena att det får man tåla, alternativen är alla sämre. Ska vi ha Trabantelnät...?

S Sigge McKvack skrev:
Anklaga någon för sjukt dålig diskussionsstil Fairlane är nog ingen sten du ska kasta i det här glashuset.
Vad gör man när argumenten tryter..

K karlmb skrev:
I andra trådar brukar du och andra liberaler mena att det får man tåla, alternativen är alla sämre. Ska vi ha Trabantelnät...?
Jag säger att man skall betala för det man använder, vart har jag sagt något annat?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag säger att man skall betala för det man använder, vart har jag sagt något annat?
OK. Vi kan ju låta en liberal svara.

Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ är väl att faktiskt försöka förstå istället för att vilt vifta med argument som att man måste laga mat mitt i natten.
Man kan försöka förstå något som jag tror en stor majoritet missar, att vissa delar av den gamla avgiftmodellen sänks, för att totalen inte ska öka.
Många ser att de fått en ny post på fakturan "effektavgift", men ser inte att den fast avgiften och/eller överföringsavgiften minskat, kanske minskat mer.

Att politkerna snabbt anpassar sig till något som de tror ger röster förvånar väl ingen?

Visst kan man istället bygga ut och bygga om, men som sagt det kommer öka kostnaderna.
Det är lite som att kräva att alla vägar där det någon gång då och då blir kö ska byggas ut med en fil till. Enkelt ja, billigt nej. Var notan hamnar borde de flesta åtminstone förstå, även om jag ibland betvivlar det.

Är de? Ellevio har redovisat siffror där 75% fick samma eller lägre avgifter.

Det kommer bli dyrare, det håller jag mer om. Min linje är att man försöker hålla ner kostnadsökningarna.
Du skriver "inte ska höja avgifterna med prismodeller", men effektavgiften ska vara kostnadsneutral för kundkollektivet, inte något som ska höja avgiften
Börja räkna på vilka som är vinnare och vilka som är förlorare så ser du att en förbrukare som förbrukar mycket el med en konstant belastning - föredragasvis på natten - är den stora vinnaren. Förloraren är småförbrukare som kanske bara förbrukar ett par hundra kWh/månaden men som har någon apparat på ett par Kw som behövs ibland (vv beredare t.e.x.)

• Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
D Dan Asplund skrev:
Börja räkna på vilka som är vinnare och vilka som är förlorare så ser du att en förbrukare som förbrukar mycket el med en konstant belastning - föredragasvis på natten - är den stora vinnaren. Förloraren är småförbrukare som kanske bara förbrukar ett par hundra kWh/månaden men som har någon apparat på ett par Kw som behövs ibland (vv beredare t.e.x.)
VVB är enkel att styra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
VVB är enkel att styra.
Ja, tack och lov. Lite löjligt att behöva begränsa inkopplings tiden till fraktioner av en timme bara. Min kalkyl för att få samma elkostnad som tidigare ger mig möjligheten att fläska på med hela 600 watt vilket blir svårt.

• Haha
  • Ledsen
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
VVB är enkel att styra.
Enligt din vapendragare här Failrane så blir det i praktiken inte gjort på många håll pga det krävs en dyr elektriker. (Eller han inte sagt det...?) Så de ska springa och manuellt sköta det antar jag.

S Sigge McKvack skrev:
Har den här varit uppe i tråden än?

[länk]

s. 23 "Enligt den välkände forskaren Severin Borenstein (2019) finns det inga rationella argument för att använda effektavgifter, varken ekonomisk effektivitet eller rättvisa"
Ja, om inte i den här tråden så i andra.

Det står även:

Slutsatsen är alltså att effektavgifter är ett begränsat verktyg i energiomställningen. De bör ses som ett kompletterande styrmedel snarare än en ensam lösning. När de kombineras med smart teknik, tydlig information och ändamålsenliga regulatoriska incitament är det möjligt att de kan bidra till ett mer stabilt och kostnadseffektivt elsystem.

Och det är väl i linje med vad flertalet sansade tyckare i tråden menar. Inte ens de som är mest positiva påstår att effektavgifter gör mycket mer än så.

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Jag kan erkänna att min stil mot dig varit lite dryg, när du inte verkar acceptera att man räknar med variabler istället för exakta siffror.

Jag påstår dock inte att du skrivit saker du aldrig skrivit. Det är en paradgren för karlmb att tillskriva andra åsikter de inte har. När det påpekas så kommer aldrig någonsin en kommentar om det.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dan Asplund skrev:
Det stämmer och det har jag inte förnekat.
I varje omdisponering av avgifter så finns det vinnare och förlorare. Det behöver inte vara fel att småförbrukare får betala lite mer, om det är så att de har betalat för lite innan. Självklart kommer de inte uppskatta det, få uppskattar ett höjt pris, men det behöver inte vara orättvist.

Vi en brf jag bodde så hade två identiska lägenheter olika avgifter pga en felskrivning långt tillbaka i tiden, där det stod fle storlek på den ena. Det korrigerades så de fick samma avgift, vilket ansågs orättvist av den som fick sin avgift (marginellt) höjd.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.