K karlmb skrev:
Ja, de har en kontaktor som slår av allt. Knappast civiliserat. En kontaktor som villaägaren själv gått med på vad den ska styra och när, är ju inte mer komplicerat, men mkt mer civiliserat.
Det är extremt mycket mer komplicerat att hantera det så att kontaktorer kopplar ur apparater. Nu får man potentiella följdproblem. Exempelvis:
- Upptäcker kunden att det har hänt? Måste kunden agera på att det har hänt?
- Kommer apparaterna igång igen efter att blockeringen har släppt? Något som är av intresse om man inte stänger av allt.

Dessutom så måste hushållet byggas om för att anpassas efter detta. I mitt hus kan man från elcentralen stänga av elbilsladdning (två bilar) och badtunna, men inte mer fingranulärt än så. LLVP går också att stänga av från centralen. Likaså FLVP. Men inte golvvärmen i de rum där jag har sådan, den delar säkringar med andra funktioner.

Edit: Exempelvis så går inte min torktumlare igång efter att det varit strömlöst, ytterst irriterande - men det är något man vill veta i så fall!

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är en sammanfattning så god som någon.
Vilka siffror menar du har funnits när man beslutade om att införa Effekttariffer i Sverige?
Vi har ”alltid” haft en effektavgift. Men tidigare var det en schablon baserad på vilken effekt du -skulle-kunna- ta ut (baserat på huvudsäkringens storlek). Den blir mera behovsbaserad när den påverkas av hur mycket effekt du -faktiskt-utnyttjar- när du belastar nätet hårt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Både ock. Man vill ändra folks beteende för att hantera de tekniska begränsningarna i nätet. Metoden för att ändra folks beteende skall vara hyfsat enkel att ta till sig, men ändå ge maximal påverkan i form av minskat utbyggnadsbehov av elnätet.

Här tycker jag faktiskt att medel av toppeffekterna under dagtid under en månad på vintern är en ganska vettig modell.
Om du läst Sandström Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles som länkats tidigare så har jag svårt att se att en sådan modell du nämner skulle lösa deras worst case scenario, det vill säga laddning kopplat till lägsta spotpris vilket i regel infaller nattetid under vintermånaderna.

S Sigge McKvack skrev:
Om du läst Sandström Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles som länkats tidigare så har jag svårt att se att en sådan modell du nämner skulle lösa deras worst case scenario, det vill säga laddning kopplat till lägsta spotpris vilket i regel infaller nattetid under vintermånaderna.
Vilket är orsaken till att man måste ha effekttariff även på natten. Så där är både Ellevio och EON rätt ute.

Edit: Men det behövs inte ännu, men inom några få år.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket är orsaken till att man måste ha effekttariff även på natten. Så där är både Ellevio och EON rätt ute.

Ja såklart. Bästa lösningen.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Ellevio har ju visat att de minskat. Om du inte tror på deras uppgifter så kommer jag nog inte heller kunna övertyga dig. Rent allmänt är det för mig logiskt att de totala topparna går ner om en delmängd av konsumenterna försöker sänka sina toppar, även om resten struntar i det.
Ellevios mätperiod är ett år. Någon kasualt samband har de mig veterligen inte kunnat uppvisa (vilket jag påpekat förut) och vintermånaderna 2025 var mildare än 2024 i Ellevios område. Det finns heller ingen garanti att sänkningen är bestående. Betydligt mer intressant, har de visat att avvikelsen är statistiskt signifikant eller inom en normalvariation? Samt motsvarar den förväntat utfall när modellen konstruerades? Ytterst nyfiken om de där 3% bestod i januari-februari i år som var kallare än 2025.

M
S Sigge McKvack skrev:
Ellevios mätperiod är ett år. Någon kasualt samband har de mig veterligen inte kunnat uppvisa (vilket jag påpekat förut) och vintermånaderna 2025 var mildare än 2024 i Ellevios område. Det finns heller ingen garanti att sänkningen är bestående. Betydligt mer intressant, har de visat att avvikelsen är statistiskt signifikant eller inom en normalvariation? Samt motsvarar den förväntat utfall när modellen konstruerades? Ytterst nyfiken om de där 3% bestod i januari-februari i år som var kallare än 2025.
Dessutom läste jag en artikel där en presskommunikatör på Ellevio försvarade den fulla effektavgiften på sommaren med att...

-Annars hade avgiften blivit så mycket dyrare på vintern, då det ska vara "kostnadsneutralt" 🤔

Alltså inget med nätnyttan på sommaren att göra alls 🧐

Ska se om jag kan hitta artikeln igen och länka🤔

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M
https://www.elinstallatoren.se/2026...r-har-ar-forlorarna-pa-ellevios-effektavgift/

Har man låglasttaxa sommartid måste det tas igen på vintern

– Sen när det kommer till säsongstariffer. Vi har försökt balansera komplexiteten och vi vet att bolag som har säsongstariffer, deras kunderna känner frustration varje höst då det upplevs som att priserna ökar väldigt mycket. Men sen ska man tänka på att vi har ett intäktstak att hålla oss till. Det här är lyxen av att vara ett monopol, men om vi skulle sänka priserna under sommaren – då ska ju det tas igen på vintern för att det ska vara ett nollsummespel. Men med det sagt, det här är något vi måste utvärdera kontinuerligt.

Säger David Bjurhall, chef för pris och regleringsfrågor på Ellevio

Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Ellevios mätperiod är ett år. Någon kasualt samband har de mig veterligen inte kunnat uppvisa (vilket jag påpekat förut) och vintermånaderna 2025 var mildare än 2024 i Ellevios område.
Jag är ledsen att jag bara kan hänvisa till ett år. Tyvärr är det svårt att hänvisa till en 10-årsperiod.
Vi kan aldrig få en 100% bevisning om vi inte har två fall samtidigt att jämföra, vilket såklart inte låter sig göras.
S Sigge McKvack skrev:
Det finns heller ingen garanti att sänkningen är bestående.
Nej, det är korrekt. Vi vet inte om sänkningen är bestående, om den kommer bli ännu större med tiden, eller minska.
S Sigge McKvack skrev:
Betydligt mer intressant, har de visat att avvikelsen är statistiskt signifikant eller inom en normalvariation? Samt motsvarar den förväntat utfall när modellen konstruerades? Ytterst nyfiken om de där 3% bestod i januari-februari i år som var kallare än 2025.
Absolut, men vi vet som sagt vare det ena eller det andra, så vi kan gissa och vi lär gissa olika.

Fairlane Fairlane skrev:
Att du påstår att folk skriver saker de aldrig skrivit, Ja, tyvärr.

Om det har jag inte skrivit en rad, så det kan du också få svårt att visa att jag skrivit något om.
Det viktiga för dig är tydligen att käbbla emot alla (iaf mig) som anser att det nu skrotade påbudet om att införa effektavgifter är gripet ur luften pga det helt saknas siffror på hur pass stora problemen verkligen är idag, samt prognoserna för framtiden.
Utifrån detta "generella" resonemang så anser du att EI gjorde en rimlig bedömning när de fick uppdraget att tillämpa EUs "regel", och hur de lät 170 olika bolag föreslå och göra som de ville i princip?
Har du inte skrivit något om detta heller?

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
N Naturnicklas skrev:
Vi har ”alltid” haft en effektavgift. Men tidigare var det en schablon baserad på vilken effekt du -skulle-kunna- ta ut (baserat på huvudsäkringens storlek). Den blir mera behovsbaserad när den påverkas av hur mycket effekt du -faktiskt-utnyttjar- när du belastar nätet hårt.
Virtuella säkringar som kan överbelastas vid behov är naturligtvis en bra modern utveckling och knappast någto någon kan vara emot. (Andra gången denna vinter så glömde jag själv igår att DM inte får gå samtidigt som elbilsladdning, elpatron och vvb för då blir det mörkt på fas3 och följande morgon får andra delar av familjen att klaga över inget ljus i badrummet..)
Om det tex hade varit en rak koppling mellan ampere på en fas, och vad det kostade den dagen och sedan snittet på det under månaden, då hade nog få protesterat.
Det vore en rimlig mordernisering och vid normal användning så skulle man sällan komma över de 16 eller 20A man har idag tex samtidigt som de retliga tillfällen med blåsta huvudsäkringar blir ett minne blott.
En del kanske rent av skulle upptäcka att de aldrig går över 10 A och kunna få ned sin fasta fasta eller rörliga avgift på det, särskilt om man gjorde det beroende lite grann iaf på (eller exakt för den delen) hur totala lasten i närområdet ser ut.
Såna avgifter och regler förstår folk, och de som vill kan optimera mkt mot det, medan de som inte kan eller orkar, får betala ungefär som idag, med en schablon som de kanske sällan utnyttjar.

Effekttariffer i den moderna betydelsen (i Sveriges villabestånd) är ju ngt som kan uppkomma pga en enskild timme en dag och sedan likadant två dagar till i månaden, och som då kostar flera hundra för dessa enstaka tillfällen.
Det är ju det folk blir förbannade över och som hela kritiken handlar om.

Redigerat:
  • Gilla
Stabo66
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är ledsen att jag bara kan hänvisa till ett år. Tyvärr är det svårt att hänvisa till en 10-årsperiod.
Vi kan aldrig få en 100% bevisning om vi inte har två fall samtidigt att jämföra, vilket såklart inte låter sig göras.

Nej, det är korrekt. Vi vet inte om sänkningen är bestående, om den kommer bli ännu större med tiden, eller minska.

Absolut, men vi vet som sagt vare det ena eller det andra, så vi kan gissa och vi lär gissa olika.
Du är inte alls ledsen, det passar dina syften att det aldrig kan gå att visa om skiten fungerar.

Redigerat:
  • Gilla
Stabo66
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Renoverat batteri 90 tkr.
Vet inte vad du har för erfarenhet men min iX har rullat 13000 mil och det märks ingen degradering i batterikapacitet och jag har bara betalat fickpengar för servicen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Om det faktiskt är ett problem så kan man å andra sidan ha uppfattningen att nätet isåfall får byggas ut så marknaden för el inte hindras. Hur tänker ni liberaler kring det?

Fairlane
K karlmb skrev:
Det viktiga för dig är tydligen att käbbla emot alla (iaf mig) som anser att det nu skrotade påbudet om att införa effektavgifter är gripet ur luften pga det helt saknas siffror på hur pass stora problemen verkligen är idag, samt prognoserna för framtiden.
Jag käbblar emot dig i många trådar av två skäl.
1) vi har olika åsikter
2) du påstår gång efter gång efter gång att jag påstått något som jag aldrig sagt

Framförallt 2

Jag har bett dig flera gånger att sluta med de rich jag har flera gånger påpekat för dig att du ljuger när du skriver att jag sagt något.

Självklart säger jag emot dig när du ljuger om vad dag har sagt!
Om du lägger ner dumheterna med att tillskriva mig
åsikter jag vare sig har eller har framfört så ska du se att du blir mindre enotsagd.

För övrigt har jag inte sett dig en enda gång skriva något i stil med "oj, då blandade jag ihop sig med någon annan" eller visa var jag skrivit det du påstår.
Det är så sjukt dålig diskussionstil, så om du känner att jag är på dig så har du en förklaring.

Djac och jag är verkligen inte överens om effektavgiften, men jag har aldrig sett honom tillskriva mig saker jag inte sagt.
K karlmb skrev:
Utifrån detta "generella" resonemang så anser du att EI gjorde en rimlig bedömning när de fick uppdraget att tillämpa EUs "regel", och hur de lät 170 olika bolag föreslå och göra som de ville i princip?
Ja
K karlmb skrev:
Har du inte skrivit något om detta heller?
Absolut anser jag att effektavgifter är bra på generella resonemang. Har du några siffror som visar på att det är dåligt eller är det baserat på generella resonemang?

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.