85 922 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Så är då effektavgifter en teknisk lösning eller en beteendeekonomisk lösning och skall då argumentation för dess utformning och införande ha sin bas i teknisk teori eller i beteendeekonomisk?A Andreas_jti skrev:Motståndet mot effekttariffer handlar sällan om systemnytta utan om mänsklig psykologi. Vi motsätter oss förändringar av invanda mönster, särskilt när de upplevs som på tvingade utifrån.
Beteendeekonomisk forskning, till exempel av Daniel Kahneman , visar på rädslan för en extra avgift vid ett enstaka misstag väger tyngre än rationella argument om långsiktiga besparingar. Det skapar en känsla av att bli bestraffad i sitt eget hem.
Problemet förstärks av att kommunikationen varit bristfällig. När tekniska nödvändigheter presenteras utan tydliga incitament eller användarvänliga verktyg, uppfattas det som en kontrollåtgärd snarare än en optimering. Folk ogillar inte nödvändigtvis effektivitet, de ogillar känslan av att förlora kontrollen över sin vardag.
Vi tar några saker i min närhet:D djac skrev:
- min FLVP har 11 kW elpatron, denna gick in både nu och då innan jag stängde av den helt när jag köpte LLVP som komplement.
- min lilla badtunna har 5 kW som toppeffekt - en pool har rimligen mycket mer.
- de direktverkande elementen i mina föräldrars radhus ligger på ca 11 kW tillsammans. Numera kompletterade med LLVP. När det blir -25 grader, då ger inte LLVP särskilt mycket och då jobbar i princip alla elementen tidvis samtidigt.
- Min ena systers hus har liknande siffror för de direktverkande elementen, men det ligger klart längre söderut. Det hindrar dock inte att det ibland blir nedåt -20 grader där också, även om det är mer standard under vintern i mitt föräldrahem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Nej då har du totalt missförstått. Jag skriv "Om du sparar 200 kr eller om du behöver betala 100 kr mer", så vill du att jag ska visa att det är 200 kr eller 100 kr. Du verkar ha svårt att diskutera olika fall utan att ange exakt rätt siffror. Ska man diskutera med exakt rätt siffror kan man inte ha en tråd om effektavgifter, man måste ha en tråd per elnätsbolag.S Sigge McKvack skrev:Det är taget ur sin kontext. Vad det handlar om och det spänner över flera trådar är att Fairlines argumentation många gånger bygger på ett antagande från hans sida utan några som helsta bevis att det förhåller sig så. Ibland även efter att det getts verklighetsbaserade argument för att det inte är så.
Se där, du har till slut förstått att man vare sig behöver veta vara eller pris före/efter för att kunna avgöra om priset gått upp eller ner.S Sigge McKvack skrev:
För en generell diskussion fungerar givetvis att man antar olika saker. Om antaganden inte stämmer med verkligheten gör inte svaren det heller, men diskussionen kan föras utan exakta siffror.S Sigge McKvack skrev:
Ok, det var inte jag som skrev att man inte kan avgöra prisförändring utan att veta vilken varan är...S Sigge McKvack skrev:
Ja fram till 2027 förändras inte intäktsramen, men var händer efter?S Sigge McKvack skrev:
Ellevio har ju visat att de minskat. Om du inte tror på deras uppgifter så kommer jag nog inte heller kunna övertyga dig. Rent allmänt är det för mig logiskt att de totala topparna går ner om en delmängd av konsumenterna försöker sänka sina toppar, även om resten struntar i det.S Sigge McKvack skrev:
Tja, det andra som skiljer är energimängden, en elbil kan man ju ladda med hög effekt under längre tid, de andra lasterna tenderar att slå av, det gör ju att det lättare överlappar med andra elbilar men visst finns det likheter också, jag svarade mest för att du sa att du inte kunde hitta någon skillnad.pacman42 skrev:
Vi tar några saker i min närhet:
- min FLVP har 11 kW elpatron, denna gick in både nu och då innan jag stängde av den helt när jag köpte LLVP som komplement.
- min lilla badtunna har 5 kW som toppeffekt - en pool har rimligen mycket mer.
- de direktverkande elementen i mina föräldrars radhus ligger på ca 11 kW tillsammans. Numera kompletterade med LLVP. När det blir -25 grader, då ger inte LLVP särskilt mycket och då jobbar i princip alla elementen tidvis samtidigt.
- Min ena systers hus har liknande siffror för de direktverkande elementen, men det ligger klart längre söderut. Det hindrar dock inte att det ibland blir nedåt -20 grader där också, även om det är mer standard under vintern i mitt föräldrahem.
Både ock. Man vill ändra folks beteende för att hantera de tekniska begränsningarna i nätet. Metoden för att ändra folks beteende skall vara hyfsat enkel att ta till sig, men ändå ge maximal påverkan i form av minskat utbyggnadsbehov av elnätet.S Sigge McKvack skrev:
Här tycker jag faktiskt att medel av toppeffekterna under dagtid under en månad på vintern är en ganska vettig modell.
Jag laddar typiskt min bil i tre timmar. Jag värmer typiskt badtunnan i tre timmar per dygn.D djac skrev:Tja, det andra som skiljer är energimängden, en elbil kan man ju ladda med hög effekt under längre tid, de andra lasterna tenderar att slå av, det gör ju att det lättare överlappar med andra elbilar men visst finns det likheter också, jag svarade mest för att du sa att du inte kunde hitta någon skillnad.
Mina föräldrars radhus hade ett energibehov på ca 10 kWh/h när det var -20 grader ute - innan huset tilläggsisolerades och fönstren byttes. Då skall man tänka på att det är placerat där det inte är ovanligt med -30 grader på viuntern. Den riktigt stora energivinsten gjordes dock när de byggde en inglasning som täckte nästan halva sträckan som radhuset hade utomhus, då sjönk energibehovet kraftigt.
Så innan radhuset tilläggsisolerades så låg energiförbrukningen tidvis på 240 kWh per dygn på vintern. Numera klarar man sig med knappt 100 kWh per dygn när det är riktigt kallt.
Edit: på vintern kunde förr min elpatron på 12 kW köra ett par timmar åt gången när VV-spets skedde samtidigt som det var stort värmebehov.
Vid nybyggnation ja, men det är knappast de som bygger nytt som är de som klagar på höga effektavgifter, eller?S Sigge McKvack skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, de har en kontaktor som slår av allt. Knappast civiliserat. En kontaktor som villaägaren själv gått med på vad den ska styra och när, är ju inte mer komplicerat, men mkt mer civiliserat.pacman42 skrev:
Det fungerar så att "Linky" kopplar ned strömmen (precis som om huvudsäkringarna skulle gå) och att man då får stänga av effekten och manuellt återställa "Linky" i elcentralen.
Det är en brutal lösning, men den fungerar - precis som det fungerar att använda huvudsäkringarna för att hantera överlast. Denna lösningen är dock bättre då denna pryl är gjord för att hantera just detta användningsfall, vilket inte huvudsäkringarna i ett hus är.
Du menar svepande generaliseringar utan några siffror alls är helt OK som beslutsunderlag?Fairlane skrev:
För du försvarar ju beslut som tagits så.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Att du påstår att folk skriver saker de aldrig skrivit, Ja, tyvärr.K karlmb skrev:
Om det har jag inte skrivit en rad, så det kan du också få svårt att visa att jag skrivit något om.K karlmb skrev: